AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #41 Skrevet 16. april 2015 Det er ikke kriminalitet når barn gjør det. Er det kriminalitet når en katt pisser på husveggen din? Nei. Det er bare voksne mennesker som kan utføre kriminalitet. Anonymous poster hash: bce8e...157 Dette er bare tull. Du blander straffereaksjon med forbrytelsens art. Er man under lavalderen kan man ikke dømmes for kriminelle forhold. Det betyr IKKE at handlingene ikke er kriminelle, eller at de ikke får konsekvenser.Anonymous poster hash: b589a...57e 2
Antoinette Skrevet 16. april 2015 #42 Skrevet 16. april 2015 Mamma hadde problemer med barn/ungdom som kom inn i hagen og tok epler, grønnsaker og rev opp blomsterbed. En ettermiddag la jeg meg på under bringebærbuskene med en kraftig høytrykksvasker og når gjengen kom på en 6-8 stykker rundspylte jeg dem opp mot et høyt gjerde de ikke så lett kom over. Det ble en fornøyelig ettermiddag, vi tok også kontakt med foreldrene deres- de kom aldri igjen og dette er nå snart 10 år siden. Angrer ikke. 3
Gjest Gaea Skrevet 16. april 2015 #43 Skrevet 16. april 2015 Jeg har aldri vært på epleslang som barn, forstår jeg dere rett har jeg dermed ikke hatt en barndom - bare sittet inne og spilt...
Gjest Runforit Skrevet 16. april 2015 #44 Skrevet 16. april 2015 Å minner Epler, stikkelsbær etc. Ulovlig morro og adrenalinkick. Men ville aldri oppfordret barnet mitt til å stjele.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #45 Skrevet 16. april 2015 Epleslang, i april? Unger på epleslang blir meldt bekymringsmelding til barnevernet på i området her, så det får de ikke lov til!Anonymous poster hash: 1e160...e38 Haha, nå må du slutte å tulle BV gjør ikke en dritt med sliek henvendelser, epleslang og ding og stikk er "vanlige" barnestreker.. Take a chillpill you bitch. Anonymous poster hash: fae61...149 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #46 Skrevet 16. april 2015 Mamma hadde problemer med barn/ungdom som kom inn i hagen og tok epler, grønnsaker og rev opp blomsterbed. En ettermiddag la jeg meg på under bringebærbuskene med en kraftig høytrykksvasker og når gjengen kom på en 6-8 stykker rundspylte jeg dem opp mot et høyt gjerde de ikke så lett kom over. Det ble en fornøyelig ettermiddag, vi tok også kontakt med foreldrene deres- de kom aldri igjen og dette er nå snart 10 år siden. Angrer ikke. Og hvilken grunnskole gikk du på? Anonymous poster hash: fae61...149
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #47 Skrevet 16. april 2015 Hva synes dere om å sende ungene sine på epleslang i stedet for å la dem sitte inne og spille Playstation, forutsatt at man sender de til hager hvor folk ikke høster eplene sine? Må da være bedre enn at de ligger på bakken og råtner?Anonymous poster hash: bce8e...157 Regner med at du så på Hod morgen Norge i dag der prosjektet Epleslang der man utnytter alle eplene som faller på bakken til eplemost?Anonymous poster hash: d01e6...a50
Ms.Sommerfugl Skrevet 17. april 2015 #48 Skrevet 17. april 2015 (endret) Hvilke pripne mennesker som finnes her inne! Virkelig, dette har faktisk fått meg til å himle med øynene når jeg leser flere svar her (det er ikke noe jeg gjør ofte). "Nei, du kan komme i fengsel om du stjeler et eple, gud forby at du gjør det!!!" Hadde det vært opp til "dere" så hadde vel barna sittet inne som små, lydige soldater med ipaden foran seg... Da jeg var ung, var jeg på eple, morell, bær, plomme, pæreslang og ble aldri tatt. Jeg har også lekt ringepiggen, klatret i trær, dekorerte gata med kritt, lot syklene slenge foran naboens plen, hoiet og lekte i gatene, hoppet strikk og masse annet moro! "Ulovlige" ting som epleslang og ringepiggen var ufattelig moro. Adrenalinkicket man fikk var berusende, og barndommen min var svært lykkelig. Den dag i dag har jeg fremdeles med meg mine lykkelige minner og ønsker selvfølgelig at mine barn en dag skal få oppleve samme moroa. Om en nabo klager, gir jeg heller en 50-lapp så kan de kjøpe seg nye epler på butikken. Ja, vi slo oss og ja vi falt, men slikt lærer man av. Jeg er fremdeles ganske barnslig av meg, men i moderate mengder og nå kjøper jeg frukten jeg trenger, sluttet med overnevnte i 11-12 års alderen. Allikevel så tror jeg at det kan være en god ting å la barn utforske litt, kjenne litt på den utrolig spennende følelsen av at man kanskje kan bli tatt for å stjele et eple. I mine øyne er dette ganske uskyldig eplenapping. MEN, når det gjelder bonder o.l som dyrker frukt og grønnsaker de skal selge videre (og for øvrig andre som dyrker dette som en del av levebrødet sitt), så syns jeg ikke det er riktig med slang. Jeg har da grenser Endret 17. april 2015 av Ms.Sommerfugl 3
Chizue Skrevet 17. april 2015 #49 Skrevet 17. april 2015 Åhh minner meg om min barndom.. Såklart, vi fortalte aldri foreldrene våres at vi tok epler, rips, jordbær og slikt fra hagene til folk. Helt til en dag vi ble fersket av noen som eide DEN store jordbær åkeren, gjett hva vi ble tvunget til å gjøre? -Satt til arbeid å høste resterende jordbær Det var våre foreldre og eieren som ble enige at vi skulle gjøre det ._. 1
Ms.Sommerfugl Skrevet 17. april 2015 #50 Skrevet 17. april 2015 Åhh minner meg om min barndom.. Såklart, vi fortalte aldri foreldrene våres at vi tok epler, rips, jordbær og slikt fra hagene til folk. Helt til en dag vi ble fersket av noen som eide DEN store jordbær åkeren, gjett hva vi ble tvunget til å gjøre? -Satt til arbeid å høste resterende jordbær Det var våre foreldre og eieren som ble enige at vi skulle gjøre det ._. Haha, vel fortjent! Jeg syns for øvrig at det er helt greit med straff om man blir tatt. Det er jo derfor man må gjøre alt man kan for å ikke bli tatt da Følte meg som den spionen med et hemmelig oppdrag da jeg skulle liste meg over til plenen til naboen for å ta ett eple.
Chizue Skrevet 17. april 2015 #51 Skrevet 17. april 2015 Haha, vel fortjent! Jeg syns for øvrig at det er helt greit med straff om man blir tatt. Det er jo derfor man må gjøre alt man kan for å ikke bli tatt da Følte meg som den spionen med et hemmelig oppdrag da jeg skulle liste meg over til plenen til naboen for å ta ett eple. Jepp....Tror vi var rundt 6-8år gammel uuhh...Gode tider da ^^
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #52 Skrevet 17. april 2015 Min bestemor brukte svært mye tid i hagen og hadde svært mye glede av å pusle med ting ute. Det var ikke gøy å se henne oppløst i tårer når noen drittunger hadde klart å skamfere to av hennes epletrær. Ungene skjønte sikkert ikke at de to trærne aldri ville bli de samme igjen og mente sikkert ikke å knekke greiner når de klatret opp, men hvis jeg hadde funnet ut at de hadde blitt sendt på slang av voksne hadde jeg blitt mannevond.. Anonymous poster hash: 85839...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #53 Skrevet 17. april 2015 Her var det mange som overdrev veldig syns jeg. Uskyldig epleslang er ikke farlig, det er noe som skaper minner og gjør sommerdagene litt bedre når man er barn. Man skal selvsagt ikke ødelegge trær, ta alt for mye eller ta fra de som har det som et levebrød eller som planter feks jordbær som hobby, men jeg begynner helt seriøst å lure på hvordan nabolag dere vokste opp i som barn om dette var så kritisk. Hos oss kom alle å tok, alt fra barna som gikk forbi huset på vei til skolen til voksne mennesker på vei hjem fra jobb. Det samme gjorde vi, selv om vi hadde eget epletre var det morsomt å spise epler fra naboen sitt. Hadde vi for mye epler la vi det i en kurv ved veien som folk kunne forsyne seg av, uten å føle at de stjal noe. Er det virkelig så ille om noen tar noen epler fra dere? Anonymous poster hash: 800cf...040
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #55 Skrevet 17. april 2015 Det er ingen som har skrevet at epleslang er forferdelig alvorlig. Det som derimot er skrevet er at det faktisk er tyveri, og at foreldre ikke skal oppfordre sine barn til dette. Det finnes ikke noe som heter "uskyldig" epleslang, men de fleste har nok opplevd spenningen ved å gå på slang som barn. Om det var en uskyldig aktivitet hadde barn neppe hatt særlig glede av den. Det handler nok mer om spenning enn om epler.Anonymous poster hash: b589a...57e
Jade Skrevet 17. april 2015 #56 Skrevet 17. april 2015 Alle har vel vært på epleslang. Men det er stor forskjell på at barna gjør det på eget initiativ, og at foreldrene sender de ut for å gjøre det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå