AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #1 Del Skrevet 17. mars 2015 Heisann! Jeg bare lurer litt på noe.. jeg har jobbet på den samme arbeidsplassen i flere år, og er veldig til å stå på og sier sjelden nei når jeg blir spurt om å jobbe. Nå har det seg sånn at jeg har blitt spurt om å jobbe en dag jeg har bedt meg fri, og jeg ba om denne fridagen for leeeenge siden. Eller, jeg ble fortalt at jeg måtte jobbe denne dagen. Det er krise, og det er ikke gøy for meg å si nei, men denne dagen har som sagt vært planlagt i lengre tid... Jeg har jo virkelig ikke lyst til å avlyse planene, selv om det ikke er noe å gjøre en stor sak ut av, men for meg er det litt prinsipp i det. Jeg sliter selvfølgelig litt med samvittigheten også når alt kommer til alt, men jeg blir bare litt frustrert. Jeg har allerede sagt ja til å jobbe en annen dag der jeg også har bedt meg fri helt siden januar... Kan arbeidsgiver "tvinge" meg til å jobbe på dager jeg har sagt ifra om at jeg ikke kan jobbe?? Er ikke meningen å være sutrete eller noe altså, men vil bare vite om man har noen rettigheter når det kommer til dette?? Anonymous poster hash: 75644...dbe Anonymous poster hash: e8bd7...509 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #2 Del Skrevet 17. mars 2015 Man kan bli beordret på dager man har tatt ferie eller fri, men ikke om det er avspasering. Men da skal det virkelig være krise. Anonymous poster hash: 2796d...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #3 Del Skrevet 17. mars 2015 Du har bedt om fri disse dagene, arbeidsgiver har sagt at du får fri, og så ønsker de nå at du jobber selv om du har fått fri fordi de har problemer med bemanning? Anonymous poster hash: 96b9f...b64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #4 Del Skrevet 17. mars 2015 Du har bedt om fri disse dagene, arbeidsgiver har sagt at du får fri, og så ønsker de nå at du jobber selv om du har fått fri fordi de har problemer med bemanning?Anonymous poster hash: 96b9f...b64 Jeppers! Og begge dagene har jeg bedt om fri siden januar og har gjort det klart at jeg ikke kan... Anonymous poster hash: e8bd7...509 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #5 Del Skrevet 17. mars 2015 Du kan bare beordres på jobb om du jobber innen helsevesenet eller lignende. Anonymous poster hash: 36663...9d4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hectine Skrevet 17. mars 2015 #6 Del Skrevet 17. mars 2015 Har du fast jobb eller tar du bare ekstravakter? Hos oss kan man bare bli beordret hvis man er i fast jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #7 Del Skrevet 17. mars 2015 Kommer an på hva du jobber med og stillingen din. I enkelte yrker kan man beordres på jobb eller nektes dra hjem pga bemanning. Anonymous poster hash: fdb46...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #8 Del Skrevet 17. mars 2015 Jeppers! Og begge dagene har jeg bedt om fri siden januar og har gjort det klart at jeg ikke kan...Anonymous poster hash: e8bd7...509 Du gjenntar at du har bett om fri. Har du noe skriftlig på at du er innvilget fri? I så fall må de vel pålegge deg å komme noe som skal innebære overtidsbetaling overtidsbetalingAnonymous poster hash: 1600f...eaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusekatta Skrevet 17. mars 2015 #9 Del Skrevet 17. mars 2015 Hva jobber du som? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettina82 Skrevet 17. mars 2015 #10 Del Skrevet 17. mars 2015 Er det feriedager har du rett på å ha disse fri. Er det avspasering kan de fint tilbakekalle "frien" din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 17. mars 2015 #11 Del Skrevet 17. mars 2015 Jeg hørte en gang når jeg jobbet som ekstravakt i butikk at så lenge man sa ifra 6 uker i forveien kan de ikke pålegge deg å jobbe. Har ingen kilder på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostepopp Skrevet 18. mars 2015 #12 Del Skrevet 18. mars 2015 I utgangspunktet er en avtale om fri bindende for begge parter. At arbeidsgiver nå ber deg om å jobbe de to dagene betyr at han vedgår at du har fått fri. En arbeidsgiver kan pålegge ansatte å stille på jobb. Ref ferieloven §6. Men kravene er høye, dvs vesentlige driftsforstyrrelser. Av samme paragraf framgår det at han i så fall må betale de merutgifter du måtte få som følge av tilbakekallingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå