AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #1 Del Skrevet 22. mars 2015 Har hørt endel positivt om det å jobbe i hjemmesykepleien, og lurer på hvordan er arbeidsdag ser ut? Hva er oppgavene? Er det slik at man har satt opp tidsskjema for hver pasient? Er det kommunen som har bestemt tidsbruk per pasient? Vil gjerne høre litt fra deg som har erfaring fra hjemmespl!! Anonymous poster hash: 8ee26...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litjmusa Skrevet 22. mars 2015 #2 Del Skrevet 22. mars 2015 Hei. Tenkte jeg kunne hjelpe deg litt med egne erfaringer. Jeg har jobbet i hjemmesykepleien. Jeg kom på jobb, og alle ansatte satte seg ned og fikk utdelt liste for dagen over brukere. Vi fikk utdelt en PDA som man skulle logge seg inn på, og finne ut hvem som skulle besøkes den dagen. Der stod det oppført arbeidsoppgavene som skulle gjøres, klokkeslett, adresse, og beregnet tid på de ulike oppgavene. Det kunne være alt fra medisiner, måltider, dusjing/hygiene, samtaler, støttestrømper, handling osv. Deretter gikk vi gjennom eventuelle endringer for de ulike brukerne, som feks frisørtimer/tannlege osv. Spesielt tok vi opp de som hadde større behov for oppfølging, og vi fikk utdelt medisiner. Så var det fordeling av bilnøkler og husnøkler. Når man er ny i hjemmetjenesten, har man som regel vakt sammen med noen under opplæringen og lærer seg da de ulike arbeidsoppgavene og ulike rutiner for å få arbeidsdagen til å gå på best mulig måte. Man drar så hjem til de forskjellige brukerne og hjelper de med sitt. Det er en veldig givende jobb og man møter utrolig mange fine mennesker. Noen har selvfølgelig alle slags mulige problemer med tanke på hygiene osv og forskjellige bakgrunn. Alt fra ensomhet til rusproblemer etc. Det kan være vanskelig i starten å føle at man strekker nok til og ta innover seg alle man skal hjelpe, men man finner fort en rutine på dette. Midt på dagen hadde vi felles lunsj og dro tilbake til kontoret, fikk snakket med de andre ansatte og fikk tatt opp spørsmål som dukket opp underveis. Det ble veldig sosial og et must når msn jobber i dette yrket. Så bruker man siste del av dagen på en ny runde ute og da er det vanlig at de fleste skal spise middag og trenger hjelp til dette evnt andre ting. Dagen går fort og man er stort sett sin egen sjef. Det viktigste å tenke på er hvordan man fremstår som person. At man respektere alle man skal innom og respekterer hjemmet deres. Man må på ingen måte opptre frekt og ukorrekt i jobben sin, heller ikke ta i mot eller utnytte seg av noen. Det jeg likte best med jobben er at man lærer seg å kjenne ulike mennesker og får et innblikk i hvordan det er å bli gammel. Samtidig som man vet at de setter pris på jobben du gjør, og er man heldig får man stortsett en fast rute å følge, og blir på en måte nært knyttet til de man jobber hos. Arbeidsoppgavene man får varierer mye og noen er mindre hyggelige enn andre, likevel veier det sånn opp når det er et menneske som setter så utrolig pris på der du skal gjøre. Der jeg jobbet var arbeidslederen min veldig grei, og det hadde også mye å si for min trivsel mtp at man kan stille spørsmål og bare ha noen å snakke med. Eneste jeg mislikte med jobben var uniformene. De er ikke spesielt pene. Alder på de som jobber i hjemmetjenesten er varierende. Alt fra folk som har jobbet der i mange år og til unge vikarer og unge nyutdannede. Håper dette hjalp deg litt:) Lurer du på noe annet, er det bare å spørre:) 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #3 Del Skrevet 23. mars 2015 Flere erfaringer? Jeg er ikke TS, men lurer på dette selv:)Anonymous poster hash: f606f...d47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #4 Del Skrevet 25. mars 2015 Misscheree dekket vel det meste, jeg har også jobbet i hjemmesykepleien og opplevde at dagen var veldig lik En ting jeg må tilføye er at jeg har inntrykk av at det er stor forskjell på stressnivået i by og distrikt. Jeg jobbet i en storby, og syntes det var ganske travelt, spesielt tidlig på morgen når alle skal stå opp samtidig, og sent på kvelden når alle skal legge seg. Dessuten er det ofte bare satt av 10 minutter for å gå innom og dryppe øyne, ta på strømper, gi medisin osv, og det blir som regel iallefall 15 minutter hvis du skal ta deg tid til brukeren. Vi hadde 15-20 besøk om dagen, avhengig av hvor lange oppdragene var, og da er ikke kjøring imellom pasientene inkludert. Dette var grunnen til at jeg sluttet, fordi jeg følte at tiden ikke strakk til. Derimot kjenner jeg ei som jobbet utenfor denne byen, og de hadde det mye roligere. De tok seg god tid på hvert besøk og hadde ofte 1-2 timer pause, spesielt i helgene. Kan se for meg at det er ganske rolig "på landet"? MEN det er en veldig givende jobb, hvis du takler stresset som muligens følger med! Anonymous poster hash: 30ff2...c98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå