Gå til innhold

Eksamenslesing

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 20 år, som studerer på universitetet for første gang dette skoleåret. Jeg har derfor lite erfaring med eksamen og eksamenstid, og vet lite om hva som er lurt/ikke lurt.

I høst leste jet MYE i perioden før eksamen (ca. de siste to månedene). Det vil si at jeg leste mange timer hver dag. Hadde helt fri fra skolearbeid bare én dag i uken, toppen to. Jeg lærer veldig langsomt, og når pensum er stort, måtte jeg gjøre det sånn. Gode karakterer er viktig for meg. Fikk A på to eksamener, og B på én.

Skal også ha tre eksamener dette semesteret. Den første har jeg 18. mai, den andre 27. mai, og den siste 2. juni. Har lest jevnt hele året, og tenker jeg skal klare å komme gjennom pensum i løpet av denne uken. Det vil si at jeg da har ferdig de fleste eksamensnotater, men ikke startet med pugging enda.

I påsken tenker jeg å ta fri (skal reise hjem til foreldrene mine i én uke). Det vil si at denne uka blir det ingen lesing eller oppgaveskriving. Men tingen er den at jeg er invitert med på sydenreise, fra 24. april til 1. mai.

Burde jeg droppe sydenreisen, for å være sikker på å få lest nok? Når jeg kommer hjem er det bare 17 dager til første eksamen. Er redd jeg ikke skal få lest nok og få gode nok karakterer. Vil ikke regne med å få lest noe i syden heller, det blir alltid bare sånn halvveis.

Noen som kan gi meg litt råd og tips her?? Hadde vært veldig takknemlig :)

Anonymous poster hash: 2629b...103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er nok litt kjedelig svar, men som mye annet er det nok individuelt hvor mye tid man må legge i eksamenslesingen.

Slik jeg forstår det, kommer du gjennom pensum i løpet av denne uken. Da vil du kunne lese til eksamen fra etter påske, fram til 24. april. Hvis du da leser godt i denne perioden, og ikke tar flere fridager enn du har gjort hittil dette semesteret, vil du lære deg en del. I tillegg får du jo 17 dager etter sydenturen for å forberede deg, pluss noen ekstra dager før de siste eksamenene.

Jeg synes du skal kunne ta deg helt fri en ukes tid i påsken, og også dra på sydenturen. Det gjelder bare å gjøre en god nok jobb de dagene du faktisk har mulighet til å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok litt kjedelig svar, men som mye annet er det nok individuelt hvor mye tid man må legge i eksamenslesingen.

Slik jeg forstår det, kommer du gjennom pensum i løpet av denne uken. Da vil du kunne lese til eksamen fra etter påske, fram til 24. april. Hvis du da leser godt i denne perioden, og ikke tar flere fridager enn du har gjort hittil dette semesteret, vil du lære deg en del. I tillegg får du jo 17 dager etter sydenturen for å forberede deg, pluss noen ekstra dager før de siste eksamenene.

Jeg synes du skal kunne ta deg helt fri en ukes tid i påsken, og også dra på sydenturen. Det gjelder bare å gjøre en god nok jobb de dagene du faktisk har mulighet til å lese :)

I påsken skal jeg ha helt fri uansett. Dersom jeg drar til syden, skal jeg jo prøve å få lest så grundig som mulig i periodene jeg får lest. Likevel er jeg så redd for å ikke få like gode karakterer som i høst :( Siden jeg da leste slavisk 1,5-2 måneder før første eksamen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriter!

Du kan lese et par timer daglig, selv om det er påskeferie? Leser du i helgene? Hvis ikke, så gjør det nå som eksamen nærmer seg.

Anonymous poster hash: 0187a...c4a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriter!

Du kan lese et par timer daglig, selv om det er påskeferie? Leser du i helgene? Hvis ikke, så gjør det nå som eksamen nærmer seg.

Anonymous poster hash: 0187a...c4a

Jeg føler ikke for å lese i påsken, da hele familien (inklusive kjærester) skal på hytta, i tillegg til at det blir en del sammenkomster med venner jeg nesten aldri ser lenger osv. Tror ikke jeg vil få tid til lesing. Kjipt å isolere seg for å lese til eksamen, mens resten av familien spiller brettspill og koser seg.

Leser litt i helgene, men blir mindre enn ellers. Men blir fort et par timer på lørdag og søndag, eller kanskje tre-fire timer kun én av dagene. I høst leste jeg mye i helgene like før eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva studerer du? Jeg skjønner ikke hvilket studie det er som krever slikt?

Anonymous poster hash: b4cec...f37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva studerer du? Jeg skjønner ikke hvilket studie det er som krever slikt?

Anonymous poster hash: b4cec...f37

Studerer en bachelor i idrett- og samfunnsvitenskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...