Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med at en av fadderene får æren av å bære barnet til dåpen, og dermed får æren av å være gudmor/gudfar. Men føler at ingen gjør det lenger, mor og far bærer gjerne selv.

Hva har dere gjort/kommer til å gjøre? Jeg synes det er litt trist at man mister en slik tradisjon. Men samtidig er det greit at man ikke favoriserer en fadder forran de andre 😊

Anonymous poster hash: ed9d2...cb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bar til dåpen selv, mannen var den som tok av lua (og tørket hodet etterpå tror jeg). Så ingen grunn til at et av våre søsken skulle få en større rolle enn de andre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bærte og mannen tok av lua. Vi hadde min bror og hans søster som fadder, og ville ikke at en av de skulle få en "større" oppgave enn den andre.

Anonymous poster hash: 722a4...16a

AnonymBruker
Skrevet

Gudmor/gudfar er det samme som fadder, det har ingenting med bæring å gjøre. Man er gudmor/far enten man bærer ungen eller ei.

Jeg har vært i ganske mange barnedåper etterhvert (eller trangskristninger som jeg kaller dem...) og har til gode å se noe annet enn at foreldrene bærer.

Anonymous poster hash: 09c0d...c9a
Skrevet

Her bar gudfar barnet, gudmor tok luen, de fikk velge selv hvem som skulle gjøre hva. Får vi flere barn blir det samme opplegg neste gang.

Har vært i en del barnedåper, men bare opplevd en gang at en av foreldrene har båret barnet frem.

Skrevet

Jeg er vant med at alle faddere kalles gudmor/gudfar. Jeg er samisk, og på samisk har vi ikke noe ord for "fadder" - kun for gudmor og gudfar. Så hvem som bærer barnet er ett fett.

En fadder har jo en ganske spesifikk rolle, så det er jo helt meningsløst å gi den som bærer barnet navnet "gudmor/gudfar". Hva skal liksom gudmor/gudfar gjøre annerledes i å bidra til barnets oppdragelse i den kristne tro, som de andre fadderne ikke skal gjøre?

AnonymBruker
Skrevet

Her var det barnets mormor som bar barnet til dåpen, og min stemor som tok av luen. Og farmor og en onkel var også fadder.

Alle fire er gudforeldre på lik linje.

Anonymous poster hash: 67d2d...75c
AnonymBruker
Skrevet

Før var gudmor/far betegnelsen kirken (DNK) brukte på den som bar til dåpen. Det er det slutt på, og gudmor/far er ikke lenger i bruke i kirken.

Anonymous poster hash: b471e...c47
AnonymBruker
Skrevet

Dere som svarer at alle faddere er gudmor/-far: Jeg vet det er en vanlig betegnelse i nord-Norge for fadder. "Søringer" skiller mellom de som bare får stå og se på, og den som bærer. Men det er ikke tittelen dette handler om, men om mor/far bærer eller gir æren til noen andre.

Jeg og min søster har vær sin tante som gudmor. Tantene er også fadder, de er der som alle andre tanter og onkler, men de som er fadder har gitt litt dyrere gaver til bursdag/jul enn de andre (vi har hatt halvparten av flokken hver så helt ok at vi blir forskjellsbehandlet). Til konfirmasjon ga fadderene for dobbelt så mye som vanlige tanter og onkler, gudmødrene ennå litt mer. Ellers fikk de æren av å forsøke å løfte oss på nytt på bilder.

Ved min bror var alle tanter og onkler brukt opp så han fikk søskenbarn og tanter/onkler av våre foreldre som fadder og morfar fikk være gudfar uten å være fadder. Gutten har ikke blitt favorisert på gavefronten fra besteforeldrene, og gamlingen slapp å løfte sitt Gudbarn i konfirmasjonen. Likevel har de to alltid hatt ett veldig nært forhold. Men det tror jeg går mest på personlighet.

Personlig synes jeg det er trist om folk slutter med gudforeldre. Vet at om jeg får barn er lillebror selvskreven gudfar til nr 1.

Ts

Skrevet (endret)

Har selv båret min nevø til dåpen, og her har barnas to tanter fått bære hver sin tanteunge til dåpen.

Endret av Sol79
AnonymBruker
Skrevet

Dere som svarer at alle faddere er gudmor/-far: Jeg vet det er en vanlig betegnelse i nord-Norge for fadder. "Søringer" skiller mellom de som bare får stå og se på, og den som bærer. Men det er ikke tittelen dette handler om, men om mor/far bærer eller gir æren til noen andre.

Jeg og min søster har vær sin tante som gudmor. Tantene er også fadder, de er der som alle andre tanter og onkler, men de som er fadder har gitt litt dyrere gaver til bursdag/jul enn de andre (vi har hatt halvparten av flokken hver så helt ok at vi blir forskjellsbehandlet). Til konfirmasjon ga fadderene for dobbelt så mye som vanlige tanter og onkler, gudmødrene ennå litt mer. Ellers fikk de æren av å forsøke å løfte oss på nytt på bilder.

Ved min bror var alle tanter og onkler brukt opp så han fikk søskenbarn og tanter/onkler av våre foreldre som fadder og morfar fikk være gudfar uten å være fadder. Gutten har ikke blitt favorisert på gavefronten fra besteforeldrene, og gamlingen slapp å løfte sitt Gudbarn i konfirmasjonen. Likevel har de to alltid hatt ett veldig nært forhold. Men det tror jeg går mest på personlighet.

Personlig synes jeg det er trist om folk slutter med gudforeldre. Vet at om jeg får barn er lillebror selvskreven gudfar til nr 1.

Ts

Slå opp i ordboken, og se selv: http://www.nob-ordbok.uio.no/GUDMOR. Fadder og gudmor er samme ord for én og samme ting. Gudmor har ikke noe med bæring å gjøre.

Jeg er forøvrig "søring" selv ;)

Alle fadrene har akkurat samme ansvar ovenfor barnet, enten de nå har bært eller styrt med hodebekledning eller bare stått ved fonten. Den eneste oppgaven en fadder lover å påta seg er å hjelpe til med kristenoppdragelsen til barnet. Det har ikke noe med gaver eller noe annet å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Slå opp i ordboken, og se selv: http://www.nob-ordbok.uio.no/GUDMOR. Fadder og gudmor er samme ord for én og samme ting. Gudmor har ikke noe med bæring å gjøre.

Jeg er forøvrig "søring" selv ;)

Alle fadrene har akkurat samme ansvar ovenfor barnet, enten de nå har bært eller styrt med hodebekledning eller bare stått ved fonten. Den eneste oppgaven en fadder lover å påta seg er å hjelpe til med kristenoppdragelsen til barnet. Det har ikke noe med gaver eller noe annet å gjøre.

I ordboken står det:gud|mor m., f.

1 kvinne som bærer et barn til dåpen, kvinnelig fadder
2 kvinne som døper et fartøy

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Vel, hadde jeg hatt en familie som mente at den som bærer er gudforelder, de andre er "bare" faddere, så hadde jeg nok valgt å bære barnet selv. Greia med å være fadder er ikke å ha noen som kan stå fremme under dåpen, men å velge mennesker som skal bidra til barnets kristne oppdragelse. Denne oppgaven gjelder uavhengig av hvem som bærer barnet. Så for å unngå at noen faddere tror de er mer/mindre viktige enn andre hadde jeg jammen holdt barnet selv, hvis jeg var et sted hvor folk hadde misforstått fadderoppgaven slik.

AnonymBruker
Skrevet

I ordboken står det:gud|mor m., f.

1 kvinne som bærer et barn til dåpen, kvinnelig fadder
2 kvinne som døper et fartøy

Ja, 1 kvinne som bærer et barn til dåpen, kvinnelig fadder

Altså er en gudmor en fadder, og man må ikke bære barnet til dåpen for å være en godmor. Om man bærer barnet til dåpen er man en gudmor, og er man en fadder er man en gudmor.

Skrevet

Våre 3 barn har kvar sine 2 fadrar. 1 fadder bar barnet til dåpen, og den andre fadderen tok hua av og på. Eg og mannen stod oppe bak fadrane ved dåpshandlinga, då var me berre 'vitner'.

Me brukar ikkje begrepa Gudmor/far nå (om våre barns fadrar), men sjølv har eg to fadrar. Den eine var gudfar - dvs han bar meg til døypefonten. Den andre fadderen var luemor :)

-vestlandet-

AnonymBruker
Skrevet

Har også vokst opp i samisk miljø, og her bruker vi stortsett gudmor/far. Vi skiller ikke mellom det og faddere. Vi kaller den som har bært til dåpen for "holdegudmor" (direkte oversatt). Men dette begrepet er ikke brukt i hverdagen.

Anonymous poster hash: 4cb48...562

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...