Gå til innhold

Hvor lenge er det normalt å huske pensum?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 20 år som studerer idrettsfag. Pga. sykdom mistet jeg en eksamen før jul, og skal derfor ta den nå rett etter påske. Datoen er 9. april, altså den første torsdagen etter påskeuka :(

Jeg har kommet gjennom pensum, tatt notater, og har vært i gang med puggingen en stund. Føler at jeg kan stoffet noen lunde bra. Har et mål om B eller bedre som karakter.

Greia er den at jeg skal på hyttetur med noen venninner jeg ikke har sett på kjempelenge, fra onsdag ettermiddag til lørdag kveld. Det vil da si at jeg ikke får gått gjennom stoffet noe på 3-4 dager (vil helst ikke sette meg med skolearbeid på hytteturen).

Tror dere jeg kommer til å glemme pensum over disse fire dagene? Til nå har jeg lest noen timer hver dag, for å huske pensum. Er så redd og stresset over at jeg skal glemme det, og derfor må starte mye lengre bak igjen fra søndag av.

Hvor lenge er det normalt å huske pensum? Sånn ca? Vurderer å droppe hytteturen, men det e jo veldig dumt siden jeg aldri ser de gamle venninnene mine.

Anonymous poster hash: ffcdb...ff6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag deg et slags kort notat eller tankekart som oppsummerer det du har vært igjennom med svært få ord. Assosiasjonene du får til disse ordene bør være nok til at du husker det meste av det du har lest når du kommer hjem igjen og leser over det. Det er umulig for oss å svare på om du kommer til å huske det, men det er i alle fall mulig om du gir hjernen din noen "knagger" å henge stoffet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å lære stoffet er for å ha faglig tyngde gjennom hele arbeidslivet. Hvis du glemmer stoffet etter 5 dager, hvordan skal du kunne ha det som jobb senere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg et slags kort notat eller tankekart som oppsummerer det du har vært igjennom med svært få ord. Assosiasjonene du får til disse ordene bør være nok til at du husker det meste av det du har lest når du kommer hjem igjen og leser over det. Det er umulig for oss å svare på om du kommer til å huske det, men det er i alle fall mulig om du gir hjernen din noen "knagger" å henge stoffet på.

Jeg skjønte ikke helt hva du mener med notat/tankekart? At jeg skal lage det og ta med på hytteturen? Eller at jeg skal bruke dette når jeg begynner å lese igjen på søndag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å lære stoffet er for å ha faglig tyngde gjennom hele arbeidslivet. Hvis du glemmer stoffet etter 5 dager, hvordan skal du kunne ha det som jobb senere?

Her er det snakk om å huske pensum for å gjøre det best mulig på en enkelt eksamen. Det er ikke stoff som jeg bør kunne for en jobb :) Når man får seg jobb vil man jo automatisk huske det meste man må huske, siden dette er noe som er interessant og man jobber med hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er såpass tidlig i utdannelsen at det ofte er vanskelig i starten å bare huske hva man kan uten at det er blitt stilt et spørsmål:) Etterhvert som du bruker kunnskapen så sitter den på samme måte som når man har lært å sykle:)

Anonymous poster hash: adcdf...47c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er såpass tidlig i utdannelsen at det ofte er vanskelig i starten å bare huske hva man kan uten at det er blitt stilt et spørsmål:) Etterhvert som du bruker kunnskapen så sitter den på samme måte som når man har lært å sykle:)

Anonymous poster hash: adcdf...47c

Hæ…? Det handler ikke om hvor tidlig jeg er i utdannelsen. Det handler om at jeg snart har eksamen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ…? Det handler ikke om hvor tidlig jeg er i utdannelsen. Det handler om at jeg snart har eksamen :)

Når spørsmålet ditt er "hvor lenge er det normalt å huske pensum?" var svaret du fikk ganske relevant, nettopp fordi dette endrer seg over tid. Ting man gjerne satt og pugget og svettet over som 1. klassing er helt trivielt fra 3. klasse og oppover, fordi du har brukt det i flere sammenhenger og skjønner mer hvordan det fungerer. Dette gjelder da selvsagt fag som faktisk er relevante for det du studerer, hadde du bedt meg si noe fra f.eks Ex.phil nå hadde du ikke fått et særlig fornuftig svar, da jeg ikke har sett på faget etter eksamen for noen år siden.

Jeg vil tro at et normalt oppegående menneske ikke glemmer pensum i løpet av 4 dager på hyttetur. Hvis du er redd for det, er jo ideen om stikkord/tankekart veldig god, slik at du kan ha med deg f.eks 10 kort som hver representerer et kapittel i pensum, og så rusler du deg en tur hver dag og går gjennom kortene.

Men pass på hvor mye alkohol du inntar, slik at du ikke mister ekstra tid grunnet fyllesyke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke helt hva du mener med notat/tankekart? At jeg skal lage det og ta med på hytteturen? Eller at jeg skal bruke dette når jeg begynner å lese igjen på søndag?

At du skal se på dette igjen på søndag. Da vil du fort oppdage hva som sitter, og om det evt. er noe du trenger å lese mer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...