AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #1 Del Skrevet 11. april 2015 Jeg var på jobbintervju i en større bedrift på Østlandsområdet. Midt under intervjuet fikk jeg spørsmål om hva slags religion jeg bekjente meg til. Jeg ble satt ut, både fordi jeg anså spørsmålet som fullstendig irrelevant i forhold til den stillingen jeg intervjuet(b2b selgerjobb) til og fordi jeg anså det som privat. Etter å ha googlet litt og pratet med kjenninger skjønner jeg at det ikke er direkte uvanlig at noen arbeidsgivere stiller den type spørsmål selv om det strengt tatt ikke er helt stuerent. Så mitt spørsmål blir da: hvordan i all verden skal man takle sånt når man sitter der på intervju? Nekter man å svare så kan man vel og bare glemme å få jobb der. Anonymous poster hash: 095e5...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 11. april 2015 #2 Del Skrevet 11. april 2015 Hva gjaldt spørsmålene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #3 Del Skrevet 11. april 2015 Om man vil ha jobben: Man lyver. Useriøse arbeidsgivere forventer ikke ærlige ansatte. Om man heller vil ha en skikkelig jobb: Man ler, reiser seg og går. Anonymous poster hash: 6e497...9d4 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beccy87 Skrevet 11. april 2015 #4 Del Skrevet 11. april 2015 Hvorfor spurte de deg om det? Kom spørsmålet ut av det blå eller var det i en 'relevant' sammenheng? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #5 Del Skrevet 11. april 2015 Det er et alvorlig varselsignal dersom det blir spurt om religion. Er du sikker på at du vil ha jobben? Dersom det er en bra jobb ville jeg fortalt sannheten dersom jeg trodde det hadde gitt meg bedre sjans på jobben, ellers hadde jeg løyet. Selv fikk jeg spørsmål om jeg hadde planer om å få barn de neste årene på intervju til drømmejobben. Jeg sa så klart nei, fikk jobben, ble gravid 18 måneder senere når jeg hadde gjort meg selv populær og viktig på arbeidsplassen. Dersom de er så respektløse at de spør deg spørsmål som ikke er innafor så si det som fungerer best. De kan uansett ikke ta deg på noe. Anonymous poster hash: 1dfd2...cd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #6 Del Skrevet 11. april 2015 Ta en telefon på mandag til Likestillings og Diskrimineringsombudet og forhør deg om saken der.Anonymous poster hash: ea4d3...538 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #7 Del Skrevet 11. april 2015 Hvorfor spurte de deg om det? Kom spørsmålet ut av det blå eller var det i en 'relevant' sammenheng? Sprørsmålet kom helt utav det blå og med største selvfølgelighet fra deres side virket det som. De pleide visstnok å "sjekke" sånt før de ansatte noen. Jeg aner ikke hvorfor. Ikke bærer jeg noen form for religiøse smykker eller symboler, og ikke løper jeg rundt og prøver å omvende noen heller. Anonymous poster hash: 0e0e9...ef7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 11. april 2015 #8 Del Skrevet 11. april 2015 Man svarer selvsagt det man tror de vil høre. Nekter man å svare får man jo ikke jobben.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 11. april 2015 #9 Del Skrevet 11. april 2015 Jeg ville svart med et spørsmål: "Hvorfor spør du om det?" Uten å gi uttrykk for det ville jeg tenkt at dette er en uproff arbeidsgiver som jeg helst ikke ville hatt noe med å gjøre. Når de klarer å tråkke så til de grader i baret allerede under et jobbintervju, tør jeg ikke tenke på hva slags personalbehandling de har i det daglige, og ikke minst dersom det skulle oppstå en eller annen situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #10 Del Skrevet 11. april 2015 Tror det er ganske vanlig. Jeg har fått spørsmål om både planlagt graviditet og fysisk/psykisk helse(Nei, jeg har ingen skavanker i noen retning). De fleste vet nok at de ikke egentlig har lov til å stille de spørsmålene, men samtidig vet arbeidsgiver og at du har lyst på jobb hos dem - hvis ikke hadde du jo ikke stilt til noe intervju. Anonymous poster hash: 0e0e9...ef7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #11 Del Skrevet 11. april 2015 Jeg svarer at her har de ikke forberedt seg godt nok og satt seg inn i hva som er tillatt å spørre om. Noen måter, noen beklager seg, andre blir irriterte. Jeg godtar ikke spørsmål om når jeg planlegger å få barn, ei heller om ei går i kirken hver søndag. De får stille meg spørsmål om min kompetanse og fremtidstanker rundt jobben. Anonymous poster hash: f8bf2...126 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #12 Del Skrevet 11. april 2015 Om man vil ha jobben: Man lyver. Useriøse arbeidsgivere forventer ikke ærlige ansatte. Om man heller vil ha en skikkelig jobb: Man ler, reiser seg og går. Anonymous poster hash: 6e497...9d4 Men hva er det "riktige" svaret på spørsmål om religion? Det vil jo være umulig å vite, med mindre man søker jobb hos en spesifikk religiøs organisasjon. Anonymous poster hash: bb2e3...c18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #13 Del Skrevet 11. april 2015 Men hva er det "riktige" svaret på spørsmål om religion? Det vil jo være umulig å vite, med mindre man søker jobb hos en spesifikk religiøs organisasjon. Anonymous poster hash: bb2e3...c18 Med mindre man søker jobb hos en religiøs organisasjon så vil det safe svaret være "ingen". Anonymous poster hash: 6e497...9d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 12. april 2015 #14 Del Skrevet 12. april 2015 Jeg ville snudd det på hodet og spurt om det var noen spesiell grunn til at de lurte på akkurat det. Både mtp religion og barn. Da vil du enten få et svadasvar eller et faktisk gjennomtenkt svar med en konkret begrunnelse, som du da kan vurdere om det er verdt å svare på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #15 Del Skrevet 12. april 2015 Jeg ville spurt dem om hvorfor de lurte på det. Aldri fått et slikt spm., dog jeg har fått andre spm. som ikke er lov å stille. Har ingenting å skjule eller noe å si som er ugunstig ift. jobb. Som regel har jeg svart oppriktig dersom jeg har veldig lyst på jobben, men har ingen problemer med å droppe å svare av prinsipp. Ved et slikt spm. hadde jeg reagert, de fremstår som veldig uprofesjonelle og jeg ville ikke ansett det som en god arbeidsplass. Anonymous poster hash: 680f2...8e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #16 Del Skrevet 15. april 2015 For meg som ikke er religiøs, ville jeg ikke reagert noe særlig på det spørsmålet, og svart sant. Dersom man er religiøs ville jeg kanskje tonet det litt ned hvis jeg ville svart på spørsmålet. Jeg har bare vært på intervju for jobber jeg virkelig vil ha, og jeg svarer sant, evt det jeg tror de ønsker. Et intervju var litt ubehagelig for det var mye fokus på familiesituasjon, om vi eide bolig, om mannen hadde fast jobb osv. Jeg svarte ærlig på det meste, men løy også litt. Fikk jobben. Hadde ikke dårlig samvittighet for å pynte litt på særlig familieplaner. Jeg fikk faktisk en unnskyldning fra den ene som observerte intervjuet. Anonymous poster hash: aed70...560 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #17 Del Skrevet 16. april 2015 Jeg har fått spørsmål om jeg planlegger barn, om jeg og kjæresten bruker prevensjon, om jeg har noen sykdommer og flere svært private spørsmål som overhodet ikke har noen relevans for stillingen jeg søker. Jeg har hver gang svart at jeg ikke er interessert i å jobbe for folk som ikke gidder å følge loven. Så har jeg reist meg og gått. Sjansen for at de ikke gidder å følge loven på andre områder anser jeg som stor, og det gidder jeg ikke. Anonymous poster hash: b46b2...4c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #18 Del Skrevet 16. april 2015 "Det er en privatsak" + Smil. I noen jobber kan man forvente å få ubehagelige spørsmål, ved å stille slike på intervju får man en indikasjon på hvordan personen vil takle det i jobben. Man behøver ikke svare på alt, ei heller storme av gårde i raseri. Anonymous poster hash: 3ebb1...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #19 Del Skrevet 16. april 2015 Spørsmål om helsetilstand er iallefall skremmende vanlig å få. Anonymous poster hash: 0e0e9...ef7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #20 Del Skrevet 16. april 2015 Det kan jo være kvoteringshensyn som gjør at de spurte om hvilken religion du tilhørte. Anonymous poster hash: 040e1...d3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå