Gå til innhold

Sende ungene sine på epleslang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere om å sende ungene sine på epleslang i stedet for å la dem sitte inne og spille Playstation, forutsatt at man sender de til hager hvor folk ikke høster eplene sine? Må da være bedre enn at de ligger på bakken og råtner?

Anonymous poster hash: bce8e...157
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

NEI!! Epleslang er stjeling. Det er aldri ok å lære ungene at de kan forsyne seg av andres ting, uansett om folkene nå bruker disse tingene eller ei. Det er heller ikke ok å lære ungene at det bare er å spasere inn på andres eiendom. Alvorlig talt...

Det du derimot kan si, er at de kan ringe på døren og spørre pent om de får lov til å plukke epler.

Og hvordan vet du at de ikke har tenkt å bruke eplene sine, bare at de ikke har plukket dem ennå?

Anonymous poster hash: 5dacc...8b7
  • Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

NEI!! Epleslang er stjeling. Det er aldri ok å lære ungene at de kan forsyne seg av andres ting, uansett om folkene nå bruker disse tingene eller ei.

På en måte har du rett, men det er vel noe vi alle gjorde som barn? Men du har et poeng med at man ikke skal LÆRE barna til å stjele, men for å si det på en annen måte. Hva synes du om å ikke HINDRE barna i å gå på slang om de selv bestemmer seg for å gå på slang?

• Liker 1
Skrevet

hadde ikke sagt noe på det, jeg gikk på epleslang selv som liten og det var dritmorsomt og vi fikk noe innihelvete med kjeft hvis vi ble oppdaget..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På en måte har du rett, men det er vel noe vi alle gjorde som barn? Men du har et poeng med at man ikke skal LÆRE barna til å stjele, men for å si det på en annen måte. Hva synes du om å ikke HINDRE barna i å gå på slang om de selv bestemmer seg for å gå på slang?

Selvfølgelig skal du hindre ungene dine i å stjele! Hallo!

At "vi alle gjorde som barn" er IKKE et godt argument. De fleste prøvde seg vel også på butikknasking som barn. Det er da akkurat det samme! Det er aldri lov å stjele. Punktum. Om det nå er fra en privatperson eller fra en butikk. Man tar ikke ting som tilhører andre uten å be om lov. Punktum. Enten det nå er et eple fra en privat hage eller en pakke tyggis fra butikken.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg var på epleslang en gang, var hos tante og onkel, hagen var rett ved siden av vår. Jeg tok ETT eple, men det ble selvfølgelig oppdaget av mamma og jeg måtte be tante om unnskyldning. Det var så flaut at jeg aldri gjorde det igjen.

Hvis man vet at et hus er fraflyttet (i nabolaget) og man vet at hagen ikke blir gjort noe med, så skader det ikke om man tar seg et eple. Men jeg vil ikke si til barna "stikke bort til NN og plukk en sekk med epler". Har vært på fjelltur der vi gikk forbi et overfyllt plommetre der vi visste at huset var fraflyttet og stått tomt i mange herrens år. Da smakte vi litt ja :-)

Ser at jeg skrev i første avsnitt at jeg ikke gjorde det igjen... og i andre avsnitt så gjorde jeg det igjen... hehe... men det plommetreet kom aldri til å bli plukket :-)

Anonymous poster hash: a3f8b...831
Skrevet

Hva synes dere om å sende ungene sine på epleslang i stedet for å la dem sitte inne og spille Playstation, forutsatt at man sender de til hager hvor folk ikke høster eplene sine? Må da være bedre enn at de ligger på bakken og råtner?

Sende ungene ut på tjuvtokt.....

AnonymBruker
Skrevet

hadde ikke sagt noe på det, jeg gikk på epleslang selv som liten og det var dritmorsomt og vi fikk noe innihelvete med kjeft hvis vi ble oppdaget..

Ja, samme her :P

Man kan vel egentlig ikke si noe på at egne unger går på epleslang når man gjorde det selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste prøvde seg vel også på butikknasking som barn. Det er da akkurat det samme!

Jeg føler at det er en viss forskjell på å ta fra en butikk og å ta et eple fra en hage (særlig hvis de ikke skal bruke eplene). Men når man har gjort det selv, hvorfor skal ungen høre på deg? Blir jo dobbeltmoralsk.

• Liker 2
Skrevet

Epleslang hører til barndommen. Seff skal ungene gå på slang.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke.

Som eplebonde er det frustrerende med folk (voksne og barn) som fritt forsyner seg av eplene.

Jeg har vel 100 tonn i året, og de modnes ulikt (ulike sorter). Dermed vil det være tusenvis av trær med epler, og noen vil kanskje vurdere at siden eplene henger der og ser modne ut, så er det greit å ta et par. Det er det altså ikke. Det å stjele er ikke greit. I tillegg sprøytes eplene, og noen ganger kan det selvsagt være lite lurt å spise disse rett etter sprøyting. Ekstra ille er det når de som stjeler ødelegger deler av treet, fordi de ikke evner å plukke eplet (som regel slites det av).

Nå antar jeg at TS beskriver et nabolag hvor en nabo er så syndig å ha et epletre (uten epler pr. nå), hvor vedkommende vil sende barna for å stjele. Det er ikke greit. Hør heller med naboen om dere kan få plukke/kjøpe.

Anonymous poster hash: c9d77...c54
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, SENDE ungene på epleslang??

Altså for de som gikk på epleslang da de var små så er det et dårlig argument, foreldrene deres var vel ikke akkurat glade for at dere gjorde det? Man trenger ikke lære neste generasjon alt det av gale ting man gjorde da man selv var unge, det holder med at man må forholde seg til og ta tak i det de finner på av seg selv.

Og er problemet med at barna dine sitter så mye inne og spiller at du vurderer å lære dem til å gå på epleslang, så har du et problem og burde sette deg litt inn i hva unger på den alderen har av muligheter i nærmiløet. Lovlige muligheter.

Anonymous poster hash: 649fc...22b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Epleslang, i april?

Unger på epleslang blir meldt bekymringsmelding til barnevernet på i området her, så det får de ikke lov til!

Anonymous poster hash: 1e160...e38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, SENDE ungene på epleslang??

Altså for de som gikk på epleslang da de var små så er det et dårlig argument, foreldrene deres var vel ikke akkurat glade for at dere gjorde det? Man trenger ikke lære neste generasjon alt det av gale ting man gjorde da man selv var unge, det holder med at man må forholde seg til og ta tak i det de finner på av seg selv.

Og er problemet med at barna dine sitter så mye inne og spiller at du vurderer å lære dem til å gå på epleslang, så har du et problem og burde sette deg litt inn i hva unger på den alderen har av muligheter i nærmiløet. Lovlige muligheter.

Jeg har et bedre forslag. Hva med å lære ungene litt finans? Sende dem til naboer som man ser at ikke høster eplene sine, og spørre om man kan kjøpe dem. Så kan de selge videre med profitt. De kan for eksempel spørre om de kan få plukke eplene for 100 kroner (kanskje det er 100 epler), og så selger de eplene videre til 3 kr stykket. Da lærer de om kjøp og salg, og kanskje motiverer det dem til å bli rike en dag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et bedre forslag. Hva med å lære ungene litt finans? Sende dem til naboer som man ser at ikke høster eplene sine, og spørre om man kan kjøpe dem. Så kan de selge videre med profitt. De kan for eksempel spørre om de kan få plukke eplene for 100 kroner (kanskje det er 100 epler), og så selger de eplene videre til 3 kr stykket. Da lærer de om kjøp og salg, og kanskje motiverer det dem til å bli rike en dag.

Joda, gode forslag det :fnise:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det går da virkelig fint an å spørre om de kan få lov å plukke epler!! Hvem skal ha de eplene, er det du eller barna? Liker barna epler? Plukke bare for å plukke, stjele dem fra andres hager? Hvorfor skal du lære dem å gå på epleslang? Det er ikke fint gjort å lære ungene at det er lov å stjele epler. Selv gikk jeg og søstrene mine over gjerdet til naboen og plukket så mange epler vi bare ville. Men det skal sies at dette hadde vi tillatelse til av disse naboene, - et eldre ektepar som nesten ikke plukket eplene selv. Var det derimot andre som snek seg inn i hagen på epleslang, og dette ble oppdaget, kunne naboene bli rasende. Det handler om å vise respekt! Å ta epler fra andres epletrær uten å få tillatelse er respektløst. På samme måte som det er respektløst om nabobarn eller andre barn bare tar seg friheten å springe inn i hagen din, - og begynne å leke rundt deg mens du klipper gresset eller ligger og soler deg f.eks., eller at du står inne og ser at de leker i hagen din. Det er da din hage, ikke de barna som plutselig kommer inn i hagen din helt uten videre.

Endret av Millimani
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, samme her :P

Man kan vel egentlig ikke si noe på at egne unger går på epleslang når man gjorde det selv.

Selvsagt både kan og skal man det. Da jeg var liten syklet jeg uten hjelm. Skal jeg da la ungene mine gjøre det også, siden jeg jo gjorde selv? NEI! Da jeg var barn visste jeg ikke bedre. Nå er jeg voksen, og det er min jobb å lære ungene mine å oppføre seg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt både kan og skal man det. Da jeg var liten syklet jeg uten hjelm. Skal jeg da la ungene mine gjøre det også, siden jeg jo gjorde selv? NEI! Da jeg var barn visste jeg ikke bedre. Nå er jeg voksen, og det er min jobb å lære ungene mine å oppføre seg.

Poenget er at du kanskje ikke har så stor tyngde i din kritikk når du selv gjorde det du kritiserer andre for.

AnonymBruker
Skrevet

Naturligvis er det ikke greit. "Vi gjorde det som barn", vel, da opplevde vi også lange bilferier der mor og far røkte inne i bilen mens ungene lå usikret og slang i baksetet, kvalme og misfornøyde. Det er ikke nødvendivis noen god idé bare fordi "vi gjorde det som barn".

Men man kan spørre eieren av epletrærne om ungene kan få lov å plukke. Og så, hvis man får tillatelse, kan man naturligvis lage en liten konkurranse av det dersom man skal få med seg litt av tjuveri-spenningen.

Anonymous poster hash: 47ef4...55f
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sendt på epleslang da jeg var liten! *herlige barndomsminner* :)

Ikke ble jeg kriminell av det heller!

Anonymous poster hash: 485a0...62d
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...