Gå til innhold

Rusforebygging i skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skriver en eksamensoppgave om rusorebygging/rusmiddelinformasjon i skolen. Plutselig står jeg helt fast. Kan noen hjelpe meg med noen tips? Takk :blomst::vetikke:



Anonymous poster hash: 573a6...317



Anonymous poster hash: 5967d...68b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo skrive litt om hvor lite faktabasert den er og at den stort sett bare bygger på skremsel, frykt og propaganda.

Min erfaring i hvert fall. Når jeg ser hvordan politiet fremstår i dag som de alltid har gjort så regner jeg ikke med at skolen har forandret seg stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Det hørtes bra ut. Du mener i forhold til at de gjerne inviterer ''tunge narkomaner osv''?



Anonymous poster hash: 5967d...68b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja blant annet. Også er det ting som at må ikke røyke hasj/cannabis fordi da begynner du med sterkere stoffer og ender som heroinist på gata.

Jeg mener at all oppdragelse og opplæring av barn/ungdom burde være kunnskapsbasert og ikke drevet av frykt og skremsel. Selv har jeg barn og jeg skremmer ikke ungen min i oppdragelsen, jeg gir kunnskap og forklarer hvorfor ting er som de er. Jeg sier ikke at ungen må kle på seg, ellers blir hun syk. Jeg sier at hun vil fryse om hun ikke kler på seg. Sånn er det med rus også, kunnskap er veien å gå. Og skolen, politiet og en del andre offentlige instanser gjør det helt feil og med feil informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Forrige uke gikk en dokumentar, "en rose under snøen" på nrk2. Den handler om en ung jente som tok overdose, og hennes families kamp for å forbygge at unge går samme vei. Kanskje den dokumentaren kan være til inspirasjon?

Lykke til med oppgaven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo skrive litt om hvor lite faktabasert den er og at den stort sett bare bygger på skremsel, frykt og propaganda.

Min erfaring i hvert fall. Når jeg ser hvordan politiet fremstår i dag som de alltid har gjort så regner jeg ikke med at skolen har forandret seg stort.

Og så kan du jo skrive noen ord om viktigheten av æ være kritisk til de som hevder at myndighetene driver med skremselspropaganda og ikke opplysning.

Det er lenge siden 70-tallet, men liberale grupper vil gjerne stemple alt som kommer fra offentlig hold som propaganda, selv om offentligheten stadig oppdaterer seg faglig.

Du kan ringe rustelefonen 08588 og spørre dem om de kan gi deg et startpunkt.

Anonymous poster hash: 4cd68...20d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke huske at det ble så mye snakket om på skolen her i Norge, men da jeg gikk i 8. klasse i England kom politiet for å prate med oss om rus. Det eneste som skjedde omtrent, var at vi fikk se hvordan de ulike rusmidlene så ut. Det er viktig med mer info, og det er viktig at folk med egenerfaring kommer og forteller sin historie. Samtidig er jeg enig i at man skal være forsiktig med skremselspropaganda. Det er viktig å fortelle hva som kan skje, men f.eks. det at du garantert havner på gata som heroinmisbruker om du prøver hasj, kan bli litt det samme som å si at du får firkantede øyne om du ser for mye på tv. Men jeg mener det er viktig å fortelle hvor ille det kan bli, for du kan ende på gata som heroinmisbruker, eller sitte i fengsel store deler av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan du jo skrive noen ord om viktigheten av æ være kritisk til de som hevder at myndighetene driver med skremselspropaganda og ikke opplysning.

Det er lenge siden 70-tallet, men liberale grupper vil gjerne stemple alt som kommer fra offentlig hold som propaganda, selv om offentligheten stadig oppdaterer seg faglig.

Du kan ringe rustelefonen 08588 og spørre dem om de kan gi deg et startpunkt.

Anonymous poster hash: 4cd68...20d

Selvsagt, men skjønner ikke hvorfor du siterer meg på dette. Tøysekopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Tusen takk for svar alle sammen. Kan dere være relevant å skrive om utvikling av sosial kompetanse som et ledd i rusforebygging? :vetikke: Dette er det jo mye fokus av på skolene tenker jeg.



Anonymous poster hash: 5967d...68b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri noe info om dette da jeg gikk på skolen, men vi hadde miljøarbeidere som dro til byen for å hente de som skulket.. I ettertid har jeg hørt at dette var for å unngå at de havnet i enda mer belastede miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...