Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2004 #1 Del Skrevet 19. august 2004 Jeg har en rasehund som jeg har fått høre at er riktig fin og at jeg bør ha den på utstilling. I utgangspunktet interesserer utstillinger meg ikke noe særlig, men nå har jeg altså fått litt lyst til å delta.... Hva gjør man for å stille ut hunden? Er det bare å melde seg på, eller må man være med i en klubb eller noe sånt? Og hva med vaksiner og slikt? (Må innrømme at vofsen ikke er vaksinert siden han var valp - nå er han snart 4 år :oops: :oops: ) Når det gjelder pels - er det viktig at pelsen er klippet/formet i "riktig" (og vanvittig upraktisk) fasong eller har det mindre å si? Håper noen kan svare meg, takknemlig for hjelp!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2004 #2 Del Skrevet 19. august 2004 Du kan melde deg på utstilling i de diverse raseklubbene som arrangerer utstilling på de forskjellige stedene. Du MÅ ikke være medlem av noen klubb, men det anbefales vel egentlig. Tja.. Når det gjelder vaksine, ja, du må ha vaksinert den, i fare for å ikke smitte andre hunder hvis din hund er en bærer. Klipping og slikt - ja, den skal være klippet og styrt med, spørs dog hvilken rase du har. Jeg personlig synes ikke noe om utstilling i det hele tatt. Alt kommer an på hva den enkelte dommer mener om den enkelte hund. Noen "kjenner" f. eks dommerene, og vet hvilken hund de liker, og tar selvfølgelig med seg den. Jeg vet ikke, jeg er ingen utstiller, og har egentlig aldri engasjert meg i det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 20. august 2004 #3 Del Skrevet 20. august 2004 Synes du skal ta kontakt med oppdretteren av hunden, jeg. Der skal du få den veiledningen du trenger for å kunne stille hunden din. På noen raser er det bare å fylle ut et skjema, ha vaksinert hund, betale avgift og møte opp på utstillingen. For andre hunder er det noget mer arbeid - ja, rent mye arbeid. Min mening er at når man går på utstilling med en 4 år gammel hund, så bør man vite litt om hva man går til. Velkommen til "nybegynnere", men ikke la dem ødelegge for de "seriøse". Utstilling har flere negative sider. Men de har flere positive sider også. Det gir nå et kvalitetsstempel i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #4 Del Skrevet 20. august 2004 Jeg skjønner ikke helt hva 14062003 mener. Jeg vil ikke ødelegge for noen. Er det for sent å ta med en 4 år gammel hund på utstilling for første gang? Kanskje spesielt siden det er nytt for meg også, mener jeg... Har prøvd meg på et møte i den aktuelle hundeklubben her hvor jeg bor, men det frista ikke til gjentakelse. Ikke akkurat et inkluderende miljø...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 20. august 2004 #5 Del Skrevet 20. august 2004 Jeg skjønner ikke helt hva 14062003 mener. Jeg vil ikke ødelegge for noen. Er det for sent å ta med en 4 år gammel hund på utstilling for første gang? Kanskje spesielt siden det er nytt for meg også, mener jeg... Har prøvd meg på et møte i den aktuelle hundeklubben her hvor jeg bor, men det frista ikke til gjentakelse. Ikke akkurat et inkluderende miljø...... Jeg mener ikke at du kommer til å ødelegge. Men jeg synes det er verdt å sette seg litt inn i regler (skrevne og uskrevne) når man møter på utstilling - slik at man ikke ødelegger. Spesielt tenker jeg da på å holde hunden for seg selv, la hunden ha fokus på handler, holde tempo og vite når man går hvordan. Småting, men jeg har sett nybegynnere valse rundt inni ringen og ødelegge. Jeg har også inntrykket av at enkelte raser har sære uskrevne regler man bør ha satt seg inn i for å ikke bli slengt dritt etter for evig. Jeg kjenner retrievermiljøet og der er folk generelt sett veldig hyggelig og omgjengelige - uansett. Jeg har vært innom et par andre rasemiljøer og er ikke like imponert over det jeg har møtt på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bauche Skrevet 20. august 2004 #6 Del Skrevet 20. august 2004 Jeg har også vært med på EN hundeutstilling. Oppdretter hadde et ønske om det, og jeg prøvde meg den ene gangen...Det er ikke gøy med mindre man er spesielt interessert - som du sa: ikke akkurat et inkluderende miljø! De som er aktive i miljøet stortrives jo, men jeg klarte ikke knekke "koden" - følte meg skikkelig utilpass! Jeg tror at hunden legger merke til slikt, så om du ikke vil trives på en utstilling, så tror jeg ikke hunden kommer til å få topplasseringer heller.... Nei, ta heller med hunden på tur i marka spør du meg:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2004 #7 Del Skrevet 22. august 2004 Ved å stille spørsmålet her, så prøvde jeg jo å sette meg litt inn i hva det vil si å gå på utstilling 14062003. Og jeg vil også tro at seriøse hundemennesker egentlig er interessert i at så mange eksemplarer av de forskjellige rasene som mulig blir stilt ut. På den måten kan man jo finne fram til de beste individene og evt. avle videre på disse Men likevel - dine svar bekreftet mine tidligere opplevelser og (kanskje) fordommer: Dette er ikke miljøet for meg. Som forrige innlegger skrev; det er vanskelig å "knekke koden" i miljøet, og det gidder ikke jeg bruke energi på 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 22. august 2004 #8 Del Skrevet 22. august 2004 Hm..... virker som om det er litt " sært" i utstillingsmiljøene?! Jeg er litt overrasket, men har selv bare erfaring som "titter". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 25. august 2004 #9 Del Skrevet 25. august 2004 Vel.. her har jeg lest mye rart. Først vil jeg si at jeg er rene ringreven, stiller hunden min ofte! og har også derfor erfaring. Det er ikke for sent å stille hunden sin når den er 4 år. Man ødelegger ikke for noen!!!! En hund som stilles som 4 åring går i åpen klasse, det er ikke noe problem i det hele tatt. Det som er smart å øve seg på er at fremmede kan få se på tenner og sjekke utstyr der bak hvis det er hannhund. Når du har meldt deg opp så får du et brev (PM) med oppmøtetid og katalognr på hunden. Den skal du feste tydelig slik at den synes. Ringsekretæren roper deg opp når du skal i ringen, men det er jo smart å følge med slik at du er klar. Samboeren min stilte bikkja mi ut en gang jeg var dårlig, og han hadde ikke noen problemer i det hele tatt. Dommeren sier til deg hva du skal gjøre. Hvis du er litt usikker så kan du jo dra tidlig og sette seg ved ringen til den dommeren du skal stille for. Da vil du se hva du skal gjøre. Eventuelt dra på en utstilling først for å se hva det dreier seg om. Lykke til. Utstilling er kjempegøy!!! Hilsen Revenka som skal stille sin vovs i helgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 25. august 2004 #10 Del Skrevet 25. august 2004 Og en ting til... Hvis du har tispe med løpetid så ikke gå på plassen før det er din tur. Det er en grunn til at hannhundene skal gå først, og det hjelper ikke når man steller seg ved ringen for å se på med en høyløpsk tispe. Da skal du regne med å få en skyllebøtte eller to! I mange land er det ikke tillat med tisper med løpetid, men foreløbig gjelder det kun ved lydighet her til lands, og ikke utstilling. Jeg elsker utstilling og synes ikke det er et ekskluderende miljø. Iallefall ikke rundt bernerringen. Det er faktisk her vi møter de fleste bernere + eiere, kjempehyggelig å se folk igjen og slå av en prat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prada Skrevet 26. august 2004 #11 Del Skrevet 26. august 2004 Da jeg skulle stille første gang leste jeg gjennom reglene du finner hos Norsk Kennel klubb, på www.nkk.no -> Regler -> ekstriør. Syntes det var litt forvirrende å lese, men da jeg kom på utstillingen og så det i praksis var det bedre. Ellers kan det være greit å dra på en utstilling uten hund først, bare for å se litt. Lærer utrolig mye av å bare se på. Ikke la deg skremme av alle de litt "snåle" menneskene. Jeg er en helt vanlig berner-eier som stiller på utsilling nå og da, fordi det er litt gøy å se de andre hundene, møter oppdretteren som er en hyggelig dame, og fordi hunden min har veldig godt av det (lydighetstrening), men tar ikke helt av slik man kan se mange gjør. Jeg tror hunden, i tillegg til å være vaksinert innen de to siste årene, må være id-merket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovvi Skrevet 27. august 2004 #12 Del Skrevet 27. august 2004 På grunn av innhold i kjøpekontrakten til hunden min, var jeg forpliktet til å være med på to utstillinger. Jeg syns det var helt forferdelig! De jeg møtte på, var innesluttet, sure og ja, lite inkluderende. Miljøet var også sterkt preget av baksnakking og intriger. Oppdretteren til hunden min prøvde til og med å ødelegge for hunden min fordi hun hadde egen hund i ringen samtidig!Vet ikke om dere har vært på schæferutstilling før..det er mye som skal stemme for at hunden din skal gå bra. Jeg var nesten på gråten den gangen jeg møtte opp på et såkalt treningstreff for oppdretteren sine hunder....de stilte seg i ring, og overså meg totalt! Fysj, for en oppførsel fra voksne mennesker! Nå er det lenge siden vi har hatt noe med scæfermiljøet å gjøre, og godt er det! Nå koser vi oss med å trene i skogen, treffe andre hunder og andre, hyggelige eiere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 27. august 2004 #13 Del Skrevet 27. august 2004 Fysj, for en oppførsel fra voksne mennesker! Nå er det lenge siden vi har hatt noe med scæfermiljøet å gjøre, og godt er det! Nå koser vi oss med å trene i skogen, treffe andre hunder og andre, hyggelige eiere! tihi :-) Scæferhundeiere er jo en helt "egen" rase for oss utstillere. Vi flirer av dem. De er jo helt oppslukt og har aldri sett en slik intensitet som de har på utstilling. Dobbelthandling florerer og er helt vanlig. Husker en hund som ikke stod fint med mindre de hadde med seg en barnevogn og gikk frem og tilbake ved ringen. Folk som løper ringside med baller og leker mens de lager lyder er også observert ved schæferringen. Hvis det er møtet med utstillingen så skjønner jeg det. Har vært på flere utstillinger hvor schæferringen plasseres et stykke unna oss vanlige utstillere. tihi I bernermiljøet så er utstillingen mer som en søndagstur i forhold. Vi har det sosialt og koselig! Alle er velkommen, men det er så klart litt klikker og kniving i toppen i bernermiljøet også, men det bryr jeg meg ikke noe om. Jeg er jo bare en vanlig dødelig utstiller. Ikke proff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MÅ bare si no' Skrevet 31. august 2004 #14 Del Skrevet 31. august 2004 Jeg har tidligere vært veldig aktiv i hundemiljøet og etter å ha lest denne tråden så fikk jeg så lyst til å forklare de forskjellige sidene og hvorfor det blir slik. 1. Ekskludering Jeg drev aktivt i en hundeklubb, trente min hund 2-3 dager i uken sammen med 5 andre personer. Vi reiste sammen rundt og konkurrerte og litt utstilling. Hver gang vi trente i/ved hundeklubben kommer det nye folk med sin nye hund. Når vi som var der var effektive og "inne" i detalj-trening, så blir det avsporing når det kommer "ferske" folk. Når en er i et slikt miljø så blir man veldig spesialisert i sin tankerekke og praten vil nok virke ubegripelig for en som "har sin lille nusselige venn" med seg. Vi var konsentrert om hund som redskap til å utføre en øvelse riktig - hvordan nå målet, hvordan rise, rose og påvirke for å få ønsket resultat. Det er klart at dette er en annen verden enn den som stikker innom har. I hundemiljøet er MANGE, nesten daglig, som stikker innom på dette viset for å prøve å komme inn. Som instruktør, som jeg også er, så vil en fort registrere at kun et fåtall av kursdeltakere er villige til å satse og tar læring alvorlig. Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har prøvd å være imøtekommende mot og prøvd å dra inn i miljø, men så greier de ikke helt og komme i samme tankerekke som disse aktive utøvere har.......... hunden er og blir den lille nusselige vennen. Disse menneskene vil snart mistrives, føle seg utenfor og bli borte. Hvis en da driver aktivt med hund og får disse reaksjonsmønstrene, så blir resultatet at en prioriterer sin hund og sin trening sammen med sine treningskamerater og en kaster ikke bort treningstid/effektivitet på disse som stikker innom som allikevel ikke kommer for å bli. Derfor ser miljøet ekskluderende ut. Det som kreves av en hundeeier som vil inn i et miljø er at de selv tar initiativ og står på og viser at dette miljøet vil jeg inn i - har litt "guts" og pågangsmot - vær tøff - da vil du bli plukket opp ganske raskt. Og det er kjempe viktig og spørre og grave - alle liker å svare på noe de kan. Men DU som eier av DIN hund må også selektere de svar du får - mange veier fører til Rome og du kjenner din hund nesten bestandig best!! 2. Utstilling Det er tydelig å lese i denne tråden at flere sitter med hver sine erfaringer. Når det gjelder utstillingsmiljøer så er de like forskjellige som rasene ser forskjellige ut. Jeg tar fullstendig avstand fra 14062004's påstander om å holde seg vekk. Dette er en ekskludering og en arroganse som er utstillingsfolk/avlere på høyt nivå i kjent stil. Utstilling - gir avel - og det igjen gir PENGER!!! Viktig, viktig!! Ja, hundefolk er rare og det er noe spesielt, som regel............. Trene og drive med hund er en eneste stor ego-trip, hvis du skal gjøre det bra. Tilskuere rundt de forskjellige utstillingsringene er preget av hvilken rase som går i ringen. Schäfer-ringen er KAOS - hyl og skrik, løping rundt ringen - alle går i treningsdresser. Men her er det også mye penger i omløp. Miniatyr-rasene - publikum/eiere har miniskjørt, ny-pussede sko, det dunster av hårlakk og alt som må til. Kikk dere rundt: brukshunder - folk går i fjellreven klær, militærklær. Jakthunder - folk går i jaktklær. Hundeutstilling er show - for noen er det virkelig alvor, intriger om hverandres avel og jo mer dritt de kan slenge om hverandre jo bedre tror de at de får solgt selv. Rett og slett, etter mitt syn, en ufordragelig verden! Skal du på utstilling må du belage deg på å bruke mange timer på venting - for mange er det verdt det - og det ER mye å se på. Men har trådstarter her lyst til å dra på utstilling, så GJØR det. Hev deg over disse "gale" og "bedrevitere" - du har rett til å være der. Men for egen del prøv å sett deg litt inn i hva du går til. LYKKE TIL - har du lyst så skal du og da gjør du det bare og hev deg over slike uttalelser som 14062004 greide å komme med. Du er alltid hjertelig velkommen hos NKK, men kanskje ikke 14062004 ønsker deg som konkurrent? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå