Gå til innhold

Snu barnesete?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilket sete er bra for store unger? Vår på 2 er også lang og stor, 14 kg og 90 cm ved siste kontroll. Vi har Cybex Sirona nå, og hun klager ikke, men sitter med beina oppetter seteryggen eller krøllet rundt "overalt" når vi kjører. Jeg er litt bekymret for hvordan vi skal få plass til henne bakovervendt i to år til, og ja, vi har bil med god plass.

Anonymous poster hash: 71a67...65b

Våre er lange, og vi byttet sete flere ganger for å ha eldste bakovervendt lengst mulig. Det setet som hadde lengst rygg i 2012 var Britax Two-way, og så vidt jeg vet er det fremdeles det lengste. Det er noen cm lenger i ryggen enn Multi-tech (som yngste her sitter i nå, hun er straks 3 og 99 cm lang). Two-way kunne eldste sitte i til hun var 4,5, da var hun et sted mellom 115 og 120 cm lang.

Grunnen til at vi var innom Multi-tech på veien var at jenta satt mye bedre i det da hun var snaut 2 år og vokste ut av sete nr 2 (som var Besafe IziKid). Multi-tech har bedre hodestøtte/sidestøtte - selv om de to setene scorer omtrent likt på sikkerhet ved sidekollisjon. Men visstnok kan man kjøpe en ekstra hodestøtte til Two-way også, det var ikke vi klar over den gangen (og tydeligvis ikke den vi snakket med i butikken, heller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan får dere plassert MaxWayen lenger ut på setet? Da får man jo ikke strammet selen for å feste setet?



Anonymous poster hash: 71a67...65b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Hvordan får dere plassert MaxWayen lenger ut på setet? Da får man jo ikke strammet selen for å feste setet?

Anonymous poster hash: 71a67...65b

Det er da ikke noe problem det, men veldig vanskelig å forklare. Man gjør det jo helt likt som om man setter setet lenger inn..

Kjør innom en barneutsstyrsbutikk, så kan du få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir vel jeg også hudflettet her, men vi snudde vår ved 2,5 årsalder. Da hadde vi prøvd alt. Vi hadde ca sju minutters kjøring til barnehage i 40- og 60-sone og han kastet opp hver morgen. Og hver ettermiddag. Hver eneste dag. Ut med utspydd bilstol i barnehagen etter levering, skifte klær på ungen, bytte trekk på stolen, kjøre på jobb, hente i bhg etter jobb, ut med utspydd unge og trekk på stolen, sette på vaskemaskinen. La bilen stå i garasjen med dørene på vidt gap i håp om at den ikke stinket spy. Hver eneste dag. Vi byttet bil, byttet stoler, prøvde seabands og alt mulig, men ingenting hjalp. Vi snudde ham, og han har ikke spydd siden.

Det er også trafikkfarlig å kjøre med ett øye i baksetet og hjertet i halsen på grunn av hylende, kvalme og syke unger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir vel jeg også hudflettet her, men vi snudde vår ved 2,5 årsalder. Da hadde vi prøvd alt. Vi hadde ca sju minutters kjøring til barnehage i 40- og 60-sone og han kastet opp hver morgen. Og hver ettermiddag. Hver eneste dag. Ut med utspydd bilstol i barnehagen etter levering, skifte klær på ungen, bytte trekk på stolen, kjøre på jobb, hente i bhg etter jobb, ut med utspydd unge og trekk på stolen, sette på vaskemaskinen. La bilen stå i garasjen med dørene på vidt gap i håp om at den ikke stinket spy. Hver eneste dag. Vi byttet bil, byttet stoler, prøvde seabands og alt mulig, men ingenting hjalp. Vi snudde ham, og han har ikke spydd siden.

Det er også trafikkfarlig å kjøre med ett øye i baksetet og hjertet i halsen på grunn av hylende, kvalme og syke unger.

Du har veldig rett i ditt siste avsnitt! Som forelder er man ansvarlig for å tenke helhetlig, og ikke blindt henge seg opp i enkeltanbefalinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har veldig rett i ditt siste avsnitt! Som forelder er man ansvarlig for å tenke helhetlig, og ikke blindt henge seg opp i enkeltanbefalinger.

Nettopp. Og hvis det hadde vært mulig, hadde han sittet bakovervendt til han var fire. Men det var rett og slett ikke mulig. Og jeg er helt sikker på at sjefen for trygg trafikk hadde gjort det samme som meg. Det var ikke holdbart, og alt annet enn trafikksikker kjøring.

Nestemann skal selvsagt sitte bakovervendt, og jeg håper at han ikke spyr like lett som førstemann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre er lange, og vi byttet sete flere ganger for å ha eldste bakovervendt lengst mulig. Det setet som hadde lengst rygg i 2012 var Britax Two-way, og så vidt jeg vet er det fremdeles det lengste. Det er noen cm lenger i ryggen enn Multi-tech (som yngste her sitter i nå, hun er straks 3 og 99 cm lang). Two-way kunne eldste sitte i til hun var 4,5, da var hun et sted mellom 115 og 120 cm lang.

Grunnen til at vi var innom Multi-tech på veien var at jenta satt mye bedre i det da hun var snaut 2 år og vokste ut av sete nr 2 (som var Besafe IziKid). Multi-tech har bedre hodestøtte/sidestøtte - selv om de to setene scorer omtrent likt på sikkerhet ved sidekollisjon. Men visstnok kan man kjøpe en ekstra hodestøtte til Two-way også, det var ikke vi klar over den gangen (og tydeligvis ikke den vi snakket med i butikken, heller.)

Har dere virkelig hatt fire ulike bakovervendte seter til ungene? :sjokkert: Vi gikk rett fra babysete til Max way, vi, og kommer til å gå rett videre til beltestol når de vokser ut av det...

Vi har forresten Two way hos besteforeldrene, og jeg tror Max wayen er hakket lengre. Men begge er gode synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere virkelig hatt fire ulike bakovervendte seter til ungene? :sjokkert: Vi gikk rett fra babysete til Max way, vi, og kommer til å gå rett videre til beltestol når de vokser ut av det...

Vi har forresten Two way hos besteforeldrene, og jeg tror Max wayen er hakket lengre. Men begge er gode synes jeg. :)

Sånn ble det. :) Vi tenkte ikke på lengden på setet da vi kjøpte sete nr 2, og det vokste hun ut av i løpet av et drøyt år. Babysetet var for kort ved drøyt 6 mnd. Så ble det altså Multi-tech fordi hun satt bedre i det, og til slutt Two-way for å ha henne bakovervendt lengst mulig. Det er viktig for oss, jeg har vært med i kollisjon tidligere, og vet hva slags krefter det er snakk om. I tillegg til at f.eks. Max-way kom på markedet for sent for vår del.

Two-way er lengre i ryggen enn Max-way med noen få cm. Vi målte faktisk mot noen venner sitt sete. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det om en tenker seg litt om, så er det faktisk ikke så sikkert at det er feil heller.

Om en da har et bakovervendt barnesete, så vil kraften her bli for barnet, slik den vil være for de som sitter i kjøreretningen ved en frontkollisjon, for de foran så tar air-bagene opp den støten. Men for et barn som sitter bakovervendt og om bilen blir påkjørt bakfra så er det ingenting som støtter hodet til barnet. Bilen blir skøvet forover, og hodet til et bakovervendt barn vil da gå bakover i bilen (det er rene fysiske lover), og der har da barnet ingen støtte før det beltene strammer seg og barnet så treffer seteryggen i barnesetet sitt.

Et barn som sitter bakovervendt vil ha støtte til hodet sitt fra setet, og barnet vil dyttes oppover/bakover i kjøreretningen. Eneste muligheten for noe annet er om bilen barnet sitter i rygger i større hastighet enn bilen den kolliderer med. Og det er omtrent umulig.

Anonymous poster hash: 78d32...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ble det. :) Vi tenkte ikke på lengden på setet da vi kjøpte sete nr 2, og det vokste hun ut av i løpet av et drøyt år. Babysetet var for kort ved drøyt 6 mnd. Så ble det altså Multi-tech fordi hun satt bedre i det, og til slutt Two-way for å ha henne bakovervendt lengst mulig. Det er viktig for oss, jeg har vært med i kollisjon tidligere, og vet hva slags krefter det er snakk om. I tillegg til at f.eks. Max-way kom på markedet for sent for vår del.

Two-way er lengre i ryggen enn Max-way med noen få cm. Vi målte faktisk mot noen venner sitt sete. :ler:

Greit å vite. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pandabjørnen

Et barn som sitter bakovervendt vil ha støtte til hodet sitt fra setet, og barnet vil dyttes oppover/bakover i kjøreretningen. Eneste muligheten for noe annet er om bilen barnet sitter i rygger i større hastighet enn bilen den kolliderer med. Og det er omtrent umulig.

Anonymous poster hash: 78d32...3ae

Helt enig med deg, om det er snakk om en frontkollisjon eller en kraftig oppbremsing/bråstopp når barnet sitter bakovervendt, det er nettopp derfor det er den riktige måten å sikre små barn i bilen. Det er det heller ingen protester på.

Men ved påkjørsel bakfra så blir det motsatt, det er rett og slett fysikkens lover som fungerer slik.

Seteryggen barnet har støtte fra normalt sett, blir kraftig dyttet fremover om bilen blir påkjørt bakfra, og hodet til barnet mister da støtten fra seteryggen på setet sitt.

Du må se for deg hva som faktisk skjer når en bil blir påkjørt bakfra, det er kun der et bakovervendt bilsete ikke fungerer best mulig.

Du som sjåfør eller passasjer får støtte fra setet og nakkeputen ved en påkjørsel bakfra når dere sitter i kjøreretningen, de som sitter mot kjøreretningen vil da miste støtten til hodet sitt når bilen blir truffet bakfra.

Ved en frontkollisjon blir det motsatt, da er det kun bilbeltet som vil holde igjen fører og passasjerer som sitter i kjøreretningen, mens et barn som sitter i en bakovervendt bilstol er best mulig beskyttet, akkurat slik som du skrev og det er nettopp derfor et barn skal sitte bakovervendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, om det er snakk om en frontkollisjon eller en kraftig oppbremsing/bråstopp når barnet sitter bakovervendt, det er nettopp derfor det er den riktige måten å sikre små barn i bilen. Det er det heller ingen protester på.

Men ved påkjørsel bakfra så blir det motsatt, det er rett og slett fysikkens lover som fungerer slik.

Seteryggen barnet har støtte fra normalt sett, blir kraftig dyttet fremover om bilen blir påkjørt bakfra, og hodet til barnet mister da støtten fra seteryggen på setet sitt.

Du må se for deg hva som faktisk skjer når en bil blir påkjørt bakfra, det er kun der et bakovervendt bilsete ikke fungerer best mulig.

Du som sjåfør eller passasjer får støtte fra setet og nakkeputen ved en påkjørsel bakfra når dere sitter i kjøreretningen, de som sitter mot kjøreretningen vil da miste støtten til hodet sitt når bilen blir truffet bakfra.

Ved en frontkollisjon blir det motsatt, da er det kun bilbeltet som vil holde igjen fører og passasjerer som sitter i kjøreretningen, mens et barn som sitter i en bakovervendt bilstol er best mulig beskyttet, akkurat slik som du skrev og det er nettopp derfor et barn skal sitte bakovervendt.

Du glemmer at barnet beveger seg med samme hastighet som bilen det sitter i og vil få påført de samme kreftene som bilen får i støtet. Derfor er det umulig at setet "forsvinner", som du sier. Tror du bør lese deg opp litt på fysikk før du er så påståelig.

Anonymous poster hash: 78d32...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir vel jeg også hudflettet her, men vi snudde vår ved 2,5 årsalder. Da hadde vi prøvd alt. Vi hadde ca sju minutters kjøring til barnehage i 40- og 60-sone og han kastet opp hver morgen. Og hver ettermiddag. Hver eneste dag. Ut med utspydd bilstol i barnehagen etter levering, skifte klær på ungen, bytte trekk på stolen, kjøre på jobb, hente i bhg etter jobb, ut med utspydd unge og trekk på stolen, sette på vaskemaskinen. La bilen stå i garasjen med dørene på vidt gap i håp om at den ikke stinket spy. Hver eneste dag. Vi byttet bil, byttet stoler, prøvde seabands og alt mulig, men ingenting hjalp. Vi snudde ham, og han har ikke spydd siden.

Det er også trafikkfarlig å kjøre med ett øye i baksetet og hjertet i halsen på grunn av hylende, kvalme og syke unger.

Hadde samme problemet her, spy hver eneste gang vi skulle bruke bilen, uansett avstand. Det fungerer bare ikke i lengden. Så måtte snu setet når hun var i underkant av 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pandabjørnen

Du glemmer at barnet beveger seg med samme hastighet som bilen det sitter i og vil få påført de samme kreftene som bilen får i støtet. Derfor er det umulig at setet "forsvinner", som du sier. Tror du bør lese deg opp litt på fysikk før du er så påståelig.

Anonymous poster hash: 78d32...3ae

Eh, helt ærlig, så ja det burde du gjøre, for det å forstå hvilke krefter som gjelder når en bil blir påkjørt bakfra forstår du tydeligvis ikke.

Etter dine "påstander" her, så tror jeg ikke du har opplevd å bli påkjørt bakfra, for da hadde du enklere forstått hvilke krefter som faktisk da settes i sving. Jeg skal forsøke nok en gang å forklare, men det er synd at det brukes så mye av tråden til dette.

Det forklares enklest ved å tenke seg at du får en kraftig dytt i ryggen, kroppen din blir "skøvet" fremover, og hodet blir "hengende" igjen, og mulighetene for en whiplashskade er stor. Hvilken fart du holder (eller om du står rolig spiller jo ingen rolle, fordi du blir tilført en plutselig øket kraft/dytt bakfra.

Det er hva som skjer om en blir påkjørt bakfra, og en sitter i kjøreretningen, er du enig i det?

Det som kan minimere slike skader er om en har nakkeputer i riktig justert høyde, og at en sitter relativt rett med seteryggen. Fremdeles så er det en påkjørsel bakfra og personer sittende i kjøreretningen det er snakk om, og det er de som kan være mest utsatt for en whiplashskade.

Om en så snur på dette for å illustrere hva som skjer når en sitter mot kjøreretningen, så vil det si at du snur deg 180 grader, og om jeg da gir deg en kraftig dytt så vil jeg da treffe deg i mage/brystet. Om du står rolig, går bakover eller springer bakover spiller ingen rolle, fordi jeg kommer med en mye større fart enn det du har, og gir deg en kraftig dytt så vil du likevel bli dyttet fremover (i den retningen du beveger deg baklengs). Kroppen din blir dyttet ekstra bakover, og hodet ditt blir "hengende" igjen.

For et barn som sitter bakovervendt (mot kjøreretningen) så vil det si at hele bilen og setet barnet sitter i blir skøvet med ekstra kraft (mot kjøreretningen), det det innebærer for barnet er at det blir "presset" litt nedover i setet inntil at kroppen selv tar opp den komprimeringen som gjøres av kroppen. Mens hodet til barnet derimot vil da bli litt "hengende" igjen av de økte kreftene som oppstår når bilen blir påkjørt bakfra. Beltene som holder barnet blir ekstra strammet mot barnets kropp, og når den økte kraften bakfra minker så vil barnets hode legge seg inntil seteryggen på barnestolen igjen.

Det er kun den treffen bakfra som er uheldig for et barn som sitter bakovervendt (sikkerhetsmessig), for alle andre ting er det selvfølgelig best at barnet sitter mot kjøreretningen.

"Faren" for bilsyke kan også bli øket ved å sitte mot kjøreretningen, men sikkerthetsmessig så er det likevel bakovervendt/mot kjøreretningen et lite barn bør sitte.

Det er for å ta best mulig opp de kreftene som oppstår ved en frontkollisjon (eller en kraftig bråstopp), som kan gi barnet mye større skader enn om det sitter i kjøreretningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomien akkurat nåå (bl.a kun 1 inntekt) gjør at bil eller setebytte ikke er aktuelt. Vi har izi kid x3 (kjøpt nytt tilbud i bilbutikken da barnet var 15 mnd). Takker for tanker og innspill. Vi får gjøre så godt vi kan til økonomien blir litt romsligere og kun bruke bil på korte strekninger.

Har også besafe izi kid i den ene bilen og vår gutt på 3,5 sitter da bakovervendt han....er da ikke dårlig plass i det setet. Han har litt bøyde bein, men voksne sitter da ikke med rette bein i bil de heller.....synes folk har mye dårlige unnskyldninger på hvorfor de snur barn altfor tidlig. Og det dumme svaret de kommer med: sannsynligheten for at det skjer noe er så liten ??? Men nesten like viktig er å kle av tykke jakker / dresser for det gjør at man ikke får selen skikkelig stram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eldste satt til han var fire år og åtte måneder. Yngste nærmer seg to og skal sitte tre år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...