AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #1 Del Skrevet 15. april 2015 Ja, her sitter jeg.. Snart 23 år gammel og ingen utdanning etter videregående. Har en deltidsjobb hvor jeg tjener svært lite og sliter med å få endene til å møtes.. Har studert 2 ulike ting tidligere, men det gikk til helv&%# med det da jeg ikke likte det ene studiet, og ikke trivdes sosialt på det andre (som igjen gikk ut over skolearbeidet og førte til at jeg strøk 3 ganger i et emne og måtte slutte på studiet).. I dag er det frist for å søke utdanning hos samordna opptak og jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Jeg VIL ha en utdanning, men vet ikke HVA?? Aner ikke hva jeg skal gjøre og føler meg ufattelig nedstemt.. Alle vennene mine studerer eller er ferdig med studiet. De vet hva de vil gjøre med livet sitt, mens jeg føler jeg aldri kommer igang Det er jo heller ikke mulig å få seg noen jobb nå til dags uten utdanning (snart må du vel være økonom for å sitte i kassen på rimi) Jeg er en praktisk person og kan derfor luke vekk utdanninger med mye matematikk/realfag generelt.. Og da sitter man jo ikke igjen med så mye? Har sett litt på fagskoler, men er redd det blir å kaste tusenvis av kroner ut av vinduet.. Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre? Det må være noe yrkesrettet av det praktiske slaget, altså ikke typ økonom eller årsstudium i historie.. Høres sikkert ut som jeg er dum som et brød nå, men det er jeg ikke.. Jeg kan komme inn på de fleste studier med det snittet jeg har fra VGS. Er det også noen som har erfaring fra fagskole, så kom gjerne med det også.. Anonymous poster hash: d1aa0...2f4 Anonymous poster hash: d1aa0...2f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 15. april 2015 #2 Del Skrevet 15. april 2015 Har du lest gjennom studiekatalogene? Hva synes du virker interessant, og hva er fullstendig utelukket? Hvor i landet bor du, og er du villig til å flytte for å studere? Er det noen yrker du kunne tenke deg å ha? Liker du å bevege deg eller vil du ha en mer stillesittende jobb? Du skriver at dere praktisk person og utelukker derfor realfag, men en del realfag er mye mer praktisk enn humaniora og samfunnsvitenskap. Kanskje sykepleier, bioingeniør eller jordmor kunne være noe? Hva med sosionom? Er du litt fagnerd, kan kanskje læreryrket være noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IKL Skrevet 15. april 2015 #3 Del Skrevet 15. april 2015 Du er bare 23 år. Dette ordner seg =) Jeg begynte på min bachelor når jeg var 24 og fullførte når jeg var 27. Jeg vimser fortsatt og har igjen søkt ny bachelor, kommet inn på master og vurderer om jeg bare skal bytte yrke. Så du er på ingen som helst måte på bærtur Hvor i landet bor du?Hva liker du?Husk at du kan legge til mange utdanninger på samordna opptak og endre rekkefølge på de helt frem til 1. juli. Legg derfor inn alt du kunne tenke deg så tenker du på rekkefølgen og prioriteringen senere 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IKL Skrevet 15. april 2015 #4 Del Skrevet 15. april 2015 Jeg gikk forresten ett år på markedsføring på Norges kreative fagskole. Men dette får du strengtatt "ingenting" ut av. I den bransjen har jeg inntrykk av at det kreves mye mer utdanning enn det.Jeg har alltid hatt lyst til å bli grafisk designer, men er veldig lite kreativ. Synes det ser så gøy ut. Ser det ligger en del ledig stillinger som det. Kanskje det er noe for deg ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #5 Del Skrevet 15. april 2015 TS her.. Jeg har faktisk studert både læreryrket(sluttet av ulike årsaker og angrer ikke) og sykepleier.. Bioingeniør har jeg tenkt på, men er mye kjemi og matematikk. Og for å bli jordmor må du bli sykepleier først Jeg bor i en storby og har derfor mye å velge mellom, noe som gjør det enda vanskeligere, men jeg har nå klart å vimse meg til å sende inn en søknad på samordna, og har lagt til mye ulike ting så får jeg se hva jeg gjør i juli Nei er ikke kreativ i det hele tatt Er praktisk av meg i form av at jeg like typiske "manne-ting". Snekring, maling, sette sammen møbler, fikse ting, Tusen takk for svar alle sammen, setter pris på det! Og vet at jeg ikke er "gammel" men vil så gjerne komme i gang.. Sambo er noen år eldre enn meg og har fast jobb og vi vil jo gjerne ha barn, ha en god økonomi osv. Anonymous poster hash: d1aa0...2f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #6 Del Skrevet 15. april 2015 Sykepleier er relativt enkelt og du er sikret jobb. Nedtelling til noen som ikke vet hva relativt betyr kommenterer i tråden starter nå. 10. 9. Anonymous poster hash: fefd0...933 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #7 Del Skrevet 15. april 2015 Hva med trafikklærer? Anonymous poster hash: a3d0b...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cecee Skrevet 15. april 2015 #8 Del Skrevet 15. april 2015 Hei TS! Skjønner at det er utrolig vanskelig å velge utdannelse, det er alt for mye å velge i! Siden du nevnte at du likte litt tøffe og praktiske yrker så tenkte jeg med en gang på politi, paramedic (ambulanse) eller fengselsbetjent? Lykke til!😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå