Gå til innhold

Mengde skolearbeid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går et studie ved universitetet, og jobber tre kvelder i uka ved siden av, pluss annenhver lørdag. Grunnleggende er jeg en veldig "fornuftig og flink" person, gjør det jeg skal, og er veldig pliktoppfyllende. Slik har jeg vært hele livet.

Jeg jobber mye med skolearbeid. Vi har ikke så mye obligatorisk på skolen, så derfor leser jeg det meste på egen hånd. Lærer best slik. Jeg sitter veldig ofte og leser/skriver, prøver å gjøre det så mye som mulig når jeg ikke er på jobb. Lærer veldig tregt, og må lese ting tusen ganger før det sitter. I høst leste jeg veldig mye, og fikk A på to eksamener og B på én.

Problemet er nå at jeg får utrolig dårlig samvittighet dersom jeg ikke bruker all tiden min på å lese. Jeg vet selv at jeg må lese mye for å få gode karakterer (som er viktig for meg), og dette ender med at jeg ikke klarer å slappe av dersom jeg ser TV, er med venner/kjæresten etc., fordi jeg bare tenker på at jeg kunne egentlig brukt tiden på å lese. Dette resulterer i at jeg stresser utrolig mye. I perioder får jeg ikke sovet om natten fordi jeg er så opptatt av å komme meg opp i tide for å få lest mest mulig. Også de i rundt meg kommenterer at jeg stresser veldig mye, og er alltid fram og tilbake med skole, trening, jobb osv.

Hva er egentlig sånn passe mengde skolearbeid for en gjennomsnittsstudent? Vet at det varierer fra studie til studie, men sånn omtrentlig.

Noen som har tips til hva jeg burde gjøre?

Anonymous poster hash: 3137f...b52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å si hva som er gjennomsnittet, det kommer jo ann på hva en vil ha ut av studiene. Men hvis du bruker mer enn 9 timer hver dag syns jeg det er i overkant.

Dette er sikkert ikke det du vil høre, men jeg skriver det likevel:

Karakterer har ofte ikke så mye å si når det gjelder jobb, så det er synd du stresser så mye med dette. Har snakket med mange venner om dette og fåtallet har i det hele tatt blitt spurt om karakterer under intervju.

Nå vet jeg jo ikke hva du har studert, men så lenge du får C og B burde det være mer enn bra nok. Det viktigste er jo hva du gjør for å skille deg ut fra dine medstudenter. Frivillig arbeid og verv er langt viktigere da du får praktisk erfaring.

Men er jo redd for at dette er typisk flink-pike, og da tror jeg ikke denne moralprekenen fra meg hjelper. :) Du må rett og slett øve deg på å ikke tenke på skole. Har noen venninner som studerer medisin, de er veldig flinke på det. Når de er på skolen leser de, når de ikke leser har de FRI. Kanskje meditasjon hadde vært noe for deg?

Anonymous poster hash: a3814...7d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...