Gå til innhold

Jobb og sykdom

Diva

Anbefalte innlegg

Det har vært utallige debatter om folk som sniker seg unna jobben og tar noen "fridager" og blir hjemme selv om de ikke er "syke nok".

Jeg skal være saktens enig i at "fridager" ikke bør tas uten grunn, og at arbeidsmoralen bør være relativt god.

Men en ting som irriterer meg STORT er folk som drar seg på jobb selv om de har feber, kaster opp og er generelt dårlige.

Jeg presiserer da at dette gjelder tilstander som lett kan smitte andre og føre til at mange blir borte fra jobb på en gang.

Flere ganger har jeg erfart/hørt om at folk kommer på jobb når de egentlig strengt tatt burde holdt sengen, eller i allefall holdt seg i ro hjemme og kommet til krefter igjen.

Neida! I stedet sleper de seg på jobb og stresser avgårde. Virker ikke som om de vet at andre faktisk også kan bli smittet med influensa, omgangssyke etc.

ER enkelte virkelig så ærgjerrige og stae at de ikke kan ta seg EN eller TO sykedager når de virkelig ER syke ?

1 ) Det er viktig å ta det litt med ro og ta litt "time out" fra jobben når en er syk.

2 ) Det er også ganske hensynsfullt å holde seg hjemme når en har noe som smitter lett som f.eks influensa etc. Det er ikke særlig kult at "alle" blir syke på en gang -> fører dessuten til mye mer jobb på de som er på arbeid den/de dagene.

3 ) Mindre bedrifter er jo i fare for å måtte "legge ned" en uke eller to, siden mange kan bli syke på en gang. Lite lønnsomt ville jeg si :-?

4 ) Taper man virkelig så mye på å være en dag eller to hjemme ? De fleste har jo egenmeldinger bare de har jobbet der lenge nok (2 - 3 mnd?) og det er også mulig å få sykemelding.

Dette er absolutt ikke vondt ment, (sånn i tilfelle noen vil ta det som en fornærmelse), men jeg finner det bare uhyre merkelig at folk trosser "alt" for å ikke ha en eneste sykedag når kroppen faktisk trenger ro og hvile!

Er jeg sengeliggende, dårlig og "ute av drift", så blir jeg hjemme...... Kunne ikke drømt om å presse meg selv på jobb i den situasjonen.

Hva synes dere ?

::nysgjerrig::

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg Diva.

Jeg var selv av den typen som gikk på jobben selv om jeg spydde eller hadde feber og trodde at jeg faktisk gjorde folk en tjeneste ved å ikke belaste andre med mine oppgaver. Heldigvis var det en kollega av meg som sa det rett ut en gang: "Vet du at du smitter oss alle slik du holder på?"

Siden da har jeg holdt meg hjemme når jeg vet at jeg er smittefarlig. Og jeg blir fortere frisk!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg hjemme om jeg kaster opp eller er smittsom. Men ellers går jeg som regel på jobb med hodepine og vond hals. Egentlig føler jeg at det gåt fortere over om jeg er på jobb og har andre ting å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Jeg skjønner poenget, men nå er det jo sånn at det er regler for hvor lenge du har jobbet for å kunne få bruke egenmelding/få sykepenger og da skjønner jeg at ikke alle har råd til å være syke. Hadde jeg fått meg en jobb nå hadde jeg nok prøvd så langt jeg kunne å kommet meg på jobb om jeg kunne. Ikke fordi jeg vil smitte andre, men fordi den økonomiske situasjonen er sånn at jeg må ta de pengene jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, men synes faktisk ikke dette er noe stort problem. Det er svært sjelden jeg ser folk kreke seg på jobb til tross for at de burde holdt seg hjemme. Jeg går på jobb om jeg har vondt i halsen eller hoster litt, har jeg feber, har kastet opp eller noe annet mer "alvorlig" blir jeg hjemme, selv om jeg er oppegående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kollega som gikk på jobb med omgangssyke. Hun ble bedt om å gå hjem, men sa at det gikk greit og ble. Noen dager etter var to andre kollegaer syke. De ble hjemme. I tillegg så gikk de glipp av julebordet.

Det er flott med høy arbeidsmoral, men ikke for enhver pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt hva du mener. Alikevel har jeg selv vært i situasjoner der det å gå på jobb har stått som "det eneste rette", selv om jeg har lengtet etter sengen min som bare fy! Når man jobber i en bedrift (okei, offenlig helsevesen, da!), hvor bemanningen allerede er skåret heeelt inn til beinet og hver arbeidsdag er en kamp mot klokka og et blodslit for å holde "hodet over vannet", da er det ikke så lett å la kolleger i stikken ved å bli hjemme. For det er sånn det føles. Man vet hvor mye verre det blir for kollegene når det er en mindre på jobb, for dete r ingen selvfølge i det offentlige at man setter inn vikarer. Penger, vettu...... Mange ganger har jeg altså ikke hatt samvittighet til å være hjemme, selv om jeg absolutt burde.

Tidene har forandret seg, jeg er i annen bransje, og jeg har så smått begynt å lære både og si nei og å ta hensyn til meg selv. Men det tar tid!

Men som sagt, I see where yr coming from.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker heller ikke de som går på jobb med lungebetennelse.

Men de som tar en tredagers bare fordi de allerede måtte ta en sykedag, eller må bruke de siste sykedagene før året er omme, de liker jeg ikke.

Jeg går på jobb med lett feber-lett kvalme osv..men det finnes grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...