Gå til innhold

Hvordan lærer/husker du best?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør du for å lære deg pensum og huske det? Hva synes du virker mest effektivt?

Anonymous poster hash: 8cd57...755
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bruke mye tid på å lære meg og forstå pensum.

Leser gjennom en gang og danner meg et overblikk over innhold og budskap. Leser igjennom på nytt og understreker tekst som er relevant og finner noen gode sitater/teoretikere. Skriver deretter punktvise notater. og avslutter med et sammendrag av teksten på bakgrunn av notater hvor jeg forklarer med egne ord budskap og innhold. Da lærer jeg innholdet, og kan det godt slik at jeg kan bruke det aktivt i drøfting og å trekke det inn i eksamen på en god måte. Siste innspurt før eksamen har jeg jobbet med tankekart og koblet ulik teori opp mot noen hovedtemaer. Slik har jeg alltid kommet godt ut på eksamen. Har et par ganger beveget meg i grenseland av tematikk, men pga egne avgrensinger og solid forankret teori har jeg fått bra resultater likevel.

Det er ganske omfattende, men den måten jeg lærer best. Jeg har i studietiden greid å finne gode kollokviegrupper slik at vi har fordelt pensum mellom oss og lest hverandres sammendrag og notater. Jeg har stort sett lest et begrenset utvalg bøker.

Det er noen år siden jeg var ferdig utdannet, men jeg tyr fortsatt noen ganger til notatene fra studietiden.

Anonymous poster hash: a1038...84c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...