Gå til innhold

Når bør man si noe til dyrebeskyttelsen?

Mossa

Anbefalte innlegg

Skulle på besøk til en venn, og på trappa la schæferhunden hans.

Hun var bundet til trappa i 1/2m langt tau, i solsteiken, uten vann... og han selv var ikke hjemme. Jeg satt der i 45 min. og enda var han ikke kommet.

Det hang svære dotter med løshår over hele hunden... kan tenke meg at det var noen mnd. siden hun har sett en hårbørste.

Og hun var ufattelig tynn...så tynn at hodet virket større enn selve kroppen.

Jeg har snakket med han i ettertid og han sier han kun var på butikken en snartur. Sa også at hun røyter noe enormt. Hun har også vært plaget med dårlig matlyst, derfor er hun så tynn...men jeg tviler.

Men jeg kan vel ikke si noe når jeg ikke vet om det han forteller er sant??

Hva kan/vil evnt. dyrevern/beskyttelsen gjøre? Og hvor går grensen på når en bør si noe?

Hvor er det best å henvende seg?

Burde jeg kanskje heller ta bilde av henne og ta med til en veterinær!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en telefon til dyrebeskyttelsen og spør hva du kan gjøre!

Syns det er helt topp at du bryr deg. Selv om hundens eier er en venn av deg er det slett ikke sikkert at han er skikket til å ha dyr!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også du skal ta en telefon til dyrebeskyttelsen og høre. det kan være at eieren snakker sant, men det kan også være at denne hunden lider, og da er det flott at du tar iniativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men så kan det også være sant da - at han bare var borte en snartur (selv om 45 minutter i solsteiken er i lengste laget!) ... hunden kan også være syk, eller ha allergiproblemer som gjør at den er tynn og mister pels.

men ta en telefon og spør dyrebeskyttelsen - det skader helt sikkert ikke. kanskje du bare skal fortsette å holde et øye med hunden? sånn forsiktig? du vet jo ikke hele historien.

vanskelig avgjørelse det der ... så lenge man ikke kjenner hele situasjonen er det ikke lett å vite hva man skal gjøre. men det er best å være for mye påpasselig enn for lite :)

(en liten digresjon: venninna mi var litt irritert en periode - hun hadde to ponnier gående på et jorde, og begge to var alt for feite, så jordet hun slapp dem på var helt bart, bare fullstendig nedtygget gress og jordbakke. fordi det var lite gress klarte ponniene å tråkke opp et solid gjørmehull i det ene hjørnet - uansett hva venninna mi gjorde klarte hun ikke å unngå at de frydefullt rulla seg i gjørma så hun hadde en kjempejobb med å få dme rene hver gang hun tok dem inn.

jordet lå like inntil en vei med en del trafikk, og en del av de som daglig kjørte forbi ringte faktisk dyrebeskyttelsen. de stakkars ponninene sto jo der uten mat! og dekka med gjørme var de og! dyrebeskyttelsen kom på besøk, fikk seg en god latter - ponninene var jo kjempetykke, og led absolutt ingen nød - og reiste sin vei igjen.

bare for å vise at det er ikke lett å vite hva som egentlig foregår når man ser ting utenfra.

jeg mener fortsatt at folka som sa i fra til dyrebeskyttelsen ikke skulle latt være å ringe - men de kunne i det minste stoppa bilen og gått borttil gjerdet for å se hvordan ponniene EGENTLIG hadde det.

så som jeg sa tidligere, fortsett å holde et øye på hunden og eieren, se om du finner noe mer som ikke er bra!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Om du vil gjøre noe så ta kontakt med distriksvetrinæren for dyrebeskyttelsen har ikke makt til å gjøre noe .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil gjøre noe så ta kontakt med distriksvetrinæren for dyrebeskyttelsen har ikke makt til å gjøre noe .

Dessverre er Dyrebeskyttelsens muligheter til å gjøre noe fra eller til ganske begrenset. Synes dette blir helt feil, da dette som oftest nettopp er de menneskene som virkelig ØNSKER å ta affære..og som kan få istand tiltak for dyret direkte. Kjenner til et tilfelle hvor eieren av en utsultet og syk hund bare fikk 2000 kroner i bot for mishandlingen, men fikk fortsatt beholde hunden! Hvor er logikken i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre er Dyrebeskyttelsens muligheter til å gjøre noe fra eller til ganske begrenset. Synes dette blir helt feil, da dette som oftest nettopp er de menneskene som virkelig ØNSKER å ta affære..og som kan få istand tiltak for dyret direkte.

Jeg synes vi skal være veldig glad for at Dyrebeskyttelsen ikke har denne type makt, da Dyrebeskyttelsen er en frivillig organisasjon.

Å overlate til frivillige organisasjoner å håndheve

loven, synes du det er en god idé?

-Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samarbeider ikke dyrebeskyttelsen med fagfolk som har muligheten til å gjøre noe om det trengs da?

Jeg ville spurt litt mer neste gang jeg var på besøk jeg, spurt om de hadde funnet ut hva hunden led av, rett og slett fordi du syntes det så så fælt ut for den at den var så tynn og så raggete.

Du trenger jo ikke snakke om det som om du mener han er en dårlig hundeeier, men som en bekymret venninde som bare lurer på hva legene har sagt om den dårlige matlysta til hunden, for siden du snakker til ham som han skulle være en god hundeeier, så kan man vel regne med at han har tatt hunden til veterinær når den har så dårlig matlyst at det SYNES!!!

og sammensetningen mager pga manglende matlyst + veldig mye røyting, er vel noe en god hundeeier hadde tatt opp med veterinæren? :wink:

Da finner du kanskje ut om han har prøvd å få hjelp, eller om han lar hunden gå for lut og kaldt vann. Kanskje?

føler du deg fremdeles usikker på om hunden har det godt eller ikke, så ville jeg ringt dyrebeskyttelsen. Selv om de ikke er faglærte, så har de vel erfaringer med dette + at de vel kan få inn en veterinær som kan ta affære om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Tenkte jeg skulle ta et bilde av hunden sammen med vår hund (da ser det ikke så mistenkelig ut) og så tar jeg med bildet til veterinæren når hunden vår skal vaksineres.

Hørtes ikke det ut som en plan?

Har spurt han om matlysta, men det er visst noe som hun har innimellom...men det går over. Derfor har han ikke kontaktet vet.

Huff ikke enkelt dette her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hør med veterinæren din neste gang du er der, forklar situasjonen og spør om det er noe å reagere for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi skal være veldig glad for at Dyrebeskyttelsen ikke har denne type makt, da Dyrebeskyttelsen er en frivillig organisasjon.

Å overlate til frivillige organisasjoner å håndheve

loven, synes du det er en god idé?

-Bente

Er ikke alltid loven fungerer hensiktsmessig i den enkelte sak, det er vel opplest og vedtatt. Dyrebeskyttelsen følger det norske lovverket, men først og fremst er de ute etter å gjøre det som er til beste for dyr som befinner seg i en håpløs situasjon. Så, for å svare på spml`t, både ja og nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

kansje hunden røyter denne tiden? Ikke vil hunden her ha mat i varmen som har vert. Gikk ned i vekt. Vær forsiktig før du kansje gjør noe du vil angre på

kan du ike spørre om å få låne den og så ta den med til dyrelegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig i det, men synes at politiet burde være langt flinkere til å gripe inn når slike ting anmeldes, pluss at straffene burde vært strengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta affære, venn eller ikke... hunden kan ikke snakke, noen må gjøre det for den. Vær med denne vennen din i det minste til dyrlegen, den høres syk (vanstelt ut), bare en dyrlege kan gi deg informasjon om tilstanden hennes. Ikke gå rundt grøten, uansett en hund skal ikke stå i solsteiken uten vann og uten en plass å komme vekk fra steikende sol. Men gjør det idag!! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta affære, venn eller ikke... hunden kan ikke snakke, noen må gjøre det for den. Vær med denne vennen din i det minste til dyrlegen, den høres syk (vanstelt ut), bare en dyrlege kan gi deg informasjon om tilstanden hennes. Ikke gå rundt grøten, uansett en hund skal ikke stå i solsteiken uten vann og uten en plass å komme vekk fra steikende sol. Men gjør det idag!! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kansje hunden røyter denne tiden?
At hunder røyter er jo ikke noe ukjent fenomen' date=' men det at dottene hang over hele hunden er jo et tegn på at hun røyter [b']unormalt mye og at hun ikke blir børstet. Det er da normalt å gjøre når pelsdottene flyter!?

Ikke vil hunden her ha mat i varmen som har vert. Gikk ned i vekt.
Hunden vår har hatt det like varmt (om ikke varmere fordi hun er svart og langhåret) og hun har også spist mindre, men har ikke gått ned et gram.

Denne hunden så døende ut. Kan ikke beskrive det anneledes enn: hodet virket større enn kroppen.

Er ikke det litt underlig på en ellers så stor scæferhund?

Men jeg skal vaksinere vår hund om 1 uke, og da skal jeg vise bildet til vet. og så får jeg høre hva hun mener om saken.

...for jeg er redd jeg ska ta feil (jeg håper jeg tar feil!!) Men samtidig klarer jeg ikke å la være å gjøre noe, for hun så jævlig ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mossa!

Uansett er jeg glad når jeg leser at du bryr deg, håper du gjør noe med denne stakkars hunden, det er ihvertfall åpenbart at den trenger hjelp snart. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...