Gå til innhold

Snu barnesete?

Fremhevede innlegg

Gjest Seajewel
Skrevet (endret)

Takk til deg. Etter å ha født 3 barn så falt de meg aldri inn å undersøke hvordan å sikre dem i bil. Hva skulle jeg gjort uten tilfeldige mennesker her på KG som kunne opplyse meg :sarkasme:

Hvis du undersøkte nok, ville du ikke ha snudd barnet bare Pga bilsyke. Bilsyke er bedre enn alvorlige nakke og hodeskader. Svarer krasst tilbake til deg, når du er så spydig i tonen. Det var bare et velmenende råd. Trenger ikke forpeste tråden med et alvorlig tema, med usaklige spydigheter. Som mor, og forbilde til tre barn som du er, håper jeg ikke du snakker til folk på det viset i virkeligheten, og at oppførselen din kun foregår på nett.

Endret av Seajewel
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest pandabjørnen
Skrevet

Vi ble påkjørt bakfra. Ungen satt bakovervendt, og vi fikk beskjed om at hvis ungen hadde vært andre veien, ville ikke ungen overlevd. Ungen ville ha blitt kastet fremover, i verste fall ut av bilen. Små barn tåler ikke mye sleng før det blir hjerneskade.

Anonymous poster hash: 869a8...051

Et vennepar av oss fikk høre det motsatte, de hadde snudd barnet til forovervendt posisjon ved et tilfelle pga plassmangel (lånebil), og de ble påkjørt bakfra. Da ble de fortalt at de var heldige som hadde gjort det ved dette tilfellet, ellers så kunne barnet ha knekt nakken pga de store påkjenningene som inntraff ved denne påkjørselen bakfra. Dette skjedde riktignok i relativt høy hastighet +90 km/t (motorvei)

Men ved frontkollisjoner og kraftige bråstopper, så er det uten tvil en stor fordel om barn under 4 år sitter mot kjøreretningen.

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi er bare 2,5 og sitter bakovervendt. Hun er lang og tung (97 cm og 14,5 kg) og vi har en trang bil. Hun blir også lett bilsyk. Har likevel planer om at hun skal sitte bakovervendt til hun er 4.

Anonymous poster hash: 5ad6b...3d5

Skrevet

Hvis du undersøkte nok, ville du ikke ha snudd barnet bare Pga bilsyke. Bilsyke er bedre enn alvorlige nakke og hodeskader. Svarer krasst tilbake til deg, når du er så spydig i tonen. Det var bare et velmenende råd. Trenger ikke forpeste tråden med et alvorlig tema, med usaklige spydigheter. Som mor, og forbilde til tre barn som du er, håper jeg ikke du snakker til folk på det viset i virkeligheten, og at oppførselen din kun foregår på nett.

Jeg undersøkte, og tok en kalkulert risiko, slik som alle foreldre gjør hver dag. Dersom tråden hadde handlet om når man anbefaler å snu barnet eller lignende, så hadde kommentaren din vært på plass, men TS lurte på når folk faktisk gjør det, uavhengig av hva som er anbefalt.

Jeg lurer også på hva du ville oppnå med kommentaren din. Skal jeg snu 7-åringen min igjen slik at han totalt sitter bakovervendt i 4 år? Gjort er gjort. Det gikk bra, og ikke noe kan forandre på fortiden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vår snuppe på 2.5 år veiet 13 kg og er 95 lang. Vi har ikke mulighet til å kjøpe større bil. Hun sitter bakovervendt, men hver biltur er et mareritt fordi hun har det trangt. Vi kjører nå kollektivt på ferie med alt som hører med av bagasje fordi bilturer mer enn 20 min er en utfordring. Hun klager,gråter,sutrer eller sparker i setet. Vi har vurdert å snu setet,men ønsker ikke å trosse anbefalingene om bakovervendt fram t.o.m 4 år....vil kjære sikkert

I slike tilfeller ville jeg forsøkt et annet sete eller rett og slett gjort alt jeg kunne for å bytte bil.

Og før du sier noe, vi gjorde nettopp det. Det kostet oss ganske mye penger vi egentlig hadde og vi måtte bytte ut en bil vi egentlig hadde håpet å beholde i fem år til,men det var hhelt uaktuelt å gå på akkord med sikkerheten til barnet.

Anonymous poster hash: cf531...983

• Liker 1
Skrevet

Økonomien akkurat nåå (bl.a kun 1 inntekt) gjør at bil eller setebytte ikke er aktuelt. Vi har izi kid x3 (kjøpt nytt tilbud i bilbutikken da barnet var 15 mnd). Takker for tanker og innspill. Vi får gjøre så godt vi kan til økonomien blir litt romsligere og kun bruke bil på korte strekninger.

Skrevet

Vi snudde vår snart 4-åring da hun var...3 år og 8 måneder eller noe. Hadde ikke snudd henne før 4 år om ikke setet hadde blitt ødelagt og vi måtte ha kjøpt nytt. Yngste på 2 sitter fremdeles bakovervendt og skal gjøre det lenge enda.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket sete er bra for store unger? Vår på 2 er også lang og stor, 14 kg og 90 cm ved siste kontroll. Vi har Cybex Sirona nå, og hun klager ikke, men sitter med beina oppetter seteryggen eller krøllet rundt "overalt" når vi kjører. Jeg er litt bekymret for hvordan vi skal få plass til henne bakovervendt i to år til, og ja, vi har bil med god plass.

Anonymous poster hash: 71a67...65b
Skrevet

Hvilket sete er bra for store unger? Vår på 2 er også lang og stor, 14 kg og 90 cm ved siste kontroll. Vi har Cybex Sirona nå, og hun klager ikke, men sitter med beina oppetter seteryggen eller krøllet rundt "overalt" når vi kjører. Jeg er litt bekymret for hvordan vi skal få plass til henne bakovervendt i to år til, og ja, vi har bil med god plass.

Vi er veldig fornøyde med Britax Multi-tech. Vår snart 4-åring var 18 kg og rundt 105-110 cm da vi snudde henne, og da hadde hun fremdeles god plass. :)

Sirona er jo bittelite, så det er ikke rart hun har liten plass.

AnonymBruker
Skrevet

Det er (dessverre!) ingen regel eller lov, det er kun bakovervendt til 9 kg som er påbudt i Norge.

Men all forskning og vitenskap sier at barn BØR sitte bakovervendt til de er MINST 4 år gamle.

Anonymous poster hash: 9058b...826

Nye regler er at de skal sitte bakorvervendt til 15mnd, så litt bedre, men burde vært påbudt enda lenger. :)

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/pabudt-sikring-av-barn-i-bil/

Har ikke snudd han enda, men skal ha han bakovervendt så lenge opp mot 4 år som mulig :)

Anonymous poster hash: 64675...7da

AnonymBruker
Skrevet

Våre ble snudd ved ca to års alder.

Anonymous poster hash: c7467...d54
AnonymBruker
Skrevet

Et vennepar av oss fikk høre det motsatte, de hadde snudd barnet til forovervendt posisjon ved et tilfelle pga plassmangel (lånebil), og de ble påkjørt bakfra. Da ble de fortalt at de var heldige som hadde gjort det ved dette tilfellet, ellers så kunne barnet ha knekt nakken pga de store påkjenningene som inntraff ved denne påkjørselen bakfra. Dette skjedde riktignok i relativt høy hastighet +90 km/t (motorvei)

Men ved frontkollisjoner og kraftige bråstopper, så er det uten tvil en stor fordel om barn under 4 år sitter mot kjøreretningen.

Dette går ikke an, alle fysiske lover viser med al tydelighet at det du sier er bare tull og tøys.

Anonymous poster hash: 78d32...3ae

AnonymBruker
Skrevet

Nye regler er at de skal sitte bakorvervendt til 15mnd, så litt bedre, men burde vært påbudt enda lenger. :)

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/pabudt-sikring-av-barn-i-bil/

Har ikke snudd han enda, men skal ha han bakovervendt så lenge opp mot 4 år som mulig :)

Anonymous poster hash: 64675...7da

Når man er i et iSize-sete ja. Men enn så lenge er det ikke noe påbud generelt, og iSize og "gamle" regler går om hverandre i noen år til. Når iSize er helt faset inn vil ikke de "gamle" setene være lov å bruke lenger, da vil 15 mnd være minimum.

Anonymous poster hash: 9058b...826

AnonymBruker
Skrevet

Snudde eldste litt etter 4 år fordi lillebror skulle overta setet.

Lillebror ble snudd rett rundt 4 års alder fordi vi kjøpte nytt sete på tilbud.

Anonymous poster hash: 066ce...cc5
Gjest Magdalene
Skrevet

Vi byttet for noen måneder siden (for vår på 2,5år), fra cybex til Britax Maxway. Veldig fornøyde!

Gjest pandabjørnen
Skrevet

Dette går ikke an, alle fysiske lover viser med al tydelighet at det du sier er bare tull og tøys.

Anonymous poster hash: 78d32...3ae

For det første er det ikke noe jeg sier, de ble fortalt skrev jeg. Og de som fortalte dette tilhører redningsetatene, og de setter jeg faktisk litt lit til.

Men det om en tenker seg litt om, så er det faktisk ikke så sikkert at det er feil heller.

Blir en påkjørt bakfra, så er en i stor fare for å få en Whiplash-skade, fordi trykket/kraften kommer bakfra. Så riktig justerte (og helst aktive) nakkestøtter kan redusere slike skader merkbart, og da er de som sitter i kjøreretningen de mente.

Om en da har et bakovervendt barnesete, så vil kraften her bli for barnet, slik den vil være for de som sitter i kjøreretningen ved en frontkollisjon, for de foran så tar air-bagene opp den støten. Men for et barn som sitter bakovervendt og om bilen blir påkjørt bakfra så er det ingenting som støtter hodet til barnet. Bilen blir skøvet forover, og hodet til et bakovervendt barn vil da gå bakover i bilen (det er rene fysiske lover), og der har da barnet ingen støtte før det beltene strammer seg og barnet så treffer seteryggen i barnesetet sitt.

Men igjen, i den nevnte kollisjonen så var store krefter i sving pga høy hastighet fra bilen bak når de ble påkjørt bakfra.

Og med dette så er det heller ingen som har sagt at det er en grunn til å sette små barn i kjøreretningen, de bør selvsagt sitte i mot kjøreretningen lengst mulig, og det er det heller ingen som har protestert på. Og årsaken til at de skal sitte bakovervendt er pga faren ved frontkollisjoner og bråstopp, ved kraftige påkjørsler bakfra vil de fysiske kreftene også fungere motsatt.

Du kan protestere så mye du vil, men fysiske lover får en ikke gjort noe med.

Om du ser på denne linken fra Trygg Trafikk, så ser du også hvilken årsak det er at barn skal sitte bakovervendt, det er for å redusere skadeomfanget ved frontkollisjoner,

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/bakovervendt-sikring-er-best/

så fungerer jo fysiske lover motsatt om en blir påkjørt bakfra.....

Skrevet

Er også veldig fornøyd med Britax Maxway. Vi har det til begge ungene, eldste er snart fire. Håper og tror hun kan sitte i det ei god stund til. (Det er visstnok laget for barn opp til seks år, siden det er svenskprodusert.)

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm, vi har Britax Max Way i bil nr 2, synes ikke det er noe bedre plass der enn i Sironaen.

Skrevet

Hmmm, vi har Britax Max Way i bil nr 2, synes ikke det er noe bedre plass der enn i Sironaen. Anonymous poster hash: 71a67...65b

Vet ikke hvordan Sironaen er, men jeg fikk tips her inne om å sette Max Wayen litt lenger ut på setet for å få mer beinplass for barnet. I tillegg kan jo nakkestøtta og selene reguleres oppover.

Gjest Magdalene
Skrevet

Hmmm, vi har Britax Max Way i bil nr 2, synes ikke det er noe bedre plass der enn i Sironaen.

Det er jo mye bedre plass i maxwayen. Det setet kan du plassere ytterst på setet, slik at barnet får mye bedre beinplass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...