Monstermagnet Skrevet 24. august 2004 #61 Skrevet 24. august 2004 Problemet med mange avholdsfolk er at de har et fryktelig vridd syn på hva alkohol, rus og nytelse egentlig ér. Et høyt konsum er sikkert skadelig dét, men moderat inntak er beviselig sunt. Veldig få snakker om de positive effektene av rus. Mennesker (og også mange dyr) har ruset seg til alle tider. Mennesker flest har behov for det. Hvem vet, kanskje ville det vært direkte skadelig for mange mennesker å ikke oppnå noen rus i livet.. Mange drikker dessuten ikke for rusens skyld, men fordi f.eks. en god vin kompletterer et godt måltid. Alkohol kan være ren nytelse også. Og Isabella, du som påstår at avhold er sunnere. Hvorfor tror du dette? Har du noe backup i vitenskapen?
Gjest GreenSky Skrevet 24. august 2004 #62 Skrevet 24. august 2004 Jeg forstår tankegangen til folk som ikke drikker. Jeg har absolutt ingen problemer med det. Det jeg ikke liker er nedlatene holdninger fra begge kanter. Du drikker - du må være usunn Du drikker ikke - du må være en sosial amøbe Osv. Ting er som de er, og hvis jeg har lyst til å drikke som en svamp i helgene, skal jeg få lov til å gjøre det. Og hvis jeg ikke har lyst til å røre alkohol i det hele tatt, er det også greit. Det siste fok trenger å høre er en :fy: enten det gjelder det ene eller det andre. Vi er da voksne mennesker, som tar våre egne valg og står for dem. Men respekter da de som ikke tar det samme valget som akkurat deg. Hva som er "riktig" varierer faktisk med hvilket ståsted en betrakter det hele.
Gjest TomKrus Skrevet 24. august 2004 #63 Skrevet 24. august 2004 Ein artikkel i Aftenposten 18. august (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article844888.ece) syner bl.a. til avgiftskuttet i Finland. Der er overskrifta: "Økt skadeeffekt med lavere avgifter". Det er usikkert om et avgiftskutt i Norge vil gi tilsvarende økning (en litt annen drikkekultur i Finland), men det vil nok gi en økning i skadene, ja. Men som i Finland blir det vel et valg mellom pest og kolera - økt smugling eller økte skader. Det beste er vel å bruke litt tid og finne et fornuftig avgiftsnivå som begrenser smuglingen, men som samtidig ikke fører til et rush til polene. Men så lenge alkoholen er dyrere her enn andre steder vil vi alltid klage. Kanskje det enkleste vil være å kutte lønningene her så folk lettere ser at det meste faktisk er billigere her når man tar i betrakning våre lønninger. Dog ikke akkurat en praktisk gjennomførbar løsning.
Sheba Skrevet 24. august 2004 #64 Skrevet 24. august 2004 Jeg drikker øl fordi jeg synes det er kjempegodt! Og - det er en ekstrabonus å bli brisen og flirete sammen med kjæresten og/eller gode venner...
Gjest heksa Skrevet 24. august 2004 #65 Skrevet 24. august 2004 nei jeg drikker ikke alkohol for tiden det er ikke noe spesiell grunn for det , men har ikke lyst på.Vennene mine drikker og jeg ser ikke noe gale i det.
Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2004 #66 Skrevet 24. august 2004 Det er veldig lav alkoholprosent i springen her i blokka, men de gangene jeg drikker alkohol er det som regel vin. Og da er det ikke for å bli full, men fordi jeg synes det smaker godt. Jeg må jo ikke dytte i meg en hel flaske fordi om jeg har lyst på et glass vin, ikke sant? Selv om det hender at det blir for mange glass også i godt selskap, men jeg kjenner jo når det er på tide og gå over til vann en periode igjen. Jeg liker nemlig ikke å være full....
Nøste Skrevet 24. august 2004 #67 Skrevet 24. august 2004 Jeg ser ikke noe galt i de som ikke drikker.Selv liker jeg å nyte et glass vin til maten, å en god kall øl eller en drink i godt selskap men å bli full er ikke noe .
Anders26år Skrevet 24. august 2004 #68 Skrevet 24. august 2004 Noen ganger er det digg å drikke seg shitings ! Og det er akkurat det jeg skal gjøre til helga !
Isabella Moon Skrevet 24. august 2004 #69 Skrevet 24. august 2004 meningene til Isabella Moon tror jeg dere aldri kommer til å forstå, og er hun som mange andre organiserte avholdsfolk, så kan INGEN fremmed noengang endre deres negative holdning mot de som drikker!! Og den ER negativ, OG dømmende! Har vært i miljøet (kom aldri så langt som til Juvente, sluttet før det, var ikke ett miljø jeg ønsket å være i, på ihvertfall ikke da), har store deler av familien som er eller har vært totaltavholds og "organisert" avholds så lenge jeg har vært. Mamma hadde liknende holdninger til "de som drakk", de var både svake og dumme.... inntil nederlaget kom når hun måtte innse at hennes egen datter drakk.. det endret litt ihvertfall. Kan fremdeles ikke fortelle alle i familien at jeg ikke er avholds.... det er lett å dra sine egne valg for langt Isabella Moon, å dømme andre som VELGER annerledes er snevert. (og nei, selv om jeg ikke hadde sansen for Juvente-miljøet, så ville jeg aldri mobbet dem, selv om de/dere "mobber" de som velger annerledes en dere.) *Måper* Ja, jeg har nok dratt mine valg for langt.. Jeg dømmer ingen, synd at du har problemer med å lese norsk og forstå at jeg mener folk velger livsveier ut ifra hva slags verdier som passer best for de. Ergo respekterer jeg ALLE som står for det de gjør, så lenge det er et bevisst valg de har tatt, og ikke bare noe for å "følge strømmen". Hvor har jeg sagt at jeg er organisert ift. dette med min personlige aversjon mot alkohol? Nevnte kun Juvente som en distraksjon til en annen bruker, og så har vi jo selvsagt folk som deg som plukker ting opp "litt her og der", og vips, "her har vi noe vi kan skrive et innlegg på ja"..humre. Tror folk bør gå i seg selv og slutte å henge seg opp i mine meninger.. Jeg er tross alt ikke noen predikant, og har aldri vært det, så at dere skal la dere provosere..vel, det blir komisk for meg. Mine meninger er nok av en helt annen livsfilosofi enn mange av dere, sikker på at dere har det like godt med dere selv osv selv om dere drikker, så bare la det bli med det. Ok? Valhalla var en person jeg slengte litt teite meldinger til, fordi jeg mottokk samme opplegget fra ham, og når jeg kritiserte hans syn på alkohol, så dro jeg det bevisst over streken, bare fordi det er han..hehe. Så, bruk de ordene du bruker mot meg, slutt å døm og prøv ikke å definèr meg som hvordan jeg er/ikke er mht. "at jeg er dømmende og negativ, og vil ALDI forandre meg, fordi jeg er organisert blaba". Du kaster stein i glasshus serru
Isabella Moon Skrevet 24. august 2004 #70 Skrevet 24. august 2004 Mange drikker dessuten ikke for rusens skyld, men fordi f.eks. en god vin kompletterer et godt måltid. Alkohol kan være ren nytelse også. Og Isabella, du som påstår at avhold er sunnere. Hvorfor tror du dette? Har du noe backup i vitenskapen? Hei, tja, sitter ikke direkte og ruger på forskningsrapportene vedr. emnet Men de fleste sakkyndige uttalelsene jeg har lest/hørt baserer seg på at kroppen aldri vil kunne ha godt av substanser utenifra som påvirker sentralnervesystemet, på den kraftige måten alkohol gjør. Det du sikter til om at moderate mengder alkohol faktisk er bra, jo, NOEN prosessen i kroppen vår kan få en liten gunstig effekt av det, men sett under det hele, så er ikke alkohol ensbetydende med vitaminer. Når du drikker, samme hvor mye, vil huden, synet, leveren etc, ikke være på sitt optimale. Men PSYKEN kan sikkert få det langt bedre, dersom man synes at alkohol funker for en i så måte. Jeg trenger ikke alkohol for å føle meg verken avslappet eller lettere til sinns, men det er vel først og fremst dette alkoholen representerer for de fleste. Du finner nok uttalelser som støtter mine, dersom du leiter litt på nettet. Go crazy
Monstermagnet Skrevet 24. august 2004 #71 Skrevet 24. august 2004 Du finner nok uttalelser som støtter mine' date=' dersom du leiter litt på nettet. Go crazy [/quote'] Ja, og du finner sikkert minst like mange som støtter mine. Sånn sett er vel ikke vitenskapen helt enig med seg selv, så jeg vet ikke hvordan du kan være så bastant i dine oppfatninger. Én ting det har blitt forsket lite på er nytteverdien av rus. Dét hadde det vært interessant å vite mer om...
Isabella Moon Skrevet 24. august 2004 #72 Skrevet 24. august 2004 Ja, og du finner sikkert minst like mange som støtter mine. Sånn sett er vel ikke vitenskapen helt enig med seg selv, så jeg vet ikke hvordan du kan være så bastant i dine oppfatninger. Én ting det har blitt forsket lite på er nytteverdien av rus. Dét hadde det vært interessant å vite mer om... Men så slutt å kritisere meg for mine bastante meninger da Jeg har mine, du har dine, ser ikke at du er særlig mer "føyelig" enn andre her. Jeg er ikke ute etter faglige vinklinger som støtter alkoholkonsum, da jeg ikke søker overbevisning om at drikking er for det beste. Så..
Gjest Anonymous Skrevet 24. august 2004 #73 Skrevet 24. august 2004 Én ting det har blitt forsket lite på er nytteverdien av rus. Dét hadde det vært interessant å vite mer om... Enig. Og siden deltakende observasjon er en relativt anerkjent forskningsform i antropologiens vidunderlige verden, bør det ikke mangle potensielle forskere...
LarsLarsere Skrevet 25. august 2004 #74 Skrevet 25. august 2004 Hvorfor må det være alkohol i det du drikker? Fordi fylla er digg.
Catia Skrevet 25. august 2004 #75 Skrevet 25. august 2004 Hvorfor må det være alkohol i det du drikker? 1.morsomt 2.får ut stress 3.slapper av 4.godt humør 5.romantisk noen ganger 6.morsomt morsomt å flykte fra hverdagen som kan være grå og kjedelig!!
Gjest Virvar Skrevet 26. august 2004 #76 Skrevet 26. august 2004 Det er da virkelig stort sett ikke alkohol i det jeg drikker. Når jeg drikker alkohol er det for å bli brisen, glad, løssluppen, flørten, slå meg løs og ha det gøy med de jeg er sammen med. :-) Stort sett vin eller rusbrus. Eller jeg kan ta en bailys på kvelden, kose meg og bli døsig og trøtt i hodet Og så er det jo godt også da. Jeg var fanatisk avholds til nå de siste årene, pga alkoholproblemer i familien i oppveksten, og vet hva det vil si å gå ut uten å drikke også. Og man kan si hva man vil, men for MEG er det STOR forskjell på dette. Før var det ikke noe kjekt, når jeg var den eneste edru, som ikke såg det morsomme i ting, som ikke "turde" noe, og som satt der med vonde følelser eller nedlatende tanker om de som drakk og dreit seg ut. Nå oppleves en kveld på byen helt annerledes, og jeg storkoser meg. Alkohol er ikke FY. Alkohol i passende mengder er ikke ille. Drikker man så man ikke har kontrollen og ikke husker noe dagen derpå, da er det værre. Men jeg vet å passe meg. Vil ikke bli syk dagen etter, men jeg vil ha det gøy og slå meg løs når jeg kan det
Gjest Liljedugg Skrevet 26. august 2004 #77 Skrevet 26. august 2004 Det må være alkohol i det jeg drikker når jeg drikker alkohol... Jeg kan gjerne lese på senga, selv om jeg har drukket. Selve kosen og avslapningen betyr mest. "Moro" kan jeg ha det ellers, det er ikke det jeg søker i alkoholen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå