Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en går på aap og tar ut sykemelding får personen noe fra arbeidsgiveren i 16 dager? Men etter det er det nav som betaler aap?

Men hva om personen er på jobb noen dager så ny sykemelding, betaler arbeidsgiveren en ny runde med sykemelding?

Anonymous poster hash: f2275...609
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

*

Skrevet (endret)

AAP = ingen sykepengerettigheter.

M.a.o du får AAP.

Endret av Rotemor
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting? Ikke de første 16 dagene heller?

Skrevet

Ingenting? Ikke de første 16 dagene heller?Anonymous poster hash: f2275...609

Hva mener du med ingenting? Du får jo AAP.

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

M.a.o du får AAP.

Å joda... Jeg har hatt 50% aap og jobbet 50%. Vært sm to ganger.

Da jeg var sykemeldt i tre uker fikk jeg sykepenger fra arbeidsgiver.

AnonymBruker
Skrevet

Da skal det foreligge vedtak om fritak fra arbeidsgiverperioden grunnet kronisk sykdom. Det vil likevel begrenses til første 16 dager. Ellers har du fått noe du ikke hadde krav på

Anonymous poster hash: 08eeb...6c2

Skrevet

Tre uker hadde du ihvertfall ikke rett på, med arbeidsgivere gjør feil her stadig vekk.

Skrevet

Det er jo noe helt annet. Har du 100% aap så får du ikke sykepenger. Tror du får aap hvis du har vært sykemeldt i 1 år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang er sykemelding periode? 16 dager el 3 uker altså 21 dager?

Skrevet

Nei, du fikk lønn.
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du fikk lønn.

Så når man går på aap kan man få lønn i første sykemelding perioden, så aap etter 16 el 21 dager med sykemelding?

AnonymBruker
Skrevet

M.a.o du får AAP.

Det er ikke sant. Jeg får både aap og sykepenger.

Arbeidsgiver betaler arbeidsgiverperioden, så betaler nav videre sykepenger samt aap. Sykemelding skal leveres inn som normalt og man fyller ut meldekortet som man gjør når man jobber. Man skriver altså inn de timene man skulle ha jobbet selv om man er sytkemeldt. Dette har jeg fått innformert fra min saksbehandler i Nav.

Anonymous poster hash: fb2b3...39f

Skrevet

Det skal spesielle betingelser til for å få lønn de første 16 dagene når man er på AAP.

1. Eksempelvis helsepersonell med medlemsskap i Spekter som har sagt opp sin (feks) 50% stilling og er aktiv i sin 50% stilling vil kunne få lønn i AGP.

2. Man har fritak for agp pga klronisk sykdom. Det foreligger da et vedtak om dette.

Det er alltid unntaksregler.

HOVEDREGELEN er at dersom man er på AAP og blir syk, så skal man ha arbeidsavklingspenger for disse dagene.

Skrevet

Så når man går på aap kan man få lønn i første sykemelding perioden, så aap etter 16 el 21 dager med sykemelding?

Nei. Ikke uten videre.

Gjest Magdalene
Skrevet

Det er jo noe helt annet. Har du 100% aap så får du ikke sykepenger. Tror du får aap hvis du har vært sykemeldt i 1 år.

Jeg har jo i utgangspunktet 100% aap, men jeg jobber ca 50%. Når jeg da ble sm fra avtalte vakter, fikk jeg lønn av arbeidsgiver for de.

Man kan søke om aap etter at man har vært sykemeldt i et år ja.

Tre uker hadde du ihvertfall ikke rett på, med arbeidsgivere gjør feil her stadig vekk.

Jeg fikk lønn av arbeidsgiver hele perioden. Jeg glemte jo å ta med at arbeidsgiver helt sikkert fikk refundert etter de første 16 dagene ( tok det som en selvfølge at folk forstod det).

Da skal det foreligge vedtak om fritak fra arbeidsgiverperioden grunnet kronisk sykdom. Det vil likevel begrenses til første 16 dager. Ellers har du fått noe du ikke hadde krav på

Hva mener du her egentlig? Jeg har krav på lønn fra min arbeidsgiver for avtalte vakter når jeg blir sykemeldt. Helt uavhengig av vedtak om fritak fra arbeidsgiverperioden kronisk sykdom ( var borte i forbindelse med en operasjon). Det har da ingenting med hverandre å gjøre?

Har man sykepengerettigheter, så har man krav på sykepenger/lønn nrå man er sykemeldt.

Jeg fikk lønn fra arbeidsgiver alle tre ukene jeg var sykemeldt, (og ja så fikk selvsagt arbeidsgiver refundert dagene ut over arbeidsgiverperioden).
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lønn fra arbeidsgiver alle tre ukene jeg var sykemeldt, (og ja så fikk selvsagt arbeidsgiver refundert dagene ut over arbeidsgiverperioden).

Nei, arbeidsgiver kan ikke søke refusjon på arbeidsavklaringspenger.

Skrevet

Jeg har jo i utgangspunktet 100% aap, men jeg jobber ca 50%. Når jeg da ble sm fra avtalte vakter, fikk jeg lønn av arbeidsgiver for de.

Man kan søke om aap etter at man har vært sykemeldt i et år ja.

Jeg fikk lønn av arbeidsgiver hele perioden. Jeg glemte jo å ta med at arbeidsgiver helt sikkert fikk refundert etter de første 16 dagene ( tok det som en selvfølge at folk forstod det).

Hva mener du her egentlig? Jeg har krav på lønn fra min arbeidsgiver for avtalte vakter når jeg blir sykemeldt. Helt uavhengig av vedtak om fritak fra arbeidsgiverperioden kronisk sykdom ( var borte i forbindelse med en operasjon). Det har da ingenting med hverandre å gjøre?

Har man sykepengerettigheter, så har man krav på sykepenger/lønn nrå man er sykemeldt.

Arbeidsgiver vil kun få dekket arbeidsgiverperioden dersom det foreligger et vedtak på dette. Du har uansett fått lønn og ikke under noen omstendighet sykepenger.

Skrevet

Litt lei av å måtte gjenta meg selv på grunnlag av at arbeidsgivere gjør feil....

Utdarg fra rettskildene;Folketrygdlover kapittel 8.

Hvor lenge kan du ha rett til sykepenger?

Du kan få sykepenger i inntil ett år. Tidsbegrensingen er den samme enten du er helt eller delvis sykmeldt. Det er egne regler for deg som er mellom 67 og 70 år.

Hvis du fortsatt ikke kan være i arbeid når sykepengene opphører, kan du ha rett til andre ytelser som arbeidsavklaringspenger eller uførepensjon. For igjen å få rett til sykepenger fra NAV, må du har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra NAV

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...