Gå til innhold

Vil du dele din beste oppskrift som "gjør seg selv" i gryte eller form?

Gelica

Anbefalte innlegg

Her var det mange fine forslag :D

Anonymous poster hash: 13bc6...d18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne er for tiden min favoritt. Jeg bruker kyllingfilet isteenfor kylling, og jeg bruker masse pepper og hvitløkskrydder på. Denne gjør seg selv:

Appelsinkylling

4 porsoner (2,5 liters gryte)

1 kylling

2 appelsiner

1 liten purre

1/4 dl nypresset appelsinsaft

1/2 dl vann

Pensling:

1 ss margarin eller smør

1 ts salt

1 krm pepper

1 ts revet appelsinskall

1/2 ts sennepspulver

Tin kyllingen hvis den er dypfryst. Legg gryten i vann i 10-15 minutter.

Gni kyllingen med salt og pepper. Børst appelsinene godt i varmt vann. Skjær dem i båter. Rens, skyll og skjær purren i 3-4 cm lange biter. Fyll kyllingen med appelsinbåter og purre. Bind den opp. Legg kyllingen i gryten sammen med resten av appelsinbåtene og purren. Hell på appelsinsaft og vann. Smelt fettet til pensling og tilsett de øvrige ingredinsene. Pensle kyllingen.

Legg på lokket og sett gryten på rist på nest nederste rille i stekeovnen, som stilles på 225 gr. La gryten stå i ca. 1 time. Ta av lokket og la gryten steke i ytterligere 15 minutter eller til kyllingne har fått fin farge.

Ta kyllingen opp av gryten og skjær den i biter. Sil skyen. Server kyllingen med stekte poteter og grønne bønner.

Endret av Erica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier finne en rimelig spanjol eller australier med mye fylde (en som egner seg til storfekjøtt), - selv om gryten er fransk.

Noe slikt som denne synes jeg gir en god saus.

- det kan vært lurt å spørre på polet hva de har inne for øyeblikket :)

Alt kjøtt blir mørt, - bare det får koke lenge nok. Koketiden er det avgjørende der.

Du tar bare opp en bit kjøtt underveis, sjekker den, og koker videre til den biten du tar opp er så mør som du gjerne vil kjøttet skal være :)

- jeg brant meg for mange år siden på en pakke 'grytekjøtt' fra Gilde. Kjøpt for å koke en enkel gryterett på en hytte. På pakken stod informasjon om at kjøttet skulle være mørt etter 45 minutters koking.

Det trang 2 timers koking !

Jeg kjøper oftest høyrygg, det er ofte litt lettere tilgjengelig enn bankekjøtt i mine butikker.

Bankekjøttet er renere, mens høyryggen må du som regel skjære en bit ben ut av, og fjerne litt fett.

Nå trenger ikke kjøttbitene være renskrapte for hver minste litte fettbit, det smelter nemlig i kokeprosessen ;)

Om kjøttet er ferskpakket i butikken eller kjøpes på Rema ferdigpakket spiller ikke noen stor rolle egentlig.

Om du har en butikk som ferskpakker kjøtt i butikken så er det ofte greit å handle der synes jeg :)

Ikke vær knipen på vinen til koking, oppskrifter på gryteretter er veiledende, så om det blir litt mer bacon, litt mer løk, litt mer timian osv. er med på å sette ditt eget preg på retten.

Som du så så har jeg både hvitløk og tomatpurè i min og jevner sausen litt.

Takk for gode tips :-)

Min største frykt er at kjøttet ikke skal bli mørt.... Men jeg har god tid til å lage maten denne dagen, så kjøttet kan småkoke i 2-3 timer og lenger om nødvendig.

Med det kan ikke bli seigt med for mye koking eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Takk for gode tips :-)

Min største frykt er at kjøttet ikke skal bli mørt.... Men jeg har god tid til å lage maten denne dagen, så kjøttet kan småkoke i 2-3 timer og lenger om nødvendig.

Med det kan ikke bli seigt med for mye koking eller?

Absolutt ingen fare for det nei, bare la det koke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din største frykt er at kjøttet ikke skal bli mørt, så burde du bruke kjøtt som er på siste forbruksdag eller et par dager over. Mørhet = modenhet. Langtidsmørnet kjøtt er kjøtt som har modnet, eller altså råtnet, lenger enn vanlig.

Lønner seg å la kjøttet hvile på kjøkkenbenken noen timer før tilbredning.

Slakteren sier selv at kjøttet fint kan ligge noen dager over holdbarhet (gjelder Rødt kjøtt, men ikke medisterdeig eller kjøtt deig).

Det som er fint med at kjøttet er aller best når det går ut på dato, er at kjøtt som går ut på dato får nedsatt pris. :)

De som tror at man må være flink til å steke biff for å få en mør biff tar altså feil. Man tilbereder ikke kjøtt så det blir mørt, men jobbermed kjøtt som i utgangspunktet er mørt. Eneste kunsten man kan gjøre når man tilbereder kjøttet er å ikke oversteke eller overkoke slik at det blir seigt eller tørt.

Anonymous poster hash: c0353...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lammerett fra Nord-Afrika:

5-6 personer

1,5-1,8 kg oppkjørt lammekjøtt (bog)

5-6 gule løk deles i to

7-8 poteter deles i to

6-8 tomater deles i to

2-4 rød chili deles på langs

og en 1-2 grønn chili hvis du vil ha den ekstra sterk

2 ss gurkemeie

litt safran (hvis du har)

salt

Olivenolje som dekker langpanna ca. 1,5 cm.

Stekes på 200 grader i ca 80 min.

Tilbehør som strøs over maten på tallerkenen:

En stor finhakket løk og en bukett finhakket bredbladet persille, blandes sammen.

Serveres med loff/rundstykker til å dyppe i oljen som flommer over på tallerkenen, for her er det mye og smaksrik olje. Jeg har fått oppskriften av en venninne, og det skal ikke være i hvitløk. Jeg spurte, men det var strengt forbudt. Enkel å lage og smaker nydelig.

Passer godt sammen med en god Fonterutoli Chianti Classico.

Potene bør ha rødt skall, f.eks pimpernell.

Endret av Atea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Verdens enkleste og beste Indiske kyllinggryte til 4 personer:

5 kyllingfileter i strimler, brunes og legges i ildfast form

1 boks (3dl) matfløte

2 ts curry paste

1 glass mangochutney

2 ts karri

2 hvitløksfedd

1 rød og 1 grønn paprika finhakkes

1 løk finhakkes

bland alt sammen og stek på ca 180 grader i 30 min, strø over cashewnøtter på slutten av steketiden og server med ris eller naanbrød og ønskede grønnsaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...