AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #1 Del Skrevet 11. april 2015 Hva er forskjellen på laboratorieleder, avdelingsingeniør og labansvarlig?Anonymous poster hash: 59ded...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #2 Del Skrevet 11. april 2015 Kommer litt an på hvilken sammenheng vil jeg tro, og ikke minst fagfelt. Min erfaring er innenfor realfag og biologi/kjemi, og det trenger jo ikke å være likt i andre fagfelt. Lableder kan være den som leder et labkurs, mens labansvarlig er den som er ansvarlig for laben hele tiden, ikke bare i kurset. Lableder kan ha dette som en del av stillingen eller, som stipendiat/forsker/hva nå enn vedkommende er ansatt som. I større sammenheng kan du også ha en professor som er leder for sin labgruppe, og da igjen lableder, så det kommer litt an på situasjonen. Avdelingsingeniør er en egen stilling, disse kan gjerne være labansvarlige, og hvis de har rett utdannelse kan de jo også være lableder. Men de avdelingsingeniørene jeg har vært borti har ikke hatt noe lederansvar, men er mer ansvarlige for at laben blir utstyrt etter behov, blander løsninger som trengs, bestiller ting, rett og slett har orden på det praktiske. Anonymous poster hash: 645d5...db1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #3 Del Skrevet 12. april 2015 Kommer litt an på hvilken sammenheng vil jeg tro, og ikke minst fagfelt. Min erfaring er innenfor realfag og biologi/kjemi, og det trenger jo ikke å være likt i andre fagfelt. Lableder kan være den som leder et labkurs, mens labansvarlig er den som er ansvarlig for laben hele tiden, ikke bare i kurset. Lableder kan ha dette som en del av stillingen eller, som stipendiat/forsker/hva nå enn vedkommende er ansatt som. I større sammenheng kan du også ha en professor som er leder for sin labgruppe, og da igjen lableder, så det kommer litt an på situasjonen. Avdelingsingeniør er en egen stilling, disse kan gjerne være labansvarlige, og hvis de har rett utdannelse kan de jo også være lableder. Men de avdelingsingeniørene jeg har vært borti har ikke hatt noe lederansvar, men er mer ansvarlige for at laben blir utstyrt etter behov, blander løsninger som trengs, bestiller ting, rett og slett har orden på det praktiske. Anonymous poster hash: 645d5...db1 Dette kommer til å være innen kjemi. Noen av disse titlene som vil utmerke seg på cven? Anonymous poster hash: 59ded...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 12. april 2015 #4 Del Skrevet 12. april 2015 Min erfaring er at ulike arbeidsplasser har ulik praksis når de navnsetter titler. En lab-ansvarlig på ett sted og en lableder et annet sted kan fylle akkurat de samme funksjonene. Det er heller ikke gitt at oppgavene er de samme fra sted til sted, selv om tittelen er lik. Det kommer helt an på hvordan virksomheten har organisert seg. Noen steder kan de ha personalansvar og/eller økonomiansvar, andre steder har de kun fagansvar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #5 Del Skrevet 13. april 2015 Dette kommer til å være innen kjemi. Noen av disse titlene som vil utmerke seg på cven?Anonymous poster hash: 59ded...50f Er du ferdig utdannet? I så fall vil jo all relevant jobb være bedre enn jobb som ikke er relevant. Som avdelingsingeniør styrer du jo en del med å holde forskjellige laber i orden, og dette er jo absolutt fint å ha på en CV. Lableder kan jo som sagt være forskjellig, som professor har du jo gjerne en egen forskningsgruppe, og da er du jo lableder. Det er stor forskjell på det og lableder for et labkurs, hvor du har ansvar for gjennomføringen av labkurset. Labansvarlig kan jo være flere av disse variantene. Vanskelig å si nøyaktig hvilken stilling det er, fordi det kan være så forskjellig. Jeg vil mene at alle disse er fine å ha på CV-en, hvis alternativet er å sitte i kassa på Rema. Ikke fordi det er noe galt med Rema, men fordi hvis du søker stilling innenfor kjemi er det bedre å ha relevant jobb. Flere av de som får jobb som avdelingsingeniører trives jo godt med det og fortsetter i jobben gjennom mange år. Anonymous poster hash: 645d5...db1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå