Gå til innhold

Hvordan søker etter/får man en jobb? Det er så vanskelig

lofthew

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil, men det virker at det er umulig å få en jobb på hotell eller butikk (H&M for eks.)

Hva gjør/gjørde dere å få en jobb på en slik plass?

jeg er veldig deprimert (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Møt opp personlig og spør om du kan få levere fra deg CVn din

Anonymous poster hash: 3fc72...bdf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags erfaring har du fra før av? Hvor lenge har du prøvd, og hvor mange steder har du levert søknad? Sender du åpne søknader eller søker du på utlyste stillinger?

Hvis du har lyst kan du jo legge ut en av søknadene dine her, så kan vi se om det er noe som kan være formulert bedre i den. En godt formulert søknad som fremhever dine positive sider kommer du langt med :)

Anonymous poster hash: 4fad8...2f1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft arbeidsmarked! Jeg begynte på bunnen i en skikkelig dritt-sommerjobb hvor jeg tjente 70 kr i timen. Men fikk min neste jobb fordi sjefene mine kjente hverandre. Og sånn har det fortsatt siden, har alltid fått jobb pga bekjentskap. Skikkelig synd at der sånn.

Anbefaler også å møte opp personlig. Er det et kjøpesenter der du bor? Da vil jeg anbefale deg å gå inn på nettsidene, velge ut noen aktuelle butikker, skrive en åpen søknad hvor du har butikkens navn øverst (så det ikke ser så masseprodusert ut), og dra dit å levere dem. Spør etter sjefen. Best å komme en hverdag før kl 16. hvis du har mulighet, da er det mer sannsynlig at sjefen er der. Og SMIL.

Anonymous poster hash: 8c63e...0e1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møt opp personlig og spør om du kan få levere fra deg CVn din

Anonymous poster hash: 3fc72...bdf

Dette er IKKE nødvendigvis et godt råd, med mindre de sier at de søker folk. Da jeg var student hadde jeg flere deltidsjobber i butikker. Det hendte ofte at folk kom og ville levere søknaden sin. Av høflighetsårsaker svarte man selvsagt ja. Disse ble lagt i en skuff, sjefen så ikke engang på dem og etter en tid ble de kastet. Sjansen for at butikken etc. søker folk akkurat på det tidspunktet du er innom, er liten. Og når man da først søker folk, er ofte de søknadene som er kommet inn blitt gamle og folk har fått seg andre jobber.

En annen strategi er å snakke direkte med sjefen. Men dette har jeg erfart at kan oppleves som litt "masete". "Må snakke med sjefen, ikke bra nok å snakke med en medarbeider", typ.

Mitt råd: Send søknader på stillinger som faktisk er utlyst. Skreddersy hver søknad og ha en god og rydding CV.

Anonymous poster hash: cadeb...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...