Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mitt innlegg var ikke ment som et motargument for retten til tidlig fosterdiagnostikk, i tilfelle noen oppfattet det slik. Jeg mener, som de fleste andre, at det må være opp til hver enkelt å avgjøre om man vil undersøke fosteret for eventuelle misdannelser, syndromer osv. Det jeg ville frem til er at det ikke hadde spilt noen rolle i vårt tilfelle. Det finnes ikke en test i verden som kunne avdekket det som feiler jenta vår. Det var heller ikke synlig på tidlig ul eller oul i uke 18. Først i uke 21 kunne legene gi oss en indikasjon på hva som er galt. Slike tester og tidlig ul kan dermed gi en falsk trygghet om at alt er bra, og det er det viktig at folk er oppmerksomme på.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt innlegg var ikke ment som et motargument for retten til tidlig fosterdiagnostikk, i tilfelle noen oppfattet det slik. Jeg mener, som de fleste andre, at det må være opp til hver enkelt å avgjøre om man vil undersøke fosteret for eventuelle misdannelser, syndromer osv. Det jeg ville frem til er at det ikke hadde spilt noen rolle i vårt tilfelle. Det finnes ikke en test i verden som kunne avdekket det som feiler jenta vår. Det var heller ikke synlig på tidlig ul eller oul i uke 18. Først i uke 21 kunne legene gi oss en indikasjon på hva som er galt. Slike tester og tidlig ul kan dermed gi en falsk trygghet om at alt er bra, og det er det viktig at folk er oppmerksomme på.

Det er da vel ingen som tror en er garantert et frisk barn med tidlig fosterdiagnostikk eller oul? Likevel er ikke det noe agrument for å holde tilbake lett tilgjengelig og viktig informasjon.

Anonymous poster hash: 7af93...cf3

Skrevet

Det er da vel ingen som tror en er garantert et frisk barn med tidlig fosterdiagnostikk eller oul? Likevel er ikke det noe agrument for å holde tilbake lett tilgjengelig og viktig informasjon.

Anonymous poster hash: 7af93...cf3

Jeg har vel heller aldri sagt at folk tror det, har jeg vel? I tilfelle du ikke har skjønt det, så er jeg midt i denne prosessen selv nå. Kanskje det er litt viktig for meg å fortelle andre om mine erfaringer? Det er ikke ensbetydende med at jeg undergraver andres meninger eller valg, eller at jeg argumenterer i mot fosterdiagnostikk.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Logikken ligger nok i det økonomiske. Det er mye større sannsynlighet for at en eldre kvinne blir gravid med et barn med Downs, derfor er det økonomisk forsvarlig å tilby tidlig ul og fosterdiagnostikk for dem. For yngre kvinner er sannsynligheten lav, så det er ikke økonomisk forsvarlig å tilby dette.

Grunnen til at det ikke er lov i det private å sjekke er ikke fordi staten mener det ikke er etisk riktig, men fordi de fleste ikke har kompetansen til å utføre fosterdiagnostikk! Man ønsker altså ikke at en haug inkompetente gynekologer skal svinse rundt og gjøre dårlig fosterdiagnostikk med loven i hånd. Det synes jeg er helt rett - det bør kun utføres av de med riktig kompetanse.

Problemet er jo at resultatet er skikkelig urettferdig for oss under 38. Selv om tanken bak "forbudet" er god, er resultatet dårlig og urettferdig, og det fungerer dårlig. I praksis ER det mange inkompetente gynekologer som gjør denne sjekken, fordi unge kvinner ikke har rett på å få seg sjekket hos kompetente folk. Loven fungerer ikke hensiktsmessig, og noe burde virkelig endres.

Spørsmålet er jo bare om det er realistisk å øke kompetansen nok til at det er forsvarlig å tillate privat sjekk av alle gravide (noe som bør gjøres i det private, det offentlige bør ikke bruke ressurser på å sjekke for usannsynlige diagnoser).

I prinsippet mener jeg altså at det bør være tillatt, men i praksis ser jeg at det vil være vanskelig ettersom kompetansen er for lav. Inkompetent fosterdiagnostikk skal og bør være ulovlig. Men dagens praksis fungerer ikke!

AnonymBruker
Skrevet

Til deg som skriver at dem med downs ikke får være med på aktiviteter, skole osv som andre "vanlige" barn. Selv kjenner jeg tre med downs alle over tenårene og alle har fulgt vanlig skole, hatt jobber som en vanlig tenåring samt blitt oppdradd som et friskt barn. Disse har klart seg utmerket alle sammen. Ja, dem kan til tider være sta og vanskelige men det er slikt man må regne med. All ære til familiene som faktisk ser på dem som friske barn og som oppdrar dem på normalt vis som om dem ikke hadde problemer med noenting. Det gjør faktisk en stor forskjell.

Så etter min mening så har det veldig mye å si hvordan en person med downs blir oppdradd ift. hvordan personen vil fungere i det daglige.

Anonymous poster hash: 2d579...79a

• Liker 1
Gjest Silje1
Skrevet (endret)

Det hun gjorde var ikke mobbing, det er sånn hun hadde reagert om hvilken som helst andre kom med den. Hun er ikke en drittkjerring fordi hun ikke viser enorme følelser for at noen finner en pose, nå får du skjerpe deg.

Skjerpe meg? For en beskjed. Hun kunne vel sagt takk? Se ann mennesket? Han lyste av stolthet. Sa ikke at hun var en av mobberne? Endret av Silje1
Skrevet

Skjerpe meg? For en beskjed. Hun kunne vel sagt takk? Se ann mennesket? Han lyste av stolthet. Sa ikke at hun var en av mobberne?

Jeg skjønner at du følte på at gutten kunne fått mer positiv respons og evt støtte hvis han trengte det i butikken, og at du følte med ham.

Hvis jeg var mildt tilbakestående ville jeg vært mer redd for holdninger om at jeg burde bli spart for å bli født gjennom fosterdiagnostikk og abort, enn for at butikkansatte ikke ga ros i butikken når jeg var hjelpsom.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det ikke lov å sjekke nakkefold?

Og hva er egentlig galt med et "sorteringssamfunn"? Trodde det var positivt at det ble født friske barn?

Anonymous poster hash: 8519d...e4c

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Hvorfor er det ikke lov å sjekke nakkefold?

Og hva er egentlig galt med et "sorteringssamfunn"? Trodde det var positivt at det ble født friske barn?

Anonymous poster hash: 8519d...e4c

Sjekk mitt innlegg over, #24.

Skrevet

Jeg syns det er helt tragisk at man argumenterer med sorteringssamfunn når man ikke tilbyr fosterdiagnostik for alle gravide, men det er faktisk den enkelte familie som må leve med et funksjonshemmet barn og ikke samfunnet. Med andre ord må noen få lide for at allmenheten føler seg bedre ved å vite at Norge ikke er et slikt kaldt og kynisk sorteringssamfunn.

Jeg mener at alle gravide burde få valgmuligheten om de vil benytte seg av fosterdiagnostikk eller ei. Og selv hvis man får vite at man bærer på et barn med handikapp burde man få et reelt valg (mange leger har dessverre en tendens til å late som om abort er det eneste valg). Og ikke minst: bruk penger på handikappede! Ikke rart at de aller fleste velger bort misdannende fostre når man leser om hvor mye man må slåss med myndighetene for å få gjennombrudd for kravene man har. En familie med slike spesielle barn har nok med nettopp dette barn, de trenger ikke kjempe mot ei papirmølle i tillegg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...