Gå til innhold

Tror samboeren har diabetes. Redd..


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fortell han hva som kan skje hvis han ikke tar tak i sykdommen. Dårlig behandlet diabetes kan føre til ganske så alvorlige komplikasjoner, slik som nyresvikt, hjerte- karsykdommer, nevrologiske sykdommer og øyesykdommer/blindhet for ikke å snakke om "syreforgiftning", som barnelegen min kalte det da jeg ble lagt inn på sykehus med hyperglucemi og i koma. For meg tok det 14 dager før jeg våknet til liv igjen.

Jeg vil jo tro at han har lyst til at barna hans skal ha det godt sammen med han? Det får de ikke hvis pappaen hele tiden er dårlig og kanskje kommer til å dø så altfor tidlig. Han burde tenke på familien og ikke seg selv. Har han type 2 diabetes, kan han ved hjelp av diett, faktisk spise seg utav denne type diabetes.



Anonymous poster hash: 2d8b7...ee5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har han litt angst rundt det å spise vanlig mat? Så helstrøm rydder opp hjemme og der var det noen som spiste veldig ensidig fordi de forbandt middag med dårlige barndomsminner og klarte ikke sette seg ned og spise skikkelig.

Kanskje du må gå drastisk til verks? SI at du ikke orker å være i forhold med noen som har høy sjanse for å dø pga ubehandlet diabetes. Eller noe i den dur, jeg kan ikke så mye om diabetes. Akkurat som jeg ikke kunne sittet stille og sett partner drikke seg ihjel, kunne jeg heller ikke gjort det med en som spiste seg i hjel.

Ikke vet jeg, vanskelig situasjon.



Anonymous poster hash: 5d1f8...728
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er nesten 90% sikker på at samboeren min har diabetes, og jeg prøver å få han til lege. Men han nekter, og han blir nærmest forbanna hver eneste gang jeg nevner det. Kostholdet hans er helt bak mål, og har vært det lenge. Han er bare 28 år gammel. Han kan fint trykke i seg 2 liter cola, 1 plate sjokolade og en pose chips hver dag. Han spiser mindre frukt og grønt enn 5 åringen vår. Det er så vanskelig for meg som sykepleier å stå å se på dette, og vite at det er noe gale. Han har alle symptomene, og sliter mye med det jeg tror er føling.

Jeg har prøvd rolig å forklare han hva legen kommer til å gjøre, og hvordan det kan behandles. At om han er heldig kan han spise seg vekk fra det. Jeg har prøvd å få han til å forstå at kostholdet hans må endres. Men han ser det ikke selv, da han bare er 75 kilo og har veid det samme i 10 år uavhengig av kosthold. Har prøvd å forklare at han nok har mye farlig, indre fett etc. Men nei, det blir nærmest samlivsbrudd hver eneste gang jeg tar det opp..

Begynner å bli redd. Vil jo ikke at barna skal miste pappaen sin så ung.. Går utover hele samlivet vårt føler jeg.. Aner ikke hva jeg skal gjøre?

Anonymous poster hash: 77689...47e

Fordi han er mye sløv, trøtt, nedstemt. Han klager på at han mister følelsen i armer og bein, har mye hodepine. Han drikker og drikker og drikker, og fremdeles er han tørst. Han får skjelvinger, kaldsvett og blir bedre med en gang han får opp blodsukkeret. Jeg har også målt blodsukkeret hans hjemme, og det er til tider altfor høyt for en som ikke har diabetes.

Jeg sier jo at jeg er sykepleier. Jeg jobber med diabetes pasienter hver eneste dag. Jeg kjenner igjen symptomene. Selvfølgelig må lege diagnosere, og det er det jeg vil. Og at de skal finne en behandling, slik at samboeren min ikke dør av hjerteinfarkt før han er 30.

Anonymous poster hash: 77689...47e

Jeg mener ikke å være frekk nå, men jeg synes nesten det er skummelt at en sykepleier som nesten daglig jobber med diabetespasienter ikke har fullstendig forståelse for denne diagnosen. Føling vil si hypoglykemi, og skyldes ved diabets misforhold mellom insulindose, matinntak og fysisk aktivitet. Ubehandlet diabetes vil heller medføre det motsatte, hyperglykemi, som følge av insulinresistens og manglende kompensatorisk insulinproduksjon. Du sier du gjentatte ganger har målt et forhøyet blodsukker. Er dette fastende blodsukker?

Endret av Sofie_22
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Var usikker hvilken type chips hun mente..

Anonymous poster hash: 34611...61c

Jeg og. Har hørt Maarud er bedre enn Kims når det kommer til å forebygge diabetes

Anonymous poster hash: 9b5df...78b

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og. Har hørt Maarud er bedre enn Kims når det kommer til å forebygge diabetes

Anonymous poster hash: 9b5df...78b

KiMs-Crisps-Urter-og-Creme-Fraiche_packs

Nei, Kims' sin fullkornsvariant er like bra

Anonymous poster hash: 91901...6e8

  • Liker 1
Skrevet

Synes du er noe hysterisk ts. For all del skjønner deg når du sier at han må få sjekket dette her, men han dør neppe ung når han er normaøvektig og skulle ha diabetes. De sykdommene du snakker om som kan komme som følger av diabetes om man ikke passer på å ha et riktig kosthold kan man risikere å få etter flere år med feil kosthold som regel og gjerne da overvekt også i tillegg. Jeg har selv diabetes 2 og spiser all like vel ganske normalt. Jeg unner meg også et kakestykke eller sjokolade i ny og ne til tross for det. Det er fortsatt ikke farlig. Diabetes kan heller bli farlig om man spiser sukker hele tiden..

Skrevet

KiMs-Crisps-Urter-og-Creme-Fraiche_packs Nei, Kims' sin fullkornsvariant er like bra Anonymous poster hash: 91901...6e8

Men dette er ikke potetgull. Estrella Maarud Brands AB har patent på å bruke ordet på sine produkter. Kims ol bruker ord som chips ol.

Sorry OT, ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener ikke å være frekk nå, men jeg synes nesten det er skummelt at en sykepleier som nesten daglig jobber med diabetespasienter ikke har fullstendig forståelse for denne diagnosen. Føling vil si hypoglykemi, og skyldes ved diabets misforhold mellom insulindose, matinntak og fysisk aktivitet. Ubehandlet diabetes vil heller medføre det motsatte, hyperglykemi, som følge av insulinresistens og manglende kompensatorisk insulinproduksjon. Du sier du gjentatte ganger har målt et forhøyet blodsukker. Er dette fastende blodsukker?

Hun trenger ikke være diabetessykepleier for å jobbe daglig med diabetespasienter. Om hun for eksempel jobber på et sykehjem vil hun jobbe mye med diabetes type 2, og gjenkjenne mye av det hun beskriver her, uten at hun av den grunn har detaljert kunnskap om diabetes.

Jeg har ikke diabetes, men jeg gjenkjenner mye av det hun skriver.

Jeg har nedsatt glukosetoleranse, som er forstadiet til diabetes type 2, og får symptomer på føling når blodsukkeret faller raskt.

Fastende blodsukker er hos meg rundt 4,7-4,8 mmol/L, og det er jo bra.

Når jeg spiser karbohydrater med moderat GI kan det raskt gå opp til 10-11, før det plutselig faller til under 8 mmol/L etter 60-90 minutter.

Når jeg spiser karbohydrater med høy GI fyker blodsukkkeret opp til 15-18, før det plutselig faller med flere enheter før det stabiliserer seg rundt 8-9.

Det er under disse fallene jeg får symptomer på føling, selv om jeg ikke har hypoglykemi. (Det er skikkelig ubehagelig forresten)

Fallene blir naturlig nok ikke oppdaget under vanlige målinger hos legen, og jeg trodde lenge at jeg hadde normalt blodsukker, men det ble fanget opp under glukosebelastninger med målinger hvert 10. minutt.

Jeg mistenker at trådstarters samboer har nettopp dette, nedsatt glukosetoleranse med raske svingninger i blodsukkeret, som som sagt er forstadiet til diabetes, og om han tar tak i dette nå, slipper han å leve med diabetes resten av livet. :)

Anonymous poster hash: 7ab9c...830

  • Liker 2
Gjest Sunhands
Skrevet

Høres absolutt ut som du må få han til lege. Bare bestille time for ham kanskje? Jeg hadde tatt full styring her, når han ikke gidder å ta ansvar på tross av at han er en voksen mann.

Skrevet

Dette gjør meg litt forvirret. Du sier at samboeren din har alle symptomene på diabetes, dvs høyt blodsukker, og beskrivelsene dine er ganske spot on, skjelving, kvalme, tørste, etc. Men så snakker du om føling og gir ham noe søtt for å motvirke det, noe som i hans tilfelle(hvis han har ubehandlet diabetes, enten det er 1 eller2 ) gjøre det verre. Det går ikke an å få føling (lavt blodsukker) da, føling oppstår når det er for mye insulin i forhold til inntatt matmengde/aktivitet. Diabetes er jo når man ikke har insulin i kroppen/insulinet man har virker for dårlig, derav bli blodsukkeret for høyt. Så med mindre han tar insulin/blodsukkersenkende tabletter, så kan han ikke få føling hvis han har uoppdaget diabetes. Mange har lite kunnskap om diabetes, har truffet på leger og sykepleiere som knapt har peiling, jeg har opplevd at jeg vet mer om sykdommen enn mange leger (mangeårig type 1 diabetiker her) men siden du har målt blodsukkeret hans, og det er for høyt enkelte ganger, så tror jeg nok at han bør pelle seg til legen og finne ut av det. Hjerteinfarkt er faktisk også en risiko, da mange diabetikere har høyere risiko for hjerte/kar-sykdommer, samt at han kan få problemer med nyrene og hvis det går lang nok tid, så kan synet også svikte. Virker som om han fornekter at han har et problem.

Han reagerer som en typisk mann!

Men du kan faktisk ikke gjøre så mye mer enn du har gjort til nå. Du kan fortelle at du er bekymret, at han bør gå til lege, men ikke noe mer! Du er samboeren hans, ikke sykepleieren hans. Han må selv ta ansvar for eget liv, det kan ikke du gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det?



Anonymous poster hash: 25f88...f62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...