Gå til innhold

OMG venninna mi er sammen med en elektriker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

har du ikke lest tidligere tråder der folk med lavere utdannelse enn universitetet ikke er intelligente nok?.. dermed uaktuelle som partnere.

Anonymous poster hash: 71cab...6cb

Hva er det egentlig som betyr noe, for de som henger seg opp i utdannelse og jobb?

Sosial status?

Lønn?

Potensiale for videreutdanning?

Jeg bryr da meg katten om dama har fagbrev, bachelor, master eller doktorgrad, om hun er lærer, elektriker, siviløkonom, barnehagevakt eller kunstner. Rent pengemessig er økonomisk sans og eg fornuftig forbruk er noe jeg verdsetter høyere enn høy inntekt. Sosial status betyr ingenting og de fleste kan ta mer utdanning eller skifte jobb om de vil.

Om noe, så ville jeg nesten foretrukket en som ikke var alt for høyt utdannet eller i en viktig stilling. Har møtt en del som bruker veldig mye tid på jobb, både i arbeidstid og fritid. Det er gjerne noe de er veldig glad i, men det tar mye tid for mange. Jeg liker jobben min, men den er primært for å skaffe inntekt. Så langt det lar seg gjøre prioriterer jeg fritid over jobb.

Høy utdanning gjør deg ikke nødvendigvis til en bedre person eller mer kompatibel med han eller hun du skulle være på leting etter.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=890339&page=1

her står det mye om at folk "krever" utdannelse av partneren sin

Anonymous poster hash: 71cab...6cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mannen min er elektriker, han tjener mer enn meg som er høyskoleutdannet

😊

Anonymous poster hash: 77a76...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du ikke lest tidligere tråder der folk med lavere utdannelse enn universitetet ikke er intelligente nok?.. dermed uaktuelle som partnere.

Ah, det er jo greit, siden utdanning er en veldig god indikasjon på intelligens. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Det er STOR forskjell på ulike bachelorer. Mener du sykepleier er et vanskeligere yrke enn elektriker kun fordi det heter "bachelor"?

Hahaha, nei, sykepleier er ikke noe vanskeligere yrke enn elektriker. :fnise::fnise:

Anonymous poster hash: b9634...439

Hvorfor er det mer avansert å være elektriker?

Anonymous poster hash: a9ce7...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det mer avansert å være elektriker?

Jeg har også vært ganske lur ift videreutdanning. Tjener like bra som ingeniører... Siden lønn var nevt tidligere.

Poenget er ikke at noen er bedre enn andre, men det er en lengre utdannelse å bli sykepleier, enn elektriker...

Omsorgsarbeider og elektriker står likt ift utdanningslengde og grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Omg, venninnen din er heldig. Elektriker er jo et knallbra yrke for en mann.

Anonymous poster hash: 6c144...11b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Håper du innser at venninna di ikke trenger en høyere utdannet mann for pengene, men heller en fyr som er pen å se på, og som får henne til å føle seg som en kvinne. Sosiale antenner, emosjonell intelligens teller mer enn utdannelse i valget av menn hos kvinner med høyere utdannelse. Det er kun lavt utdannede kvinner med dårlig lønn som trenger en sivilingeniør. SÅnne som deg kanskje?

Anonymous poster hash: 2deb8...4a9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elektrikere er sexy! Ville gjerne hatt en mann som var det :)

Anonymous poster hash: 2d7ee...9e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår deg. Noen år på yrkesfag og så ferdig utdannet. Hva snakker de om når det er så stor kløft mellom de.

Anonymous poster hash: 14690...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg. Noen år på yrkesfag og så ferdig utdannet. Hva snakker de om når det er så stor kløft mellom de.

hva snakker de med samme utdannelse om? hva snakker de med forskjellige utdannelser om? hva snakker en frisør og en rørlegger om? svaret? sikkert det samme som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke antall år som teller, det er hva man klarer å lære på de årene.

Det finnes mange som sover seg gjennom forelesninger og chiller med sin kaffe latte på lesesalen, mens elektrikerne i jobb faktisk utretter noe og lærer hver dag de også.

Har aldri datet noen som studerer det samme som meg, vi har likevel mye å prate om, du vet, LIVET. :P

Anonymous poster hash: b9634...439

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan en vrir og vender på det så er det utrolig kjekt å være sammen med en håndtverker! Sparer masse penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sykepleiere har tre år høyere utdannelse, så det kan ikke sammenlignes med elektrikere.

Ellers er jegjo enig med deg! Virker bare som folk har misforstått hvor mye sykepleiere kan.

Anonymous poster hash: 9ee1f...358

Kan sykepleiere så mye mer enn en simpel hjelpepleier eller assistent :sjokkert:

Anonymous poster hash: b8562...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan sykepleiere så mye mer enn en simpel hjelpepleier eller assistent :sjokkert:

Sykepleiere har mer medisinsk utdanning enn hjelpepleiere ja.

Anonymous poster hash: 77a76...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler du deg bedre når du rakker ned på andre yrkesgrupper på den måten?

Anonymous poster hash: 3ba2c...127

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TL:DR: Bli kjent med folk og gjør opp din egen mening, ikke bruk statistikk og fordommer til å vurdere hvordan en person er.

For ordens skyld: jeg er elektriker. Ikke at jeg føler noe behov for å forsvare meg selv, det er jo ingen her som kjenner meg uansett, så det betyr ingenting. Dette er mer generelt til alle som skulle finne på å bruke noen minutter på å lese inlegget mitt. Jeg er over snittet glad i å skrive og diskutere. Alt som står her gjelder for øvrig begge kjønn og kan brukes om det meste her i livet, ikke bare utdanning og jobb.

Kanskje de får et litt annet syn på dette med utdanning og intelligens. Det er godt mulig mye i denne tråden og den andre tråden som er linket til er tull og tøys, men jeg vil tro det er meget sannsynlig at mange faktisk ser på utdanningsnivå som avgjørende ved valg av partner.

Kløft? Hva slags kløft er det som oppstår på magisk vis fordi den ene kan mer om sitt arbeidsfelt enn den andre?

Og så var det dette med antall år som vi kan se litt nærmere på. Med forbehold om at jeg har glemt noe.

Elektriker: 2 år videregående, 2.5 år som lærling -> Totalt 4.5 år

Sykepleier: 3 år videregående, 3 år bachelor -> Totalt 6 år

Sivilingeniør: 3 år videregående, 3 år bachelor, 2 år master -> Totalt 8 år

At høyere utdanning kan linkes til høyere intelligens* kan nok stemme, men da er det nok mest at de som har best anlegg for å ta en lang utdanning er de som tar det. (*intelligens kan deles opp i mange områder)

Hva om to personer stiller relativt likt når det kommer til intelligens? Den ene velger fagbrev og den andre velger master. Avhengig av stilling og arbeidsmengde kan begge ende opp med å tjene like mye, gjerne den med fagbrev mer. Sivilingeniøren har kanskje studert bygg- og miljøteknologi, og kan mye om bygg. Er vedkommende blitt vesentlig mer intelligent av den grunn? Mer og annen kunnskap, ja, men intelligens? Det er mer et artig kommentar enn noen sannhet, men jeg synest den var god: "En master gir deg veldig mye kunnskap om veldig lite". Jeg prater veldig sjelden om utdanningen min. Det er jobb og ikke noe jeg tenker stort på i fritiden. Det er utallige andre emner jeg mye heller vil diskutere.

Så er det en annen side, som jeg mener er viktig; hva slags type intelligens er det snakk om? De som tar høyere utdanning er gjerne de som er skoleflinke, har lett for å ta til seg informasjon og har gjerne en IQ over snittet (som tester logikk, matematiske egenskaper og evnen til å se sammenhenger). De fleste her har vel tatt en IQ-test en gang i livet, og de går ut på å se forskjeller på figurer, finne sammenhenger osv. IQ kan kanskje reflektere andre typer intelligens, men med mindre du er veldig opptatt av å ta IQ-tester med partneren og delta på Mensa-treff, så betyr det ikke veldig mye.

Hvilke andre typer intelligens har vi?

• Språklig intelligens
  • Logisk/matematisk intelligens (typisk IQ-test)
  • Visuell - spatial intelligens
  • Musikalsk intelligens
  • Kroppslig/kinetisk intelligens
  • Sosial intelligens
  • Selvinnstikt - intuitiv intelligens

En med høyere utdanning scorer gjerne godt på logisk intelligens, kanskje mer på selvinnsikt for å ha motivasjon og evne til å gjennomføre en lengre utdanning. Men er det grunn for å anta at de andre typer intelligens er velutviklet hos en person med høyere utdanning? Nja...kanskje ikke.

Personlig setter jeg følgende typer intelligens høyest:

• Sosial intelligens. Her ligger kort og godt evnen til å omgås andre mennesker, og dette er en STOR del av livet til veldig mange. Det er vel ikke nødvendig å påpeke at sosial intelligens er svært avgjørende for hvordan to personer fungerer i et forhold, på godt og vondt. Det er snakk om hvordan en oppfatter situasjoner, om en er i stand til å lese reaksjonene til partneren og reagere. Det handler om hvordan en takler sosiale situasjoner, interaksjon på godt og vondt. Kanskje spesielt når det blir problemer kan de med høy sosial intelligens føle seg tryggere og lettere løse situasjonen.
  • Selvinnsikt - intuitiv intelligens. Denne glir litt sammen med sosial intelligens. Selvinnsikt er et ganske viktig element når det kommer til sosial interaksjon. Dette er igjen et svært viktig punkt når det er snakk om å finne en partner og leve med andre. Selvinnsikt gir trygghet for den du er og hvordan du fungerer i det daglige. Det gir óg mye kunnskap om andre. Innunder selvinnsikt finner vi gjerne evnen til å reflektere, som er veldig avgjørende for hvordan en person er.

Så en viktig sak på slutten her: statistikk betyr ingenting for individet. Dette er noe som går igjen hele tiden i diskusjoner her inne. Dette er noe jeg ser på som en svært negativ utvikling i samfunnet, kanskje det er mer synlig i industriland enn utviklingsland. Statistikken eller fordommene kan ha det til at de med lavere utdanning har lavere intelligens, at de med få sexpartnere er dårligere i sengen, at de som er usosiale mangler sosial intelligens, at en som er 35 år og spiller videospill er barnslig og tar ikke ansvar for livet sitt, at en nerd ikke er sportslig, osv...

Du finner en du liker og begynner å date. Etter noen uker har du fått vite en god del om vedkommende og tenker over alt for å vurdere om dette er noen du vil satse på. Du kan lese deg grønn på KG og Internett om hvordan denne personen er basert på det du har fått vite og observert, men det finnes ingen generelle sannheter basert på statistikk og hva andre mener. Har han en penis som er 13 cm kan han være en bedre elsker enn en på 18 cm. Er han barnehageonkel kan han være smartere enn en sivilingeniør. Er han stille og rolig kan han være vill i sengen. Liker han å spille videospill kan han elske turer i skog og mark. Er han elektriker kan han ha høyere inntekt enn en sivilingeniør.

Dette kan selvsagt gå begge veier også, på godt og vondt.

Poenget er at du ikke kan si veldig mye noe om en person basert på deres utdanning og jobb. Spesielt ikke om de medmennesklige egenskapene, som jeg mener er de viktigste i et forhold. Hvordan dere tilbringer tiden i lag, takler opp- og nedturer osv... Før du blir kjent med en person ved du svært lite. Du kan velge å ikke gå videre basert på informasjonen du får, fordi du antar at det betyr sånn og sånn. Eller du kan prøve å se bort fra desse egenskapene og finne ut av hvordan vedkommende er ved å tilbringe tid i lag. Når alt kommer til alt er det kjemien og hvordan forholdet fungerer mellom dere som betyr noe. Du kan selvsagt ha dine preferanser og velge å ikke satse på en person basert på ting jeg har diskutert i dette innlegget, men da kan du samtidig risikere å miste en du kunne fungert perfekt med. Bare fordi han eller hun ikke har gått x antall år på skole eller går i riktig type sko. Er penger, Mercedes, båt, hytte og fint hus viktig, så for all del, finn en som tjener godt. Jeg håper du finner en som du elsker og tilfeldigvis samtidig er rik.

Nordmenn er priviligerte. Vi lever i et av verdens rikeste land og er statistisk sett blant de lykkeligste. Dette tror jeg er med på å gjøre oss mer overfladiske og kresne. Vi henger oss opp i alle slags detaljer og skal analysere andre ned til den minste detalj for å finne noe som ikke stemmer, slik av vi kan finne justifikasjon for å avvise vedkommende og lete etter den neste som oppfyller alle krav. Noen er sikkert så heldige at de kan drive på sånn som dette og til slutt finne personen som oppfyller alle kravene som blir satt på Kvinneguiden, men jeg vil anbefale de fleste å være forsiktig med dette.

Høy utdanning gjør deg ikke til et bedre menneske eller automatisk får deg til å være en bedre partner. En sivilingeniør er ikke verdt mer som menneske enn en vaktmester. Finn den personen du har det topp i lag med og kan elske, så tilpasser du eventuelt på andre områder som er mindre viktige.

Det er håpløst å diskutere om en sykepleier "kan mer" eller er "flinkere" enn en elektriker. Hva i alle dager skal det bety? En sykepleier er utdannet til å gjøre sin jobb, en elektriker er utdannet til å gjøre sin jobb. En elektriker kan kanskje like lite beregne belastning på en hengebro som en sivilingeniør innen bygg kan velge riktig sikring på en kurs. Det handler ikke om å kunne mest mulig her i livet. Når det gjelder jobb er det hva du har behov for å kunne som er viktig. Utdanningen til en sivilingeniør er nesten bortkastet om du vil jobbe som sykepleier og utdanningen til en snekker bortkastet om du vil jobbe som trailersjåfør.

Om noen har lest hele dette innlegget skal de få 10 poeng av meg (kanskje 11). :)

Endret av Reddle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fått med deg at du må ha bachelor for å bli sykepleier eller?

Fått med deg at bachelorer er noe man får hevet etter seg i dagens samfunn?

Anonymous poster hash: 05afe...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes at folk som blir sammen med noen som ikke har samme utdanndelse som seg selv. Burde fengslet å pisket 100 ganger.

*og

Anonymous poster hash: fcaef...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...