AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #1 Del Skrevet 20. mars 2015 Jeg skal egentlig være rødruss i mai, men jeg bor for meg selv (har gjort det i 3 år) og jeg har ikke penger til overs for festing. Klarte å skrape sammen litt penger til ei russebukse, men nå koster det visst penger for russedåpen også. Siden jeg har vært i ulykke har jeg brukt de siste ukene på sykehuset og betalingsfrist var for en stund siden. Det jeg er aller mest lei meg for er denne tvangen til å være russ. Alle (voksne og) sier at jeg MÅ være russ fordi det bare er en gang i livet osv. Jeg føler det bare kommer til å bli en vond opplevelse. Jeg bruker 500 i uka på medisiner, bandasjer og sykehus. Så det sier seg selv at jeg ikke har råd. Jeg må spørre foreldre om ekstra penger så jeg overlever liksom. Jeg kan ikke spørre om penger til russetida. Så det jeg lurer på: får jeg pengene tilbake fra russeservice om jeg returnerer buksa?Anonymous poster hash: 1b7f5...867 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 20. mars 2015 #2 Del Skrevet 20. mars 2015 Må du høre med dem om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #3 Del Skrevet 20. mars 2015 Så det jeg lurer på: får jeg pengene tilbake fra russeservice om jeg returnerer buksa?Anonymous poster hash: 1b7f5...867 http://e24.no/privat/rettigheter/ogsaa-russen-har-angrerett/10069906 Ønsker deg god bedring. Selv gadd jeg ikke være russ; jeg hadde penger, men ville ikke kaste dem bort på det pengesluket russetida er. Anonymous poster hash: 80879...975 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #4 Del Skrevet 20. mars 2015 Det kommer vel an på hvor lenge siden kjøpet fant sted og om den er ubrukt/uåpnet? Eller har du vel angrerett etter Kjøpsloven om du har kvitteringen? Kan hende selger bare vil gi deg en tilgodelapp istedet for penger. Men mulig selger vil gi deg pengene tilbake men da må du jo spørre så snart som mulig. Jeg har selv vært rødruss og hadde penger nok. Men la meg få fortelle deg at jeg aldri har likt konseptet "russ". Jeg finner den norske måten vulgært. Visst, er selv helnorsk og alt, men har reist mye og bodd en del i utlandet også og kulturelt sett har jeg ALLTID følt at "den norske måten", den norske kulturen, det norske "folk": visst er det mye bra, kjempemange snille og hyggelige folk og det er et egalitært samfunn osv. : men hvis man er opptatt av dannelse og er litt sensitiv og "forfinet" så er den norske russefeiringen helt krise. Jeg ville ha styrt unna uansett hvor mye penger jeg hadde. Det viktige er vitnemålet og dine mål videre - ikke selve russefeiringen. Hvis jeg kunne velge om igjen ville jeg ha gjort følgende: Markert at videregående skole er forbi og en ny era som kommer: studietiden og hva jeg vil videre - med familie på en hyggelig restaurant med god mat og litt vin. Så ville jeg ha markert samme om igjen, men denne gangen med noen venner. Så ville jeg virkelig ha tenkt at nå er det nok, ferdig med det, og la oss konsentrere oss om veien videre nå, Jeg vil gi mine egne barn et alternativ slik at de slipper unna den norske, unnskyld uttrykket, idiotiske måten å "feire" å¨med sprit, øl og tullete aktiviteter: jeg vil forberede dem 2 år i forveien på at hvis de står på og får de virkelig beste karakterene de kan klare å få i alle fagene i avgangåret, så vil jeg gi dem en deilig reise til utlandet (hva som måtte være mest attraktivt for dem) RETT ETTER AT alle eksamener er fullført. Og middag og vin, selvsagt. Jeg ønsker å skåne barna for den vulgære og intetsigende norske russefeiringen. Til deg TS: jeg håper du får igjen pengene dine og jeg vil si til deg at du ikke går glipp av noe om du ikke deltar i feiringen...folk suser så mye uansett, så forsøk å konsentrere deg om karakterene dine og hva du setter deg som mål videre. Anonymous poster hash: e2e68...e0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #5 Del Skrevet 20. mars 2015 Jeg brukte ikke så mye penger på russefeiringa. Klarte meg med billigvin:) Dro ikke på noen store russetreff eller fester med inngangspenger. Kjøpte bare russebukse + strykemerker og noe småting. Du kan da bare bli med på det som ikke koster penger, også MÅ du ikke drikke hele tida. Skjer med at russedåpen koster penger da? o.O Anonymous poster hash: 8e2c9...81c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettina82 Skrevet 20. mars 2015 #6 Del Skrevet 20. mars 2015 Jeg sparte penger i russetiden ved å verve meg til russestyret og få inn sponsorer. Tror jammen ikke jeg betalte en krone selv til slutt (hadde også flyttet ut hjemmefra) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imperio Skrevet 20. mars 2015 #7 Del Skrevet 20. mars 2015 Jeg brukte minimalt på russetiden min. Lå fyllesyk halve tiden, andre halvdelen var jeg møkkings. Husker ikke mye fra russetiden og pengene ble kastet ut av vinduet. Du går ikke glipp av noe. Unn deg en god pizza og film en kveld med venner i stedet. Så sparer du penger og får bedre minner enn det du får av å være russ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neeli00 Skrevet 20. mars 2015 #8 Del Skrevet 20. mars 2015 Spm. om returnering legges vel under Forbruker - men på generell basis er det vel som flere her sier, at varer kan returneres om de er ubrukte og som ny. Når det gjelder trådtittelen, er jeg noe uenig. Min erfaring er at dette er litt som med penger brukt på skoleball - det er gjerne ikke de som har aller mest som går "all out". Det er heller en vennegjeng fra Drammen som alle jobber livet av seg for å putte penger inn i en "fet buss". De fleste jeg kjenner fra velstående familier brukte ikke så mye penger på russetiden. For mitt vedstående er russetiden noe tullball. Folk bruker mye penger i en fase der de helst burde de spart det - når man snart flytter ut og starter sitt eget liv. I tillegg er alle disse firmaene fullt klar over at russen er en 'sårbar' gruppe som så gjerne vil feste men er for unge for utelivet og betaler blodig overpris for masse dritt de produserer billig. Man har hele sitt unge liv på å feste og oppsparte midler er for min del langt bedre brukt på en uke i syd-Frankrike med en bestevenn eller en langhelg i New York (når man er voksen nok for utelivet). Men - jeg vet at det er liten nytte i å fortelle dette til en 18-åring. Jeg kan bare si at det du går glipp av er ikke viktig i lengden. Jeg vet ikke hva salgs voksne som forteller deg at dette er så vanvittig viktig. Enten noen som savner egen ungdom eller noen som ikke har opplevd noe bra siden de selv var 18. Uansett er de verdt å ignorere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #9 Del Skrevet 20. mars 2015 jeg brukte ikke mye penger i russetida. var ikke med på hverken bil eller buss. hadde russebukse og var på Tryvann og andre lokale russetreff, men brukte ikke så mye penger :-) russatida er oppskrytt. jeg hadde det morro, men jeg blir flau av dem som bruker mange hundre tusener på buss osv. Anonymous poster hash: 88677...d27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #10 Del Skrevet 20. mars 2015 Synes det er rart at du blir fortalt at du MÅ være russ. Selv gadd jeg ikke, noe jeg aldri har angret på. Som andre sier, den norske russetida er på mange måter et begredelug syn. Jeg håper mine egne barn lar være også, selv om de selvsagt skal få velge selv. La være hvis det blir for dyrt. Du slipper også unna bakrus, fylleforkjølelse, sexpress og minner om noe som var stort akkurat der og da, men er glemt uka etter...Anonymous poster hash: bf7bd...189 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå