Gå til innhold

Fra Litauen - arbeidsavtale på norsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En nyansatt kollega på jobben er fra Litauen og har fått arbeidsavtale. Arbeidsavtalen er på norsk. Finnes det regler for dette? Han snakker kun engelsk og er ikke god i norsk. Skal han ikke ha arbeidsavtalen på et språk han forstår? Noen som har kjennskap til dette? Anonymous poster hash: 853a0...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I tillegg til bokmål og nynorsk, finnes arbeidsavtalen på samisk, engelsk, polsk, russisk, latvisk, estisk og litauisk. Last ned arbeidsavtalene i pdf-format i spalten til høyre.

Du kan tipse arbeidsgiver om denne siden

http://www.arbeidstilsynet.no/skjema.html?tid=78142

Hvorvidt man har lovfestet rett til arbeidsavtale på et språk man forstår vet jeg ikke, men jeg tviler på det. Det ville jo blitt problemer av det dersom det dukket opp en fyr som insisterte på å få arbeidsavtalen på chamicuro.

http://listverse.com/2012/07/17/10-languages-you-probably-havent-heard-of/

Ok, jeg overdriver noe fryktelig nå. Måtte bare. :sjenert:

Anonymous poster hash: bf06d...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye peiling, men ble nysgjerrig og fant dette i en pdf fra Fellesforbundet:

RIKSAVTALEN § 1.4 – Arbeidsavtale

Snarest og senest 14 dager etter ansettelsen skal det utstedes skriftlig arbeidsavtale i henhold til Arbeidsmiljølovens §§ 14-5 og 14-6.
Om nødvendig skal arbeidsavtalen oversettes til et språk som arbeidstakeren forstår. Den enkelte arbeidstaker har krav på å få nedfelt i sin arbeidsavtale en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori. Det vises for øvrig til Arbeidsmiljølovens § 14-6, c og HMS-forskriften.

Men i selve loven står det ingenting, og har vanskeligheter med å finne klart svar andre steder også du kan prøve her:


Anonymous poster hash: bada2...703
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...