Gå til innhold

Medisin til pas.. Har jeg eller hun rett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var heller ikke ute etter og få viljen min. Det hadde vært veldig egoistisk ift pas. Skjønner ikke disse negative kommentarene når jeg gjorde det jeg skulle og spurte en spl og gjorde som hun sa.

Har enda ikke gjort medisinfeil på disse 6 årene jeg har jobbet på sykehjem, heller ikke igår.

Mvh tsAnonymous poster hash: 0124f...d29

Det handler ikke om at du har surt en sykepleier - det handler om vanviddet i å rådføre seg om konkret medisinering til en konkret pasient på et generelt nettforum. Og det gjør du når du ikke har fått det svaret du søkte hos en sykepleier. Da er det forskrivende lege som er neste mottager av spørsmålet, Å stille et slikt spørsmål på et nettforum vitner om manglende dømmekraft og forståelse for viktigheten av kvalitetssikring av dosering og utdeling av medisin. Hadde jeg vært sjefen din, ville noe slikt ha fått konsekvenser.

Anonymous poster hash: f4bc8...c8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det handler ikke om at du har surt en sykepleier - det handler om vanviddet i å rådføre seg om konkret medisinering til en konkret pasient på et generelt nettforum. Og det gjør du når du ikke har fått det svaret du søkte hos en sykepleier. Da er det forskrivende lege som er neste mottager av spørsmålet, Å stille et slikt spørsmål på et nettforum vitner om manglende dømmekraft og forståelse for viktigheten av kvalitetssikring av dosering og utdeling av medisin. Hadde jeg vært sjefen din, ville noe slikt ha fått konsekvenser.

Anonymous poster hash: f4bc8...c8b

Og hadde jeg vært sjefen din, ville det fått konsekvenser at du reagerer på noe sånt.

TS forsøkte å forstå, var klar til å spørre andre på jobb igjen for sikkerhets skyld.

Anonymous poster hash: 87844...113

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra du bryr deg, ts. Det var stor mulighet for at det er folk på kg som er sjukepleiere eller som har peiling på medisiner og dosering. Jeg regner ikke med at om 90% hadde sagt at ts hadde rett, at hun hadde løpt på jobb og gitt mer medisin til pasient. Det var for å høre om noen kunne svare litt mer utfyllende enn sjukepleieren hadde gjort.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hadde jeg vært sjefen din, ville det fått konsekvenser at du reagerer på noe sånt. TS forsøkte å forstå, var klar til å spørre andre på jobb igjen for sikkerhets skyld. Anonymous poster hash: 87844...113

Jeg synes det er bra du bryr deg, ts. Det var stor mulighet for at det er folk på kg som er sjukepleiere eller som har peiling på medisiner og dosering. Jeg regner ikke med at om 90% hadde sagt at ts hadde rett, at hun hadde løpt på jobb og gitt mer medisin til pasient. Det var for å høre om noen kunne svare litt mer utfyllende enn sjukepleieren hadde gjort.

Det er allikevel feil kanal. Man behøver ikke å spekulere i hva ts ville sagt eller gjort, eller hvilke intensjoner det hadde for å se at dette er riv ruskende galt.

Det er ikke et diskusjonstema.

Anonymous poster hash: f4bc8...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra du bryr deg, ts. Det var stor mulighet for at det er folk på kg som er sjukepleiere eller som har peiling på medisiner og dosering. Jeg regner ikke med at om 90% hadde sagt at ts hadde rett, at hun hadde løpt på jobb og gitt mer medisin til pasient. Det var for å høre om noen kunne svare litt mer utfyllende enn sjukepleieren hadde gjort.

Det kan man ikke være sikker på. Dersom 90% hadde sagt at TS hadde rett hadde hun nok vært i sin oppfatning at hun hadde rett, ettersom hun hadde mistanke om det fra før av. Ettersom flere her har sagt at sykepleieren hadde rett har hun jo lagt fra seg disse tankene nå. Hvem vet hva som hadde skjedd dersom det var det motsatte tilfelle?

Anonymous poster hash: 5dcc5...dd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man ikke være sikker på. Dersom 90% hadde sagt at TS hadde rett hadde hun nok vært i sin oppfatning at hun hadde rett, ettersom hun hadde mistanke om det fra før av. Ettersom flere her har sagt at sykepleieren hadde rett har hun jo lagt fra seg disse tankene nå. Hvem vet hva som hadde skjedd dersom det var det motsatte tilfelle?

Anonymous poster hash: 5dcc5...dd7

Åh herregud.

Kan dette være siste gangen jeg skriver at jeg aldri hadde basert meg på svar herfra? Jeg spurte her fordi jeg ikke fikk sove pga dette og jeg ville se hva andre tenkte ift dette. Jeg gikk rett og spurte en annen spl idag som forklarte det på en fin og oversiktelig måte. Hadde noen her sagt at "pas skal ha 13 ampuller" så hadde ikke jeg sprunget og gitt dette til pas. Ærlig talt. Kg har blitt så utrolig spydig, går snart ikke an og spørre om noenting her.

Anonymous poster hash: 0124f...d29

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler ikke om at du har surt en sykepleier - det handler om vanviddet i å rådføre seg om konkret medisinering til en konkret pasient på et generelt nettforum. Og det gjør du når du ikke har fått det svaret du søkte hos en sykepleier. Da er det forskrivende lege som er neste mottager av spørsmålet, Å stille et slikt spørsmål på et nettforum vitner om manglende dømmekraft og forståelse for viktigheten av kvalitetssikring av dosering og utdeling av medisin. Hadde jeg vært sjefen din, ville noe slikt ha fått konsekvenser.

Anonymous poster hash: f4bc8...c8b

Konsekvenser? Igjen, hva gjorde jeg galt her? Jeg fulgte boka når det kommer til spørsmål om medisiner. At jeg spør her var for og selv forstå hvordan det skulle være.

Ts

Anonymous poster hash: 0124f...d29

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvenser? Igjen, hva gjorde jeg galt her? Jeg fulgte boka når det kommer til spørsmål om medisiner. At jeg spør her var for og selv forstå hvordan det skulle være.

TsAnonymous poster hash: 0124f...d29

Forstår du virkelig ikke at dette er alvorlig?

Hvorfor tror du det er så strenge regler rundt hvem som får håndtere medisiner?

Og hvorfor tror du at du får et riktig svar når du spør på et forum fullt av ufaglærte mennesker?

Anonymous poster hash: f4bc8...c8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viss dose pr ml. Så viss en 2ml ampulle har 2.5 mg medisin, Så 2x 2ml ampuller gir, som pasienten en dose på 5mg medisin. ( nå vet ikke jeg om dette er faktiske dose i ampull som finnes, men er slik jeg folket TS kommentar)



Anonymous poster hash: deed8...200
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår du virkelig ikke at dette er alvorlig?

Hvorfor tror du det er så strenge regler rundt hvem som får håndtere medisiner?

Og hvorfor tror du at du får et riktig svar når du spør på et forum fullt av ufaglærte mennesker?

Anonymous poster hash: f4bc8...c8b

Åh, hold nå opp med det ovanifraogned-våset ditt! TS er ikke ufaglært!

Anonymous poster hash: 7f9d8...c7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heller ikke ute etter og få viljen min. Det hadde vært veldig egoistisk ift pas. Skjønner ikke disse negative kommentarene når jeg gjorde det jeg skulle og spurte en spl og gjorde som hun sa.

Har enda ikke gjort medisinfeil på disse 6 årene jeg har jobbet på sykehjem, heller ikke igår.

Mvh ts

Anonymous poster hash: 0124f...d29

Ts du gjorde korrekt og spør og sette spm tegn med ordinasjonskortet. Det hender faktisk at det er feil i dem også. Og i en travel hverdag kan også vi sykepleiere tenke feil. Akkurat i dette tilfellet hadde sykepleieren rett og du er langt fra alene med det spørsmålet har forklart den doseringen mtp ventoline til flere og ampuller på 2 ml.

Du gjorde faktisk jobben din rett med og stille spørsmål når du var usikker. Better safe than sorry ☺

Anonymous poster hash: e5431...2c3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår du virkelig ikke at dette er alvorlig?

Hvorfor tror du det er så strenge regler rundt hvem som får håndtere medisiner?

Og hvorfor tror du at du får et riktig svar når du spør på et forum fullt av ufaglærte mennesker?

Anonymous poster hash: f4bc8...c8b

Det er jo akkuratt det jeg sier, forstår du ikke hva jeg sier eller? Ja det er alvorlig og det er derfor jeg stiller spm tegn med det. Ro deg ned.

Ts

Anonymous poster hash: 0124f...d29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, hold nå opp med det ovanifraogned-våset ditt! TS er ikke ufaglært! Anonymous poster hash: 7f9d8...c7b

Det skrev jeg heller ikke.

Ts du gjorde korrekt og spør og sette spm tegn med ordinasjonskortet. Det hender faktisk at det er feil i dem også. Og i en travel hverdag kan også vi sykepleiere tenke feil. Akkurat i dette tilfellet hadde sykepleieren rett og du er langt fra alene med det spørsmålet har forklart den doseringen mtp ventoline til flere og ampuller på 2 ml.

Du gjorde faktisk jobben din rett med og stille spørsmål når du var usikker. Better safe than sorry ☺ Anonymous poster hash: e5431...2c3

Ja, det er helt riktig - men spørsmålet må gå til de som har kompetanse, og får man et svar man ikke forstår eller stusser ved der, må man spørre ordinerende lege.

Man kan derimot IKKE stille slike spørsmål på et forum. Det er uforsvarlig. Det hjelper ikke å si at man ikke tar svarene alvorlig. Da er jo postingen av spørsmålet unødvendig.

Man kan ikke glemme at det ligger en levende pasient i klinisk behandling under denne saken. Hvem ville hatt tillit til sine behandlere om man visste at de brukte kg til å stille faglige spørsmål?

Dere kan krangle så mye dere vil om dette, men det er rett og slett ikke forsvarlig!

Anonymous poster hash: f4bc8...c8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skrev jeg heller ikke.

Ja, det er helt riktig - men spørsmålet må gå til de som har kompetanse, og får man et svar man ikke forstår eller stusser ved der, må man spørre ordinerende lege.

Man kan derimot IKKE stille slike spørsmål på et forum. Det er uforsvarlig. Det hjelper ikke å si at man ikke tar svarene alvorlig. Da er jo postingen av spørsmålet unødvendig.

Man kan ikke glemme at det ligger en levende pasient i klinisk behandling under denne saken. Hvem ville hatt tillit til sine behandlere om man visste at de brukte kg til å stille faglige spørsmål?

Dere kan krangle så mye dere vil om dette, men det er rett og slett ikke forsvarlig!

Anonymous poster hash: f4bc8...c8b

Tøys.

TS skriver her at hun skal spørre fagpersoner i morgen, hun ønsker sikkert bare å få det ut av hodet før hun legger seg. Hun reflekterer fint rundt medisinhåndteringen.

Ingen vits i å krisemaksimere. Fint svar fikk hun jo også.

Anonymous poster hash: c9ad8...69a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrev jeg heller ikke.

Ja, det er helt riktig - men spørsmålet må gå til de som har kompetanse, og får man et svar man ikke forstår eller stusser ved der, må man spørre ordinerende lege.

Man kan derimot IKKE stille slike spørsmål på et forum. Det er uforsvarlig. Det hjelper ikke å si at man ikke tar svarene alvorlig. Da er jo postingen av spørsmålet unødvendig.

Man kan ikke glemme at det ligger en levende pasient i klinisk behandling under denne saken. Hvem ville hatt tillit til sine behandlere om man visste at de brukte kg til å stille faglige spørsmål?

Dere kan krangle så mye dere vil om dette, men det er rett og slett ikke forsvarlig!

Anonymous poster hash: f4bc8...c8b

Jeg har heller aldri sagt at det å stille spørsmålet på KG var det rett og gjøre. Jeg snakker generelt om å stille spørsmål ved ordinasjonskort osv.

Dessutten virker TS oppegående nok til at hun ikke tar altfor god fisk her og faktisk hadde benyttet seg av det mtp medisinene. Hun ønsket nok bare en oppklaring av et slag ved og spør her. Er selvsagt feil om hun hadde benyttet KG som sin kilde for hva som er rett eller galt på jobb. Og som TS presiserte så var det heller ikke intensjonen.

Men å bruke KG som kilde er uansvarlig ja. Men var ikke det TS gjorde. Vesentlig forskjell ☺

Anonymous poster hash: e5431...2c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri sagt at det å stille spørsmålet på KG var det rett og gjøre. Jeg snakker generelt om å stille spørsmål ved ordinasjonskort osv.

Dessutten virker TS oppegående nok til at hun ikke tar altfor god fisk her og faktisk hadde benyttet seg av det mtp medisinene. Hun ønsket nok bare en oppklaring av et slag ved og spør her. Er selvsagt feil om hun hadde benyttet KG som sin kilde for hva som er rett eller galt på jobb. Og som TS presiserte så var det heller ikke intensjonen.

Men å bruke KG som kilde er uansvarlig ja. Men var ikke det TS gjorde. Vesentlig forskjell ☺

Anonymous poster hash: e5431...2c3

Takk!

Føler jeg gjentar meg selv veldig her, men det var aldri meningen og bruke svar herfra som fasit hvor jeg så gikk på jobb og gjorde som noen random folk her inne sa var riktig. Da hadde jeg vært rimelig tulling. Det skjer nok mye feil med feilhåndtering av medisiner, jeg har ikke tenkt og være en del av den statistikken. Så, ingen fare.

Derimot er jeg mer skeptisk til de mange assistentene som har medisinkurs. De mangler de 3 årene vi går å sykepleierne går - men de får medisinkurs og får så dele ut det som er ordinert på med.kort. Uten faglig bakgrunn syns jeg at det er mer urovekkende enn at jeg ville bli kvitt litt uro når jeg skulle sove.

Mvh ts

Anonymous poster hash: 0124f...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh herregud.

Kan dette være siste gangen jeg skriver at jeg aldri hadde basert meg på svar herfra? Jeg spurte her fordi jeg ikke fikk sove pga dette og jeg ville se hva andre tenkte ift dette. Jeg gikk rett og spurte en annen spl idag som forklarte det på en fin og oversiktelig måte. Hadde noen her sagt at "pas skal ha 13 ampuller" så hadde ikke jeg sprunget og gitt dette til pas. Ærlig talt. Kg har blitt så utrolig spydig, går snart ikke an og spørre om noenting her.

Anonymous poster hash: 0124f...d29

Nei, det har jeg heller ikke skrevet, men dersom 90% av brukerne hadde skrevet at du hadde rett hadde det nok styrket din oppfatning av situasjonen.

Man kan uansett ikke vite hvem som skjuler seg bak en forumbruker (dette er både myntet på deg og de som svarer i slike tråder). Derfor er det lurt å tenke seg litt gjennom før en starter opp en slik tråd eller svarer i en slik tråd. Dersom 90% av brukerne hadde skrevet at du hadde rett, hva om dette hadde ført til at en annen person hadde handlet etter disse svarene? Selv om du ikke ville ha handlet etter KG-svar vil ikke dette si at andre ikke vil gjøre det. Som du sier er det også ufaglærte som får dele ut medisiner. Dette kan være en indirekte konsekvens av en slik tråd.

Anonymous poster hash: 5dcc5...dd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikke ville ha handlet etter KG-svar vil ikke dette si at andre ikke vil gjøre det. Som du sier er det også ufaglærte som får dele ut medisiner. Dette kan være en indirekte konsekvens av en slik tråd.

Anonymous poster hash: 5dcc5...dd7

Åh HERREGUD.

Nå skal du prøve å gi TS dårlig samvittighet fordi hun kan være skyld i at ANDRE her gir pasienter feil medisiner pga denne tråden hennes?

Nye lavmål altså.. Gå og ta deg en bolle.

Anonymous poster hash: 81eec...d08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh HERREGUD.

Nå skal du prøve å gi TS dårlig samvittighet fordi hun kan være skyld i at ANDRE her gir pasienter feil medisiner pga denne tråden hennes?

Nye lavmål altså.. Gå og ta deg en bolle.

Anonymous poster hash: 81eec...d08

For et saklig innlegg. Det er nettopp dette som er så farlig med slike tråder. Slike tråder bør ikke være på diskusjonsforum da man ikke aner hva slags kompetanse brukerne besitter.

Anonymous poster hash: 5dcc5...dd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår du virkelig ikke at dette er alvorlig?

Hvorfor tror du det er så strenge regler rundt hvem som får håndtere medisiner?

Og hvorfor tror du at du får et riktig svar når du spør på et forum fullt av ufaglærte mennesker?

Anonymous poster hash: f4bc8...c8b

Tipper du er en av kongene på bleie-haugen som endelig så din sjanse til å rakke ned på noen under deg?

Strenge regler?Mange sykepleiere kan jo ikke enkel matematikk engang.Det er en grunn til at det er leger, og ikke sykepleiere,som ordinerer doser.

Anonymous poster hash: 1c7ee...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...