Gå til innhold

Noen med erfaringer fra privatistordningen i jus på UiO?


jj93

Anbefalte innlegg

Hei :rolleyes:

Jeg bare lurer på om det er noen som har erfaringer med privatistordningen i jus på UiO? Jeg vurderer alternativene jeg har for videre utdanning, og da er privatistordningen et av de mulige alternativene for meg (det blir da snakk om 4. og 5. avdeling da jeg fullfører bachelor nå i vår)

Mer konkret lurer jeg på hvordan man løser problemet med å ikke kunne delta på kurs og seminar - føler du at du går glipp av mye eksamensrettet undervisning? Hvordan er det ellers å få levere inn oppgaver? Har og hørt at eksamen er svært vanskelig da den teller 60 sp.

Privatistordningen er jo ikke for pyser, så det er helt klart at man må være strukturert og disiplinert,- men hvordan føler du arbeidsmengden er sammenlignet med medstudenter som er "ordinære" studenter? Pensum er jo for så vidt det samme, men føler du at du går/har gått glipp av goder som gjør at studiene som privatist blir vanskeligere?

Og til sist, ang. masteroppgaven. Hvordan var det å skrive denne som privatist? Opplevde du noen forskjeller/vanskeligheter som privatist sammenlignet med ikke-privatister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dytter denne.. Kan forøvrig informere deg TS, om at dersom man fullfører 4 avdeling, får man studierett til 5 avdeling (dvs, alle de samme fordelene som en student, bare at man er privatist). Altså, når man skal skrive masteroppgave får man selvsagt tilgang på veileder osv slik som alle andre.



Anonymous poster hash: a35fb...3d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter denne.. Kan forøvrig informere deg TS, om at dersom man fullfører 4 avdeling, får man studierett til 5 avdeling (dvs, alle de samme fordelene som en student, bare at man er privatist). Altså, når man skal skrive masteroppgave får man selvsagt tilgang på veileder osv slik som alle andre.

Anonymous poster hash: a35fb...3d8

Dette stemmer.

Jeg var privatist. Grunnen til 60 stp-eksamen er at det følger den gamle ordningen. Det gikk ikke så bra med meg resultatmessig, men vil ikke påstå at opplegget var grunnen til det. Jeg var rett og slett ikke strukturert nok. Man kan gå på forelesninger og det finnes oppgaverettere som retter mot betaling. Jeg fikk en liste på infosenteret, men benyttet meg aldri av tilbudet.

Du begynner jo ikke på scratch med en bachelor. Gå på forelesninger, betal for oppgaveretting, finn en kollokviegruppe og jobb strukturert. Det er mine beste tips. På 5. avd får du studierett.

Om du kan hoppe rett inn på 4. avd med en bachelor regner jeg med at du har sjekket. Det var ikke sånn før. Og privatistordningen avvikles vel med siste eksamen i 2017 hvis jeg husker rett.

Anonymous poster hash: b9ae1...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer.

Jeg var privatist. Grunnen til 60 stp-eksamen er at det følger den gamle ordningen. Det gikk ikke så bra med meg resultatmessig, men vil ikke påstå at opplegget var grunnen til det. Jeg var rett og slett ikke strukturert nok. Man kan gå på forelesninger og det finnes oppgaverettere som retter mot betaling. Jeg fikk en liste på infosenteret, men benyttet meg aldri av tilbudet.

Du begynner jo ikke på scratch med en bachelor. Gå på forelesninger, betal for oppgaveretting, finn en kollokviegruppe og jobb strukturert. Det er mine beste tips. På 5. avd får du studierett.

Om du kan hoppe rett inn på 4. avd med en bachelor regner jeg med at du har sjekket. Det var ikke sånn før. Og privatistordningen avvikles vel med siste eksamen i 2017 hvis jeg husker rett.

Anonymous poster hash: b9ae1...70f

Takk for tipset! Jeg visste ikke om det, men kommer definitivt til å benytte meg av oppgaveretting til høsten.

Foreløpig har jeg ganske godt karaktersnitt, men selvfølgelig blir det jo en del vanskeligere når en "mister" goder som seminar f.eks.

Du forteller du er ferdig med studiene - hvordan har det vært med jobbsøking? Føler du det har vært vanskeligere å få jobb både pga. privatistretningen og resultatene enn andre (ordinære) studenter? Jeg skulle anta, og håper jeg ikke er naiv ved å anta og tro at en stiller like sterkt som de som har fullført det ordinære løpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Jeg visste ikke om det, men kommer definitivt til å benytte meg av oppgaveretting til høsten.

Foreløpig har jeg ganske godt karaktersnitt, men selvfølgelig blir det jo en del vanskeligere når en "mister" goder som seminar f.eks.

Du forteller du er ferdig med studiene - hvordan har det vært med jobbsøking? Føler du det har vært vanskeligere å få jobb både pga. privatistretningen og resultatene enn andre (ordinære) studenter? Jeg skulle anta, og håper jeg ikke er naiv ved å anta og tro at en stiller like sterkt som de som har fullført det ordinære løpet.

Jeg vet om folk som har gått privatist som har fått jobb både i det offentlige og det private (bl.a sivilombudsmannen og KPMG), og snakket senest i går med en advokat som sa at det ikke burde ha noe å si og at man jo viser at man virkelig er strukturert hvis man klarer å få gode karakterer som privatist :)

Jeg skal også ta master som privatist fra høsten hvis jeg ikke kommer inn (noe jeg ikke tror jeg gjør), er ganske spent på hvordan det blir :)

Anonymous poster hash: a35fb...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Jeg visste ikke om det, men kommer definitivt til å benytte meg av oppgaveretting til høsten.

Foreløpig har jeg ganske godt karaktersnitt, men selvfølgelig blir det jo en del vanskeligere når en "mister" goder som seminar f.eks.

Du forteller du er ferdig med studiene - hvordan har det vært med jobbsøking? Føler du det har vært vanskeligere å få jobb både pga. privatistretningen og resultatene enn andre (ordinære) studenter? Jeg skulle anta, og håper jeg ikke er naiv ved å anta og tro at en stiller like sterkt som de som har fullført det ordinære løpet.

Det vises ikke på mitt vitnemål at jeg var privatist. Det begynte vel nå nylig. Jeg har halvveis dårlige karakterer og fikk en offentlig saksbehandleratilling etter et par måneder med søking og noen intervjuer. Det gikk bedre enn jeg hadde trodd. Men hvis du har gode karakterer og bare er bekymret for privatistvitnemålet så er jo det irrelevant. Kommer an på ambisjonene, men ville ikke bekymret meg så mye. Husk også at jobb nr. to er lettere å få.

Anonymous poster hash: b9ae1...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...