Gå til innhold

Minoriteter og begravelse


Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

Det er en ting jeg har tenkt på; Det må være ganske kjipt å være muslim, bo i Norge og være død.

Dette gjelder seff også alle andre religioner/trosretninger i Norge utenom kristendommen.

Jeg regner med at det er temmelig problematisk å bli gravlagt utenom kirkegårdene. De, minoritetene altså, blir altså gravlagt på en (kristen) kirkegård. Sikkert ikke alle som setter like stor pris på det. De er jo døde, men sikkert mange som synes det er viktig uansett. Er det ikke slik at muslimer ønsker å bli gravlagt i en spesiell himmelretning, f.eks? Tviler på at det alltid er mulig å la seg gjennomføre av diverse årsaker.

Hva skal en egentlig gjøre når det gjelder begravelse og andre religioner? Tviler på at de avdøde synes det er så festlig å ligge i kristen jord. (Jeg er ikke kristen jeg heller, og har ærlig talt ikke så veldig lyst til å ligge på en kristen kirkegård)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky

Men kirkegårder blir jo regnet som kristen grunn?

Det er noe annet jeg har tenkt på - alle de som regner seg som ateister, eller slike som meg som tror men ikke tilhører noen religion, eller slike som ikke gidder å tenke - det er da en smule hyklersk å la seg begrave på kristen kirkegård.

Kanskje jeg bare må la asken min bli spredt for vinden når den dagen kommer - selv om jeg ikke egentlig vet om jeg vil det, heller. Skulle vært en ateistkirkegård. Ville heller ligget der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Men kirkegårder blir jo regnet som kristen grunn?

Det er noe annet jeg har tenkt på - alle de som regner seg som ateister, eller slike som meg som tror men ikke tilhører noen religion, eller slike som ikke gidder å tenke - det er da en smule hyklersk å la seg begrave på kristen kirkegård.

Kanskje jeg bare må la asken min bli spredt for vinden når den dagen kommer - selv om jeg ikke egentlig vet om jeg vil det, heller. Skulle vært en ateistkirkegård. Ville heller ligget der. :)

Jeg er da død, og bryr meg egentlig lite om hvor/hvordan de etterlatte måtte finne på å begrave meg/feire. Begravelsen er for de etterlatte, ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg er da død, og bryr meg egentlig lite om hvor/hvordan de etterlatte måtte finne på å begrave meg/feire. Begravelsen er for de etterlatte, ikke meg.

Spiller ingen rolle for meg når jeg er død, da er jeg jo død. Men det spiller en rolle for meg nå; Derfor forventer jeg at mine nærmeste også respekterer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Spiller ingen rolle for meg når jeg er død, da er jeg jo død. Men det spiller en rolle for meg nå; Derfor forventer jeg at mine nærmeste også respekterer dette.

Jojo, men hvor jeg blir liggende og råtne/innestenkt i en urne er ikke så viktig. Antar at de etterlatte ikke akkurat fikser en prest for å holde en tale. Dette også i respekt til dem selv og andre som måtte føle for å komme i begravelsen. Å forsøke å knytte mitt liv og min død til noe religiøst blir nok feil for alle, ikke bare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kirkegårder blir jo regnet som kristen grunn?

Det er noe annet jeg har tenkt på - alle de som regner seg som ateister, eller slike som meg som tror men ikke tilhører noen religion, eller slike som ikke gidder å tenke - det er da en smule hyklersk å la seg begrave på kristen kirkegård.

Men det er jo ikke alle deler av alle kirkegård som er kristen grunn, hvilket er grunnen til at man kaller det gravlund.

I Oslo ligger ikke negang alle gravlunser i tilknytning til en kirke, man trenger ikke prest for å forrette og man trenger ikke religiøse symboler på steiene. Da ser jeg ikke helt problemet, når det er godt nok for jøder og msulimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Men det er jo ikke alle deler av alle kirkegård som er kristen grunn, hvilket er grunnen til at man kaller det gravlund.

I Oslo ligger ikke negang alle gravlunser i tilknytning til en kirke, man trenger ikke prest for å forrette og man trenger ikke religiøse symboler på steiene. Da ser jeg ikke helt problemet, når det er godt nok for jøder og msulimer.

Er ikke gravlunder først og fremst kommunale da, og ikke kirkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke gravlunder først og fremst kommunale da, og ikke kirkens?

Ikke vet jeg, men jeg tror det. Og da burde det vel tilfredsstille kravene til en ateist eller andre som ikke liker tanken på å ligge på tomten til noen som tror på noe annet enn dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Men det er jo ikke alle deler av alle kirkegård som er kristen grunn, hvilket er grunnen til at man kaller det gravlund.

I Oslo ligger ikke negang alle gravlunser i tilknytning til en kirke, man trenger ikke prest for å forrette og man trenger ikke religiøse symboler på steiene. Da ser jeg ikke helt problemet, når det er godt nok for jøder og msulimer.

Usikker. Jeg som opprinnelig kommer fra distriktet, er vant til tankegangen om at kirkegårder er hellig grunn. Men kanskje gravlunder ikke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker. Jeg som opprinnelig kommer fra distriktet, er vant til tankegangen om at kirkegårder er hellig grunn. Men kanskje gravlunder ikke er det?

Kan jo være hellig grunn selv om det er eid av kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Usikker. Jeg som opprinnelig kommer fra distriktet, er vant til tankegangen om at kirkegårder er hellig grunn. Men kanskje gravlunder ikke er det?

De forskjellige trossamfunn har anledning til å viglse gravplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har surfet litt rundt på Kirkelig fellesråds sider både i Oslo og Bergen, og dette var jammen vanskelig å finne ut av...

Så vidt jeg kan se, er det bostedsavhengig i Oslo hvor man blir gravlagt.

Det finnes en håndfull gravlunder der man kan bli gravlagt uavhengig av hvor man bor, og dermed vil jeg tro at årsaken til dette er at disse er for "flere religioner" enn de andre gravlundene (kvalifisert gjetning riktignok.

Jeg tor eneste måten å finne ut av dette på vil være å sende mail til kirkevergen i Oslo, det er et komplisert lovverk og mange lokale forhold som spiller inn.

Men det er jevnt over i landet kirkevergen som har ansvaret for kirkegårder, og det er kommunalt og ikke statlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usikker. Jeg som opprinnelig kommer fra distriktet, er vant til tankegangen om at kirkegårder er hellig grunn. Men kanskje gravlunder ikke er det?

Litt om dette her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Human-Etisk Forbund vil ha slutt på skikken med at prester i Den norske kirke vigsler kirkegårder etter det ritual som er fastsatt i Alterboken.

- Denne handling er støtende for dem som ikke deler den kristne tro, skriver Human-Etisk Forbund i et brev til Kultur- og kirkedepartementet

Det skal være sikkert og og visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg forstår ikke hva som er så ille med om jorden er vigslet eller ikke. Hvis ikke Gud eksisterer er det vel helt likegyldig om en tulling har stått og sagt noen ord oppå grunnen der man skal råtne i jorda.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår ikke hva som er så ille med om jorden er vigslet eller ikke. Hvis ikke Gud eksisterer er det vel helt likegyldig om en tulling har stått og sagt noen ord oppå grunnen der man skal råtne i jorda.

Eller?

Om du leser artikkelen jeg la ut link til vil du se begrunnelsen. Det handler om å ikke ha manglende respekt for andres tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hva som er så ille med om jorden er vigslet eller ikke. Hvis ikke Gud eksisterer er det vel helt likegyldig om en tulling har stått og sagt noen ord oppå grunnen der man skal råtne i jorda.

Eller?

Noen tror faktisk at Gud eksisterer... Og om man er prest trenger man strengt tatt ikke være tulling for det...

Jeg bryr meg ikke om hvor jeg blir gravlagt eller ikke i det hele tatt, men om jeg var blitt bedt om å passe på en person hadde blitt lagt i vigslet jord, hadde jeg jo selvfølgelig gjort det av respekt for den personen, uavhengig om den personen var død og ikke merket forskjell allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg leste artikkelen, men forstår fremdeles ikke helt hva som er støtende med vigslingen. Hvis det skal være bare gravlunder, er det greit at en del vigsles for de som ønsker det, og så kan de som ikke vil ligge på den andre siden. Er det ideelle at human-etikere har egne gravsteder? Hva med ektepar med ulik tro. Skal de ligge på hver sin. Hva med et human-etisk av-vigslings rituale? Det mest inkluderende ville vel være om alle trossamfunn ble samlet og leste deres tekster over jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Det mest inkluderende ville vel være om alle trossamfunn ble samlet og leste deres tekster over jorda.

Det gjøres, men de kommer ikke akkurat i samlet flokk for å vigsle jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...