Gå til innhold

Hvis jeg ikke deltar på obligatorisk seminar…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går et årsstudium ved universitetet i Trondheim, og har fire obligatoriske seminarer i semesteret. På Studentweb står "oppgaveseminar" som en av de obligatoriske aktivitetene for studiet.

Men hva skjer dersom man ikke kan møte på en seminar, f.eks. på grunn av sykdom? Ligger man med omgangssyken og feber, er det litt tungt å karre seg på skolen, selv om man har obligatorisk seminar.

Jeg spør om dette her inne, fordi jeg ikke synes det passer seg å snakke med foreleser om "hva skjer hvis jeg plutselig blir syk….?". Virker litt dumt og urealistisk hvis jeg er så uheldig å være syk akkurat når vi har seminar.

Noen som vet? :)

Anonymous poster hash: 00ac5...48f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du da må innen 3 dager gi en legeerklæring til læreren din som har det seminaret, slik har de det på UiO har jeg forstått, for du har 100% oppmøte som obligatorisk og ikke 80% for eksempel?

er også veldig forskjell fra foreleser til foreleser, der noen ikke engang vil ta imot en legeerklæring på sykdom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du da må innen 3 dager gi en legeerklæring til læreren din som har det seminaret, slik har de det på UiO har jeg forstått, for du har 100% oppmøte som obligatorisk og ikke 80% for eksempel?

er også veldig forskjell fra foreleser til foreleser, der noen ikke engang vil ta imot en legeerklæring på sykdom

Regner med det er 100 % oppmøte som obligatorisk ja, siden det ikke står noe annet.

Vi har også noen flere "obligatoriske aktiviteter" i løpet av semesteret, men disse er ikke "formelt obligatoriske" slik at de står listet på f.eks. Studentweb. Her har foreleser sagt at vi ikke trenger å gi legeerklæring dersom vi er syke og ikke kan komme. Men mulig vi må det dersom vi er syk når det er oppgaveseminar.

Men… Må jeg da dra til legen for å få legeerklæring på f.eks. omgangssyke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var obligatorisk på mitt studium var obligatorisk - fravær = ikke bestått i faget, uansett grunn. Snakk med foreleser/stud.rådgiver, det er ingen her som kan si noe sikkert om hva som er reglene og hvor strengt det praktiseres på ditt studium.

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok på det som er formelt obligatorisk at du må ha legeerklæring på alt av sykdom om du ikke går på skolen den dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var obligatorisk på mitt studium var obligatorisk - fravær = ikke bestått i faget, uansett grunn. Snakk med foreleser/stud.rådgiver, det er ingen her som kan si noe sikkert om hva som er reglene og hvor strengt det praktiseres på ditt studium.

Så en runde influensa kunne ødelegge slik at du ikke fikk bestått faget? Kjipt dersom sykdom skal gjøre at du må ta opp et fag på nytt neste år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan nesten love deg at ingen her kan gi deg rett svar.. Det er ganske rart at foreleseren din ikke har opplyst om hva man gjør. Det er ikke feil å spørre.

Du må antakeligvis ha legeerklæring uansett hvordan du er syk, inkludert omgangssyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med studieansvarlig og hør. Det er veldig forskjellig fra studium til studium hva "obligatorisk" betyr. Jeg kunne f.eks. være borte opp til 20 %, men det var selvfølgelig også mer enn 4 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en runde influensa kunne ødelegge slik at du ikke fikk bestått faget? Kjipt dersom sykdom skal gjøre at du må ta opp et fag på nytt neste år...

Men ærlig talt da.. Influensa? Jeg hadde forstått det dersom du hadde skrevet bilulykke eller noe annet svært alvorlig, men de fleste klarer jo å karre seg til skolen på tross av sykdom, spesielt dersom det ender med at du ikke består dersom du ikke møter.

Anonymous poster hash: cc5cd...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ærlig talt da.. Influensa? Jeg hadde forstått det dersom du hadde skrevet bilulykke eller noe annet svært alvorlig, men de fleste klarer jo å karre seg til skolen på tross av sykdom, spesielt dersom det ender med at du ikke består dersom du ikke møter.

Anonymous poster hash: cc5cd...0cc

TJa, når jeg er ordentlig syk må jeg ligge med lyset av og ørepropper fordi jeg verken klarer lyd eller lys. Man går ikke på skolen da.

Anonymous poster hash: 1cdc6...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ikke kan møte, tar man straks kontakt med foreleser og sier i fra, og ofte må man levere legeerklæring. Det er ikke uvanlig at man da får en ekstraoppgave i form av arbeidskrav e.l. som skal kompensere for fravær. Verre er det ikke. Det som er viktig, er at du informerer om fravær og gjør det du da blir pålagt. Å late som ingenting og komme i etterkant og beklage er dårlig strategi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...