Gå til innhold

Mor som er skremmende trøtt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tar hun allergimedisin? Jeg blir forferdelig trøtt av min type. Gikk til legen og alle prøver var fine. En sykepleier jeg kjenner spurte om jeg tar allergimedisin, og når på døgnet jeg tok den. Brukte å ta den om morgenen, men byttet til å ta den før jeg legger meg. Livet er helt annerledes! Sover bedre og ikke trøtt på dagen mer :)

Anonymous poster hash: e5051...c2b
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snorker hun? Pustestopp om nettene? Mange har søvnapnè så kanskje hun sliter med det? Da kan man lett sove 12 t i døgnet og likevel være dautrøtt.

Alle kan være kjempeslitne i perioder, jeg hadde selv et halvår i fjor hvor jeg la meg senest kl 21. Men nå siden jul har jeg vært oppe til kl 23 nesten hver kveld.

Jeg lurer på om dette er noe kona di har vent seg til. Hvor lenge prøvde hun med litt mindre søvn? Et par dager? Om hun har holdt på slik i 7 år så er det jo ikke rart dersom det tar noen måneder å venne seg til en mer normal søvnmengde. Hun sover jo bort livet til barna sine og de savner henne, det høres jo helt tragisk ut.

Er forøvrig selv småbarnsmor og har måttet velge bort alt annet enn jobb, barn, litt trening og husarbeid for noen år. Men å sove 12 t i døgnet og gi bort 90 % av barneansvaret, nei det hadde ikke mammahjertet mitt orket.

Anonymous poster hash: 67f22...b4b
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du rett og slett må bli med henne til legen sånn at legen skjønner at hun faktisk ikke bare er litt trøtt?

Desverre er det ikke alle leger som tar deg på alvor, men når man er "to mot en" så blir det nok litt verre og ro det bort.

Anonymous poster hash: 1bf4e...d3f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sover mye når jeg er utbrent eller deppet... Snakk med henne om det og spør henne hvordan hun har det? Ikke gi opp :)

Anonymous poster hash: 99314...626
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte utbrenthet med en gang!

Det er umenneskelig å jobbe 100% og ha fullt ansvar for hus og hjem...

Jeg møtte veggen totalt etter nr 2 ble født, og jeg kan til tider sove omtrent hele døgnet, og føler meg aldri uthvilt.

Nå står jeg opp med ungene og får de i bhg. da er jeg så sliten at jeg må sove en times tid.

Så står jeg opp og rydder/vasker, før jeg nok en gang er nødt å ta en lur... 3 kvelder i uken går jeg på jobb, hvor jeg offte dupper av ved tastaturet.

De kveldene jeg er hjemme, forsøker jeg å holde meg våken, og leke med barna, men det hender at jeg er så trøtt og sliten at jeg svimer av.

Kl 21 er jeg så trøtt og sliten at det bare er å gå til sengs, og slik går dagene.

Det er helt Jævlig å ha det slik, og jeg skulle ønske det var noe å gjøre med det, men det er kunn ro og hvile som kan fungere, og det er jo umulig med småbarn...

Så ta henne med til legen, og sjekk jern, b.12 og d-vitamin. Be også om en sykemelding, så hun kan få 1-2 uker hvor hun er alene hele dagen og kan sove. Det kan faktisk hjelpe for resten av familien.

Men jeg føler med dere begge to, hun har sikkert fryktelig dårlig samvittighet fordi du gjør så mye, og hun ikke orker.

Anonymous poster hash: 38544...479
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har der likedan, men jobber fulltid, studerer og pendler og har eneansvaret hundre prosent for barna, pluss at jeg har ingen hushjelp. Har flere kroniske sykdommer, den ene (fibromyalgi) tok det et par år før jeg fikk utredning for, fordi legen mente det bare var "litt vondt". Smerter som er utmattende. I helgenemå jeg sove ut mye, og må sove ti-rolv timer. Prøver å utnytte helgen så godt som jeg kan, med aktiviteter til ungene, men ja, er konstant på tomgang, og med en gang jeg setter meg ned, sovner jeg. Ser ikke filmer eller tv, da sovner jeg. Jeg tror kona di er utbrent, og trenger fullstendig frihet i noen dager.

Anonymous poster hash: f8a3e...c02

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er som kona di, kan sove i 12+ timer i døgnet og være så trøtt likevel at jeg sitter med øynene lukket mens vi spiser og gjør andre ting. Legen min mener det er depresjon som vises gjennom trøtthet og litt vondter i kroppen.. Men har gått på antideppresiva en stund uten effekt. Men som mange andre her sier så bør dere dra sammen tilbake til legen og kreve en ordentlig utredning. Kanskje hun har en utmattelsessykdom? Det er mye som faktisk kan være galt uten at legen tenker på dette da det er så "sjeldent"..

Men hvis jeg av forskjellige grunner (er alenemamma) ikke får nok søvn så lever jeg jo fordet. Men er utslitt og blir mye verre når det gjelder alt. Så for din kone kan det sikkert hjelpe å få sove masse med jevne mellomrom. (Jeg må det maks en gang i uka) men prøve å holde seg våken innimellom også. Men uansett så er jeg ganske sikker på at hun bør gå ned i stillingsprosent og hvis dere ikke har råd til dette så bør hun kanskje vurdere å sykemelde seg en periode/noen prosent?

Høres veldig slitsomt ut for deg selv om man selvsagt gjør det man må for hverandre og barna men i lengden vil det slite ut deg også. Hun sover kanskje (?) også mye fordi hun har muligheten til det. Ikke at hun utnytter deg med vilje mener jeg, men at når man må klare noe så gjør man det ofte mer enn om man har muligheten til å ikke gjøre det. Håper virkelig at ting blir bedre for dere begge snart!

Anonymous poster hash: 7b518...78d
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil legge til at hun kan sjekkes for stoffskifteproblemer, og om hun har for mye kalk i kroppen.

Anonymous poster hash: ead7a...3c7
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om hun sjekkes for stoffskifte, be om anti-tpo prøve også. Den tas ikke om "vanlige prøver" er normal, men kan skjule en sykdom i progresjon. Det kan ta tiår å utvikle fullt ut.

Anonymous poster hash: e0cb5...0f6

Skrevet

Har hun sjekket synet? Jeg ble totalt utslitt, før jeg kom meg til optiker og fant ut at jeg trengte briller.

Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det som kona di, om ikke verre mtp søvnbehovet. Jeg ble sjekket grundig, bl.a. forskjellige undersøkelser i søvnlabor. Resultat er en sjelden diagnose som heter hypersomni. Grunnen er ukjent. Søvnen min er av god kvalitet, ikke søvnapne eller noe, men likevel trenger kroppen min mellom 12 og 15 timer søvn. Jeg trengte ikke mer enn 6-7 timer før jeg ble syk.

Send kona til legen og få det sjekket.

Anonymous poster hash: b74c5...f07

Skrevet

Jeg tenker at hun kanskje er utbrent eller depresjon...

Om det ikke er det, så er det noen som trenger mer søvn enn andre, som AB over..Og jeg..
Jeg kan fint sover 12-15timer i strekk.. Har vært gjennom søvn lab og det viser seg at jeg alltid er innenfor "R.E.M" søvn, altså drømmestadiet, dvs jeg drømmer hele natten, mens normale folk drømmer bare ett par timer før de når dyp søvn. Siden jeg aldri når den dype søvnen så er jeg like sliten og trøtt når jeg våkner som da jeg la meg :)

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun rett og slett syns barna er masete og slitsomme og syns det enkleste er å overlate det meste til barnas far.

Anonymous poster hash: 663a9...5a0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg henger meg på de andre som mener at legen bør ta noen fler prøver, og at dere selv bør se om hun ligger i grenseland på noen av dem.

Og vedrørende stoffskifteprøver.

Jeg kan ikke så mye om dette, men senest i går leste jeg at med enkelte verdier ville man vært regnet som frisk i Norge, men behandlet for lavt stoffskifte i mange andre land.

Det viser hvor ulik praksis det er rundt om, og at man ikke nødvendigvis er frisk, selv om prøvesvarene er innenfor "normalen".

Anonymous poster hash: c5520...896

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...