AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #1 Del Skrevet 8. april 2015 Nå er snart søkefristen ute, og jeg aner ikke hva jeg skal søke. Derfor lurer jeg på om noen vernepleiere og sykepleiere kan gi meg et råd... Jeg synes begge deler virker spennende: Men da jeg var yngre (17, er 23 nå) sleit jeg med tanken på å skulle løfte folk hit og dit, flytte rundt på dem og bade og dusje dem og ta toalettstell. Er dette noe flere sliter med, men blir vant til etterhvert? Jeg sa fra meg deltidsjobben jeg skulle få i pleien som 17-18åring fordi det ble avskrekkende...Er redd jeg ikke skal klare jobben hvis jeg tar en sånn utdanning! Anonymous poster hash: a24ee...f7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #2 Del Skrevet 8. april 2015 det er noe du blir vant til å gjøre, jeg har i alle fall ingen problemer med å gjøre det nå lenger. sa du fra deg jobben før du hadde prøvd deg i den? hvordan tenker du på det nå kontra det du gjorde da? Anonymous poster hash: c4e53...11a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleopatrah Skrevet 8. april 2015 #3 Del Skrevet 8. april 2015 Veldig mye av det du frykter er jo på sykepleieutdannelsen. Mindre på vernepleierutdannelsen, også mindre av det i jobbsammenheng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #4 Del Skrevet 8. april 2015 Veldig mye av det du frykter er jo på sykepleieutdannelsen. Mindre på vernepleierutdannelsen, også mindre av det i jobbsammenheng. Det med vernepleiernes stelloppgaver tror jeg kan varierer litt etter hvor du jobber. på min arbeidsplass gjør vernepleierne samme mengde stell som andre, men vi merker fort når vi har vernepleierstudenter hos oss at de har fått et intrykk på forhånd av at de ikke skal drive med slikt arbeid som vernepleiere, og derfor nekter de å utføre stell av brukere når de er i praksis hos oss. Anonymous poster hash: c4e53...11a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #5 Del Skrevet 9. april 2015 Veldig mye av det du frykter er jo på sykepleieutdannelsen. Mindre på vernepleierutdannelsen, også mindre av det i jobbsammenheng. Kan være mye av det som vernepleier også, kommer helt an på hvor du får jobb. Til TS: du blir vant til det. Du skal jo ha ferdighetstrening på skolen, og så skal du ut i flere praksiser. Du har god tid igjennom utdanningen til å lære deg de ulike tingene og bli komfortabel med det slik at du kan utføre prosedyrene opp i mot brukere. Anonymous poster hash: abf82...8fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #6 Del Skrevet 9. april 2015 Det med vernepleiernes stelloppgaver tror jeg kan varierer litt etter hvor du jobber. på min arbeidsplass gjør vernepleierne samme mengde stell som andre, men vi merker fort når vi har vernepleierstudenter hos oss at de har fått et intrykk på forhånd av at de ikke skal drive med slikt arbeid som vernepleiere, og derfor nekter de å utføre stell av brukere når de er i praksis hos oss. Anonymous poster hash: c4e53...11a Det har faktisk jeg vært borti også. Jeg er sykepleier og fikk en vernepleierstudent som gikk første året. I følge studenten så skulle han kun ha observasjonspraksis. Men i følge høgskolen så var det en vanlig praksis med stell. Han nektet å stelle, for det trengte han ikke mente han. Han skulle jo jobbe i psykiatrien. Han strøk. Vernepleiere kan også ha jobber hvor det innebærer stell, derfor skal de ha en praksis med stell, ofte på sykehjem eller hjemmesykepleie. Anonymous poster hash: 5ba8b...726 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spektralkatt Skrevet 9. april 2015 #7 Del Skrevet 9. april 2015 hei! nå er det vel kanskje litt sent i forhold til søkerfrister og sånn, men det kunne kanskje vært en ide å arbeide litt som assistent før du begynner på en treåring utdannelse? foreslår dette fordi du sier du er svært usikker på om dette er noe du vil kunne trives med pga du føler ubehag. kanskje det kunne være greit å prøve å føle på hva du syns om det før du utdanner deg til noe du kanskje ikke vil trives med? ellers, om du ønsker å arbeide men mennesker men er ukomfortabel med den fysiske biten, har du vurdert å f eks søke sosionom eller barnevernspedagog? vet ikke om det kan være noe som er aktuelt, men en arbeider med å hjelpe mennesker, uten å måtte stelle og løfte dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #8 Del Skrevet 9. april 2015 Som vernepleier så må du gjennom praksis med noe stell. Så det må du igjennom. Men i flere av praksisperiodene, kan du velge andre ting. Og som vernepleier har du mange muligheter til yrker, hvor du ikke er borti stell. Anonymous poster hash: b09f0...d50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #9 Del Skrevet 12. april 2015 Takk for mange gode svar. Er det noen som kan fortelle litt om yrket? Og hvordan det er å bli vant med stell osv? Vet det er et teit spørsmål, men jeg synes det virker litt skremmende og tror at en "forklaring" ville gjort det lettere å takle.. Også har jeg tenkt litt på å kanskje ta sykepleie isteden.. for å evt kunne bli jordmor på sikt. Hva tenker dere om det - gjør jeg det bare "verre for meg selv" ved å ta sykepleien? Anonymous poster hash: 758e5...ab6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zse09 Skrevet 12. april 2015 #10 Del Skrevet 12. april 2015 Hei! Kan ikke fortelle mye om vernepleiestudiet, men kan fortelle om mine erfaringer fra sykepleieutdanningen. Da jeg hadde min første praksisperiode hadde jeg aldri vært borti eldreomsorgen(ofte her det er mest stell) Jeg snakket med kontaktsykepleieren min om dette, hun hadde forståelse for dette og sammen fant vi noen brukere som var "lette" i stell, hvor du kan hjelpe til med småting (feste BH, finne frem klær de ønsker osv). Etterhvert kan du være med på tyngre stell (hjelpe personen med vask når h'n ligger i seng) og deretter å overta hele stellet Jo mer øvelse du får, jo lettere vil det bli. Samme med dusjing, men du lærer mye om dette på skolen. Dere lærer på skolen hvordan dere hjelper et annet menneske med stell, mat osv. Nå har jeg jobbet med dette en god stund og det er veldig "naturlig" for meg Du lærer det fort og snart går det som en vane, du tenker ikke over hva du gjør 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #11 Del Skrevet 12. april 2015 Hei! Kan ikke fortelle mye om vernepleiestudiet, men kan fortelle om mine erfaringer fra sykepleieutdanningen. Da jeg hadde min første praksisperiode hadde jeg aldri vært borti eldreomsorgen(ofte her det er mest stell) Jeg snakket med kontaktsykepleieren min om dette, hun hadde forståelse for dette og sammen fant vi noen brukere som var "lette" i stell, hvor du kan hjelpe til med småting (feste BH, finne frem klær de ønsker osv). Etterhvert kan du være med på tyngre stell (hjelpe personen med vask når h'n ligger i seng) og deretter å overta hele stellet Jo mer øvelse du får, jo lettere vil det bli. Samme med dusjing, men du lærer mye om dette på skolen. Dere lærer på skolen hvordan dere hjelper et annet menneske med stell, mat osv. Nå har jeg jobbet med dette en god stund og det er veldig "naturlig" for meg Du lærer det fort og snart går det som en vane, du tenker ikke over hva du gjør TS her Ok - takk for godt svar! Fint å vite at slike muligheter finnes. Anonymous poster hash: 758e5...ab6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #12 Del Skrevet 16. april 2015 TS her igjen.. noen flere erfaringer å komme med? tenker veeldig på hva jeg skal sette øverst på "ønskelista" mi frem til 1.juli på SO nå .. hva kan dere anbefale "mest" av yrkene? Er det stor forskjell på pleiedelen og fysisk kontakt eller er den nokså lik på de 2 studiene? Anonymous poster hash: 758e5...ab6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå