AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #1 Skrevet 21. mars 2015 Må de vaske klærne sine selv? Når forventer man at de ikke kun kan bo på hotell lengre ?Anonymous poster hash: d7e98...6cd
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #2 Skrevet 21. mars 2015 Det er helt vanlig der jeg kommer fra i alle fall at man fra man er barn hjelper til i hjemmet. Og det inkluderer klesvask. Husker jeg lagde middag helt alene til familien da jeg var rundt 9 år Da jeg flyttet ut som 16-åring (3 år siden) kunne jeg absolutt alt. Det er litt lurt å oppdra barn til å være selvstendige Anonymous poster hash: 42286...cfd 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #3 Skrevet 21. mars 2015 Det er helt vanlig der jeg kommer fra i alle fall at man fra man er barn hjelper til i hjemmet. Og det inkluderer klesvask. Husker jeg lagde middag helt alene til familien da jeg var rundt 9 år Da jeg flyttet ut som 16-åring (3 år siden) kunne jeg absolutt alt. Det er litt lurt å oppdra barn til å være selvstendige Anonymous poster hash: 42286...cfd Dette ble litt feil. Var selvsagt ikke utlært, men du forstår hva jeg mener. Kunne lage skikkelig mat, passe min egen økonomi, vaske klær osv Anonymous poster hash: 42286...cfd
Polly Ester Skrevet 21. mars 2015 #4 Skrevet 21. mars 2015 Jeg har to voksne som nå har flyttet ut, men de vasket sine egne klær lenge før de var 16 år. Tror neppe du kan forvente at de tror hotelloppholdet opphører av seg selv, det er det vel daglig leder for "hotellet" som opplyser/lærer gjestene om?
w0ho Skrevet 22. mars 2015 #5 Skrevet 22. mars 2015 Mamma vasket klærne mine til jeg flyttet ut, 19 år gammel. Men hjalp til med alt annet som vasking, rydding, matlaging osv. Men jeg kunne vaske klær og gjorde så klart dette hvis jeg så det var behov. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #6 Skrevet 22. mars 2015 Jeg har to voksne som nå har flyttet ut, men de vasket sine egne klær lenge før de var 16 år. Tror neppe du kan forvente at de tror hotelloppholdet opphører av seg selv, det er det vel daglig leder for "hotellet" som opplyser/lærer gjestene om? Nå er nemlig bestyreren lei Føler jeg ikke gjør annet enn å rydde etter 16(!) åringen! Setter ikke inn i oppvaskmaskinen, glemmer det neste gang, selvom han må komme på kjøkkenet hver gang å gjøre det. Lyst å lage en egen skittentøyskurv til han, og selvfølgelig gi god opplæring på vaskemaskinen Lei av å få spørsmålene : "hvor er den buksa, har du ikke vasket den? La den jo i skittentøyet i går!!"Anonymous poster hash: d7e98...6cd 1
PrinsesseNila Skrevet 22. mars 2015 #7 Skrevet 22. mars 2015 Nå er ikke jeg forelder, men er 20, og har nylig flyttet hjem igjen for en periode. Betaler for å bo hjemme, men klesvask ordner mor med. Jeg kunne absolutt ha gjort det selv, men det er faktisk mor som ønsker å ta alt sammen ettersom det er bedre å vaske fulle maskiner av svart/farger/hvitt av gangen i stede for at vi skal vaske egne klær. Forventer absolutt ikke å bo på hotell, og det har jeg heller aldri gjort. Alltid (altså siden jeg har fått det til) hjulpet til med oppvaskt, ta ut og inn i oppvaskemaskin, støvsuge når jeg blir bedt om det osv. 2
dillyduzit Skrevet 22. mars 2015 #8 Skrevet 22. mars 2015 (endret) Her syntes jeg du må ta noen tak med ungdommen. De fleste får oppgaver som de gjør hjemme, som inkluderer å sette inn i oppvaksmaskinen, vaskemaskinen, brette klær, støvsuge etc. Neste gang 16-åringen lurer på hvor buksa er, fordi den lå i skittentøyet i går, så sier du at den ligger der helt til hen vasker den selv. Det er så alfa omega å lære seg ansvar. Jeg er ikke mor, men jeg flyttet tilbake til mor og far. Jeg jobber, i tillegg går jeg tur med hunden, vasker rommet ukentlig, støvsuger stue og trapp hver 3.dag (røyteperiode fra hund) setter inn og tar ut av oppvasken, vasker mine egne klær, henger opp etter meg og handler min egen mat. Altså, jeg bor for meg selv, bare med foreldre. De skal ikke behøve å bli irritert fordi jeg flyttet tilbake, jeg oppfører meg som en ninja, de har det rent og er fornøyde med det. Til gjengjeld (som i dag) kjøpte pappa med middag til meg. Endret 22. mars 2015 av dillyduzit
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #9 Skrevet 22. mars 2015 Her syntes jeg du må ta noen tak med ungdommen. De fleste får oppgaver som de gjør hjemme, som inkluderer å sette inn i oppvaksmaskinen, vaskemaskinen, brette klær, støvsuge etc. Neste gang 16-åringen lurer på hvor buksa er, fordi den lå i skittentøyet i går, så sier du at den ligger der helt til hen vasker den selv. Det er så alfa omega å lære seg ansvar. Jeg er ikke mor, men jeg flyttet tilbake til mor og far. Jeg jobber, i tillegg går jeg tur med hunden, vasker rommet ukentlig, støvsuger stue og trapp hver 3.dag (røyteperiode fra hund) setter inn og tar ut av oppvasken, vasker mine egne klær, henger opp etter meg og handler min egen mat. Altså, jeg bor for meg selv, bare med foreldre. De skal ikke behøve å bli irritert fordi jeg flyttet tilbake, jeg oppfører meg som en ninja, de har det rent og er fornøyde med det. Til gjengjeld (som i dag) kjøpte pappa med middag til meg. Nei. de fleste gjør ikke oppgaver hjemme. Tror helt ærlig det er et fåtall. Jeg har aldri gjort oppgaver hjemme, litt men det har vær for ukepenger når jeg var yngre. men det var heller ikke noe jeg var nødt til. Det er da ikke vanskelig for TS å vaske klærna til 16 åringen. Tar jo ikke særlig lang tid, herreud :D Anonymous poster hash: ca9f5...ac0 4
dillyduzit Skrevet 22. mars 2015 #10 Skrevet 22. mars 2015 Nei. de fleste gjør ikke oppgaver hjemme. Tror helt ærlig det er et fåtall. Jeg har aldri gjort oppgaver hjemme, litt men det har vær for ukepenger når jeg var yngre. men det var heller ikke noe jeg var nødt til. Det er da ikke vanskelig for TS å vaske klærna til 16 åringen. Tar jo ikke særlig lang tid, herreud :D Anonymous poster hash: ca9f5...ac0 .. De fleste jeg kjenner har lært seg å ta ansvar fra 15-årsalderen. Det er greit at du ikke gjorde det eller dine venner. Men å få klær vasket og ikke lære seg ansvar gir meg en illusjon av at enkelte er bortskjemte. Min mening. 1
minister-mio Skrevet 22. mars 2015 #11 Skrevet 22. mars 2015 Her går alt (ungdommens, småbarn og foreldres) i samme skittentøydkurv og søt blir vasket sammen
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #13 Skrevet 22. mars 2015 Da jeg bodde hjemme vasket jeg aldri klær, sengetøy eller håndklær. Det vil si jeg fraktet det ikke fra skittentøyskurvene til maskinen. Men sorterte, hang opp, dekket på, laget middag et par dager i uken, støvsugde, tok oppvasken, handlet småtterier til middager osv. Nå som voksen forstår jeg ikke helt dette "hotell mamma og pappa" alle kjater om. Jeg synes de fleste ungdommer jeg vet om bidrar en del hjemme. Både fordi de må bidra, men også fordi de vil. For å gjøre seg fortjent til ukelønn/små bonuser. Det finnes selvsagt noen helt sinnsykt bortskjemte ungdommer, men de synes jeg stort sett å se og høre om på TV, eller lese om på KG i alle disse trådene om " jeg hater mannens barn fra tidligere forhold " Anonymous poster hash: d54c7...65e
Mafalda Skrevet 22. mars 2015 #14 Skrevet 22. mars 2015 (endret) Jeg leste nettopp en kronikk i Dagbladet der det ble hevdet at 54% av store barn/ungdommer aldri bidro med husarbeid. Hvis det stemmer, synes jeg det er forferdelig høyt. Husker også at læreren til eldstemann ble superimponert da vi nevnte at han vasket badet hver helg, det var visstnok veldig uvanlig. Men dette varierer nok en god del, og hvis 54% ikke bidrar, så er det jo 46% som gjør det. Her i huset har alle barna hatt sine spesifikke oppgaver fra skolestart omtrent. I starten er det små ting (hun som er sju år nå må gå ut med papirinnsamlingen når det har samlet seg opp litt, de eldste vasker forskjellige deler av huset. Alle har i utgangspunktet ansvar for eget rom, selv om jeg hjelper de yngste litt). For meg er det viktig at de innser at de ikke bor på noe hotell, jeg har verken tid eller lyst til å springe rundt og være hobbyslave for en haug halvvoksne unger. Og det er ikke så mye jeg ber om, men de oppgavene de har forventer jeg at de gjør skikkelig. De to eldste lager også middag en dag hver i uka. Dette med klesvask er litt spesielt, fordi det ofte er mye å hente på å vaske felles. Jeg har aldri bedt ungene "begynne å vaske klærne sine selv", alt går i de samme skittentøyskurvene, men det hender ofte at de to eldste vasker egne vasker innimellom, med treningstøy eller undertøy for eksempel. Men bukser og gensere går i "felles'en", fordi det er mest praktisk sånn. Tillegg: Til TS, så må du jo bare si fra hvordan du vil ha det. Velg ut et par ansvarsområder som du synes 16-åringen bør ta ansvar for, og sett i gang! Jeg ville ikke tatt for mye i starten hvis 16-åringen hittil har kunnet forvente at du gjør alt, men litt og litt. Og det er du som må bestemme her, hvis han er vant med at du fikser og ordner er det jo selvsagt behagelig for ham at det er sånn Men det er helt lov å sette krav når barna begynner å bli såpass store. Antagelig har han igjen for det senere også, både vet at han har lært seg å vaske tøy/vaske/lage mat, men også i forhold til forståelse av at det faktisk tar tid å holde et hus i orden og at det finnes oppgaver man bare MÅ gjøre, uansett hvor kjedelig det er eller dårlig tid man har. Den forståelsen kan være grei å ha i sekken når han flytter ut! Endret 22. mars 2015 av Mafalda 1
Kattugla Skrevet 22. mars 2015 #15 Skrevet 22. mars 2015 Nei. de fleste gjør ikke oppgaver hjemme. Tror helt ærlig det er et fåtall. Jeg har aldri gjort oppgaver hjemme, litt men det har vær for ukepenger når jeg var yngre. men det var heller ikke noe jeg var nødt til. Det er da ikke vanskelig for TS å vaske klærna til 16 åringen. Tar jo ikke særlig lang tid, herreud :DAnonymous poster hash: ca9f5...ac0 Da er det neppe et stort problem for 16 åringen å gjøre det selv, eller? 3
Teriyaki Skrevet 22. mars 2015 #16 Skrevet 22. mars 2015 Min mor var nok litt for snill, for det eneste jeg måtte gjøre var å rydde eget rom og ta ut søplen nå og da. Så jeg var DEN rotekoppen da jeg flyttet som 17-18-åring, og kunne ikke en gang lage en enkel hvitsaus. Men jeg lærte meg alt etter hvert. Måtte bare prøve og feile litt. Noe mine sønner er tenåringer så skal de få hjelpe mer til enn jeg måtte gjøre.
skruf Skrevet 22. mars 2015 #17 Skrevet 22. mars 2015 Akkurat klesvask tar jeg selv, der bidrar hverken tenåring eller mannen min (han har fått forbud mot å vaske klær etter diverse herpa klesvasker). Jeg foretrekker å sette på fulle maskiner da det er mere økonmisk enn hvis tenåringen skal vaske sine egne klær som aldri vil bli ei full maskin. Men alle bidrar til å legge sammen klær og putter i respektive skap. Derimot så må hun såklart ta av senga si selv og legge sengetøyet på vaskerommet, klær som ikke blir lagt i skittentøykurven blir heller ikke vasket (jeg gidder ikke plukke klær fra gulvet på rommet hennes). Utenom det så må hun såklart rydde og vaske rommet sitt selv, ene badet er hennes ansvar å holde rent, og hun lager middag jevnlig. Og sitter barnevakt for lillesøster. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #18 Skrevet 22. mars 2015 Må de vaske klærne sine selv? Når forventer man at de ikke kun kan bo på hotell lengre ?Anonymous poster hash: d7e98...6cd Har du latt ungdommene bo på luksushotel inntil nå og de er 16-20 år gsmle, så skal du få en jobb med å lære dem opp til å klare seg selv. Dette kalles å gjøre noen en bjørnetjeneste. Anonymous poster hash: fe08c...f03
Gjest hockeyfrue Skrevet 22. mars 2015 #19 Skrevet 22. mars 2015 Nå er ikke jeg forelder, men er 20, og har nylig flyttet hjem igjen for en periode. Betaler for å bo hjemme, men klesvask ordner mor med. Jeg kunne absolutt ha gjort det selv, men det er faktisk mor som ønsker å ta alt sammen ettersom det er bedre å vaske fulle maskiner av svart/farger/hvitt av gangen i stede for at vi skal vaske egne klær. Forventer absolutt ikke å bo på hotell, og det har jeg heller aldri gjort. Alltid (altså siden jeg har fått det til) hjulpet til med oppvaskt, ta ut og inn i oppvaskemaskin, støvsuge når jeg blir bedt om det osv. Nå bor ikke jeg hjemme lenger, men sånn du beskriver det har det alltid vært hos oss også. Det må da være mye bedre å vaske det som kan vaskes sammen enn at hvert familiemedlem vasker hver for seg. Selvom mamma vasket klærne mine til jeg flyttet ut som 19-åring, hjalp jeg jo til med andre ting.
livelovelaugh Skrevet 22. mars 2015 #20 Skrevet 22. mars 2015 Jeg vasket klær selv da jeg var 14 år - hjalp å lage mat 1 gang i uke. Vasker på rommet en gang i uka ....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå