Gå til innhold

Jobbe redusert grunnet barn, rettigheter.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har oppfattet det slik at når man har fast jobb i kommunen (Oslo i mitt tilfelle), har man krav på å få jobbe redusert dersom man har barn (under 12år)

Stemmer det, og hvordan fungerer dette? Hvor liten stillingsprosent får man ha feks? Når vi snart får barn nr2, kan jeg godt tenke meg å jobbe 50% etter perm. Har ikke lyst til at familien skal ha det stresset vi har nå med full jobb på begge.

Anonymous poster hash: fe39a...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå jobber jeg i en annen kommune, men hos oss kan man søke om å få jobbe redusert når man bla har små barn. Det blir alltid godkjent. Tror ikke det har noe å si hvor mye man ønsker å jobbe.



Anonymous poster hash: 3c592...3f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel tilgang til personalhåndboken, på sidene for ansatte og kan lese reglene der?

Anonymous poster hash: 2a82f...0b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppfattet det slik at når man har fast jobb i kommunen (Oslo i mitt tilfelle), har man krav på å få jobbe redusert dersom man har barn (under 12år)

Stemmer det, og hvordan fungerer dette? Hvor liten stillingsprosent får man ha feks? Når vi snart får barn nr2, kan jeg godt tenke meg å jobbe 50% etter perm. Har ikke lyst til at familien skal ha det stresset vi har nå med full jobb på begge. Anonymous poster hash: fe39a...0d6

Slå opp i personalhåndboken. Les.

Ikke verre, ts.

Men så lenge barnet er under 10 år har du det som etter loven regnes som en "vektig grunn" til å få redusert arbeidstid. Men kun dersom det ikke påfører arbeidsgiver "vesentlig ulempe". Og så må du ta høyde for at å jobbe redusert stresser resten av staben (i og med at arbeidsgiver må hyre inn en vikar og aldri får ansatt noen fullt i den vakante 50%). Så etter en tid vil du kanskje ikke føle deg supervelkommen..

Anonymous poster hash: b8fda...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå opp i personalhåndboken. Les.

Ikke verre, ts.

Men så lenge barnet er under 10 år har du det som etter loven regnes som en "vektig grunn" til å få redusert arbeidstid. Men kun dersom det ikke påfører arbeidsgiver "vesentlig ulempe". Og så må du ta høyde for at å jobbe redusert stresser resten av staben (i og med at arbeidsgiver må hyre inn en vikar og aldri får ansatt noen fullt i den vakante 50%). Så etter en tid vil du kanskje ikke føle deg supervelkommen..

Anonymous poster hash: b8fda...704

Det er litt anderledes i min bransje ang at det blir mer jobb på resten. De vil ikke merke noe sånn sett.

Jeg syns at det at mine barn får en mer tilstedeværende mor, og blir mer sett i tidlig barndom, er viktigere enn om noen på jobb blir snurt. Det er jeg som er voksen og må ta valg for min familie. Vet om folk på jobb som er 50% sykemeldt, når de egentlig heller bare burde jobbet redusert. Går ut fra at det er mindre populært..

Anonymous poster hash: fe39a...0d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...