Gå til innhold

Rottwailer

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

denne hunden har fått et ufortjent rykte. det blir o slått stort opp i avisene når en slik hund forsvarer seg og biter. Det ervl like mange pudler som biter, men det kommer ike i førstesiden på avisen.

du får den hunden du fortjener, men det er mange som ikke burde være hundeeiere.

når det gelder denne hundetypen, ser eg bort fra de sombruker den til et vist formål. kriminelle, narkomane og andre lugubre miljøer.

ar lyst på en slik hund, men vil høre erfaringer fra dere som har hatt noen år.

hvor mye daglig mosjon gir dere den?

hvordan oppfører den seg medandre, andre hunder, særlig hanner.

var dere på kurs? treffes dere med andre av samme type.

Tror det er mest utseende og størrelse som skremmer folk.

De jeg har møtt har vert omgjengelige og kjærlige hunder. Går sammen med katter, barn osv...

Nå er det mange slags oppdrettere men hvem kan en stole på?

alle sier de har valper fa topp prmierte foreldre osv...prisene varierer. De ligger på 10.12000 kr, men hvorfor er det da en oppdretter som selger til 8000.

valpene er solgt før de er født nsten.

Er veldig usikker på veldig mye om dere skjønner.

håper på svar fra folk med erfaring. ike fa dere alle andre som har hørt historier om denne farlige hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har ei venninne som driver aktivt med rottweilere. hun har to stykker selv og tar på seg vanskelige hunder for andre som hun så dresserer og lærer "hundeskikk".

jeg tror rottweileren er en krevende hund. den er utrolig lydig og det er ikke noe problem å dressere den, men du må legge ned MYE arbeid med den - det nytter ikke å gå en tur en times tid om dagen og la det være med det. du bør være sjefen, i alle situasjoner. selv den snilleste hunden KAN bli skremt og bite noen - og om det skjer med en rottweiler er det litt verre enn om en dvergpuddel skulle bite noen. ved at du har grunding trente hunder unngår du sånne problemer :)

hundene til venninna mi sitter pent og venter til hun sier værsågod når de skal få mat, de må sitte på stuegulvet mens hun er i gangen og kler på seg, først når hun har åpna døra, gått ut og sagt "kom" får de lov til å gå gjennom gangen og ut. at hun har kontroll i sånne hverdagslige situasjoner gir henne også bedre kontroll dersom noe uventa og kanskje truende skulle skje.

guttene hennes er verdens snilleste hunder, og etter at hun har jobba med vanskelige hunder en stund har jeg heller ingen problemer med å stole på DEM.

rottweileren er i utgangspunktet en blid og hyggelig hund, som virkelig blir en trofast venn. problemet er vel at de, som sagt, krever mye jobb.

veldig mange mennesker tror at rottweileren må kues og tuktes for å ikke bli slem. det er jo helt feil, og den typen trening fungerer stikk motsatt av det eieren mener - hunden blir usikker på folk, usikker på seg selv, og usikre hunder har lettere for å bli sinte eller farlige hunder. en slik rottweiler kan virkelig gjøre mye skade - de ER store, sterke hunder, og de har et sterkt territorieinstinkt. det er vel derfor så mange ser på rottweileren som en farlig hund.

venninna mi går lange turer og har egne treningsopplegg som hun følger. begge hundene brukes forøvrig til søk etter savnede personer.

dersom du ønsker det kan jeg sette deg i kontakt med henne - hun er veldig inne i miljøet, og kan nok gi deg tips om både oppdrettere og trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Rottiser er vedlig tryggehunder og det er sjelden de biter. Grunnen til er ganske enkel. Hunder biter når de er nervøs og føler seg truet. Det gjør rottisen sjelden pgr av sterk psyke.

Har selv hatt rottis og må si det er en enkel hunderase i forhold til de fleste andre.

Men uansett hvilken hund det er, så er det 90% eiern som avgjør hvordan hunden blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei rottweiler-tispe og hun er slett ikke farlig. Hun er rolig, kosete og snill som et lam.

MEN.. enkelt var det ikke.

Oppdragelsen kostet oss blod svette og tårer. Vi gikk to kurs men henne (verd hver eneste tusenlapp). Rasen har sterk psyke, noe som ikke er BARE positivt.

Da hunden var ca 1/2 år gammel var hun stri. Skikkelig sta og egen. Å si NEI fungerte dårlig. Vi måtte til slutt legge hunden i bakken eller ta henne skikkelig i nakken.

Dessuten er det stor forskjell på tisper og hannhunder og jeg tror at dette særlig gjelder for Rottweileren. Kjenner flere som har hannhunder og som har slitt mye mer enn oss.

Det sies at Rottweileren ikke en en førstegangshund. Dette er jeg helt enig i. I utgangspunktet er ikke Rottweileren farligere eller verre enn andre raser, men den blir stor og sterk. Om den først biter så får man ikke bare et lite merke.

Når det gjelder tur-gåing og trim, så er vår hund ganske grei. Hun får ca 1 time med tur på en vanlig hverdag og litt mer i helgene. Hun blir ikke stressa eller hyper om hun ikke får turene sine heller.

Rottweileren er menneskekjær. Den liker å ha folk rundt seg. Alltid blid og kosete. Jeg tror at det verste du kan gjøre mot en rottweiler er å ikke gi den oppmeksomhet og kjærlighet.

Oppsummert: En perfekt familiehund hvis den får riktig dressur og nok oppmerksomhet. Den krever en bestemt og målbevisst eier. Det er en kamp å få plassert hund og eier på rangstigen. Pga psyken/selvtilliten plasserer hunden seg selv øverst. Det er eierens jobb å få den til å skjønne hvem som er sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dersom du skal ha rottweiler må du velge oppdretter meg omhu. Har hørt fra folk som har hatt dem at det har vært mye tvilsom avl her i Norge de siste årene, hvor feks utseende går på bekostning av gemytt og helse, og det er også en del innavl.

Billigere valper kan ha to årsaker, enten er det feil og svakheter på dem, eller så er det en oppdretter som ikke eropptatt av å tjene penger, og setter prisen litt ned. Da får h*n som regel flere henvendelser, og har flere potensielle kjøpere å velge mellom, og kan ta de som virker seriøse, fremfor de som har mest penger. Prøv å finn noen som peilig og kan hjelpe deg, og snakk gjerne også med mennesker som har kjøpt valp tidligere fra samme oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er oppatt av å finne rette oppdretter. en som er seriøs. En som ikke driver med dette for pengenes skyld. Ja jeg har hørt det er mye rart innen avl på rottwailer.

Problemet er at eks. de som er på nett, de virker jo seriøse alle sammen

Hvordan skal en skille de fra hverandre?

Når en ike har noe peiling på denne rasen.

Dete er noe vi vil bruke god tid på. Vil ikke bli lurt.

Noen averterer privat også, men hva med de? De også har valper av topp premierte foreldre. Alle valper er ornet med chipping, vaksine osv...'

Som ukjent, så blir det vanskelig.

her jeg bor har jeg ikke sett en Rottwailer, så ingen å spørre heller her.

Hvordan fant dere frem i oppdretterverden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøpte privat. Fant en annonse i avisen og likte godt det vi så. Betalte 8000 for vår valp, men den var ikke chippet. Dette gjorde vi selv da vi tok vaksine.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Norsk kennelklubb og be om en liste med oppdrettere. De har kun "godkjente" oppdrettere på lista si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Norsk kennelklubb og be om en liste med oppdrettere. De har kun "godkjente" oppdrettere på lista si.

NKK er ett bra sted å begynne, men de er ikke flinke nok til å ta oppdrettere vekk fra listene sine. Så det lønner seg likevel å skjekke hvor fornøyd andre valpekjøpere er osv. Akkurat denne rasen er så stor at den har sannsynligvis også en egen raseklubb du ta kan ta kontakt med, og som muligens kan gi deg anbefalinger på oppdrettere.

Også bør man bruke mye tid på det. Gjerne besøke oppdretter flere ganger, fra tispa er parret til valpene er leveringsklare. Gå litt etter magefølelsen også, er folka hyggelige, og hva snakker de mest om? Penger eller helsa til hundene sine? Les litt om de vanligste problemene hos rasen, og ta opp dette med dem. Reagerer de på en unnvikende eller defensiv måte er det som regel ett dårlig tegn. Og jo mere kritisk de er til deg som valpekjøper, jo bedre er det som regel. en god oppdretter spør om hvor mye tid du har til hunden, hvorfor du har valgt akkurat denne rasen, om hunden skal brukes til noe eller bare skal være en familiehund osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan man allerede som valp oppdage hd? alle skriver jo at de er hd frie. når man kjøper, får man papirer både for far og mor til hvalpen?

Hvordan kontrollerer man når de sier valpen er av topp premierte forldre.

Som dere sikkert skjønner, er vi helt grønne her.

Har hatt hunder før, men ikke kjøpt av kennel/papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ps) er det et krav av NKk at hundene skal være vaksinert/chipped før levering? Alle gjør jo det, bortsett fra hun som skrev at de chippet/vaksinerte selv. Det var vel grunen til at de bet.8000 bare?

Hva koster chipping/vaksine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke er noe typisk hundemenneske akkurat og vanligvis er redd for store hunder så er det en hund jeg aldri har vert redd, litt nervøs når den var hoppende glad kansje men jeg håper folk tilgir meg det... en byksende svær Rottwailer kan være i meste laget for meg. Men denne hunden da.. pleide vanligvis og være veldig rolig og snill og kjærlig som bare det. Koste du med den så slang den seg på rygg og ville bli klødd på magen. Skikkelig søt hund med andre ord. Jeg tror jeg har sett den "glefse" en gang og det var fordi en liten unge praktisk talt hoppa på hodet dens.. :roll: Men det var bare for og gi beskjed om at NÅ ville den ikke mer. Jeg har ikke hatt noe særlig kontakt med mange Rottwailere men på det lille inntrykket jeg har så virker dette som en rase med mye personlighet og energi. :)

Og en ting som da var veldig morro med dette Rottwaileren her da.. jeg tror det er en av de største bikkjene jeg har vert borti. Men den eneste jeg har sett som er skikkelig redd for katter. (Ett mulig unntak er kansje hunden til min bestemor som er mindre enn katta mi var da... :P )

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps) er det et krav av NKk at hundene skal være vaksinert/chipped før levering? Alle gjør jo det, bortsett fra hun som skrev at de chippet/vaksinerte selv. Det var vel grunen til at de bet.8000 bare?

Hva koster chipping/vaksine?

At vår hunde kostet "bare" 8000 kom ikke at at den ikke var chippet. Som sagt kjøpte vi hunden privat, ikke gjennom en oppdretter. Fordelrene var, så vidt jeg vet, ikke premierte.

Jeg vet forresten om flere hunder som er kjøpt gjennom oppdrettere som IKKE har vært chippet før de har kommet til sitt nye hjem.

Vaksine er nok et krav før valpen selges, men jeg tror ikke at det er krav om microchip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forresten prøv www.canis.no ?

Der fant jeg blant annet DISSE go'ingene.

Ikke bra for meg å se slike bilder. Stor fare for at jeg går på en smell og skaffer meg en hund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med noen raser er det påkrevd at valpene skal chippes og tas blodprøve på før de forlater moren. (amstaff og stafforshire bullterrier) Men det kan hende at dette blir utvidet til å gjelde flere raser også. Ellers er det opp til oppdretterne selv.

Man kan ikke HD-scanne hunder før de når en viss alder. Men dersom begge foreldrene og resten av stamtavla er HD-frie, så er det som regel det man sikter til. HD er i sterk grad arvelig, så dersom de er HD-fri så er som regel valpene det også. (Unntak skjer, og det kan man desverre aldri sikre seg 100% mot.) Når det gjelder HD bør du også skjekke hva raseklubben sier. Hos de fleste raser skal man kun avle på HD.fri hunder, men hos noen raser er det s utbredt at man tillater avl på hunder med veldig svak HD, rett og slett fordi det finnes for få individer som er helt fri.

HD-papirene kan du spørre om å få se, evt kan du be om kopi av stamtavle på foreldrene, da HDstatus skal stå der, dersom de er scannet. Da kan du også lete litt på internett, søke på navn/kennelnavnene til foreldrene, og muligens finne noe nyttig info. Dersom samme hund går igjen flere ganger på stamtavla kan det også være ett tegn på innavl, selv om det kan være vanskelig å se forskjell på det og linjeavl. (Evt be en annen oppdretter se på det for deg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk til dere alle sammen.

dere kommer med mye nyttig info til oss. har dere mere så bare kriv.

Hva sier rottwaileiere til at det er så mange som parrer de med andre raser.+

ser det er mange som selger valper hvor mor er ren rottwailer og far blandng. har stusset litt på dette. Kan det være at de ikke har papirer på mor og at de ikke får parre med andre renrasede?

har sett mange rare blandinger i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot at Rottweileren blandes med andre raser.

For en stund siden møtte jeg en helt utrolig nydelig hund som var blanding av Rottweiler og Bullmastiff. Den hadde et kjempegodt lynne og var kjempefin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv ei skikkelig fin rottistispe og kan ikke annet enn å anbefale rasen på det sterkeste! :) Men det er riktig at det nok ikke er en naturlig førstegangshund (i hvertfall ikke hannhundene).

Mange av dem vil også, som nevnt over, utfordre sin eier i forhold til rang en eller flere ganger i løpet av livet. Hvis man har et godt forhold til hunden sin og oppdrar den riktig ser jeg ikke dette som noe problem overhodet!

Jeg anbefaler også at du gjør et godt grunnarbeid med å lære deg mest mulig om rasen før du velger den!

Mye bra info finnes her: www.rottweiler.net/forums/

Du må registrere deg for å kunne poste der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma til rottis

Hei!

Vi har en nydelig rottis hannhund, i sin beste hormonelle alder (2,5 år...)

Regner med å å ha en tenåring i huset, er småtteri mot han tassen her :ler:

Han får tre turer om dagen, morgen ca. 20 min, etter jobb ca.20 min og kvelden minst 1 time. I helgene blir det ofte turer på ett par tre timer, MEN, har vi ikke anledning til å gå lange turer en dag, så er det faktisk greit, han blir ikke helt dust av det, han er vel i utgangspunktet et skikkelig murmeldyr, som trives VELDIG godt oppi senga si... :roll:

Vi har slitt litt med med at han anser seg selv som høyere opp enn meg på rangstigen, mens mannen min er udiskutabel sjef, der har det aldri vært tvil, selv for den firbente :wink:

Men det går egentlig veldig greit i hverdagen alikevel, men innimellom har vi en liten fight, hvor det (foreløpig) ender med at jeg er sjefen over han alikevel.

Vi har begge vokst opp med hund, men han er vår første hund sammen, og selv om ingen anbefaler det, har det gått veldig greit. vi og har gått kurs,og vært med på organiserte treninger, og synes det fungerer veldig bra.

Han har jo en enorm psyke, og glefser aldri mot andre hunder, hvis de ikke da glefser først. Kan godt gå forbi uten en mine, men er så fryktelig opptatt av små hunder, de er han veldig fasinert av, og vil gjerne leke. Han skjønner ikke at de ikke synes det er gøy lenger når de får en 45 kg tung labb i hodet :-)

Vi kjøpte vår på Hvaler, men har inntrykk av at det er MANGE i Østfold som driver med dette, vi fant han gjennom FINN.no faktisk, og vi satt hos oppdretter i over tre timer, de solgte ikke til hvem som helst, og ville prate med oss først, før de bestemte om vi kunne få en.

Ønsker dere lykke til, dere kommer til å få en ordentlig koseklump, og kos dere med den sålenge den er liten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei

har selv hatt en rottweilergutt og det er en skikkelig brele hund,men man må være obs helt fra hunden er liten og søt, vær sikker på at den forstår hvem som er sjefen!

Vår hannhund( som var lederen i kullet og den største valpen) begynte rundt 6 måneders alderen å prøve meg ut, mannen min hadde hele tiden full kontroll! Jeg hadde rett og slett ikke fysisk styrke nok til å vise at jeg var sjefen , så da måtte mannen min følge med hunden når den yppet seg med meg , og ta han, på den måten fikk jeg tilbake kontrollen, etter en stund var den ekseplarisk, men det krevde som sagt mye jobb, blir du redd hunden har du tapt!

Vi har 4 barn og rottisen er super med barn, den tåler det meste og er rolig og lat i huset!

Når det gjelder oppdretter er det viktig at dere kommer godt overens, det er godt å ha en grei oppdretter å søke råd hos når problemene kommer _( for det vil de garantert....)

masse lykke til...det verste er nesten at alle er så redd hunden selv om den er supersnill, men slik er det med rottweilere dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot at Rottweileren blandes med andre raser.

For en stund siden møtte jeg en helt utrolig nydelig hund som var blanding av Rottweiler og Bullmastiff. Den hadde et kjempegodt lynne og var kjempefin.

Blandingshunder kommer alltid til å dukke opp, og jeg synes absolutt at de har livets rett de også. Men å blande raser med vilje synes jeg at man skal være svært forsiktig med, og man må ha avlserfaring før man begynner med det. En veldig vanlig blanding er jo doberman og rottweiler, og jeg har sett noen veldig flotte eksempler på det, men også noen hvor alt har slått feil på gemyttet feks. Driver man med avl må man vite hva man gjør, og skal man blande ulike raser er resultatet enda mer uforutsigbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...