AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #21 Skrevet 16. april 2015 Jeg ble sendt på epleslang da jeg var liten! *herlige barndomsminner* Ikke ble jeg kriminell av det heller! Anonymous poster hash: 485a0...62d Du stjal noe fra andre, men anser det ikke som kriminelt? Anonymous poster hash: c9d77...c54
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #22 Skrevet 16. april 2015 Poenget er at du kanskje ikke har så stor tyngde i din kritikk når du selv gjorde det du kritiserer andre for. Anonymous poster hash: bce8e...157 Det er mange som tror det, men det stemmer ikke. En røyker har ikke mindre rett om han sier at røyking er skadelig som en ikke-røyker. Det er mange som er fristet til å gå på personens personlige bakgrunn når man diskuterer noe generelt, men man lurer seg selv om man tror at en person har mindre rett i sin kritikk. Det er også forskjell på å gjøre noe for 10 år siden og senere skjønne at det var galt, og det å fortsette å gjøre det den dag i dag. Anonymous poster hash: b3b8d...2b9 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #23 Skrevet 16. april 2015 Jeg hater unger som går på epleslang! Ifjor fikk jeg nok og sendte bikkja etter de. Ble noen opprevne bukseknær da de trynte i oppkjørselen vår ja, da de i vill panikk prøvde å stikke av For ordens skyld, bikkja er snill som et lam, men ser stor og farlig ut. Anonymous poster hash: 63669...738 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #24 Skrevet 16. april 2015 Poenget er at du kanskje ikke har så stor tyngde i din kritikk når du selv gjorde det du kritiserer andre for. Anonymous poster hash: bce8e...157 Jo. Nå er jeg voksen. Da jeg syklet uten hjelm var jeg barn. En mor er voksen. Hva denne moren gjorde som barn har ingenting å si. Når man er barn vet man ikke bedre. Når man er voksen har man lært at det ikke er lov å stjele. Det er de voksnes plikt å lære barna at å stjele ikke er lov. Anonymous poster hash: 5dacc...8b7 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #25 Skrevet 16. april 2015 Epleslang, i april? Unger på epleslang blir meldt bekymringsmelding til barnevernet på i området her, så det får de ikke lov til!Anonymous poster hash: 1e160...e38 Det er vel å dra den litt vel langt vel??? Stakkars barnevernet, ikke rart de får så mye pes for å ha lite ressurser når dette er holdningen blandt dagens "voksne". Anonymous poster hash: 7ab1b...542 6
Million Skrevet 16. april 2015 #26 Skrevet 16. april 2015 Hvorfor skal man lære ungene at det er greit å stjele frukt fra andres hager? Det ser jeg ikke helt riktigheten av. Selvfølgelig gikk jeg på epleslang som liten selv, men det var ikke med foreldrenes velsignelse. Det gjorde vi i smug. Men i dag, når jeg tenker på hva det faktisk ER (tyveri), så ville jeg aldri sendt barnet mitt avgårde på epleslang. Det er ikke lov.
Anciol Skrevet 16. april 2015 #27 Skrevet 16. april 2015 Fikk aldri gå på slang, men pleide å banke på og spørre om jeg kunne være så snill og få plukke litt frukt:)!
Tabris Skrevet 16. april 2015 #28 Skrevet 16. april 2015 Min mor hindret oss aldri i å gå på epleslang. Hun sa bare strengt at vi IKKE skulle knekke noen greiner, og hvis vi ble tatt og ble kjeftet huden full så var det ingen sympati å hente hos henne. Synes det var en veldig grei måte å ta det på, jeg. Superspennende med epleslang når man er liten! 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #29 Skrevet 16. april 2015 Min mor hindret oss aldri i å gå på epleslang. Hun sa bare strengt at vi IKKE skulle knekke noen greiner, og hvis vi ble tatt og ble kjeftet huden full så var det ingen sympati å hente hos henne. Synes det var en veldig grei måte å ta det på, jeg. Superspennende med epleslang når man er liten! Synes du virkelig det er greit å lære ungene at det er superspennende å stjele? Det er det det er, nemlig! Anonymous poster hash: 5dacc...8b7 2
Tabris Skrevet 16. april 2015 #30 Skrevet 16. april 2015 Synes du virkelig det er greit å lære ungene at det er superspennende å stjele? Det er det det er, nemlig! Anonymous poster hash: 5dacc...8b7 Har jeg aldri sagt. Du leser innlegget mitt som fanden leser Bibelen. 7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #31 Skrevet 16. april 2015 Du stjal noe fra andre, men anser det ikke som kriminelt? Anonymous poster hash: c9d77...c54 Barn er under den kriminelle lavalder, så da regnes det ikke som kriminelt. I dag spiser ikke unger frukt og grønt lenger, så da er vel epleslang lite interessant for de fleste. Anonymous poster hash: bce8e...157 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #32 Skrevet 16. april 2015 Når man er voksen har man lært at det ikke er lov å stjele. Det er de voksnes plikt å lære barna at å stjele ikke er lov. Veeel, det er en sannhet med enorme modifikasjoner. Voksne har ikke lært seg at det ikke er lov å stjele, men at de heller bare stemmer SV. Å stemme SV er å gå på slang, bare at du bruker staten til å høste andres goder. Anonymous poster hash: bce8e...157 2
VampireLadyXXL Skrevet 16. april 2015 #33 Skrevet 16. april 2015 Dagens barn har godt av det. Tenk fremover i tid, da barna kommer til å være redde for alt og sliter med sosial angst, fordi de kun sitter og spiller, snakker med hverandre på nett eller andre aktiviteter på nettet. De trenger å få oppleve ting som dette her. Epler er det nok av i verden. Vil aldri ha et barn som gråter bare h*n faller på gressplenen og såvidt får vondt, som flertallet vil gjøre. 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #34 Skrevet 16. april 2015 AB#25 her igjen Måtte bare svare litt på hvordan da var hos meg når jeg var liten. Vi var de med den største hagen, så alle barna kom på slang til oss, vi dro på slang for sukkererter og noen ganger moreller (selv om vi hadde selv). Mamma og pappa syntes det stort sett bare var moro å se barna komme på slang, om de gikk ut så løp barna før de rakk å høre at pappa hadde tenkt å tilby dem sukker på rabarbraen, eller en pose til eplene. Men noen ganger kom de tilbake og da hadde vi blide unger sittende på trappa med store sukkerglis rundt munnen. Vi lagde syltetøy, saft, grøt, desserter og masse annet med alt vi hadde i hagen, hadde grønnsakshage også. Men om det forsvinner 50 epler tilsammen fra fem epletrær så er det jo ikke krise, det er uskyldig moro -syntes vi. Da jeg ble eldre var det liksom ikke like moro å snike seg rundt i hagene til folk, så rundt tenåringsalder var det slutt. Og vi så sjelden unger eldre enn ti i hagen vår også. Men da jeg flyttet hjemmefra så flyttet jeg inn i et område i byen hvor vi hadde noen eldre som naboer, de kunne ikke plukke eplene selv så de falt ned og råtnet på bakken. Da gikk vi på døra og spurte om vi kunne plukke mot at vi også plukket for dem -og det ble hjertlig godtatt. Den ene damen fortalte oss hvor trist hun var hver høst når hun måtte sitte å se på ut av kjøkkenvinduet, uten å kunne gjøre noe med det (dårlig til beins). Så dette ble tradisjon for det huset jeg bodde i, også etter jeg/vi flyttet. Så sånn går det an å gjøre det. Men jeg synes det er stoor forskjell på en stor hage på bygda med masse frukttrær, og en liten hage med bare ett eller to. Og det er stoor forskjell om man er åtte eller atten. En tar ikke fra de som har lite fra før, en går ikke på slang etter tenåringsalder. Om jeg får meg så stor hage igjen så skal jeg f** meg invitere til slang ved å ha så masse frukttrær og deilige bær at ungene ikke kan dy seg. Anonymous poster hash: 7ab1b...542 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #35 Skrevet 16. april 2015 Barn er under den kriminelle lavalder, så da regnes det ikke som kriminelt. I dag spiser ikke unger frukt og grønt lenger, så da er vel epleslang lite interessant for de fleste. Anonymous poster hash: bce8e...157 Det regnes like mye som kriminalitet som hvis de hadde vært voksne, men de vil ikke oppleve samme straffesanksjon som en som er over lavalderen. Om barn gjør noe ulovlig kan det godt medføre straffereaksjoner, men ikke i form av rettskraftige dommer. Både konfliktråd og barnevern kan være involvert i dette, og i alvorlige saker vil også politiet være med på oppfølging. Å være under den kriminelle lavalder betyr ikke at man ikke kan få reaksjoner på straffbare forhold. Epleslang er strengt tatt tyveri, selv om det oftest løses med en alvorlig foreldresamtale.Anonymous poster hash: b589a...57e 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #36 Skrevet 16. april 2015 De trenger å få oppleve ting som dette her. Epler er det nok av i verden. Godt sagt. Anonymous poster hash: bce8e...157
Tabris Skrevet 16. april 2015 #37 Skrevet 16. april 2015 Husker meg og noen andre nasket epler fra en hage hvor noen greiner hang ut over gjerdet slik at vi kunne stå på grusveien og plukke epler. Min tante kjørte forbi akkurat da, og med et glimt av f**, så tutet hun med bilhornet og kjørte videre. Vi skvatt og løp hver vår retning. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #38 Skrevet 16. april 2015 Det regnes like mye som kriminalitet som hvis de hadde vært voksne, men de vil ikke oppleve samme straffesanksjon som en som er over lavalderen. Det er ikke kriminalitet når barn gjør det. Er det kriminalitet når en katt pisser på husveggen din? Nei. Det er bare voksne mennesker som kan utføre kriminalitet. Anonymous poster hash: bce8e...157 2
Gjest Jean Valjean Skrevet 16. april 2015 #39 Skrevet 16. april 2015 Epleslang er en del av barndommen Ja det er stjeling Men jeg synes dette er en viktig del av barndommen. Alle barn burde ha gjort dette i løpe av barndommen synes jeg. Nå ble aldri jeg sent på epleslang. Jeg gikk av meg selv helt ærlig så tror jeg de fleste gjorde dette. Men man burde ha stoppet med epleslang når man begynner på ungdomskolen synes jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #40 Skrevet 16. april 2015 helt ærlig så tror jeg de fleste gjorde dette. Men man burde ha stoppet med epleslang når man begynner på ungdomskolen synes jeg. Ja, enig. 15 år er absolutt siste alder. Anonymous poster hash: bce8e...157
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå