Gå til innhold

Vil du dele din beste oppskrift som "gjør seg selv" i gryte eller form?

Gelica

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en skikkelig god oppskrift hvor man ikke trenger å kokkelere så veldig på kjøkkenet.

Vi skal ha gjester neste helg og jeg vil så gjerne lage noe som er skikkelig godt, men hvor jeg slipper å stå så mye på kjøkkenet.

Jeg har god tid denne dagen så om det er noe som må stå i mange timer så gjør ikke det noe.

Jeg er interessert i alle typer oppskrifter fisk, kjøtt, kylling osv.

Jeg har store gryter, ildfaste former og leirgryte.

Håper på MANGE forslag :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Boeuf Bourguigon.

Ikke så mye jobb, og la den koke leeenge så kjøttbitene blir møre som smør.

Bruk en billig rødvin med mye smak :)

Denne skal prøves en av dagene :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boeuf Bourguigon.

Ser veldig god ut, tror jeg skal teste den til helgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Denne skal prøves en av dagene :sikle:

Ser veldig god ut, tror jeg skal teste den til helgen. :)

Anbefales varmt :Nikke:

Om sjalottløk er vanskelig å få tak i så fungerer alle små løk like godt, og det samme gjør vanlig gul løk skåret i generøse båter (som erstatning for sjalottløken eller andre små, gule løk).

Vær gjerne generøs med timianen ;)

Tips: Jeg pleier koke ut pannen med litt vann sånn hver 2dre bruning av kjøttbiter. Utkoket heller jeg i gryten hvor alt skal koke sammen.

Da får jeg med meg alle smakene fra stekeprosessen, - bare et lite tips altså :)

Jeg har oppi 1 ss tomatpurè og 1 fihakket hvitløksfedd i tillegg til det den lenkede oppskriften nevner, og helt til sutt i kokeprosessen tilsetter jeg 1 ss hvetemel utrørt i litt kaldt vann (det er bare så sausen skal bli litt tykkere).

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefales varmt :Nikke:

Om sjalottløk er vanskelig å få tak i så fungerer alle små løk like godt, og det samme gjør vanlig gul løk skåret i generøse båter (som erstatning for sjalottløken eller andre små, gule løk).

Vær gjerne generøs med timianen ;)

Tips: Jeg pleier koke ut pannen med litt vann sånn hver 2dre bruning av kjøttbiter. Utkoket heller jeg i gryten hvor alt skal koke sammen.

Da får jeg med meg alle smakene fra stekeprosessen, - bare et lite tips altså :)

Takk for tips. :)

Pleier du å koke kraft selv eller funker det med kjøpekraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Takk for tips. :)

Pleier du å koke kraft selv eller funker det med kjøpekraft?

Det blir fort kjøpekraft, og det fungerer helt fint.

Utkoket fra pannen inngår som del av 'kraft' begrepet for meg når jeg lager denne.

Er ikke alltid jeg har kraft i fryseren :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Lille-pus i å anbefale boeuf bourguignon, men jeg vil anbefale deg å bruke Julia Childs oppskrift, nemlig denne.

Den er litt mer tid- og arbeidskrevende, men du verden så god!

Hvis du i tillegg lager en god potetmos til har du en ufattelig god middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig med Lille-pus i å anbefale boeuf bourguignon, men jeg vil anbefale deg å bruke Julia Childs oppskrift, nemlig denne.

Den er litt mer tid- og arbeidskrevende, men du verden så god!

Hvis du i tillegg lager en god potetmos til har du en ufattelig god middag.

Hva slags kjøtt bruker du?

Anonymous poster hash: 2a231...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags kjøtt bruker du?

Anonymous poster hash: 2a231...ebe

Jeg pleier å bruke en blanding av bankekjøtt og høyrygg.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boeuf Bourguigon.

Det må nok bli denne :-) Tror den blir skikkelig god.

Har du tips til hvilken rødvin jeg kan bruke til dette?

Bør jeg kjøpe kjøttet i ferskvaredisk eller kan jeg kjøpe det ferdig pakket på f.eks Rema 1000 og heter det bankekjøtt eller høyrygg og hva av det blir mørest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lille-pus

Det må nok bli denne :-) Tror den blir skikkelig god.

Har du tips til hvilken rødvin jeg kan bruke til dette?

Bør jeg kjøpe kjøttet i ferskvaredisk eller kan jeg kjøpe det ferdig pakket på f.eks Rema 1000 og heter det bankekjøtt eller høyrygg og hva av det blir mørest?

Jeg pleier finne en rimelig spanjol eller australier med mye fylde (en som egner seg til storfekjøtt), - selv om gryten er fransk.

Noe slikt som denne synes jeg gir en god saus.

- det kan vært lurt å spørre på polet hva de har inne for øyeblikket :)

Alt kjøtt blir mørt, - bare det får koke lenge nok. Koketiden er det avgjørende der.

Du tar bare opp en bit kjøtt underveis, sjekker den, og koker videre til den biten du tar opp er så mør som du gjerne vil kjøttet skal være :)

- jeg brant meg for mange år siden på en pakke 'grytekjøtt' fra Gilde. Kjøpt for å koke en enkel gryterett på en hytte. På pakken stod informasjon om at kjøttet skulle være mørt etter 45 minutters koking.

Det trang 2 timers koking !

Jeg kjøper oftest høyrygg, det er ofte litt lettere tilgjengelig enn bankekjøtt i mine butikker.

Bankekjøttet er renere, mens høyryggen må du som regel skjære en bit ben ut av, og fjerne litt fett.

Nå trenger ikke kjøttbitene være renskrapte for hver minste litte fettbit, det smelter nemlig i kokeprosessen ;)

Om kjøttet er ferskpakket i butikken eller kjøpes på Rema ferdigpakket spiller ikke noen stor rolle egentlig.

Om du har en butikk som ferskpakker kjøtt i butikken så er det ofte greit å handle der synes jeg :)

Ikke vær knipen på vinen til koking, oppskrifter på gryteretter er veiledende, så om det blir litt mer bacon, litt mer løk, litt mer timian osv. er med på å sette ditt eget preg på retten.

Som du så så har jeg både hvitløk og tomatpurè i min og jevner sausen litt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj, den skal jeg prøve!

Det smakte godt :laugh: Jeg må innrømme at det var venninnen min som laget den da, men verdt å prøve : D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viltgryte oppskriften som står på creme fraiche boksen med litt ekstra oppi etter smak, kjempegodt :-)

Anonymous poster hash: c0353...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...