Gå til innhold

Har du erfaring med rekrutteringsfirma? jobbmarkedet er en jungel!

frksølekopp

Anbefalte innlegg

Eller bemanningsbyrå.

Jeg er nyutdannet til høsten og har blitt kontaktet av to rekrutteringsfirmaer, og jeg har vært på to forskjellige intervju. Begge skulle jeg ta kontakt med når begynte å nærme seg skoleslutt ettersom det var enda tidlig. Jeg forsto det slik at de hjelper meg ut på intervju til en jobb også blir jeg fast ansatt, slik de har fremstilt det. Men etter å ha pratet med medstudenter så er det heller snakk om noen måneder med prøve tid med mulighet for fast ansettelse. Noe jeg i utgangspunktet ikke er helt interessert i forståelig nok, mtp usikkerhet osv.

Jeg får også inntrykket av at de forstår hvilken situasjon jeg er i som nyutdannet og det er en jungel på jobbmarkedet. Jeg trenger erfaring innen et fagområdet, og det er dette disse byråene kan tilby. Selvom dette fagområdet ikke er noe jeg vil jobbe med er det nødvendig, og de forstår og vet at den eventuelle jobben vil bli et springbrett videre og gi større karriere muligheter. Jeg aner jo egentlig ingenting og trodde jeg kunne få jobb innen ønsket fagområdet "med en gang", men nei. Det er forsåvidt greit at jeg trenger erfaring og grunnmur. Problemet er da dette med fast ansettelse.

Så mitt spørsmål er, har noen erfaring fra rekrutteringsfirma som kan dele sine erfaringer? Burde jeg gå for dette eller brude jeg finne en jobb på egenhånd innen "uønsket" fagområde for å få erfaring? Det jeg føler er negativt med det er at da er ikke arbeidsgiver klar over at jeg bare ønsker jobber som grunnmur, noe jeg har inntrykket av bedriftskundene til byråene har og forståelse for. Og hjelper en så godt som mulig.

Tusen takk for svar, trenger all den hjelpen jeg kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har snakket med Selecti og Adicio foresten. Noen som har kjennskap til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Helt generelt vil det alltid være slik at når man går inn i en fast stilling så starter man med en gjensidig prøveperiode.

- gjerne 6 måneder.

I prøvetiden er oppsigelsestiden mye kortere, noe som gjør det enklere for begge parter dersom en av dem finner ut at man gjorde en feil da man sa 'ja' til denne jobben/denne arbeidstageren.

Jeg kjenner ikke noen av de rekrutteringsfirmaene du nevner, men jeg undrer meg litt når du snakker om at du skal ha en fast jobb bare i en periode for å bygge en grunnmur for resten av karrieren din.

Finnes det firmaer som både har funksjoner som dekker denne 'grunnmuren' og som også har muligheter for 'resten av karrieren'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt generelt vil det alltid være slik at når man går inn i en fast stilling så starter man med en gjensidig prøveperiode.

- gjerne 6 måneder.

I prøvetiden er oppsigelsestiden mye kortere, noe som gjør det enklere for begge parter dersom en av dem finner ut at man gjorde en feil da man sa 'ja' til denne jobben/denne arbeidstageren.

Jeg kjenner ikke noen av de rekrutteringsfirmaene du nevner, men jeg undrer meg litt når du snakker om at du skal ha en fast jobb bare i en periode for å bygge en grunnmur for resten av karrieren din.

Finnes det firmaer som både har funksjoner som dekker denne 'grunnmuren' og som også har muligheter for 'resten av karrieren'?

Ja, det er dette disse firmaene hjelper med. De sier rett ut at man trenger denne grunnmuren og det får du hos oss (selger seg selv begge firmaene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at jeg vet ikke om jeg burde gå gjennom et av disse firmaene eller finne en på egenhånd. Tenker det er greit å få all hjelp å støtte man kan få, men en medstudent fortalte idag at dama hans var ansatt av et rekrutteringsbyrå som "leide" henne ut til et firma som ikke ansatte henne fast. Det vil ikke jeg. Vet ikke hvilket byrå det er snakk om da. Vurderer å ta kontakt med en av de som har gitt en god review på facebook til ett av firmaene og høre hvordan de opplevde prosessen. Noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de gjør begge deler, altså både at du er ansatt hos dem og blir "leid ut", og at de rett og slett hjelper deg med å få en fast jobb i et annet firma. Det er sikkert forskjell mellom fagområdene.. Jeg er utdannet innen IT og var hos flere rekrutteringsbyråer. Da var det utelukkende snakk om fast jobb i et annet firma, aldri jobb hos selve byrået.

Sånn det funker i de tilfellene er at forskjellige bedrifter betaler rekrutteringsbyråene for å gjøre prosessen med intervjuer, siling av søkere osv.. de betaler rekrutteringsbyråene ganske godt for å finne ansatte til seg som passer. Hvis du er i basen deres og de får inn en stilling de tenker du kan passe til så kaller de deg inn til intervju. Eller de kan være mer pro-aktive for deg. Sikkert litt avhengig av bransje og pågang.

Jeg gikk både på generelle intervjuer hos rekrutteringsbyråer, og søkte spesifikke stillinger selv som jeg fant på finn.no osv:) Ofte er jo også de spesifikke stillingene gjennom et byrå, som gjør første screening av søknader + førstegangsintervju.

I alle stillinger er det vanlig med en prøveperiode, der oppsigelsestiden er kortere og arbeidsgiver lettere kan gi deg sparken/ikke la deg fortsette etter prøvetiden. Vet ikke hvor vanlig det er at man ikke får fortsette etter prøvetiden, i min bransje har jeg aldri hørt om noen som ikke har fått fortsette etter prøvetid. 3-6 måneder er vanlig.

Veldig mange firmaer ansetter nyutdannede og er klar over at de mangler den praktiske erfaringen:) Noen har egne opplæringsprogrammer og andre er bare forberedt på at du trenger mer opplæring. Det er fordeler for dem med å ansette nyutdannede også - lavere lønning, mer formbar for dem osv.

Anonymous poster hash: 2a6f6...286
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

:Nikke:

Og så tenker jeg det er verd å huske at prøvetiden ikke bare er arbeidsgivers mulighet til å kunne 'kvitte seg med' en nyansatt som ikke fungerer i jobben.

- det er like mye den nyansattes mulighet til å kvitte seg med en arbeidsgiver man oppdager er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de gjør begge deler, altså både at du er ansatt hos dem og blir "leid ut", og at de rett og slett hjelper deg med å få en fast jobb i et annet firma. Det er sikkert forskjell mellom fagområdene.. Jeg er utdannet innen IT og var hos flere rekrutteringsbyråer. Da var det utelukkende snakk om fast jobb i et annet firma, aldri jobb hos selve byrået.

Sånn det funker i de tilfellene er at forskjellige bedrifter betaler rekrutteringsbyråene for å gjøre prosessen med intervjuer, siling av søkere osv.. de betaler rekrutteringsbyråene ganske godt for å finne ansatte til seg som passer. Hvis du er i basen deres og de får inn en stilling de tenker du kan passe til så kaller de deg inn til intervju. Eller de kan være mer pro-aktive for deg. Sikkert litt avhengig av bransje og pågang.

Jeg gikk både på generelle intervjuer hos rekrutteringsbyråer, og søkte spesifikke stillinger selv som jeg fant på finn.no osv:) Ofte er jo også de spesifikke stillingene gjennom et byrå, som gjør første screening av søknader + førstegangsintervju.

I alle stillinger er det vanlig med en prøveperiode, der oppsigelsestiden er kortere og arbeidsgiver lettere kan gi deg sparken/ikke la deg fortsette etter prøvetiden. Vet ikke hvor vanlig det er at man ikke får fortsette etter prøvetiden, i min bransje har jeg aldri hørt om noen som ikke har fått fortsette etter prøvetid. 3-6 måneder er vanlig.

Veldig mange firmaer ansetter nyutdannede og er klar over at de mangler den praktiske erfaringen:) Noen har egne opplæringsprogrammer og andre er bare forberedt på at du trenger mer opplæring. Det er fordeler for dem med å ansette nyutdannede også - lavere lønning, mer formbar for dem osv.

Anonymous poster hash: 2a6f6...286

Okei takk for svar :) jeg er i utgangspunktet positiv til rekrutteringsfirmaer og de hjelper gjerne nyutdannede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke:

Og så tenker jeg det er verd å huske at prøvetiden ikke bare er arbeidsgivers mulighet til å kunne 'kvitte seg med' en nyansatt som ikke fungerer i jobben.

- det er like mye den nyansattes mulighet til å kvitte seg med en arbeidsgiver man oppdager er feil.

Aha! godt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...