Gå til innhold

Er jeg synsk?


nysserig jente

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er sårt når noen pirker borti virkelighetsforståelsen din, men du kunne jo kanskje tygget litt på argumentene, eller gitt meg noe å tygge på i stedet for "er du synsk? har du sett drømmene mine?".

Jeg har en haug med litteratur jeg kunne anbefalt til deg som er så interessert i psykologi, men du og dine har allerede bestemt dere, det er jo det som er hele problemet. Sånne som meg blir beskyldt for å ikke være "åpne", og så er det jo sånne som dere som er lukket for naturlige forklaringer når dere har bestemt dere for at dere (eller andre) har en evne.

Hei. Jeg ble fryktelig nysgjerrig på denne litteraturen du anbefaler :) Jeg synes dette er kjempespennende og vil lære om det, men det er så mye forskjellig og tung litteratur (for meg som aldri har studert psykologi) at det er vanskelig å vite hvor jeg skal begynne... Hadde satt veldig pris på om du kunne hjelpe :)

Anonymous poster hash: 41ab0...109

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle er litt synske og sanndrømte. Alle har evner men desverre har flesteparten latt seg forgifte av motpropagandaen til herskerne, de vil jo ha evnene for seg selv ;)
Hvis folk slutter å væe så jævla opptatt av paradise hotell, nyeste iphone, å smøre og sprute 2000 kjemikalier på seg daglig (sminke og hårspray og hudkremer og what not), fokusere på sitt eget indre og ikke på alle andres liv og sitte å sladre om det på cafe dagen lang, og faktisk begynne å kultivere hva mennesket EGENTLIG er så vil dere også få vekket de synske evnene :) Det handler kun om å komme i kontakt med seg selv og dermed helligheten.



Anonymous poster hash: c171e...d55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg ble fryktelig nysgjerrig på denne litteraturen du anbefaler :) Jeg synes dette er kjempespennende og vil lære om det, men det er så mye forskjellig og tung litteratur (for meg som aldri har studert psykologi) at det er vanskelig å vite hvor jeg skal begynne... Hadde satt veldig pris på om du kunne hjelpe :)

Anonymous poster hash: 41ab0...109

Ikke særlig med studiepoeng i psykologi jeg heller, plukker bare fritidslektyren min fra populærvitenskap-bordet på Ark :) Leser noe fagblader og artikler (online) også, men det går mest i relativt lettleste bestsellere altså.

Synes Kahneman sin "Thinking fast and slow" er et fint sted å starte for å lære litt om hvordan vår noe (feilbarlige og lett påvirkelige) hjerne fungerer.

Den angriper ikke direkte dette med hvorfor folk innbiller seg at de er synske (såvidt jeg husker), men er nesten et must å lese om man er litt interessert i psykologi :)

Ellers kommer jeg i farten på Gilovich sin "How We Know What Isn't So: The Fallibility of Human Reason in Everyday Life", "Don't Believe Everything You Think: The 6 Basic Mistakes We Make in Thinking" av Thomas Kida og "Why people believe in weird things" av Michael Schermer.

Og så har man The Invisible Gorilla, som også har blitt en bok. Men den har jeg ikke lest selv, jeg har bare lest om forskningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten du har kastet deg over denne tråden, måten du har angrepet all innlgg som har støttet synskhet og sanndrømthet, all navnkallingen av personer som tror på det du ikke tror på, all undersøkelsene du har gjort, studiene rundt emnet....

Måten du gjøre alt du kan for å bevise at de tar feil......Nettopp dette...Jaktenbevis på at de tar feil. Det får meg til å lure på om du har opplevd noe vond: Det får meg til å lure på om du, ved en tidligere anledning, har hatt en vond opplevelse ved en synsk person, vedkommende advarte om noe, du kunne stoppe det, du reagerte ikke, og går nå med skyldfølelse. Og nå er du på evig jakt etter å bevise at det ikke er noe som heter synsk/sanndrømt. Det var ikke det: Det var bare flaks.

Siden vi begge er så interesserte i psykologi :)

Og dette er et perfekt eksempel på hva Cuntzilla faktisk mener og snakker om. Du prøvde å lese mellom linjene, i en tekst hvor det ikke var nødvendig for å finne et mønster, en sammenheng. Det mønsteret du prøvde å nøste opp er ikke der.

Du er ikke synsk, du bruker kun den delen av hjernen som gjorde at "du" (dine forfedre) for tusenvis av år siden overlevde. Og de samme mønstrene du leter etter finner du i alle stammer og alle menneskesamfunn som har levd her på jorden i form av ville forklaringer på ting man ikke klarte å løse eller forstå. Religion er et perfekt eksempel på resultatet av det.

Hvor mange av oss har ikke "sett" noe i sidesynet? En skygge når man var ute og gikk i natten? Man kjenner at man blir stresset på et millisekund og gjør seg klar for å løpe/forsvare seg/gjemme seg og iløpet av det millisekundet så klarer man å fantasere opp en haug av ting for hva denne skyggen kan være - om det så er en drapsmann, et vilt dyr som er etter deg, en vampyr, et monster etc.. Man kikker etter "skyggen" og forklaringen på den er noe helt naturlig, en kvist som bevegde seg i vinden, en bil som kjørte forbi, etc. Det er dette urinstinket i oss, ønsket og trangen i å finne mønster og forklaringer som er grunnen til at du finner mønster og forklaringer på ting du ikke forstår, på ting hjernen din ikke klarer å nøste opp - da den rett og slett fyller tomrommet for deg og gir deg en troverdig (for deg) forklaring på hva du eventuelt opplevde. Vi er eksperter på å fantasere og til å finne på tullball.

Funfact: Nasistene brukte faktisk millioner på å forske på synske under krigen. Om det er en realitet så ville de jo ha vunnet krigen. De ville jo kunne forutsett hva fienden ville gjøre på forhånd. Det gjorde dem ikke.

Endret av Timza
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Og dette er et perfekt eksempel på hva Cuntzilla faktisk mener og snakker om. Du prøvde å lese mellom linjene, i en tekst hvor det ikke var nødvendig for å finne et mønster, en sammenheng. Det mønsteret du prøvde å nøste opp er ikke der.

Du er ikke synsk, du bruker kun den delen av hjernen som gjorde at "du" (dine forfedre) for tusenvis av år siden overlevde. Og de samme mønstrene du leter etter finner du i alle stammer og alle menneskesamfunn som har levd her på jorden i form av ville forklaringer på ting man ikke klarte å løse eller forstå. Religion er et perfekt eksempel på resultatet av det.

Hvor mange av oss har ikke "sett" noe i sidesynet? En skygge når man var ute og gikk i natten? Man kjenner at man blir stresset på et millisekund og gjør seg klar for å løpe/forsvare seg/gjemme seg og iløpet av det millisekundet så klarer man å fantasere opp en haug av ting for hva denne skyggen kan være - om det så er en drapsmann, et vilt dyr som er etter deg, en vampyr, et monster etc.. Man kikker etter "skyggen" og forklaringen på den er noe helt naturlig, en kvist som bevegde seg i vinden, en bil som kjørte forbi, etc. Det er dette urinstinket i oss, ønsket og trangen i å finne mønster og forklaringer som er grunnen til at du finner mønster og forklaringer på ting du ikke forstår, på ting hjernen din ikke klarer å nøste opp - da den rett og slett fyller tomrommet for deg og gir deg en troverdig (for deg) forklaring på hva du eventuelt opplevde. Vi er eksperter på å fantasere og til å finne på tullball.

Funfact: Nasistene brukte faktisk millioner på å forske på synske under krigen. Om det er en realitet så ville de jo ha vunnet krigen. De ville jo kunne forutsett hva fienden ville gjøre på forhånd. Det gjorde dem ikke.

:fnise:

Herregud. Har jeg noengang sagt at jeg er synsk da. Det går faktisk an å lese innleggene her.

Les, før du skriver roman til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Herregud. Har jeg noengang sagt at jeg er synsk da. Det går faktisk an å lese innleggene her.

Les, før du skriver roman til meg.

Sammenhengen er jo uansett der om du selv er synsk eller ikke. Du støtter jo åpenbart "synske" mennesker og påstår at de faktisk er det. Sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjestvest

Sammenhengen er jo uansett der om du selv er synsk eller ikke. Du støtter jo åpenbart "synske" mennesker og påstår at de faktisk er det. Sant?

Nopp, jeg støtter ikke synske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nopp, jeg støtter ikke synske.

Hva er forskjellen på å være "sanndrømt" og "synsk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg lurer på om jeg er synsk. Jeg har drømt ting som skjer på virkeligheten etter noen dager eller uker eller måneder. Det var en dag jeg trodde noen ringte meg på mobilen men når jeg tok mobilen så var det ingen som ringte meg, men så ringte mobilen min om 5-10 minutter etterpå.

-nysserig jente (skrev feil)

Vel, du er ikke synsk. Du har en hjerne som ser logiske muligheter for det neste steg i en hendelsesrekke. Jeg har også det. Betyr bare at hjernen din jobber litt mere logisk når det kommer til å "føle på seg" hva som kommer til å sje. Betyr ikke at du er smartere enn andre, du kan være dum som et brø utenom. Dette er nok bare ett av stegene evolusjonen tar pga trangen vi mennesker har for å vite hva som sjer i fremtiden.

Er til tider kult men ikke alltid. ;-)

Anonymous poster hash: 56075...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...