Gjest Christina146 Skrevet 8. april 2015 #1 Skrevet 8. april 2015 Hei folkens! Tenkte å lage en tråd her, hvor vi felles kan diskutere og dele erfaringer om privatistlivet og hvordan samle poeng for å komme inn på drømmestudiet for mange. Jeg kan fortelle litt om meg selv: Jeg er 20 år, utdannet helsefagarbeider med studiekompetanse(tok påbygg parallellt med lærlingtiden). Jeg driver nå å ta opp diverse fag, og vil gjøre det de neste 3 årene(samt å ta de fleste realfagene for å få mest mulig poeng). Jeg har naturfagseksamen om 3 uker , og strever litt for å komme gjennom hele pensum(og ikke minst å kunne alt!). Jeg tar og kjemi 1 som privatist på nettstudier(noe jeg ser jeg ikke burde gjort, jeg får ikke labøvelser på dette kurset, så det er min største bekymring til eksamen). Jeg har jobbet mye med å øke min forståelse for matte dette året, og gått opp fra en 3er til en 5er! Veldig fornøyd. Til neste semester skal jeg ta 1T-matte for å kunne ta 1R semesteret etter det igjen, mens jeg tar opp programfagene, historie osv. Som mange andre hadde jeg mine problemer på ungdomsskolen/videregående, og gjorde det ikke bra. Jeg ser jo nå at om jeg bare vil, får jeg det virkelig til. Da er det bare å holde motivasjonen oppe frem til jeg får en sjangs til å komme inn på studiet jeg ser frem til. Hvordan ser deres plan ut? Hvordan mestrer dere eksamen, og hvordan ordner dere økonomien? Jeg har spart ca. 50 000 dette året øremerket utdanning, men nå som de har økt prisene for privatisteksamen holder dette såvidt. Hva gleder dere dere mest til ved studiet? Er det noen her som går medisin, som ikke gikk rett fra videregående? Hvordan var det? Vil i alle fall ønske alle med de samme målene som meg, lykke til videre, og håper vi kan dele erfaringer og tips her.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #2 Skrevet 8. april 2015 Har samme mål som deg, ønsker å komme inn når jeg er 23 og har 8 alderspoeng. Er du født i 94 eller 95? Noen tips til hvordan man kan spare opp penger? Jeg bor hjemme men sliter med å få jobb, flere hundre søkere per stilling i matbutikker osv Anonymous poster hash: 1566b...b6b
sweg Skrevet 8. april 2015 #3 Skrevet 8. april 2015 Jeg er 95'er og skal ta det i utlandet. Orker ikke å ta opp masse fag og vente på alderspoeng. Da blir jeg aldri ferdig...
Gjest Christina146 Skrevet 8. april 2015 #4 Skrevet 8. april 2015 Har samme mål som deg, ønsker å komme inn når jeg er 23 og har 8 alderspoeng. Er du født i 94 eller 95? Noen tips til hvordan man kan spare opp penger? Jeg bor hjemme men sliter med å få jobb, flere hundre søkere per stilling i matbutikker osv Anonymous poster hash: 1566b...b6b Hei, takk for svar! Jeg er født i 94:) Nå har jo jeg vært lærling flere steder, så jeg har hatt en fot innenfor og fått fast helg. Du kan jo søke på sykehjem, hjemmesykepleien og slikt? De trenger ofte folk(og du trenger ikke utdanning, du får opplæring). Jeg har levd på et ganske strengt budsjett. Jeg har 5000 til leie, 5000 til mat/busskort/regninger, og resten sparer jeg. Så jeg sparer rundt 5-6000 kr i mnd. (Også hadde jeg spart litt fra lærlingtiden). Jeg ville i hvert fall gjort det slik at du legger inn sparepenger med en gang du får lønning:)
Gjest Christina146 Skrevet 8. april 2015 #5 Skrevet 8. april 2015 Jeg er 95'er og skal ta det i utlandet. Orker ikke å ta opp masse fag og vente på alderspoeng. Da blir jeg aldri ferdig... Hei! Det høres veldig spennende ut! Og ikke minst veldig utfordrende ut, siden du må ta utdanningen på et annet språk. Er det et spesielt sted du vil studere? Jeg tror jeg er litt for hjemmekjær til å studere i seks år et annet sted, men tanken har streifet meg et par ganger!
sweg Skrevet 8. april 2015 #6 Skrevet 8. april 2015 Hei! Det høres veldig spennende ut! Og ikke minst veldig utfordrende ut, siden du må ta utdanningen på et annet språk. Er det et spesielt sted du vil studere? Jeg tror jeg er litt for hjemmekjær til å studere i seks år et annet sted, men tanken har streifet meg et par ganger! Har tenkt på Ungarn og Tjekkia! Veldig fine land, og jeg gleder meg til å oppleve ny kultur og rett og slett en helt ny start! Ja, undervisningen blir jo på engelsk, og de er utroliiig strenge og kravstore der har jeg hørt. Likevel sier magefølelsen min meg at jeg kommer meg gjennom det. Er trossalt de 2 første årene som er slitsomme, og etterpå blir det mye praksis som visstnok skal være superspennende! Har egentlig bare lyst til å bli noe innenfor lege-yrket, og det er den eneste utdannelsen som frister for meg. Så jeg håper virkelig at det blir rett! Det beste hadde vært å studere i Norge ja. Her er jo medisinstudiet alle tiders. Dessverre er det jo vanskelig å få 60,3 i snitt (NTNU) fra videregående.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #7 Skrevet 8. april 2015 Beste tipset mitt er å få unna realfagene så fort som mulig. Rett og slett for å sjekke om du virkelig er god nok. Ellers ville jeg snarest ha sett på alternativer som feks Farmasiutdanning. Anonymous poster hash: 4cd8a...729
Gjest Christina146 Skrevet 8. april 2015 #8 Skrevet 8. april 2015 Beste tipset mitt er å få unna realfagene så fort som mulig. Rett og slett for å sjekke om du virkelig er god nok. Ellers ville jeg snarest ha sett på alternativer som feks Farmasiutdanning.Anonymous poster hash: 4cd8a...729 Takk for tipset! Jeg holder på med kjemi nå, og har til nå bare fått toppkarakter på prøver o.l.. Jeg tenkepåå ta resten av realfagene til slutt, slik at det er ferskt i minnet når jeg begynner på studiet. I tillegg taper jeg ikke stort på å forbedre vitnemålet med andre fag frem til da;)
Gjest Argentina Skrevet 8. april 2015 #9 Skrevet 8. april 2015 Hei! Jeg studerer medisin på NTNU og jeg kan anbefale det av hele mitt hjerte. Har ingen tips å gi dessverre, men kan bidra med litt motivasjon. Selv om det virker stress å ta opp fag nå så er det virkelig verdt det den dagen du kommer inn. Masse masse masse lykke til, dette klarer du!
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #10 Skrevet 8. april 2015 Jeg studerer på UiT og kan også anbefale det varmt. Slik som Argentina sier er det svært mye jobb i forkant, men verdt det når man kommer inn. Stå på! Anonymous poster hash: 473b7...c9d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #11 Skrevet 8. april 2015 Har tenkt på Ungarn og Tjekkia! Veldig fine land, og jeg gleder meg til å oppleve ny kultur og rett og slett en helt ny start! Ja, undervisningen blir jo på engelsk, og de er utroliiig strenge og kravstore der har jeg hørt. Likevel sier magefølelsen min meg at jeg kommer meg gjennom det. Er trossalt de 2 første årene som er slitsomme, og etterpå blir det mye praksis som visstnok skal være superspennende! Har egentlig bare lyst til å bli noe innenfor lege-yrket, og det er den eneste utdannelsen som frister for meg. Så jeg håper virkelig at det blir rett! Det beste hadde vært å studere i Norge ja. Her er jo medisinstudiet alle tiders. Dessverre er det jo vanskelig å få 60,3 i snitt (NTNU) fra videregående. Snittet på NTNU er det høyeste, det er mye lavere i f.eks. Tromsø. Anonymous poster hash: 999a0...eca
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #12 Skrevet 8. april 2015 Jeg tok opp fag i et år før jeg kom inn, er veldig glad for at jeg holdt ut privatiståret, det var tungt å ta opp så mange fag som jeg gjorde. Men jeg har aldri angret siden jeg føler også at det å ha vært privatist faktisk har hjulpet meg til å bli en bedre student, jeg bruker studieteknikker aktivt, og jeg har en veldig god evne til å avgjøre hva som er mest relevant for eksamen når jeg leser i eksamenstiden Dere må stå på! Alle jeg gikk sammen med privatskolen (de få fagene jeg tok der) som var veldig motiverte, kom inn på det de ønsket (primært medisin og tannlege). De eneste som ikke kom inn (eller som måtte ta opp fag et år lengre enn planlagt) var de som ikke virket like motiverte for å lese på fagene, eller som "tok litt lett på det". Anonymous poster hash: 7cf9f...f2d
Gjest Christina146 Skrevet 8. april 2015 #13 Skrevet 8. april 2015 Hei! Jeg studerer medisin på NTNU og jeg kan anbefale det av hele mitt hjerte. Har ingen tips å gi dessverre, men kan bidra med litt motivasjon. Selv om det virker stress å ta opp fag nå så er det virkelig verdt det den dagen du kommer inn. Masse masse masse lykke til, dette klarer du! Tusen takk for motiverende lesing! Jeg har fortsatt en lang vei å gå (jeg må i tilleggtea opp igjen alle programfagene fra helse og sosial fra vgs, men jeg ser litt på det som en bonus (får repetert noe helsefag). Problemet er jo at det koster så mye! :/
Gjest Christina146 Skrevet 8. april 2015 #14 Skrevet 8. april 2015 Har tenkt på Ungarn og Tjekkia! Veldig fine land, og jeg gleder meg til å oppleve ny kultur og rett og slett en helt ny start! Ja, undervisningen blir jo på engelsk, og de er utroliiig strenge og kravstore der har jeg hørt. Likevel sier magefølelsen min meg at jeg kommer meg gjennom det. Er trossalt de 2 første årene som er slitsomme, og etterpå blir det mye praksis som visstnok skal være superspennende! Har egentlig bare lyst til å bli noe innenfor lege-yrket, og det er den eneste utdannelsen som frister for meg. Så jeg håper virkelig at det blir rett! Det beste hadde vært å studere i Norge ja. Her er jo medisinstudiet alle tiders. Dessverre er det jo vanskelig å få 60,3 i snitt (NTNU) fra videregående. Det høres kjempebra ut! Ønsker deg veldig mye Lykke til, dette fikser du nok! Om du kommer til Bergen som lege, vil du muligens møte meg som medisinstudent om noen år? Ts
Gjest Christina146 Skrevet 8. april 2015 #15 Skrevet 8. april 2015 Jeg studerer på UiT og kan også anbefale det varmt. Slik som Argentina sier er det svært mye jobb i forkant, men verdt det når man kommer inn. Stå på! Anonymous poster hash: 473b7...c9d Tusen takk for motiverende svar! Jeg gleder meg faktisk allerede! Har noen her tatt et år på universitetet for å få poeng? Noe som er å anbefale?
Gjest Christina146 Skrevet 8. april 2015 #16 Skrevet 8. april 2015 Jeg tok opp fag i et år før jeg kom inn, er veldig glad for at jeg holdt ut privatiståret, det var tungt å ta opp så mange fag som jeg gjorde. Men jeg har aldri angret siden jeg føler også at det å ha vært privatist faktisk har hjulpet meg til å bli en bedre student, jeg bruker studieteknikker aktivt, og jeg har en veldig god evne til å avgjøre hva som er mest relevant for eksamen når jeg leser i eksamenstiden Dere må stå på! Alle jeg gikk sammen med privatskolen (de få fagene jeg tok der) som var veldig motiverte, kom inn på det de ønsket (primært medisin og tannlege). De eneste som ikke kom inn (eller som måtte ta opp fag et år lengre enn planlagt) var de som ikke virket like motiverte for å lese på fagene, eller som "tok litt lett på det".Anonymous poster hash: 7cf9f...f2d Hei! Hvor mange fag tok du opp? Planen min for neste semester er å ta opp veldig mange fag, men fordwlen er jo at jeg har hatt de for ikke lenge siden.
sweg Skrevet 8. april 2015 #17 Skrevet 8. april 2015 Snittet på NTNU er det høyeste, det er mye lavere i f.eks. Tromsø. Anonymous poster hash: 999a0...eca Jeg vet, men er fortsatt vanskelig for meg å komme inn der. Hadde kommet inn om jeg var nordlending da, for da hadde jeg fått den kvoten
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #18 Skrevet 8. april 2015 Har tenkt på Ungarn og Tjekkia! Veldig fine land, og jeg gleder meg til å oppleve ny kultur og rett og slett en helt ny start! Ja, undervisningen blir jo på engelsk, og de er utroliiig strenge og kravstore der har jeg hørt. Likevel sier magefølelsen min meg at jeg kommer meg gjennom det. Er trossalt de 2 første årene som er slitsomme, og etterpå blir det mye praksis som visstnok skal være superspennende! Har egentlig bare lyst til å bli noe innenfor lege-yrket, og det er den eneste utdannelsen som frister for meg. Så jeg håper virkelig at det blir rett! Det beste hadde vært å studere i Norge ja. Her er jo medisinstudiet alle tiders. Dessverre er det jo vanskelig å få 60,3 i snitt (NTNU) fra videregående. 60.3 i snitt må være førstegangsvitnemål? Medisin ligger vel oppimot 69-71 stp i primærkvoten. Du nevnte kjemi tidligere, husk at kjemi 2 er på et helt annet nivå enn kjemi 1. Anonymous poster hash: 4cd8a...729
Gjest Christina146 Skrevet 8. april 2015 #19 Skrevet 8. april 2015 60.3 i snitt må være førstegangsvitnemål? Medisin ligger vel oppimot 69-71 stp i primærkvoten. Du nevnte kjemi tidligere, husk at kjemi 2 er på et helt annet nivå enn kjemi 1. Anonymous poster hash: 4cd8a...729 Hei igjen. Jeg, TS, som nevnte kjemi tidligere. Sweg skrev jo ''fra videregående''. Da regner jeg med hun mente førstegangsvitnemål. Kjemi 2 bygger vel på Kjemi 1? Har du hatt Kjemi 2? Det kan vel ikke være uoverkommelig med hardt arbeid tenker jeg? Det er jo fortsatt på videregående nivå.
sweg Skrevet 8. april 2015 #20 Skrevet 8. april 2015 60.3 i snitt må være førstegangsvitnemål? Medisin ligger vel oppimot 69-71 stp i primærkvoten. Du nevnte kjemi tidligere, husk at kjemi 2 er på et helt annet nivå enn kjemi 1. Anonymous poster hash: 4cd8a...729 Ja, jeg mente førstegangsvitnemålet. Vet ikke hva man må ha for å komme inn med primær, men det ligger nok sikkert rundt 67-71 ja...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå