Gå til innhold

Greit å bruke bilen på full guffe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en liten Honda som jeg er på venninepåskeferie med på Vestlandet. Jeg må egentlig kjøre "full guffe" ganske mye. Forleden oppover Stalheimstunnelen - klarte 85 kmt ved bånn gass i femte gir, og det tok vel noen minutter. Sånn er det i de fleste oppoverbakker, ved forbikjøringer, eller bare når jeg skal ut på hovedveien.

Det klarer vel bilen helt fint? Broren min påstå akkurat det motsatte, men han vet ofte ikke hva han snakker om...

Anonymous poster hash: 11cbe...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det klarer bilen helt fint ja. I verste tilfelle så kan bilen koke over når den blir presset hardt i oppover bakker, men det skal den også tåle. Ville bare fulgt litt ekstra med på tempen om det var en ekstra lang bakke.

Han har rett om det gjelder enkelte båt motorer. For de har ikke samme girkasse system som biler og en helt annen påkjenning.



Anonymous poster hash: c7496...67f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingenting unormalt i dæsjbordet/varsellamper osv - så jeg regner med det gikk bra. :)

Hva er det som skjer med båtmotorene da?

Anonymous poster hash: 11cbe...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingenting unormalt i dæsjbordet/varsellamper osv - så jeg regner med det gikk bra. :)

Hva er det som skjer med båtmotorene da?

Anonymous poster hash: 11cbe...df1

For båter som ikke planer: Båtmotorer har Fremover, bakover og free. Så de har ikke noe som kan lette lasten når man guffer på. (noe man går i biler ved å skifte gir) Dette er da for enkelte innenbords motorer.

Anonymous poster hash: c7496...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en liten Honda som jeg er på venninepåskeferie med på Vestlandet. Jeg må egentlig kjøre "full guffe" ganske mye. Forleden oppover Stalheimstunnelen - klarte 85 kmt ved bånn gass i femte gir, og det tok vel noen minutter. Sånn er det i de fleste oppoverbakker, ved forbikjøringer, eller bare når jeg skal ut på hovedveien.

Det klarer vel bilen helt fint? Broren min påstå akkurat det motsatte, men han vet ofte ikke hva han snakker om...

Anonymous poster hash: 11cbe...df1

Hvis den sliter i 5 gir så ha den i 4 gir da sliter du ikke sånn på motoren.

Anonymous poster hash: acc8d...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å slite ja, og hvis du må trø bånn gass så gir heller ned litt, da har du mer å gå på og jeg tror det sparer motoren også. Har liten bil selv, og må i enkelte oppoverbakker, spesielt ved litt last i bilen, helt ned i tredje gir for å klare det med grei fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hehe, vi gjorde en liten sak ut av det i bilen bare - "klarer vi det i femte?". Og det gikk, bare så vidt. Skal jeg forbi noen i 70-80 må jeg også ned i tredje og trykke gassen helt ned.

Anonymous poster hash: 11cbe...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se for deg at du sykler på høyeste gir (tungest), så skal du opp en bakke. Du skal gi på alt du kan, men får ikke lov å gire ned. DA sliter du da!

Det samme gjør bilen din, så gir ned og la bilen jobbe lettere. Hvis du vil beholde bilen din da.... :klo:

: )



Anonymous poster hash: c0688...3de
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, gjør du det av og til, så kan det faktisk være til fordel for motoren din: Under last vil forbrenningen nå høye temperaturer, gjerne ved turtall rundt 5000rpm. Du har også garantert justerbare ventiler ("Let the VTEC kick in yo"), en prosess som skjer rundt 3500-4500rpm, avhengig av hvilken type Honda motor vi snakker om. Karbonavleiringer i sylindrene forsvinner da og brenner opp; det gir en mer effektiv, renere, sunnere motor. Ventilene beveges i setet og smøres godt. Så med mindre du kjører bånn gass fra du står opp til du legger deg så har bilen din godt av litt hard trening i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva menes egentlig med full guffe?

F.eks. kan jeg ligge i femte gir i stigninger i 100 km/t med flat pedal, men ligger da rundt 2000 rpm.



Anonymous poster hash: d4785...9cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pedalen til bunn bare. Klarte vel 85-90 på litt over 3000 omdreininger.

Anonymous poster hash: 11cbe...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

om motoren er liten, bakken er bratt og bilen er full er nok eneste mulighet å holde pedalen i bunn, det er mange biler som dette er nødvendig for å komme opp bakker i fornuftig tempo, som min gamle hiace som ramlet ned i 80kmt så fort det ble motbakke.

Men om du merker at bilen har blitt svakere enn før, som at du lett holdt fartsgrensen opp den bakken tidligere uten å måtte klemme pedalen i bunn kan det tyde på at ikke alt er i orden.

Det som er skadelig for motoren er å ligge på unødvendig høyt turtall heletiden.



Anonymous poster hash: b39cb...ede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...