Gjest Fighter Skrevet 20. august 2004 #1 Del Skrevet 20. august 2004 Kan man være kristen uten å tro på helvete eller fortapelse for de som ikke tror det samme som oss? Jeg har vært på et par andre diskusjonsforaer og der er det kristne som virker mer opptatt av fortapelse enn av Guds kjærlighet. http://cecilie.etikk.info/phpBB2/viewtopic...210bc628205#210 Jeg tror enkelte kristnes fokusering på helvete er med på å gjøre at ikke-kristne tar avstand fra både kristne som mennesker og den kristne tro. Jeg leste i en diskusjon om selvmord at enkelte tror folk som begår selvmord blir hentet av djevelen og havner i helvete. http://talk.gospelsearch.no/cgi-bin/dcforu...0&auto_sense=on Tenk på folk som allerede sitter med selvmordstanker. Vil ikke de bli slått enda lenger ned om de får høre at de havner i helvete om de ikke handler rett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 20. august 2004 #2 Del Skrevet 20. august 2004 Godt spørsmål du stiller. Selv er jeg kristen og tror ikke på helvete, det går utmerket fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 20. august 2004 #3 Del Skrevet 20. august 2004 Jeg tror heller ikke på helvete. Jeg tenker at troren er en tro, og da kan vi heller ikke vite. Og da kan vi heller ikke si at andre tror feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 20. august 2004 #4 Del Skrevet 20. august 2004 Mennesker er enkle, er noe så godt som Gud må det også være en motpol. Alt må være i balanse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 20. august 2004 #5 Del Skrevet 20. august 2004 For flere religøse (også kristne) er kampen mellom det gode og onde veldig viktig, og en polarisering som god/ond, himmel/helvete, gud/djevelen gjør det enklere å følge med i svingene. Gud er god, men likevel finnes det faenskap i verden, og da må det finnes noe ondt som driver med det. Det onde må også ha et tilholdssted. Det jeg ikke helt forstår (ennå) er hvorfor det skal være så galt å havne i dette helvete for de onde? Hvorfor skal en djevel være med på drive den politiske kampanjen for guden og straffe de som går mot Gud? Burde han heller ikke belønne de som går mot guden? Eller er det religiøse som mener djevelen jobber for Gud? Flere forklaringsproblemer her, og dermed tipper jeg at Satan bare er funnet opp for å skremme folk til å tro det rette. I gamle dager kunne guden straffe, men det ble etterhvert ikke politisk korrekt så da skaffet man en djevel som mer eller mindre gjorde jobben for ham. Etterhvert ble vel dette også lite PK, og Gud og Satan er det gode mot det onde som kjemper mot hverandre. Så lenger er ikke en satan med på å skremme folk til å tro, men mer for å skremme religøse(les de som tror på akkurat dette) vekk fra aktiviteter og andre som kan være i ledetog med denne djevelen. Tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 20. august 2004 #6 Del Skrevet 20. august 2004 For flere religøse (også kristne) er kampen mellom det gode og onde veldig viktig, og en polarisering som god/ond, himmel/helvete, gud/djevelen gjør det enklere å følge med i svingene. Gud er god, men likevel finnes det faenskap i verden, og da må det finnes noe ondt som driver med det. Det onde må også ha et tilholdssted. Det jeg ikke helt forstår (ennå) er hvorfor det skal være så galt å havne i dette helvete for de onde? Hvorfor skal en djevel være med på drive den politiske kampanjen for guden og straffe de som går mot Gud? Burde han heller ikke belønne de som går mot guden? Eller er det religiøse som mener djevelen jobber for Gud? Flere forklaringsproblemer her, og dermed tipper jeg at Satan bare er funnet opp for å skremme folk til å tro det rette. I gamle dager kunne guden straffe, men det ble etterhvert ikke politisk korrekt så da skaffet man en djevel som mer eller mindre gjorde jobben for ham. Etterhvert ble vel dette også lite PK, og Gud og Satan er det gode mot det onde som kjemper mot hverandre. Så lenger er ikke en satan med på å skremme folk til å tro, men mer for å skremme religøse(les de som tror på akkurat dette) vekk fra aktiviteter og andre som kan være i ledetog med denne djevelen. Tror jeg. vet du, det tror faktisk jeg og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 20. august 2004 #7 Del Skrevet 20. august 2004 Det med djevelen hadde endel med å gjøre at folk lærte å lese og fikk tak i bibelen selv også. Tidligere kunne prester og predikanter si hva de ville til menigheten fordi de var allmektige med bibelen i hånd. Men, så lærte folk å lese og troverdigheten til prester sank. Derfor ble djevelen funnet opp for å skremme folk tilbake til kirkene. Prestene ble redde for at vanlige folk skulle lese det gode og glade budskapet i bibelen og dermed frelse seg selv. Og derfor ble deler av bibelen utelatt også. Tror det var en kirkemøte i Nikea i år 394 eller noe sånt, der de bestemte å ta bort de delene av bibelen som omhandler reinkarnasjon, for hvis folk fikk lese det, så skjønte de at helvete ikke finnes og at bare man var snill og god trengte man ikke frykte Gud. Jeg tror ikek det i det hele tatt var meningen å frykte Gud, man skulle elske Gud - der tror jeg prester har misforstått fælt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #8 Del Skrevet 20. august 2004 Det med djevelen hadde endel med å gjøre at folk lærte å lese og fikk tak i bibelen selv også. Tidligere kunne prester og predikanter si hva de ville til menigheten fordi de var allmektige med bibelen i hånd. Men, så lærte folk å lese og troverdigheten til prester sank. Derfor ble djevelen funnet opp for å skremme folk tilbake til kirkene. Prestene ble redde for at vanlige folk skulle lese det gode og glade budskapet i bibelen og dermed frelse seg selv. Og derfor ble deler av bibelen utelatt også. Tror det var en kirkemøte i Nikea i år 394 eller noe sånt, der de bestemte å ta bort de delene av bibelen som omhandler reinkarnasjon, for hvis folk fikk lese det, så skjønte de at helvete ikke finnes og at bare man var snill og god trengte man ikke frykte Gud. Jeg tror ikek det i det hele tatt var meningen å frykte Gud, man skulle elske Gud - der tror jeg prester har misforstått fælt. Det hadde kanskje vært lurt å sette seg ned og lese dokumentene fra kirkemøtet i Nikea før du skriver det du gjør. Hvilke deler av Bibelen ble tatt bort der? Kanonisering var jo ferdig lenge før denne tid. Det er funnet komplette bibelutgaver som er fra før Nikea møtet og de inneholder de samme bøkene som i dagens bibel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 20. august 2004 #9 Del Skrevet 20. august 2004 Det hadde kanskje vært lurt å sette seg ned og lese dokumentene fra kirkemøtet i Nikea før du skriver det du gjør. Hvilke deler av Bibelen ble tatt bort der? Kanonisering var jo ferdig lenge før denne tid. Det er funnet komplette bibelutgaver som er fra før Nikea møtet og de inneholder de samme bøkene som i dagens bibel. hæ? sa valnøtt noe om kanonisering? og uansett er da ikke det akkurat avskaffet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #10 Del Skrevet 20. august 2004 hæ? sa valnøtt noe om kanonisering? og uansett er da ikke det akkurat avskaffet. Ja, Valnøtt sa noe om kanonisering. H*n sa at det ble bestemt i Nikea at tekster fra Bibelen skulle ut. Det har i høyeste grad med kanonisering å gjøre. Kanoniseringsprosessen av Bibelen var fullført lenge før Nikea. Det var mitt poeng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 20. august 2004 #11 Del Skrevet 20. august 2004 Det hadde kanskje vært lurt å sette seg ned og lese dokumentene fra kirkemøtet i Nikea før du skriver det du gjør. Hvilke deler av Bibelen ble tatt bort der? Kanonisering var jo ferdig lenge før denne tid. Det er funnet komplette bibelutgaver som er fra før Nikea møtet og de inneholder de samme bøkene som i dagens bibel. Jeg har dessverre ikke tatt vare på i hukommelsen hvor jeg leste dette, men det var en bok der forfatteren - som selv er kristen (jeg er ikke det) - hadde satt kristendom og reinkarnasjon under lupen. Kirkemøter har de vel ofte, men det var på dette kirkemøtet at de bestemte å ta bort deler av bibelen som omhandlet reinkarnasjon. Jesus snakket om reinkarnasjon ofte, men det meste er som sagt tatt bort. Jeg skriver bare ned det jeg har lest/hørt som jeg tror på. Med fare for å virke totalt uvitende, så vet jeg ikke hva kanonisering betyr... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 20. august 2004 #12 Del Skrevet 20. august 2004 kanonisering betyr at (den katolske) kirken utroper en død person til helgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #13 Del Skrevet 20. august 2004 Kanoniseringsprosessen er den prosessen hvor tekster ble samlet og det ble bestemt hvilke tekster Bibelen skulle inneholde. Kanon er en betegnelse for de skriftene i Bibelen som ble regnet som ekte helt fra oldkirken. Jeg er ganske nysgjerrig på hvilke tekster som skriver om reinkarnasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #14 Del Skrevet 20. august 2004 kanonisering betyr at (den katolske) kirken utroper en død person til helgen. Slår du opp i en ordbok eller leksikon vil du se at ordet har mange betydninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 20. august 2004 #15 Del Skrevet 20. august 2004 å har du leksikon! så glamorøst! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 20. august 2004 #16 Del Skrevet 20. august 2004 Kanoniseringsprosessen er den prosessen hvor tekster ble samlet og det ble bestemt hvilke tekster Bibelen skulle inneholde. Kanon er en betegnelse for de skriftene i Bibelen som ble regnet som ekte helt fra oldkirken. Jeg er ganske nysgjerrig på hvilke tekster som skriver om reinkarnasjon. Jeg skulle gjerne lest det selv, men jeg har bare lest bøker om disse kirkemøtene. Så jeg kan selvfølgelig ikke være sikker på at denne forfatteren er til å stole på heller. Men jeg tror på han. Og jeg tror på at Jesus hadde mye godt å fare med. Jeg tror på reinkarnasjon, og jeg tror at Jesus fortalte om det. Jeg tror på at det har blitt tatt bort av maktsyke prester og de skriftlærde. Men bevis har jeg ikke. Like lite som jeg har bevis for at resten av bibelen er riktig. Det er tross alt bare mennesker som har skrevet den. Men, det var vel egentlig helvete og djevelen hovedinnlegger spurte om... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #17 Del Skrevet 20. august 2004 å har du leksikon! så glamorøst! ja det har jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #18 Del Skrevet 20. august 2004 Tom krus, det med djevelen og straff i helvete har jeg faktisk aldri tenkt over, men fy fabian så bra det høres ut. ja hvorfor skulle satan være med og straffe når vi har trosset Guds vilje, er det ikke det han vil da. Tror man på helvete, så må man nesten gå med på at satan og gud samarbeider Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 20. august 2004 #19 Del Skrevet 20. august 2004 Tror man på helvete, så må man nesten gå med på at satan og gud samarbeider Ah - er det derfor satan skal brenna til evig tid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå