Gå til innhold

Barnevern eller sosionom?

Bringebærjenta

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at jeg ikke liker arbeidshverdagen som sykepleier og vil begynne på et nytt studie. Men hva skal jeg velge?

Jeg synes barnevernutdanningen virker veldig spennende, det er noe jeg engasjerer meg for og jeg vil gjerne jobbe i barnevernet. Men er det vanskelig å få seg jobb? Ønsker ikke å jobbe på instutisjon... Er det mulig å jobbe i NAV hvis man er barnevernspedagog?

Jeg synes sosionomstudiet virker mindre interessant, men er det mange flere jobber?

Er så usikker, håper noen kloke hoder kan gi meg noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er barnevernspedagog. Jobber i bv.tjenesten, men vet om flere barnevernspedagoger som jobber i NAV, i psykiatrien, i rusomsorgen, KIF, krisesenter, i skolen etc.

Fantastisk studie med mange muligheter:)

Anonymous poster hash: 0a9f0...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at jeg ikke liker arbeidshverdagen som sykepleier og vil begynne på et nytt studie. Men hva skal jeg velge?

Jeg synes barnevernutdanningen virker veldig spennende, det er noe jeg engasjerer meg for og jeg vil gjerne jobbe i barnevernet. Men er det vanskelig å få seg jobb? Ønsker ikke å jobbe på instutisjon... Er det mulig å jobbe i NAV hvis man er barnevernspedagog?

Jeg synes sosionomstudiet virker mindre interessant, men er det mange flere jobber?

Jeg vil fraråde deg å ta en ny bachelor.

Både fordi det er et økonomisk tapsprosjekt og fordi det egentlig er ganske unødvendig.

Som sykepleier vil du kunne ta de samme videreutdanningene som barnevernspedagoger og sosionomer kan ta og enda fler.

Som sykepleier vil du kunne arbeide både i det kommunale barnevernet, BUFETAT og i NAV.

Hvis jeg var deg, ville jeg ha søkt jobber innen barnevern og NAV allerede, og videreutdanninger innen f.eks råd og veiledning, rus, psykiskhelse, vold i nære relasjoner, avdekking av seksuelle overgrep, osv.

Anonymous poster hash: 87233...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er barnevernspedagog. Jobber i bv.tjenesten, men vet om flere barnevernspedagoger som jobber i NAV, i psykiatrien, i rusomsorgen, KIF, krisesenter, i skolen etc.

Fantastisk studie med mange muligheter:) Anonymous poster hash: 0a9f0...d6e

Takk for svar! Hvordan er jobbmulighetene? Er det vanskelig å få første jobben etter utdanning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fraråde deg å ta en ny bachelor.Både fordi det er et økonomisk tapsprosjekt og fordi det egentlig er ganske unødvendig. Som sykepleier vil du kunne ta de samme videreutdanningene som barnevernspedagoger og sosionomer kan ta og enda fler. Som sykepleier vil du kunne arbeide både i det kommunale barnevernet, BUFETAT og i NAV. Hvis jeg var deg, ville jeg ha søkt jobber innen barnevern og NAV allerede, og videreutdanninger innen f.eks råd og veiledning, rus, psykiskhelse, vold i nære relasjoner, avdekking av seksuelle overgrep, osv. Anonymous poster hash: 87233...efa

Hadde jeg vært ferdig med sykepleien hadde jeg ikke begynt på nytt. Men har to år igjen på deltid, derfor føler jeg ikke at det er så ille med ett ekstra år da. Jeg orker bare ikke tanken på resten av praksisen. Dessuten vil jeg ikke jobbe turnus, og det er mye av det før man eventuelt tar en videreutdanning.

Men tusen takk for svar, jeg burde sagt at jeg ikke var ferdigutdannet i hovedinnlegget. Hadde jeg vært ferdig ville jeg aldri tenkt på å begynne på nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme oppfatning som deg, kom inn på sosionom men gikk over til barnevern fordi jeg syns studiet så mer spennende ut.

Etter endt utdannelse har jeg jobbet i barnevernet, men også i NAV og andre kommunale tjenester. Har tatt videreutdanning innen andre felt enn barnevern og har ikke jobber direkte med barn på mange år. Så det går veldig fint an å få de samme jobbene som bv,ped. Men har en oppfatning av at bv.tjenestene helst ønsker bv.ped, men det kan være lokalt her i byen og ikke generelt.

Lykke til med spennende studie og jobbmarked :)

Anonymous poster hash: 81718...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg vært ferdig med sykepleien hadde jeg ikke begynt på nytt. Men har to år igjen på deltid, derfor føler jeg ikke at det er så ille med ett ekstra år da. Jeg orker bare ikke tanken på resten av praksisen. Dessuten vil jeg ikke jobbe turnus, og det er mye av det før man eventuelt tar en videreutdanning.

Men tusen takk for svar, jeg burde sagt at jeg ikke var ferdigutdannet i hovedinnlegget. Hadde jeg vært ferdig ville jeg aldri tenkt på å begynne på nytt!

Hei igjen!

Beklager sent svar.

Hvis jeg var deg, ville jeg ha søkt meg over til vernepleie.

Vernepleie finnes både på heltid og deltid i store deler av landet.

På vernepleie vil du kunne ha praksis i både rus- og psykiatri, men også i barnevernsinstitusjoner og barnevernstjenester.

I tillegg vil du kunne få godkjent flere av fagene du allerede har hatt på sykepleien, slik at du slipper å ta det om igjen / helt nye fag. Rent praktisk vil det bety mindre fag og du kan benytte de samme pensumbøkene.

Som vernepleier vil du ha et mye større arbeidsmarked, enn som barnevernspedagog.

Som bvp. vil du riktignok oppleve å kunne bli foretrukket ved ansettelse i enkelte barnevernstjenester,

men dette gjelder ikke i alle barnevernstjenster.

Hvis du er nyutdannet vernepleier med praksis fra skole, barn- og ungdomspsykiatri og rusomsorg

vil du være mer attraktiv ved en ansettelse, enn dersom du er nyutdannet barnevernspedagog med praksis fra barnehage, barneskole og krisesenter.

Min erfaring er at ved praksisvalg, har sykepleierstudenter og vernepleierstudenter et større fortrinn, enn hva barnevern- og sosionomstudentene har.

Dersom en vernepleier og en barnevernspedagog søker om den samme praksisplassen innen f.eks barn- og ungdomspsykiatri, vil vernepleierstudenten få plassen.

Hvis du er under 25 år og barnevernsstudent, vil du kunne oppleve å få de minst attraktive praksisplassene, fordi du regnes som for ung. Mange barnevernstjenester og institusjoner har enten som krav eller foretrekker studenter over 25 år.

Dersom du på et eller annet tidspunkt vil søke jobb andre steder enn i barnevernstjenesten, vil medisinkompetanse veie mye tyngre ved ansettelse.

Praksiserfaringer veier tyngre enn karakterer ved ansettelse.

Uansett hvilken utdanning du tar, vil du kunne oppleve en stor valgfrihet til å kunne skrive oppgaver om det du selv ønsker. Dersom du vil ha barne- eller ungdomsperspektivet, demens, rus, psykiatri, enslige mindreårige asylsøkere, spiseforstyrrelser, sexologi, eller annet, står du rimelig fritt til å kunne skrive om hva du ønsker selv.

Anonymous poster hash: 87233...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...