Gå til innhold

Velge yrke etter interesse eller personlighet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På tide å bestemme seg for hva jeg vil studere, men jeg må si jeg sliter.... Grunnen til dette er at personligheten og interessene mine spriker så innmari. Personligheten min trenger pirkearbeid, å kunne konsentrere seg om en ting av gangen osv, men jeg interesserer meg for mennesker. Problemet er at å jobbe tett på mennesker ville stresset meg veldig, og jeg hadde fått behov for å trekke meg tilbake. Jeg misliker virkelig å gjøre ting "sånn ca", og jeg blir utrolig påvirket av f.eks. å høre om triste skjebner. Jeg er rett og slett såpass følsom at jeg er tilnærmet hudløs!

Anonymous poster hash: b84c8...c57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velg etter personlighet, men forsøk å finne en utdanning (uten at jeg har noe forslag på stående fot) der disse kan kombineres.

Grunnen til at jeg vil anbefale deg å velge etter personlighet er at jeg selv har vært i samme situasjon, og valgte etter interesse. Det gikk bra i noen år, før jeg rett og slett ble syk av yrket mitt fordi oppgavene i de fleste yrker som utdannelsen kvalifiserer til ikke passer med min personlighet.

Jeg er også en pirkeperson som bør få lov til å jobbe grundig med en ting om gangen, mens de yrkene jeg er kvalifisert for stort sett handler om å ha ekstremt mange baller i lufta på en gang, og aldri få mulighet til å gjøre noe så bra som det burde.

Anonymous poster hash: a5162...c57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilken utdanning du har, og hva du jobber med nå? Hadde jeg vært mer utadvendt og flink til å multitaske hadde jeg søkt sykepleie eller barnehagelærer, men det blir vel noe annet :)

TS

Anonymous poster hash: b84c8...c57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...