Gå til innhold

Studieteknikk før og etter eksamen

Gjest Anjelic

Anbefalte innlegg

Gjest Anjelic

Jeg er tredjeårstudent på en bachelor og har opparbeidet meg "min" studieteknikk gjennom årene. Før eksamen, altså under forelesningsrekka så skumleser jeg pensum før forelesningen og setter notater i permer. Printer ut powerpointen og noterer stikkord ved siden av. Har egentlig brukt å notere for hånd, men synes ofte powerpointene er bra nok i seg selv. I de fagene vi ikke har powerpoint tar jeg selvsagt egne notater.

Jeg noterer aldri fra pensum, men skriver stikkord ved siden av avsnittene i bøkene og kompendiumene jeg leser. Stikkordene forteller meg kort hva det og det avsnittet handler om. Dette var noe jeg lærte for to år siden av en studentassistent.

Før eksamen når alle forelesningene er over begynner jeg fra scratch igjen. Bruker å lese på notater og løser relevante eksamensoppgaver til akkurat det temaet jeg leser på den dagen. Før så var fokuset mitt på å pugge, nå er det flyttet over til forståelse og prøve å se sammenhenger. Bruker tankekart når jeg løser eksamensoppgaver og setter også disse i permen til det faget jeg har gjort de i. Har og brukt å lese pensum en gang til for hver forelesningstema.

Likevel gjør jeg meg noen tanker. Jeg har sosialantropologi og det er mye artikler vi skal gjennom og en del tunge bøker. Hvordan gjør dere det med å luke ut hva som er viktigst? Eller leser dere absolutt alt av pensum?
Hvordan er deres studieteknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har studert i 4 år uten noe form for studieteknikk og har skrevet opp noe jeg tenker kanskje vil passe for meg og som jeg vil prøve. Hvordan høres dette ut:

1. Få overblikk over pensum - skumles gjennom overskrifter og sub-topics

2. Les gjennom kap. Før forelesning

3. Skriv stikkord og tegn evt. Grafer o.l (økonomi/matte)

4. Skriv ut foiler før forelesning, noter på foiler under forelesning

5. Lag tankekart ut fr notater og foiler

6. Løs og lever arbeidskrav

7. Gjør seminaroppgaver og evt. Andre testoppgaver

8. Gjør tidligere eksamensoppgaver

9. Samle notater, foiler, tankekart og oppgaver fra faget i en perm (en perm for hvert fag)

10. 2-4 uker før eksamen: gjennomgå alt i permen

- Dagen før eksamen: ikke les noe spesielt mer, eventuelt bare se over en times tid, men fokusere på trening, avslapping og gjøre klart til eksamen; for å

Få renset hodet og ikke leser noe nytt som kan forvirre.

Tja jeg vet ikke. Virker dette FOR. omfattende eller greit? Tror nøkkelen her i denne teknikken jeg har laget meg er at jeg får repetert og bearbeidet stoffet i flere faser og på ulike måter, slik at det setter seg. For det jeg plages mest med er å huske det jeg leser.

Anonymous poster hash: 09789...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelic

Høres ut som vi har ganske lik teknikk. :-)
Før eksamen har jeg brukt å gå gjennom alle tema for tema, men pugger ikke. Fokuset er på forståelse.
Jeg er egentlig glad i eksamenstid, for føler at da har jeg endelig tid til å fordype meg litt. Nå blir det mer overfladisk lesing pga semesteroppgave o.l

Leser du alt på pensum? Vi har flere artikler vi må gjennom,men synes det er noe vanskelig å skille mellom hva som er viktig og ikke. Jeg kjøper heller ikke alle bøkene da de er dyre. Finner mye stoff på nettet hvis det er teoretikere det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...