Gå til innhold

Tror samboeren har diabetes. Redd..


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nesten 90% sikker på at samboeren min har diabetes, og jeg prøver å få han til lege. Men han nekter, og han blir nærmest forbanna hver eneste gang jeg nevner det. Kostholdet hans er helt bak mål, og har vært det lenge. Han er bare 28 år gammel. Han kan fint trykke i seg 2 liter cola, 1 plate sjokolade og en pose chips hver dag. Han spiser mindre frukt og grønt enn 5 åringen vår. Det er så vanskelig for meg som sykepleier å stå å se på dette, og vite at det er noe gale. Han har alle symptomene, og sliter mye med det jeg tror er føling.

Jeg har prøvd rolig å forklare han hva legen kommer til å gjøre, og hvordan det kan behandles. At om han er heldig kan han spise seg vekk fra det. Jeg har prøvd å få han til å forstå at kostholdet hans må endres. Men han ser det ikke selv, da han bare er 75 kilo og har veid det samme i 10 år uavhengig av kosthold. Har prøvd å forklare at han nok har mye farlig, indre fett etc. Men nei, det blir nærmest samlivsbrudd hver eneste gang jeg tar det opp..

Begynner å bli redd. Vil jo ikke at barna skal miste pappaen sin så ung.. Går utover hele samlivet vårt føler jeg.. Aner ikke hva jeg skal gjøre?



Anonymous poster hash: 77689...47e
Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Vekten hans har vært stabil i 10 år.

Han spiser usunt ja, men hvordan får du det du sier til å bety at han har diabetes? :klo:

Og du snakker om føling.... men han tar vel ikke insulin..... hvordan mener du da at han får føling?

Føling er betegnelsen på at insulinmengden er for stor i forhold til inntatt energimengde, og blodsukkernivået dermed blir alt for lavt.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør han når symptomene på føling dukker opp?



Anonymous poster hash: 25f88...f62
AnonymBruker
Skrevet

Vekten hans har vært stabil i 10 år.

Han spiser usunt ja, men hvordan får du det du sier til å bety at han har diabetes? :klo:

Fordi han er mye sløv, trøtt, nedstemt. Han klager på at han mister følelsen i armer og bein, har mye hodepine. Han drikker og drikker og drikker, og fremdeles er han tørst. Han får skjelvinger, kaldsvett og blir bedre med en gang han får opp blodsukkeret. Jeg har også målt blodsukkeret hans hjemme, og det er til tider altfor høyt for en som ikke har diabetes.

Jeg sier jo at jeg er sykepleier. Jeg jobber med diabetes pasienter hver eneste dag. Jeg kjenner igjen symptomene. Selvfølgelig må lege diagnosere, og det er det jeg vil. Og at de skal finne en behandling, slik at samboeren min ikke dør av hjerteinfarkt før han er 30.

Anonymous poster hash: 77689...47e

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør han når symptomene på føling dukker opp?

Anonymous poster hash: 25f88...f62

Spiser noe søtt. Og blir bra. Får opp blodsukkeret kjapt mao.

Anonymous poster hash: 77689...47e

AnonymBruker
Skrevet

Føling får man oftest bare når man har lavt blodsukker ved tilførsel av for mye insulin. Ikke vanlig ved type II diabetes.



Anonymous poster hash: 80944...d52
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Føling får man oftest bare når man har lavt blodsukker ved tilførsel av for mye insulin. Ikke vanlig ved type II diabetes.

Anonymous poster hash: 80944...d52

Føling kan fint dukke opp når man har lavt blodsukker, uavhengig av type 1 eller 2.

Anonymous poster hash: 77689...47e

  • Liker 2
Skrevet

Han sliter ikke med føling når han ikke tar insulin. Føling er symptomer på hypoglykemi.

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han burde jo ta det på alvor når du bekymrer deg, samt har kunnskaper om dette!

Si at han må, ellers vet du ikke om du klarer å ha et samliv med han.

Sett et ultimatum!



Anonymous poster hash: cf062...64b
AnonymBruker
Skrevet

Det er skjeldent alvorlig ved type 2 diabetes, slik som med type 1. Men det er fremdeles føling.



Anonymous poster hash: 77689...47e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Muligens har du allerede ramset opp hva konsekvensene kan bli for ham, dersom han går lenge med for høyt blodsukker. Listen er nokså lang. Nyreskader, øyeskader, amputasjon, hjerte og karsykdom, hjerneslag m.m. Om han ikke vil gå til lege for å måle blodsukkeret, så går det jo an å gjøre det hjemme. Et blodsukkerapparat kan du få tak i på apoteket for rundt hundrelappen. Nå har han jo normal vekt, og er ganske ung, så det kan godt hende symptomene hans kan skyldes noe annet enn diabetes. Føling er heller ikke vanlig ved type 2. Men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være så vanskelig å bare ta en liten sjekk...



Anonymous poster hash: 5b957...27f
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nesten 90% sikker på at samboeren min har diabetes, og jeg prøver å få han til lege. Men han nekter, og han blir nærmest forbanna hver eneste gang jeg nevner det. Kostholdet hans er helt bak mål, og har vært det lenge. Han er bare 28 år gammel. Han kan fint trykke i seg 2 liter cola, 1 plate sjokolade og en pose chips hver dag. Han spiser mindre frukt og grønt enn 5 åringen vår. Det er så vanskelig for meg som sykepleier å stå å se på dette, og vite at det er noe gale. Han har alle symptomene, og sliter mye med det jeg tror er føling.

Jeg har prøvd rolig å forklare han hva legen kommer til å gjøre, og hvordan det kan behandles. At om han er heldig kan han spise seg vekk fra det. Jeg har prøvd å få han til å forstå at kostholdet hans må endres. Men han ser det ikke selv, da han bare er 75 kilo og har veid det samme i 10 år uavhengig av kosthold. Har prøvd å forklare at han nok har mye farlig, indre fett etc. Men nei, det blir nærmest samlivsbrudd hver eneste gang jeg tar det opp..

Begynner å bli redd. Vil jo ikke at barna skal miste pappaen sin så ung.. Går utover hele samlivet vårt føler jeg.. Aner ikke hva jeg skal gjøre?

Anonymous poster hash: 77689...47e

Mener du potetgull?

Anonymous poster hash: 34611...61c

Skrevet

Du får gi han noen noen brosjyrer om diabetes og skremme han med hva som skjer hvis han ikke tar tak i helsa si.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Føling kan fint dukke opp når man har lavt blodsukker, uavhengig av type 1 eller 2.

Anonymous poster hash: 77689...47e

Det kan det, men uansett skyldes det altså at det er tatt litt mer medisin enn det var bruk for, - enten det er tabletter eller insulin i injeksjonsform.

  • Liker 1
Gjest rådyr
Skrevet

Mener du potetgull?

Anonymous poster hash: 34611...61c

Hva spiller det for rolle?

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva spiller det for rolle?

Var usikker hvilken type chips hun mente..

Anonymous poster hash: 34611...61c

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Fordi han er mye sløv, trøtt, nedstemt. Han klager på at han mister følelsen i armer og bein, har mye hodepine. Han drikker og drikker og drikker, og fremdeles er han tørst. Han får skjelvinger, kaldsvett og blir bedre med en gang han får opp blodsukkeret. Jeg har også målt blodsukkeret hans hjemme, og det er til tider altfor høyt for en som ikke har diabetes.

Jeg sier jo at jeg er sykepleier. Jeg jobber med diabetes pasienter hver eneste dag. Jeg kjenner igjen symptomene. Selvfølgelig må lege diagnosere, og det er det jeg vil. Og at de skal finne en behandling, slik at samboeren min ikke dør av hjerteinfarkt før han er 30.

Anonymous poster hash: 77689...47e

Det henger jo ikke helt sammen det du sier, - for å være aldeles ærlig her.

Skjevlinger, kaldsvette og ukonsentrerthet er symptomer på for lavt blodsukker, men du måler for høyt blodsukker.

Jeg tenker at en legetime er smart uansett, også fordi han faktisk kan ha en betent bukspyttkjertel, og ikke diabetes - hverken type 1 eller type 2.

Jeg forstår du er på tuppa, men du taler ikke som en diabetessykepleier når du ikke skiller på type 1 og type 2 og starter med å snakke om hjerteinfarkt før fylte 30.

Pust med maven og bare send ham til legen.

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du til tider har målt sukkeret hans hjemme, da er han i hvert fall litt på gli.

Hva sier han selv til at sukkeret hans beviselig er for høyt til tider, da? Høres ut som han lever i fornektelse og bare håper på at det skal gå over av seg selv.



Anonymous poster hash: 25f88...f62
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om han har diabetes type 2. Hvis han da spiser en 200g sjokoladeplate, vil blodsukkeret hans gå himmelhøyt, for deretter å falle raskt og mye. Da vil man få mye av de symptomene du nevner, spesielt skjelvinger, kvalme og svimmelhet. Heller ikke uvanlig å besvime hvis det blir for høyt blodsukkerfall.

Han må ta en glukosetest hos legen for å få diagnose, disse blodsukkerapparatene for hjemmebruk er ikke helt tilregnelige.



Anonymous poster hash: c3c58...6e8
Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Dette gjør meg litt forvirret. Du sier at samboeren din har alle symptomene på diabetes, dvs høyt blodsukker, og beskrivelsene dine er ganske spot on, skjelving, kvalme, tørste, etc. Men så snakker du om føling og gir ham noe søtt for å motvirke det, noe som i hans tilfelle(hvis han har ubehandlet diabetes, enten det er 1 eller2 ) gjøre det verre. Det går ikke an å få føling (lavt blodsukker) da, føling oppstår når det er for mye insulin i forhold til inntatt matmengde/aktivitet. Diabetes er jo når man ikke har insulin i kroppen/insulinet man har virker for dårlig, derav bli blodsukkeret for høyt. Så med mindre han tar insulin/blodsukkersenkende tabletter, så kan han ikke få føling hvis han har uoppdaget diabetes. Mange har lite kunnskap om diabetes, har truffet på leger og sykepleiere som knapt har peiling, jeg har opplevd at jeg vet mer om sykdommen enn mange leger (mangeårig type 1 diabetiker her) men siden du har målt blodsukkeret hans, og det er for høyt enkelte ganger, så tror jeg nok at han bør pelle seg til legen og finne ut av det. Hjerteinfarkt er faktisk også en risiko, da mange diabetikere har høyere risiko for hjerte/kar-sykdommer, samt at han kan få problemer med nyrene og hvis det går lang nok tid, så kan synet også svikte. Virker som om han fornekter at han har et problem.

Endret av pærecider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...