AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #21 Skrevet 8. april 2015 Snittet på NTNU er det høyeste, det er mye lavere i f.eks. Tromsø. Anonymous poster hash: 999a0...eca Det er lavere, men ikke så mye lavere. 57,3 for førstegangssøkere. 57,8 i Bergen og 57,7 for Oslo vår. Jeg tror likevel det blir presset høyere og høyere årene fremover. I løpet av 3 år har nok de fleste bikket over 58. Likevel er det jo her snakk om ordinær kvote, og her er det ikke særlig forskjell blant studiestedene. Her er 66,3 det laveste og 67,9 det høyeste (her har ikke Trondheim mer enn 67,1). Det blir nok også presset oppover i løpet av tre år. Anonymous poster hash: 473b7...c9d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #22 Skrevet 8. april 2015 Ja, jeg mente førstegangsvitnemålet. Vet ikke hva man må ha for å komme inn med primær, men det ligger nok sikkert rundt 67-71 ja... Primær = førstegangsvitnemål. Det du mener er ordinært vitnemål. Poenggrensene her er rundt 66-68. Anonymous poster hash: 473b7...c9d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #23 Skrevet 8. april 2015 Hvorfor blir snittet presset opp hele tiden? Fordi det kommer flere og flere, og studieplassene er fortsatt like få? Synes isåfall studieneplassene skulle økt proposjonalt med antall ungdommer i landet og interesse... Anonymous poster hash: de6af...948
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #24 Skrevet 8. april 2015 Hvorfor blir snittet presset opp hele tiden? Fordi det kommer flere og flere, og studieplassene er fortsatt like få? Synes isåfall studieneplassene skulle økt proposjonalt med antall ungdommer i landet og interesse... Anonymous poster hash: de6af...948 Medisinstudiet er utrolig populært. Presset er enormt. Flere studieplasser er nok ikke en særlig god løsning. Det er en overproduksjon av leger i Norge, mye på grunn av at hundrevis av nordmenn studerer medisin utenlands (primært i Øst-Europa), og det er ikke nok turnusplasser. Beklager avsporing. Det er ikke meningen at denne tråden skal utvikle seg til en diskusjon rundt dette. Anonymous poster hash: 473b7...c9d 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #25 Skrevet 9. april 2015 Hei! Hvor mange fag tok du opp? Planen min for neste semester er å ta opp veldig mange fag, men fordwlen er jo at jeg har hatt de for ikke lenge siden. Hadde 11 eksamener på vårsemesteret, en av dem var en jeg tok opp fra høsten fordi jeg ikke fikk den karakteren jeg trengte. det var mye jobb for å si det sånn, hadde både kjemi og fysikk (for første gang), og jeg hadde lite fritid siten jeg måtte ha 6 i nesten alt. Men jeg holdt motivasjonen oppe ved å fokusere på målet hele tiden Jeg hadde også flaks med at flere av de jeg tok fag med på privatskolen var like motiverte som meg, og vi holdt hverandre oppe, og leste mye sammen på ettermiddagene og i helgene veldig viktig med slike folk! Anonymous poster hash: 7cf9f...f2d
Zionnas Skrevet 9. april 2015 #26 Skrevet 9. april 2015 Du skal ikke heller vente til du er 23 år så ka du gå under 23/5 regelen. Da tar du bare 5 fag og realfag i tilegg.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #27 Skrevet 10. april 2015 Du skal ikke heller vente til du er 23 år så ka du gå under 23/5 regelen. Da tar du bare 5 fag og realfag i tilegg. Men da får hun jo ikke alderspoeng før hun er 24. Dette er jo svært viktig for de fleste som søker i ordinærkvoten. Anonymous poster hash: 473b7...c9d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #28 Skrevet 10. april 2015 Smådumt spørsmål fra en som tydeligvis er litt utdatert: har de innført alderspoeng på medisin nå? Da jeg søkte på midten av 2000-tallet var det ikke det. Pro tip (hvis mulig) - gå for NTNU, styr unna Bergen. Anonymous poster hash: ddb75...4f8
Professor Orm Skrevet 10. april 2015 #29 Skrevet 10. april 2015 Smådumt spørsmål fra en som tydeligvis er litt utdatert: har de innført alderspoeng på medisin nå? Da jeg søkte på midten av 2000-tallet var det ikke det. Pro tip (hvis mulig) - gå for NTNU, styr unna Bergen. Anonymous poster hash: ddb75...4f8 De har innført alderspoeng ja, nå fungerer det på samme måter som for alle andre studier. Hvorfor bør man forresten styre unna Bergen?
Gjest Christina146 Skrevet 10. april 2015 #30 Skrevet 10. april 2015 Hadde 11 eksamener på vårsemesteret, en av dem var en jeg tok opp fra høsten fordi jeg ikke fikk den karakteren jeg trengte. det var mye jobb for å si det sånn, hadde både kjemi og fysikk (for første gang), og jeg hadde lite fritid siten jeg måtte ha 6 i nesten alt. Men jeg holdt motivasjonen oppe ved å fokusere på målet hele tiden Jeg hadde også flaks med at flere av de jeg tok fag med på privatskolen var like motiverte som meg, og vi holdt hverandre oppe, og leste mye sammen på ettermiddagene og i helgene veldig viktig med slike folk! Anonymous poster hash: 7cf9f...f2d Så bra! Jeg tar ikke opp så mange, men en del. Det blir jo sykt dyrt siden jeg tar opp igjen dessverre, så glad jeg har spart inn en del. Heldigvis får jeg støtte av mor og far om det er krise(de har tilbudt seg dette selv), men jeg vil helst klare det med egne penger. Jeg skal ta opp programfagene fra vgs(helsefremmende, kommunikasjon og samhandling og yrkesutøvelse). Heldigvis fikk jeg 6er i prosjekt i fordypning(Jeg har egentlig aldri helt skjønt hva dette faget går ut på, men tydeligvis gjorde jeg det bra!) I tillegg tar jeg opp historie, norsk skriftlig, og samfunnsfag. Jeg gleder med litt til å få repetert helsefagene, synes det er spennende. I historie lagde læreren våres gode disposisjoner til oss til eksamen, så jeg har fått mye gratis. I tillegg tar jeg 1T-matte på akademiet. Ønsker deg lykke til videre!
Gjest Christina146 Skrevet 10. april 2015 #31 Skrevet 10. april 2015 De har innført alderspoeng ja, nå fungerer det på samme måter som for alle andre studier. Hvorfor bør man forresten styre unna Bergen? Jeg tenker å søke i Bergen(min kjære hjemby). Hvorfor ikke Bergen lurer jeg også på? Har snakket med en del som tar studiet her, de sier det er veldig bra?
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #32 Skrevet 10. april 2015 De har innført alderspoeng ja, nå fungerer det på samme måter som for alle andre studier. Hvorfor bør man forresten styre unna Bergen? Jeg tenker å søke i Bergen(min kjære hjemby). Hvorfor ikke Bergen lurer jeg også på? Har snakket med en del som tar studiet her, de sier det er veldig bra? Med forbehold om at det kan ha vært endringer de siste årene har jeg et langt bedre inntrykk av opplegget i Trondheim enn i Bergen. Har bare erfaring med Bergen selv, men kjenner flere fra klassen min på VGS som gikk i Trondheim, i tillegg hører jo historier fra andre studenter. Momenter jeg mener trekker ned i Bergen utfra min erfaring er deling preklinikk/klinikk, svake utenlandske forelesere i tunge basalfag, karaktersetting (istedet for bestått/ikke bestått) og dermed overdrevent smådetaljfokus på eksamen for å skille kandidatene. Kunne også gått inn på enkeltfag, men det er helheten jeg reagerte mest på. Alt var ikke negativt, det var flere flinke forelesere utover i studiet. Noen av de trakk frem at de gjerne skulle sett at man gikk over til bestått/ikke bestått, siden både undervisning og eksaminering da i større grad kunne fokusert på å gi/teste studentene i helheten av faget. Det er også uheldig med karakterer for et kullmiljø som består av 2/3 jenter, hvorav mange er særs flittige, idet det bidrar til ytterligere konkurranse om å sitte lengst på lesesalen med de følgene det gir for sosiale aktiviteter og andre interesser. Anonymous poster hash: ddb75...4f8 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #33 Skrevet 10. april 2015 Smådumt spørsmål fra en som tydeligvis er litt utdatert: har de innført alderspoeng på medisin nå? Da jeg søkte på midten av 2000-tallet var det ikke det. Pro tip (hvis mulig) - gå for NTNU, styr unna Bergen. Anonymous poster hash: ddb75...4f8 Latterlig med slike frarådninger uten noen argumenter som støtter det opp. Det er ingenting i veien med medisinutdanningen i Bergen. Studieoppbygningen i Bergen skiller seg noe fra de andre studiestedene, men dette kan være positivt eller negativt avhengig av hva du selv ønsker. Bergen som studentby er heller ikke noe å utsette på. Anonymous poster hash: 473b7...c9d 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #34 Skrevet 10. april 2015 Med forbehold om at det kan ha vært endringer de siste årene har jeg et langt bedre inntrykk av opplegget i Trondheim enn i Bergen. Har bare erfaring med Bergen selv, men kjenner flere fra klassen min på VGS som gikk i Trondheim, i tillegg hører jo historier fra andre studenter. Alt var ikke negativt, det var flere flinke forelesere utover i studiet. Noen av de trakk frem at de gjerne skulle sett at man gikk over til bestått/ikke bestått, siden både undervisning og eksaminering da i større grad kunne fokusert på å gi/teste studentene i helheten av faget. Det er også uheldig med karakterer for et kullmiljø som består av 2/3 jenter, hvorav mange er særs flittige, idet det bidrar til ytterligere konkurranse om å sitte lengst på lesesalen med de følgene det gir for sosiale aktiviteter og andre interesser. Anonymous poster hash: ddb75...4f8 Jeg leste i en annen tråd en medisinstudent uttale seg om studiet som "chill" fordi det bare var bestått/ikke bestått. Tror det ligger en viss kvalitetssikring i det å ha karakterer. Anonymous poster hash: a6628...832
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #35 Skrevet 10. april 2015 Jeg leste i en annen tråd en medisinstudent uttale seg om studiet som "chill" fordi det bare var bestått/ikke bestått. Tror det ligger en viss kvalitetssikring i det å ha karakterer. Anonymous poster hash: a6628...832 Så dette baserer du på hva én medisinstudent sier? Og hvordan kan du si med sikkerhet at dette faktisk var en medisinstudent? Du høres jo veldig intelligent ut... Anonymous poster hash: 473b7...c9d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #36 Skrevet 10. april 2015 Momenter jeg mener trekker ned i Bergen utfra min erfaring er deling preklinikk/klinikk, svake utenlandske forelesere i tunge basalfag, karaktersetting (istedet for bestått/ikke bestått) og dermed overdrevent smådetaljfokus på eksamen for å skille kandidatene. Kunne også gått inn på enkeltfag, men det er helheten jeg reagerte mest på. Anonymous poster hash: ddb75...4f8 Bergen får ny studieplan nå hvor denne delingen ikke er like fremtredende, det er praksis fra veldig tidlig i stuiet Anonymous poster hash: 7cf9f...f2d 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #37 Skrevet 10. april 2015 jeg skjønner ikke helt hvorfor man velger å satse på medicin når man syns naturfag på vgs er vanskelig.... realfagene på vgs bør være opleves som lette hvis man skal gjøre det sterkt på medicin. Jeg hadde seksere i alt av realfag og det meste annet på vgs og studerer molekylær medicin i København, syns fortsatt det er utfordrende. Man skal gå for det man har lyst til, men får ofte inntrykk av at det er mange som absolutt skal inn på studier de egentlig ikke egner seg til. Det er som om det vanskeligste er å komme inn, så tror mange det bare er smooth sailing derfra - det er jo når man faktisk studerer man skal prestere. Hvorfor ikke velge noe litt mindre krevende hvor man virkelig kan hevde seg?? Anonymous poster hash: f217f...475 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #38 Skrevet 10. april 2015 Så dette baserer du på hva én medisinstudent sier? Og hvordan kan du si med sikkerhet at dette faktisk var en medisinstudent? Du høres jo veldig intelligent ut... Anonymous poster hash: 473b7...c9d Jeg har vel strengt tatt ikke hevdet noe annet enn at en som utgir seg for å være medisinstudent her på forumet har uttalt seg på den måten. Jeg har slettes ikke hevdet at det ER sånn eller at personen med sikkerhet studerer medisin. De fleste forstår nok at brukere kan lyve om hva de studerer. Jeg går selv et annet krevende studium med høye opptakskrav, og merker store variasjoner i innsatsen både hos meg selv og medstudenter etter hvilken karakterskala som blir brukt. Jeg synes ikke det høres så galt ut å prioritere studier fremfor "det å ha et liv" når man skal bli lege, og etter endt utdanning vil ansvarlig for andre menneskers overlevelse. Heldigvis virker UiO enige i dette når de nå har gått inn for å gjeninnføre bokstavkarakterer. Anonymous poster hash: a6628...832
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #39 Skrevet 10. april 2015 Jeg leste i en annen tråd en medisinstudent uttale seg om studiet som "chill" fordi det bare var bestått/ikke bestått. Tror det ligger en viss kvalitetssikring i det å ha karakterer. Anonymous poster hash: a6628...832 Jeg har vel strengt tatt ikke hevdet noe annet enn at en som utgir seg for å være medisinstudent her på forumet har uttalt seg på den måten. Jeg har slettes ikke hevdet at det ER sånn eller at personen med sikkerhet studerer medisin. De fleste forstår nok at brukere kan lyve om hva de studerer. Jeg går selv et annet krevende studium med høye opptakskrav, og merker store variasjoner i innsatsen både hos meg selv og medstudenter etter hvilken karakterskala som blir brukt. Jeg synes ikke det høres så galt ut å prioritere studier fremfor "det å ha et liv" når man skal bli lege, og etter endt utdanning vil ansvarlig for andre menneskers overlevelse. Heldigvis virker UiO enige i dette når de nå har gått inn for å gjeninnføre bokstavkarakterer. Anonymous poster hash: a6628...832 Det er som oftest høyere krav til å få bestått ved bestått/ikke bestått enn til en E ved karakterer, så er ikke noen bedre kvalitetssikring mot svake kandidater. Det føles nok kanskje "chillere" med tanke på at det ikke er karakterjag, men karakterene har uansett ikke kunne blitt brukt ved jobbsøking mtp på at noen av lærestedene ikke har hatt de. Medisinstudiet krever mye av studentene, og uavhengig av karakterer/ikke karakterer er det ingen som fullfører som ikke har prioritert studiet og lagt ned mye arbeid over flere år. Jeg mener at fordelene ved å droppe karakterer langt oppveier ulempene, både når det gjelder fag/eksaminering og det sosiale på kullene. Om UiO innfører karakterer og NTNU fortsatt har bestått/ikke bestått er det enda en grunn til å velge NTNU. Anonymous poster hash: ddb75...4f8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #40 Skrevet 10. april 2015 Bestått er ikke det samme som en E i andre fag, bare så dere vet det. En bestått i Oslo/Trheim/Tromsø er godt innafor C++ (basert på prosenter)i alle andre studieretninger. Så det at bestått/ikke bestått er chill er bare tull. Å ikke bestå kan likevel bety at du har 59% perfekt besvarelse. Anonymous poster hash: f6ee7...2b2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå