AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #1 Skrevet 8. april 2015 Bare nysgjerrig. Må man selv ta kontakt med legen for å få dem til å skjekke om fosteret har downs? Har hørt at dem muligens kan se det på ultralyd? Noen som vet? Anonymous poster hash: 2d579...79a
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #2 Skrevet 8. april 2015 I norge er det egentlig ikke lov å sjekke etter dette om det ikke ligger noen medisinsk bakgrunn bak. Men noen gjør det likevel så du må bare høre litt rundt.Anonymous poster hash: 324f9...ff0
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #3 Skrevet 8. april 2015 Aha daså Anonymous poster hash: 2d579...79a
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #4 Skrevet 8. april 2015 det er vel bare i uke 12-14 det kan sjekkes(bla på nakkefold) og da på privat ultralyd.Gjorde det selv, fikk beskjed om at nakkefolden var normal i det offentlige er ikke ultralyden før i uke 18-20 og da er det for sent å sjekke, dessuten skal de ikke gjøre det Anonymous poster hash: e1a90...c03
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #5 Skrevet 8. april 2015 Du kan sjekke nakkefold på privat ultralyd mellom uke 11-14. Gir en indikasjon på om noe er galt. Dersom det virker slik, blir du henvist videre, og får mulighet til å ta fostervannsprøve. Ganske paradoksalt, egentlig, når det offentlige i utgangspunktet ikke gir denne muligheten til dem under 37 år. Nakkefoldscanning er bare en indikasjon, og noen ganger blir downs syndrom ikke funnet, særlig hvis det ikke er noe annet galt med fosteret. Den eneste sikre måten å utelukke downs syndrom på hvis du er under 37 er å ta en harmony test i utlandet, for eksempel i København. Anonymous poster hash: 172bd...459 1
Daiquiry Skrevet 8. april 2015 #6 Skrevet 8. april 2015 Du kan sjekke nakkefold på privat ultralyd mellom uke 11-14. Gir en indikasjon på om noe er galt. Dersom det virker slik, blir du henvist videre, og får mulighet til å ta fostervannsprøve. Ganske paradoksalt, egentlig, når det offentlige i utgangspunktet ikke gir denne muligheten til dem under 37 år. Nakkefoldscanning er bare en indikasjon, og noen ganger blir downs syndrom ikke funnet, særlig hvis det ikke er noe annet galt med fosteret. Den eneste sikre måten å utelukke downs syndrom på hvis du er under 37 er å ta en harmony test i utlandet, for eksempel i København. Anonymous poster hash: 172bd...459 Private har ikke lov til å spesifikt sjekke dette. Kun hvis de ser det på en vanlig kontroll. Det var hvertfall beskjeden jeg fikk av to ulike gynekologer
Biloba Skrevet 8. april 2015 #7 Skrevet 8. april 2015 Private har ikke lov til å spesifikt sjekke dette. Kun hvis de ser det på en vanlig kontroll. Det var hvertfall beskjeden jeg fikk av to ulike gynekologer Men mange private er ikke enige i forbudet, og gjør det likevel. 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #8 Skrevet 8. april 2015 Jeg ringte først til privatklinikken de tar ultralyd i nærområdet mitt for å få tidlig ultralyd. Da fikk jeg spørsmål om hva jeg ville se etter, og jeg svarte jo temmelig naivt at vi ønsket å se om fosteret var friskt, og sjekke nakkefold osv. Hun ble temmelig skarp i stemmen og sa at det gjorde de ikke der! Men det fantes et par steder i Oslo som gjorde det. Endte opp på Majorstuaklinikken, og der hadde de ingen betenkeligheter med å måle nakkefolden og nesebeinet. Anonymous poster hash: 8cadc...6b5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #9 Skrevet 8. april 2015 Det er ikke lov å sjekke nakkefolk i prinsippet, men det er ganske vanlig at det gjøres likevel. I alle fall såpass vanlig at min fastlege skrev spesifikt "ønsker ikke genetisk rådgivning" da jeg fikk henvisning til tidlig UL fordi vi ikke visste hvor langt jeg var på vei. Det synes jeg sier litt om hvor vanlig det er... Anonymous poster hash: 69976...e93
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #10 Skrevet 8. april 2015 Det er lov å sjekke nakkefold og alt annet en vil på ul! Og avdekkes avvik må den gravide informeres. Duotesten (blodprøve) er i Norge forbehold de over 38 år eller med annen medisinsk indikasjon. Vær obs på at kun å måle nakkefold ikke er særlig sensitivt med tanke på å avdekke downs. Vær også obs på at svært mange som sier de sjekker for downs ikke har utdanning innen fosterdiagnostikk og dermed ikke kan gjøre en slik spesifikk undersøkelse. Det beste er å reise til Sverige, Danmark el for en skikkelig utredning med blodprøver dersom det er viktig for dere å vite. Anonymous poster hash: 7af93...cf3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #11 Skrevet 8. april 2015 Kjenner ei som fikk beskjed om at babyen var uforenelig med liv, ut kom en helt frisk baby Anonymous poster hash: 73113...ad1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #12 Skrevet 8. april 2015 Jeg synes det er merkelig at det ikke er lov, så mye belastning det kan ha for samfunnet om mor velger å føde en hemma unge. Anonymous poster hash: 85767...b97 2
lorelei6 Skrevet 8. april 2015 #13 Skrevet 8. april 2015 Jeg synes det er merkelig at det ikke er lov, så mye belastning det kan ha for samfunnet om mor velger å føde en hemma unge. Anonymous poster hash: 85767...b97 For en ufyselig mening! Jeg velger å føde en "hemma unge", men hva tilsier at barnet mitt har mindre rett til å leve enn hvilket som helst "normalt" barn? Når det er sagt, vi var på tidlig ul i uke 12. Gynekologen målte nakkefolden helt uoppfordret, og denne var da innenfor normalen. Først på ultralyd i uke 18 fikk vi vite at det var unormaliteter ved fosteret, og vi fikk da tilbud om fostervannsprøve. Både hurtigtesten og dyrkingen av denne var negativ. Barnet vårt har ingen kromosonfeil eller syndromer som kan påvises gjennom tester per i dag. Man har aldri noen garanti for at man får et normalt utviklet, friskt barn. Ikke engang jordmora eller overlegen på lokalsykehuset vårt kunne se eller forklare oss hva som var galt. Det eneste de så var et bittelite hull i hjertet, og vi ble derfor sendt til St. Olavs for å se nærmere på dette. Først etter ytterligere tre ultralydundersøkelser kunne legene forklare oss hva som er galt med jenta vår. Det forteller meg at det er mange foreldre som går fra oul i den troa om at de venter et friskt barn, men som enten ved senere ultralydundersøkelser eller ved fødsel får vite at noe er galt. Det er også mange barn som får skader under fødselen som gjør at de blir pleietrengende eller trenger ekstra oppfølging gjennom store deler av livet. Jeg hadde aldri satt meg inn i denne problemstillingen før jeg hardt og brutalt havnet i den situasjonen selv. Verken jeg eller mannen min er spesielt religiøse, men vi var likevel aldri i tvil om at vi ville fullføre svangerskapet selv etter at vi fikk den vonde beskjeden. Det er fortsatt barnet vårt, og vi vil elske henne like mye som vi ville elsket et friskt, velskapt barn. Uansett hva foreldre velger å gjøre i den situasjonen, så synes jeg man skal ha respekt for det valget som tas. Velger man å få barnet, så skal man ikke ha dårlig samvittighet for at det blir en "belastning for samfunnet". Det er da så mange andre grupper i vårt samfunn som også koster penger. Et sorteringssamfunn er jeg veldig i mot. Jeg tror vi har godt av at noen er litt anderledes, selv om jeg selvsagt ikke unner noen andre å oppleve det samme som oss. 4
Gjest Silje1 Skrevet 8. april 2015 #14 Skrevet 8. april 2015 Jeg ville aldri valgt å fått et barn med en funksjonshemning. Jeg har selv jobbet med slike mennesker og de er de søteste og snilleste menneskene du finner, MEN de får ikke et verdig liv i mine øyne. De blir ikke 100% ivaretatt i bolig, ikke 100% aktivisert. Jeg har sett all frustrasjonen de møter i hverdagen og det er ikke godt for de. Mange Skjønner også selv at de ikke er som de skal. En annen ting som spiller en stor rolle er mobbing. Senest tirsdagen før påske var vi vitne til på butikken en ung gutt med en funksjonshemning som hadde funnet frysevarer gjemt i en hylle bakom noe, han gikk å så i fra til de ansatte, de brydde seg ikke en gang!! Sa bare "Åja fint". Gutten prøvde å få mer kontakt, anerkjennelse (noe han fortjente, hvor mange gjør det han gjorde!?). Ikke før han så at den ene butikkdame blødde neseblod kom det ord ut av kjerringa(ene) "ååååå Neiii" ropte de og løp på lageret. Ikke takk. Ikke så flink du er. Ingenting!! Etter dette sto vi i kø en stund og så på gutten/ung voksen som gikk rundt i butikken og ikke viste hvilken kø han skulle stelle seg i, han skulle jo kjøpe et blad. Rundt gikk folk å pekte og lo av han. Mista igjen respekten for menneskeheten. Tror ikke synet og mobbingen på mennesker men funksjonshemning kommer til å forandre seg med det første, så jeg ønsker ikke det for det uskyldige barnet. La slike sjekker bli lovlig!!!! Herregud.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 8. april 2015 #15 Skrevet 8. april 2015 Jeg ville aldri valgt å fått et barn med en funksjonshemning. Jeg har selv jobbet med slike mennesker og de er de søteste og snilleste menneskene du finner, MEN de får ikke et verdig liv i mine øyne. De blir ikke 100% ivaretatt i bolig, ikke 100% aktivisert. Jeg har sett all frustrasjonen de møter i hverdagen og det er ikke godt for de. Mange Skjønner også selv at de ikke er som de skal. En annen ting som spiller en stor rolle er mobbing. Senest tirsdagen før påske var vi vitne til på butikken en ung gutt med en funksjonshemning som hadde funnet frysevarer gjemt i en hylle bakom noe, han gikk å så i fra til de ansatte, de brydde seg ikke en gang!! Sa bare "Åja fint". Gutten prøvde å få mer kontakt, anerkjennelse (noe han fortjente, hvor mange gjør det han gjorde!?). Ikke før han så at den ene butikkdame blødde neseblod kom det ord ut av kjerringa(ene) "ååååå Neiii" ropte de og løp på lageret. Ikke takk. Ikke så flink du er. Ingenting!! Etter dette sto vi i kø en stund og så på gutten/ung voksen som gikk rundt i butikken og ikke viste hvilken kø han skulle stelle seg i, han skulle jo kjøpe et blad. Rundt gikk folk å pekte og lo av han. Mista igjen respekten for menneskeheten. Tror ikke synet og mobbingen på mennesker men funksjonshemning kommer til å forandre seg med det første, så jeg ønsker ikke det for det uskyldige barnet. La slike sjekker bli lovlig!!!! Herregud. Det hun gjorde var ikke mobbing, det er sånn hun hadde reagert om hvilken som helst andre kom med den. Hun er ikke en drittkjerring fordi hun ikke viser enorme følelser for at noen finner en pose, nå får du skjerpe deg. 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #16 Skrevet 8. april 2015 Jeg er enig i at slike tester like gjerne kan bli lovlig, ettersom det gjøres over en lav sko i dag allerede. Det blir tåpelig å ha et lissomforbud, særlig når helsevesenet naturlig nok tar saken videre etter slike undersøkelser. Derimot er jeg sterkt imot at det skal bli rutine på linje med OUL. Det er å legge opp til et sorteringssamfunn. Jeg er svært enig med lorelei6 over her, det er hundrevis av sykdommer, syndromer, tilstander og skader som kan ramme. I svangerskapet, under fødselen, og ikke minst etterpå. Det finnes ingen garantier for noe som helst. Selv var jeg mor i over ti år før jeg fikk plassert en (ganske alvorlig) diagnose på mitt barn, noe som aldri ville vært synlig på en UL verken i uke 11 eller 18 eller 30. Luker du bort Downs, synker risikoen for å få et barn med en eller annen misdannelse/medisinsk tilstand fra 3,7% til 3,6%. Med andre ord er det ikke akkurat noen helgardering det er snakk om. Nå høres det ut som om jeg argumenterer mot tidlig UL, og det er feil. Jeg synes alle som ønsker det skal ha rett til å oppsøke slike tester på eget initiativ. Men noen rutinesjekk av alle gravide, slik at du må aktivt takke nei og i tillegg forsvare deg mot slike erkedumme påstander som den AB #12 kommer med, det synes jeg bærer bud om et samfunn på ville veier. Det er en ganske sterk signaleffekt om at kvinner skal produsere friske barn for å ha rett til å føde dem, og at barna må være "gode nok" for å fortjene å bli født. Anonymous poster hash: 69976...e93 1
Riskrem Skrevet 8. april 2015 #17 Skrevet 8. april 2015 Jeg synes det bør være en menneskerett å få helsepersonell til å sjekke etter misdannelser på den gravides oppfordring! Makan. Selv om alle har rett til å leve er det foreldrene som må leve med den potensielle belastningen som følger med et sykt barn, livet ut! 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #18 Skrevet 8. april 2015 Ærlig talt er jeg aller mest kritisk til at det i følge samfunn og regelverk er heeeeelt greit at en dame over 38 år sjekker og fjerner fostre med downs, mens det er ille og sortering når noen under 38 år gjør det. Slik jeg ser det har mødre over 38 MYE bedre forutsetninger, både økonomisk og intellektuelt, til å ta vare på et barn med downs enn for eksempel en 18-åring. Sannheten er at det ikke fødes barn med downs av kvinner over 38 lenger, fordi de fjerner dem, mens uvitende kvinner i 20-årene stadig får en stor og vanskelig overraskelse rett etter fødselen. Hvor er logikken??Anonymous poster hash: 172bd...459 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #19 Skrevet 8. april 2015 Ærlig talt er jeg aller mest kritisk til at det i følge samfunn og regelverk er heeeeelt greit at en dame over 38 år sjekker og fjerner fostre med downs, mens det er ille og sortering når noen under 38 år gjør det. Slik jeg ser det har mødre over 38 MYE bedre forutsetninger, både økonomisk og intellektuelt, til å ta vare på et barn med downs enn for eksempel en 18-åring. Sannheten er at det ikke fødes barn med downs av kvinner over 38 lenger, fordi de fjerner dem, mens uvitende kvinner i 20-årene stadig får en stor og vanskelig overraskelse rett etter fødselen. Hvor er logikken??Anonymous poster hash: 172bd...459 Helt enig i dette. Har ingen forståelse for denne dobbelt moralen. Jeg er selv i midten av 30-årene og dro utenlands for å sjekke med tanke på downs og andre alvorlige avvik. Prøvene viste kraftig forhøyet risiko, og da var plutselig alle dører åpne i det norske helsevesenet. Fikk videre utredning gratis uten noen form for spørsmål. Enten må vi akseptere at mulighetene finnes og tilby alle muligheten, evt for egen regning. Ellers må vil si sorry tough luck til alle. Anonymous poster hash: 7af93...cf3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #20 Skrevet 8. april 2015 Helt enig i dette. Har ingen forståelse for denne dobbelt moralen. Jeg er selv i midten av 30-årene og dro utenlands for å sjekke med tanke på downs og andre alvorlige avvik. Prøvene viste kraftig forhøyet risiko, og da var plutselig alle dører åpne i det norske helsevesenet. Fikk videre utredning gratis uten noen form for spørsmål. Enten må vi akseptere at mulighetene finnes og tilby alle muligheten, evt for egen regning. Ellers må vil si sorry tough luck til alle. Anonymous poster hash: 7af93...cf3 Ja, det er så dobbeltmoralistisk!! En venninne hadde samme opplevelse som deg, tidlig privat ultralyd viste abnormaliteter ved fosteret, og da var det RETT inn i det offentlige systemet med alle mulige tester og sterke oppfordringer til å ta abort. Alle legene hun møtte anbefalte å avslutte svangerskapet. Hvis hun ikke hadde betalt tidlig ultralyd selv, hadde hun aldri funnet ut av dette. Jeg tror når sant skal sies at bare et fåtall leger egentlig er enige med lovverket, og at de aller fleste ønsker fosterdiagnostikk i uke 12 i stedet for 18.Anonymous poster hash: 172bd...459
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå