Gå til innhold

Hvem oppdager en psykopat?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det kun de nærmeste som oppdager det? Hva med kollegaer og andre som treffer psykopaten regelmessig? Vet de selv at de er psykopater?

Anonymous poster hash: 5e3ce...fb1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjerne de som har vært utsatt for dem tidligere. Jeg er en av dem, og en psykopat viser ofte tegn tidlig. Jeg legger merke til dem som er ENORMT hyggelige, VET godt hva de skal si til enhver situasjon og jeg føler meg kontrollert i nærvær av person. Hadde en slik sjef, og jeg ble så ukonfortabel til hver gang han var der. lite avslappet rett og slett. De må også ofte kommentere alt man gjør, enten det er bra eller dårlig.
Han som var i min familie var slik.. Enormt hyggelig utad, hjelpsom, alltid blid og likte å gi uttrykk for at han hadde masse penger. men hjemme merket vi jo at økonomien hans var en eneste fiasko, han kunne forandre humør så fort kan innenfor huset, følte meg overvåket hele tiden, måtte vite hvor jeg var hele tiden (jeg skulle selvfølgelig slippe å ta bussen eller gå, han ville absolutt kjøre meg) selv om det ikke var lange veien å gå og jeg helst ville gå. Triks for at jeg skulle ha på samvittigheten "at han var så snill at jeg måtte gjøre gjengjeld en dag"

Anonymous poster hash: 31f92...dfd
  • Liker 4
Skrevet

De som har blitt utsatt for en og de som er psykopater selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De rundt oppdager det...,,.?

Anonymous poster hash: bc984...72f

Skrevet

Gjerne de som har vært utsatt for dem tidligere. Jeg er en av dem, og en psykopat viser ofte tegn tidlig. Jeg legger merke til dem som er ENORMT hyggelige, VET godt hva de skal si til enhver situasjon og jeg føler meg kontrollert i nærvær av person. Hadde en slik sjef, og jeg ble så ukonfortabel til hver gang han var der. lite avslappet rett og slett. De må også ofte kommentere alt man gjør, enten det er bra eller dårlig. Han som var i min familie var slik.. Enormt hyggelig utad, hjelpsom, alltid blid og likte å gi uttrykk for at han hadde masse penger. men hjemme merket vi jo at økonomien hans var en eneste fiasko, han kunne forandre humør så fort kan innenfor huset, følte meg overvåket hele tiden, måtte vite hvor jeg var hele tiden (jeg skulle selvfølgelig slippe å ta bussen eller gå, han ville absolutt kjøre meg) selv om det ikke var lange veien å gå og jeg helst ville gå. Triks for at jeg skulle ha på samvittigheten "at han var så snill at jeg måtte gjøre gjengjeld en dag" Anonymous poster hash: 31f92...dfd

Hvis betegnelsen på en psykopat er en hjelpsom og blid mann som kjører fasade, - så gjelder det ganske mange mennesker.

Det er helt alminnelig å late som en er bedre enn det man egentlig er.

Og det å bli kjørt slik at en slipper og ta bussen skal være tegn på psykopati, jaja.

Hvordan kan ett menneske være snill når alle ens handlinger blir beskyldt for å være manipulasjon og psykopati?

• Liker 1
Skrevet

Hvis betegnelsen på en psykopat er en hjelpsom og blid mann som kjører fasade, - så gjelder det ganske mange mennesker.

Det er helt alminnelig å late som en er bedre enn det man egentlig er.

Og det å bli kjørt slik at en slipper og ta bussen skal være tegn på psykopati, jaja.

Hvordan kan ett menneske være snill når alle ens handlinger blir beskyldt for å være manipulasjon og psykopati?

Til og med du skjønner vel at det var et eksempel blandt hundrevis av ting? Når man lever sammen med en psykopat, er det sammenhengen mellom alt han/hun gjør som får folk til å skjønne at det er en psykopat man lever med.

Hadde jeg skulle nevnt noe som en psykopat gjorde, hadde det også vært den sammenhengen mellom å fremstå som verdens snilleste, men bak 4 vegger er personen et monster som virkelig plager offeret sitt.

• Liker 2
Gjest Fotballen
Skrevet (endret)

Jeg har bare vert uheldig og vert i forhold med psykopater! Så det på oppførselen!

Endret av iBiteU;)
Skrevet

Tilbringer man nok tid med dem så avslører de seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

De kommer i mange utgaver, er min erfaring.

De kan enkelt finne på å bruke utvalgte ofre i sin nærhet til sine nyttige idioter.

Det som er skummelt er at de også virker snille.Det er det som gjør at de får holde på.......................

Anonymous poster hash: 188a7...08c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

nå er ikke dette en diagnose man bruker lenger, men man snakker heller om personlighetsforstyrrelser. Og det finnes en lang rekke personlighetsforstyrrelser som kommer til uttrykk på ulike måter.

Psykopater (om vi holder oss til det) kan være vanskelig å avsløre for den som er tettest på. Feks, er du forelsket eller har blodsbånd kan det være vanskelig å se personen tydelig før det har gått en stund. Det er gjerne når du selv har blitt et offer og har måttet gå på akkord med deg selv at du merker noe er alvorlig galt. Kanskje lyver vedkommende gjentatte ganger foran andre om noe du vet er annerledes, men for å sette seg selv i et bedre lys, og gjerne putte deg ned i samme slengen.

De har ofte en dobbeltmoral der det ikke er grenser for hva de selv kan gjøre og si, men du må ikke finne på å bevege deg utenfor "din plass", som denne personen har definert for deg.

Du i den nære relasjonen opplever et økende misnøye og føler deg fanget og urettferdig behandlet. Følelsene blir forsterket av at "ingen andre skjønner og ser" det du ser. Vedkommende er sjarmerende, godt likt, hjelpsom, veltalende, og manipulerer omverdenen til å tro på han - ikke deg.

For omgangskretsen er det ofte helt ubegripelig at psykopaten kan gjøre de tingene han gjør. "hva??? Peter??? Nei, herlighet. Han er jo sååååååå flott nabo. Stiller alltid opp! smiler alltid! nei.. det må være Kari.. hun er jo alltid så sur... hvem hadde vel giddet å være sammen med noen så sure over tid.. " bla bla bla...

Anonymous poster hash: 9cb44...598
  • Liker 3
Skrevet

tror ikke de alltid vet det selv.

jeg syns det er litt morsomt å se programmer om adferd/ hjerneforskning og slike ting, og det er jo flere tilfeller der folk har gjenomgått hjernescanninger mens de mottar ulike impulser, blider og film, og det registreres hvilke steder i hjernen som blir aktivert, senter for empati, medfølelse slike ting, og folk har fått resultat at de er mye mindre sympatiske en de selv tror.

Skrevet

tror ikke de alltid vet det selv.

jeg syns det er litt morsomt å se programmer om adferd/ hjerneforskning og slike ting, og det er jo flere tilfeller der folk har gjenomgått hjernescanninger mens de mottar ulike impulser, blider og film, og det registreres hvilke steder i hjernen som blir aktivert, senter for empati, medfølelse slike ting, og folk har fått resultat at de er mye mindre sympatiske en de selv tror.

For eksempel da.

Kvinner som elsker psykopater er ofte mer ansvarlig for at en mann er psykopat enn mannen selv.

Beundrer du dårlige mennesker for deres dårlige atferd, ja da blir mennesker dårlige mennesker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror noen rett og slett ser det på enkeltes øyne.

Selv er jeg obs på menn som er veldig gentlemenn, selvsikre, glatte og superhyggelige. Hvordan de omtaler dyr, barn osv. kan også si litt. Det er litt typisk psykopat å mislike katter f.eks. Det er ikke ting de sier direkte nødvendigvis, man bare enser en del ting.

Mange har veldig tro på seg selv, liker å motta skryt av andre...

Sier mye riktig, men viser med kropp og handling at det bare er tull.

Og så ser man det gjerne på de nærmeste rundt vedkommende. Dama kan se kuet/utilpass ut, selv om de prøver å fremstå lykkelige.

Anonymous poster hash: 93944...644
  • Liker 1
Skrevet (endret)

For eksempel da.

Kvinner som elsker psykopater er ofte mer ansvarlig for at en mann er psykopat enn mannen selv.

Beundrer du dårlige mennesker for deres dårlige atferd, ja da blir mennesker dårlige mennesker.

Tja... Beundrer, eller godtar det pga en validerer seg selv for lavt.

Det er jo ikke sånn at alle som er sammen med mennesker som behandler dem dårlig, beundrer den dårlige oppførselen.

Noen er sosialisert til å godta å bli behandlet som dritt fra barndommen av.

Det er vanskelig å se og avlære slik atferd, jeg vil ikke si at personer som blir dårlig behandlet av sin partner går mest skyld, selv om jeg er enig i at en er to om å skape dynamikken i et forhold.

Ps: det er viktig å huske på at det ikke kun er menn som er psykopater. Det kan like gjerne være en mann som er offeret i et slikt forhold.

Endret av spektralkatt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For eksempel da.

Veldig sant!!!

Anonymous poster hash: 188a7...08c

Skrevet

men psykopati, eller dyssosial personlighetsforstyrrelse, som jeg tror det heter? er uansett ikke noe en partner framkaller, det er en medfødt tilstand, der hjernen til vedkommende er oppbygd på en litt annen måte en hos en "normal" person. de mangler rett og slett innsikt og perspektiver på en del områder, som er nødvendig for å bygge gode relasjoner.

det kan ikke kureres, på samme måte andre medfødte tilstander ikke kar kureres, men en kan, muligens, ved hjelp av kognitiv terapi, eller om en har gode tilstedeværende omsorgspersoner i oppveksten, f eks, redusere symptomene. visstnok.

• Liker 2
Skrevet

men psykopati, eller dyssosial personlighetsforstyrrelse, som jeg tror det heter? er uansett ikke noe en partner framkaller, det er en medfødt tilstand, der hjernen til vedkommende er oppbygd på en litt annen måte en hos en "normal" person. de mangler rett og slett innsikt og perspektiver på en del områder, som er nødvendig for å bygge gode relasjoner.

det kan ikke kureres, på samme måte andre medfødte tilstander ikke kar kureres, men en kan, muligens, ved hjelp av kognitiv terapi, eller om en har gode tilstedeværende omsorgspersoner i oppveksten, f eks, redusere symptomene. visstnok.

En mann kan være sammen med to forskjellige damer, - hvor hun ene mener at han er psykopat og hun andre mener at han er verdens snilleste.

Skjønte du hva jeg mente?

Skrevet

En mann kan være sammen med to forskjellige damer, - hvor hun ene mener at han er psykopat og hun andre mener at han er verdens snilleste.

Skjønte du hva jeg mente?

ja.

men da er sansynligvis ikke vedkommende psykopat.

det er jo et begrep som er lett å misbruke.

• Liker 1
Skrevet

ja.

men da er sansynligvis ikke vedkommende psykopat.

det er jo et begrep som er lett å misbruke.

Ikkesant. Når en kvinne har vært sammen med tre psykopater, men ingen andre synes dem er psykopat. Hvem har problemet da? Kanskje kvinnen?

Jeg er livredd for å forelske meg i en kvinne som liker kjempesjarmerende mennesker som er opptatt av fasade.

Så lettlurt og enkelt det er å manipulere meg, - så kunne jeg blitt hvem som helst.

Derfor er det særlig viktig for menn å være sammen med kvinne som vil en godt.

AnonymBruker
Skrevet

...

Det er vanskelig å se og avlære slik atferd, jeg vil ikke si at personer som blir dårlig behandlet av sin partner går mest skyld, selv om jeg er enig i at en er to om å skape dynamikken i et forhold.

...

I en del tilfeller er den som behandler partneren sin "dynamikkskaperen" - reaksjonene h*n får er preget av den som blir utsatt, men reaksjonene er veldig ofte "ut av læreboka" fordi de fleste av oss reagerer ganske likt på det man blir utsatt for over tid i et slikt forhold.

Jeg har vært sammen med en som har blitt beskyldt for å være psykopat av minst fire andre han har vært i langvarige forhold med (og noen tidligere venner). Han er nok ingen psykopat, men en mann i ubalanse hvor oppførselen bærer sterke preg av psykopatiske trekk Jeg har aldri vært i nærheten av et annet menneske som jeg har opplevd som så uberegnelig - og ingen som kjente meg i opp til 40 år frem til jeg møtte ham, ville ha trodd hvilken forandring jeg gikk igjennom om ikke de etterhvert så det.

Jeg tror det er veldig ødeleggende for mennesker som lever i nedbrytende forhold at så mange mener/tror at "it takes two to tango".

Anonymous poster hash: 55510...7de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...